Filtrované výsledky průzkumu:
Jak se daří českým freelancerům?

30. listopadu 2015 Robert Vlach

Níže se zobrazují filtrované výsledky průzkumu. Kompletní výsledky lze filtrovat podle všech odpovědí, které měly alespoň 100 respondentů. Můžete si tedy vyjet výsledky pouze ve vašem oboru, nebo podle jiného kritéria.

Filtrované výsledky průzkumu: Jak se daří českým freelancerům?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

FILTROVANÉ VÝSLEDKY

Jak dlouho už pracuješ na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
7,92 %právě začínám
12,87 %1 až 2 roky
28,71 %3 až 5 let
22,11 %6 až 9 let
28,38 %10 a více let

Formálně je tvá práce na volné noze vedena převážně jak?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
74,34 %živnost
27,30 %podnikám jako OSVČ dle zvláštních předpisů (svobodná povolání, autorské činnosti aj.)
17,43 %vlastním či spoluvlastním společnost s r.o., přes kterou fakturuji
7,57 %nechávám se najímat do projektů jako zaměstnanec na dobu určitou
6,25 %mám několik menších zaměstnaneckých úvazků, které kombinuji pro zajištění příjmu
5,59 %jde o drobné nárazové příjmy, které nikde nevykazuji (výpomoc, doučování, úklid, hlídání aj.)
5,26 %nepodnikám, jen uzavírám jednorázové smlouvy o dílo, dohody o provedení práce aj.
2,96 %práci mi zprostředkovává agentura, která vyřizuje i smlouvy a nutnou administrativu
1,64 %mé příjmy jdou přes online platformu (např. Aukro, Fler, Airbnb aj.)
1,64 %příjmy na volné noze fakturuji přes rodiče, partnera či jinou osobu

PRÁCE S KLIENTY

Kam tvá práce oborově spadá?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
30,59 %design a multimédia — grafici, designéři, ilustrátoři, fotografové, kameramani…
26,64 %web, programování a IT — webaři, vývojáři, startupisti, sociální sítě, UX, sw/hw…
23,68 %vzdělávání a osvěta — školitelé, učitelé, lektoři, přednášející, pořadatelé akcí…
22,37 %jazykové služby — překladatelé, tlumočníci, korektoři, lektoři jazyků…
19,41 %psaní a práce s textem — copywriteři, blogeři, redaktoři, editoři, publicisté…
18,42 %marketing, prodej a PR — marketéři, PRisti, ideamakeři, sloganisti, SEO, PPC…
14,14 %stavebnictví a řemesla — řemeslníci, stavitelé, projektanti, architekti, statici…
10,86 %podpora podnikání a řízení — poradci, projekťáci, auditoři, mentoři, investoři…
7,57 %umění, tvorba a showbyznys — umělci, baviči, zpěváci, moderátoři, performeři…
6,91 %obchodování a e-shopy — provozovatelé e-shopů, import-export, obchodníci…
5,92 %ostatní služby — chůvy, virtuální asistenti, auto-moto a co se jinam nevejde…
5,92 %psychologie a osobní rozvoj — psychologové, kouči, osobní poradci, motivátoři…
2,96 %cestování a turismus — průvodci, cestovní kanceláře, incoming, eventy…
2,96 %zdraví a péče o tělo — zdravotníci, terapeuti, výživáři, léčitelé, trenéři, maséři…
2,63 %účetnictví, daně a právo — právníci, znalci, odhadci, účetní, daňoví poradci…
2,30 %malovýroba a móda — rukodělní výrobci, kutilky, módní návrháři, zlepšovatelé…
1,97 %zemědělství a chovatelství — veterináři, pěstitelé a chovatelé, ekofarmy…
0,99 %pohostinství a ubytování — degustátoři, kavárníci, kuchaři, catering, Airbnb…

Kdo jsou tví typičtí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
100,00 %instituce a veřejná správa
72,04 %malé a střední firmy
64,14 %jednotlivci — veřejnost
38,16 %velké firmy a korporace
35,86 %neziskovky a spolky
20,39 %nezávislí profesionálové
14,47 %startupy a neformální týmy

Odkud je většina tvých zákazníků?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
29,61 %z mého regionu
55,92 %z Česka
9,87 %z EU
4,61 %z celého světa

Kolik máš ročně klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
8,25 %mám 1 až 3 klienty ročně
52,81 %do 20 klientů
29,70 %do 100 klientů
9,24 %nepočítaně

Jak k tobě přicházejí noví klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
84,49 %osobní doporučení přes známé a kolegy
54,13 %kontakty z předchozího zaměstnání či projektů
50,50 %mám dobré jméno, lidi mě prostě už znají
43,56 %vlastní webové stránky
25,41 %sociální sítě
21,78 %networking a náhodná setkání
21,12 %přes webové katalogy (Na volné noze, Firmy.cz aj.)
16,83 %přes mé přednášky a školení
16,17 %zprostředkovaně přes agenturu
15,51 %výběrová řízení či soutěže, kterých se účastním
12,21 %přes B2B partnery (třeba přes firmu, se kterou dlouhodobě spolupracuješ)
12,21 %přes mou publikační činnost
6,60 %znají mne z médií
4,95 %zprostředkovaně přes online platformu (Airbnb, Elance, Fler, Aukro, Uber, ePoptávka aj.)
3,63 %přes nějakou formu placené reklamy (od PPC po billboardy)

Odměňuješ nějak lidi, kteří tě doporučují?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,95 %ne, beru to jako samozřejmost
75,50 %ne, ale poděkuji a případně se snažím doporučení opětovat
4,97 %ano, odměním je nějakým dárkem nebo poukazem
7,28 %ano, za dobré doporučení vyplácím i finanční provize
0,33 %ano, používám affiliate program na výpočet provizí
4,97 %zatím mě nedoporučují — tento dotaz se mě netýká

Jak rychle reaguješ na poptávky?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
16,17 %okamžitě, třeba i do jedné hodiny
42,90 %většinou ještě ten samý den
19,47 %do 1 pracovního dne
9,57 %do 2 pracovních dní
9,24 %jak to vyjde, někdy i za 3 dny nebo později
2,64 %poptávky obvykle nedostávám — dotaz se mě netýká

Odmítáš zakázky?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
11,22 %ne, držím se zásady, že dobrá práce se neodmítá, a snažím se vyjít zájemcům vstříc
33,00 %ne, neodmítám, ale při nedostatku času nabízím pozdější termíny dodání
40,92 %ano, ale snažím se neříkat přímo „ne“ (spíše zvýším cenu, doporučím kolegy apod.)
14,85 %ano, běžně, nemám s tím problém
5,94 %jiné

Poznámka: Odpověď „jiné“ zahrnovala v tomto případě nejrůznější kombinace výše uvedených možností od respondentů, kteří se nedokázali se žádnou z nich plně ztotožnit.

Scházíš se nezávazně se zájemci o tvou práci či služby?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
47,04 %příležitostně
33,88 %ano
19,08 %ne

Kolik času dáváš zájemcům v rámci úvodního jednání o zakázce zdarma?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
2,66 %ani minutu!
9,63 %do 30 minut
34,22 %do 1 hodiny
13,95 %do 4 hodin
4,65 %do 1 dne
18,60 %i několik dní, např. v rámci jednání o velké zakázce
16,28 %o zakázkách obvykle předem nejednám — dotaz se mě netýká

Uzavíráš se zákazníky písemné smlouvy?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
51,82 %příležitostně
24,09 %ano, běžně
24,09 %ne

JE TO I O PENĚZÍCH

Je práce na volné noze hlavním zdrojem tvých příjmů?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
84,39 %ano
13,95 %ne, mám to jako přivýdělek (při studiu, na rodičovské, v zaměstnání, startupu apod.)
1,66 %nevím, nedokážu na to jednoznačně odpovědět

Jak nejčastěji naceňuješ a účtuješ svou práci?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
65,23 %hodinová sazba — např. 250 Kč/hod × počet odpracovaných hodin
58,94 %individuální cena za projekt — např. výroba kuchyně dle návrhu 44.000 Kč apod.
30,46 %jednotková cena — např. 1 normostrana textu 400 Kč, úklid bytu 500 Kč apod.
17,22 %dle rozpočtu klienta — kvalitu a rozsah přizpůsobuji pevně danému rozpočtu klienta
15,23 %cenové varianty — např. varianta A za 7 tis. Kč, B za 15 tis. a C za 24 tis. Kč
15,23 %paušál — měsíční nebo roční předplatné služby, ať už ji klient využije nebo ne
13,25 %člověkodny — např. 4.000 Kč za den vykázané práce
10,93 %balíčková cena — typizovaná nabídka, např. web se 4 sekcemi 15.000 Kč apod.
10,93 %sjednaná mzda — má odměna je stanovena pracovní smlouvou, kterou uzavírám
4,64 %podíl na zisku — sjednávám si podíl v projektech, na kterých pracuji, např. startupy
4,64 %success/satisfaction fee — část odměny je vázána na výsledek/spokojenost klienta

Jaká je v průměru tvá hodinová odměna či sazba?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
0,99 %pod 100 Kč/hod
5,28 %100 až 199 Kč/hod
22,11 %200 až 299 Kč/hod
30,69 %300 až 499 Kč/hod
22,11 %500 až 999 Kč/hod
5,61 %1.000 až 1.999 Kč/hod
2,97 %nad 2.000 Kč/hod
10,23 %to nedokážu blíže určit ani spočítat

Jak obvykle přistupuješ ke zdražování?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
43,52 %individuálně — mám vícero cen pro různé klienty a při zdražování to zohledňuji
22,59 %průběžně — po malých krocích
22,59 %zatím nezdražuji — dotaz se mě netýká
5,65 %periodicky — např. ceny pro rok 2016, pro následující školní rok apod.
5,65 %skokově — o 20 % a více

Jaká je platební morálka tvých klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,29 %vynikající — platí většinou předem
50,66 %velmi dobrá — platí ve sjednané době splatnosti
36,09 %slušná — platí max. do týdne po splatnosti
5,30 %slabá — musím je upomínat i týdny po splatnosti
1,66 %katastrofální — platí i měsíce po splatnosti a někdy vůbec

Používáš nějaké metody prevence problémů s neplatiči?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
53,29 %intuice — nepracuji pro lidi, kteří se chovají divně, nebo ze kterých nemám dobrý pocit
27,30 %požaduji zaplacení zálohy předem v dostatečné výši, přinejmenším u nových klientů
20,07 %snažím se odhalit neplatiče předem pomocí internetové rešerše a dotazování kolegů
8,88 %pohledávky dokumentuji a případně vymáhám elektronickým platebním rozkazem
19,74 %bez odpovědi
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „O Vánocích si vzpomenu na neplatící klienty, pošlu jim poštou dopis a vždy všichni rádi zaplatí (pochopí, že to pro ně bude nejlepší možnost).“
  • „Používám firmu na vymáhání pohledávek.“
  • „Typologie klientů A, B, C, kterou úspěšně používám, dává hodně znaků dopředu, jak se klient bude chovat. Neplatiči jsou problémoví už od prvního kontaktu.“
  • „Hodnotím finanční situaci klienta dle informací, které mi o sobě sám poskytne v dotazníku.“
  • „Sankce na faktuře.“
  • „Po datu splatnosti zasílám upomínku emailem, případně volám. Začínám velmi přátelsky, postupně zvyšuji tlak, zatím vždy fungovalo.“

Kolik máš nedobytných pohledávek za celou dobu podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
43,71 %žádné, všichni mi zaplatili
26,82 %málo, pod 10 tisíc Kč
14,90 %10 až 50 tisíc Kč
6,62 %51 až 100 tisíc Kč
3,64 %101 až 200 tisíc Kč
1,32 %201 až 500 tisíc Kč
2,98 %větší než 500 tisíc Kč

Jaká je tvá současná finanční situace?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
13,53 %velmi dobrá
41,58 %spíše dobrá
34,32 %jsem na svém
8,58 %spíše špatná
1,98 %velmi špatná

Uvážíš-li čas práce na volné noze v měsíci, jak velkou část zhruba platí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,91 %vše — veškerý pracovní čas na volné noze mám placený
41,78 %většinu
25,66 %zhruba polovinu
8,22 %menšinu
17,43 %nevím — nedá se to tak říct nebo nemám představu

Vyděláváš na volné noze více než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
25,66 %ano, výrazně více
29,61 %ano, o něco více
14,80 %zhruba stejně
7,24 %ne, o něco méně
5,26 %ne, výrazně méně
17,43 %nevím — nemohu nebo nemám to s čím srovnávat

Jaký je tvůj roční obrat z práce na volné noze? (součet příjmů)

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
9,43 %do 120 tisíc Kč ročně = do 10 tisíc měsíčně
16,50 %120 až 240 tis. ročně = cca 10 až 20 tis. měsíčně
19,87 %240 až 360 tis. ročně = cca 20 až 30 tis. měsíčně
19,87 %360 až 540 tis. ročně = cca 30 až 45 tis. měsíčně
20,20 %540 tis. až 1 milión ročně = cca 45 až 80 tis. měsíčně
9,76 %1 až 1,5 mil. ročně = cca 80 až 125 tis. měsíčně
4,38 %nad 1,5 mil. ročně = nad 125 tis. měsíčně

Jak velká část tvého příjmu na volné noze pochází ze zahraničí?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
58,55 %žádná — mám příjmy pouze od klientů z Česka
30,59 %menšina
4,61 %zhruba polovina
4,93 %většina
1,32 %všechny — mé příjmy pocházejí výhradně ze zahraničí

Jak byl financován rozjezd tvého podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
61,18 %rozjezd byl kapitálově nenáročný, žádné financování nebylo zapotřebí
35,20 %veškeré investice šly výhradně z vlastních úspor a našich rodinných peněz
3,62 %s výraznějším podílem externího financování (půjčky, úvěry, dotace apod.)

PRACOVNÍ NÁVYKY

Kde obvykle pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
85,20 %doma
36,51 %u zákazníků
26,97 %na cestách
22,04 %ve vlastní kanceláři mimo domov
12,50 %v coworkingu nebo sdílené kanceláři
7,89 %na provozovně nebo v dílně

Kolik hodin týdně pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
11,00 %méně než 20 hodin
13,33 %20 až 29 hodin
22,67 %30 až 39 hodin
26,33 %40 až 49 hodin
17,33 %50 až 59 hodin
9,33 %přes 60 hodin týdně

Jak velkou část pracovního času strávíš u počítače?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
27,72 %všechen — prakticky celou pracovní dobu trávím u počítače
43,89 %většinu pracovního času trávím u počítače
17,16 %zhruba polovinu
9,57 %menšinu pracovního času strávím u počítače
1,65 %téměř žádný — s počítačem téměř nepracuji

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
76,64 %pracuji flexibilně v závislosti na okolnostech a povaze zakázky
19,08 %mám pravidelný režim a pevnou pracovní dobu, kterou se snažím dodržovat
4,28 %na volné noze pracuji po večerech a víkendech, přes den mám jinou práci

Jak často si dopřáváš cvičení, sport nebo jiný zdravý pohyb?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
19,41 %každý den mám nějaký pohyb (cvičení, procházka, běh, sport, fitko, pohyb v práci aj.)
35,86 %několikrát týdně podle možností
36,51 %pohybu mám nedostatek, ale chci to změnit
8,22 %minimálně, není to pro mne priorita — nemohu nebo nechci se více hýbat

Kolik hodin měsíčně věnuješ svému vzdělávání a rozvoji?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,28 %nevěnuji tomu prakticky žádný čas
38,82 %do 10 hodin měsíčně
25,99 %10 až 19 hodin měsíčně
10,86 %20 až 29 hodin měsíčně
8,22 %více než 30 hodin měsíčně
11,84 %nevím — nedokážu na to přesně odpovědět

Pracuješ běžně o víkendech a svátcích?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
53,95 %ano
37,17 %jen v některých částech roku, kdy je nejvíc práce
8,88 %ne

Kolik máš ročně celých týdnů dovolené, kdy nepracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
13,82 %0 — celotýdenní dovolenou bez práce nemám
13,49 %1 týden
42,43 %2 až 3 týdny
30,26 %4 týdny a více

Spolupracuješ s dalšími profesionály?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
18,54 %ne, až na výjimky zvládám vše bez cizí pomoci
21,52 %ano, ale jen v rámci odborné podpory (účetnictví, daně, právo a jiné odborné činnosti)
36,75 %ano, mám pár prověřených kolegů, které občas přizvu k většímu projektu
23,18 %ano, spolupracuji se skupinou freelancerů, na které mohu dle potřeby outsourcovat, delegovat či subkontraktovat práci

Máš nějaké zaměstnance?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
78,81 %ne
12,91 %ano, příležitostně, na přechodnou dobu
8,28 %ano, nastálo

Co děláš pro zvýšení své pracovní produktivity?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
75,75 %kalendář či diář — pomáhá mi organizovat práci a udržet celkový přehled
65,12 %poznámky — do mobilu, do zápisníku nebo na papírky; nespoléhám se na paměť
57,48 %úkolovník — udržuji si přehled to-do, tedy co a v jakém kontextu udělat
41,53 %to nejdůležitější na první místo — dělám přednostně to, co je skutečně důležité
31,23 %zdravý životní styl — jsem v kondici, zdravě jím a pracuji v souladu se svými biorytmy
30,90 %každý den se počítá — každý den se snažím udělat nějakou důležitou, zásadní práci
27,91 %disciplinovanost a pravidelnost — umím máknout a mám ± stálou pracovní dobu
26,25 %evidence klientů — vedu si přehlednou evidenci klientů a aktivně s ní pracuji
25,25 %aktivní boj s prokrastinací — mám problém s prokrastinací a snažím se ji omezovat
24,25 %podnikatelský minimalismus — umím osekat vše nepodstatné a jít k jádru věci
22,26 %evidence poznámek — mám přehledný archiv dokumentů, nápadů a zápisků
20,27 %projektové řízení — umím pracovat v projektovém týmu a řídit své i klientské projekty
19,60 %měření pracovního času — měřím a analyzuji (Toggl, Pomodoro, Paymo, stopky aj.)
15,61 %myšlenkové mapy a skečnouty — myslím vizuálně a pomáhá mi to být kreativní
13,29 %ergonomie pracoviště — mé pracoviště po všech stránkách podporuje můj výkon
11,96 %systémový přístup — na vše mám procesy / checklisty / tabulky / postupy / GTD
7,97 %osobní asistent — využívám pravidelnou cizí výpomoc na úklid / hlídání / vyřizování
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Piju čaj Matcha.“
  • „Nic z toho. Nemám ráda disciplínu, mé jméno je chaos. Někdy pracuju v kuse hodně hodin, jindy se mi zas nic dělat nechce, zůstanu v posteli, čtu si, jdu ven se psem a s kamarádkou na kafe a netrestám se za to :) Nemám ráda pravidelnost a nalajnovaný dny. Možná toho takhle udělám míň, ale s větší chutí a troufám si tvrdit, že na výsledku je to vidět.“
  • „Pracuju 18 hodin denně, jak můžu dělat ještě něco jiného?“
  • „Sloužím občas v krajské nemocnici, abych si vážila toho, jak se mám ve své ordinaci dobře.“

Používáš k práci některé z těchto nástrojů?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
64,47 %smartphone a aplikace v něm (iPhone, Android apod.)
55,59 %Gmail nebo Google Apps na vlastní doméně (pro elektronickou poštu)
50,66 %Disk Google (= Google Drive či Dokumenty Google, zkrátka kancelář v cloudu)
46,71 %Kalendář Google
37,83 %DropBox
25,66 %datová schránka pro komunikaci se státní správou
17,11 %iDoklad
16,78 %Evernote
16,78 %Toggl
11,51 %Trello
9,87 %Fakturoid
9,21 %Basecamp
6,91 %Wunderlist
3,62 %Todoist
12,17 %bez odpovědi

POCITY, HODNOTY, VIZE

Jsi na volné noze šťastnější než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
79,33 %ano :-)
17,33 %asi tak stejně
3,33 %ne :-(

Považuješ se za podnikatele/podnikatelku?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
61,26 %ano
38,74 %ne

Pracuješ na nějakém vlastním projektu?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
71,52 %ano
28,48 %ne

Jaké byly tvé začátky na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
60,67 %bokovky při zaměstnání, při studiu, na rodičovské apod.
29,33 %mé podnikání navázalo na předmět mého studia
29,00 %problémy v zaměstnání a chuť být svým vlastním pánem
21,00 %práce zdarma pro rodinu, kamarády či známé a snaha profesionalizovat se
13,67 %kontraktorská práce pro jednoho velkého klienta
10,00 %na začátku byl unikátní nápad, nadšení a odhodlání jej realizovat
8,33 %ztráta zaměstnání a nutnost rychle hledat alternativu
5,00 %zaměstnavatel mě přiměl k založení živnosti a fakturování (tzv. švarcsystém)
4,00 %impulz začít podnikat přišel od mého mentora, mistra či jiné autority, kterou uznávám
3,00 %mé podnikání je pokračováním rodinné tradice
3,00 %na mateřské či rodičovské mi došlo, co chci skutečně dělat, a tomu se nyní věnuji
0,33 %mám pronajatou franšízu a mé podnikání tedy vzešlo z cizího know-how

Jaké jsou pro tebe hlavní výhody práce na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
90,10 %flexibilita a svoboda
80,86 %jsem svým pánem
79,87 %dělám, co mě baví
66,34 %nezávislost
50,50 %práce na sebe (ze všeho, co vymyslím a vytvořím, mohu v budoucnu dále profitovat)
45,21 %pestrý život
44,22 %dobré jméno
39,93 %víc peněz
32,67 %mobilita
28,71 %kvalitní vztahy
28,38 %víc času
16,17 %jednoduchost
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Vidím v tom vyšší smysl.“
  • „Dobrý pocit vlastní důstojnosti, sebevědomí a sebeuvědomění.“
  • „Nemusím dělat morální kompromisy, které mi vadily v zaměstnání (články na míru velkým inzerentům, psaní bullshitu bez obsahu).“
  • „Nejsem součástí »politických« hrátek v korporátu. Mám svůj odstup. Když nechci, nemusím. Udržuju si mentální zdraví.“
  • „Mohu si zvolit, s jakými lidmi se budu stýkat. Nejsem nucena trávit podstatnou část pracovního dne v zaměstnání s lidmi, se kterými si nerozumím a nemám s nimi vůbec nic společného (abych to pak o to více musela kompenzovat vyhledáváním vhodných kontaktů).“

Jaké jsou naopak hlavní nevýhody tvého volnonožského života?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
71,62 %výkyvy příjmů
50,34 %nejistota a stres
49,66 %ztráta hranic mezi prací a soukromím
43,92 %nezastupitelnost
36,49 %sklony k workoholismu
33,11 %hledání klientů
33,11 %nedostatečná podpora v nemoci či rodičovství
28,04 %osamělost
26,35 %vysoké daně a odvody pojistného
17,23 %náročná administrativa
15,88 %těžké začátky
15,54 %neplatiči
7,43 %korupce
6,08 %složitost
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Únava a přepracování.“
  • „Nepociťuji žádné nevýhody.“
  • „Je to těžké, ale krásné :-)“
  • „Kolísání slučitelnosti mého volného času s volným časem mé drahé polovičky, která není na volné noze.“
  • „Vadí mi pranýřování OSVČ v médiích. Srovnávání se zaměstnanci nepřispívá k dobrému obrazu OSVČ ve společnosti.“

Co ti nejvíc pomáhá k úspěchu na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
73,58 %dobré jméno — spousta lidí ví, že tuhle práci dělám dlouho a dobře, doporučují mne
70,57 %odbornost — mám nadprůměrné oborové znalosti a dovednosti, je o mne zájem
56,86 %100% spolehlivost — dodržuji sjednané termíny a co slíbím, to platí; je na mě spoleh
55,52 %kontakty — z předchozího působení a projektů mám kvalitní kontakty, které využívám
34,45 %informovanost — sleduji články, knihy či videa o freelancingu a to mi pomáhá růst
33,44 %profesní poslání — jde mi o víc, než jen vydělávat na zakázkách, a to mě odlišuje
33,44 %rodinné zázemí — v rodině mám oporu a mohu využívat společné věci k podnikání
31,44 %prezentační dovednosti — umím se postavit před lidi a podat přesvědčivý výkon
30,10 %psaný projev — umím slušně psát, což mi pomáhá získat lidi slovem pro mou věc
26,76 %práce zdarma — občas podpořím nějaký neziskový projekt a vrací se mi to v dobrém
25,42 %osobní brand — jsem výrazná osobnost, umím se prezentovat a prodat to, co dovedu
24,75 %silné stránky — podnikání se opírá o mé přirozené přednosti, které velmi dobře znám
23,08 %intuice a obezřetnost — mám dar empatie i čuch na to, s kým nespolupracovat
22,41 %tah na bránu — výsledek mé práce obvykle dalece překonává očekávání klientů
20,40 %důraz na inovace — zaměřuji se na to, co je v mém oboru nové, a neustále inovuji
17,06 %vyjednávání — jsem dobrý vyjednavač a běžně při vyjednávání dosahuji svých cílů
16,72 %finanční rezerva — mám dost peněz stranou pro všechny případy a problémy
13,04 %prevence rizik — nečekám, až se problémy náhle objeví a snažím se jim předcházet
11,37 %finanční řízení — pečlivě si hlídám finance, vedu si rozvahu a/nebo přehled cashflow
4,01 %závazková dieta — omezuji závazky a ponechávám si prostor pro šťastné náhody
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Štěstí :-)“
  • „Odolnost vůči stresu.“
  • „Mentoring, mastermind.“
  • „Rozšiřování služeb u stálých zákazníků.“
  • „Vědomí, že pro mně jiná forma práce nepřichází v úvahu.“
  • „Jsem multikompetentní. Umím designovat vzdělávací programy a strategie realizace, lektorovat, koučovat, mentorovat, přednášet, v ČJ, AJ, NJ, tahle multifunkčnost se klientům líbí, protože by na to jinak hledali 3 různé lidi.“

Co všechno zapojuješ do svého osobního marketingu?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
68,09 %webové stránky
49,67 %Facebook
46,05 %LinkedIn
42,43 %doporučování se navzájem mezi kolegy
29,61 %přednášková a lektorská činnost
28,95 %online portfolio
26,32 %osobní vizitka
24,34 %CV nebo přehled profesních úspěchů a milníků
22,37 %aktivní oslovování potenciálních klientů
21,05 %členství v profesních organizacích
20,72 %odborný blog nebo jiná publikační činnost
19,74 %Twitter
19,74 %osobní logo a vizuální styl
19,41 %networking na akcích
17,11 %písemná doporučení klientů, které dále uvádím při prezentaci mé práce
15,46 %zapojení do freelance komunity
14,80 %stylové oblečení
11,51 %profesionální fotoportrét
8,22 %mediální PR a spolupráce s novináři
7,24 %členství v coworkingu, které mi občas přináší i zakázky
6,25 %PPC reklama (Adwords, Sklik, Facebook propagace)
4,28 %intelektuální marketing (veřejný diskurs)
4,28 %sídlo podnikání na dobré adrese
1,32 %marketingový plán a placené kampaně
1,32 %videoblog či podcast
1,32 %účast v podnikatelských soutěžích
3,29 %bez odpovědi

Jak to vidíš s prací na volné noze do budoucna?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
56,29 %chci zůstat na volné noze a rozvíjet se ve svém oboru
20,20 %nechávám tomu zcela volný průběh
14,57 %chci expandovat a přibírat lidi, volnou nohu beru jen jako dočasný mezistav
4,97 %uvažuji o návratu do zaměstnání, naskytne-li se vhodná příležitost či nabídka
3,97 %zatím si prací na volné noze jen přivydělávám a chci do toho šlápnout naplno

OSOBNÍ PROFIL

Jsi žena, nebo muž?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
59,14 %muž
40,86 %žena

Kolik ti je let?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
0,33 %méně než 18 let
8,58 %18 až 25
44,88 %26 až 35
25,41 %36 až 45
13,20 %46 až 55
7,59 %více než 55

Kde v současnosti bydlíš?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
27,72 %v Praze
14,52 %Jihomoravský kraj
10,23 %Moravskoslezský kraj
8,58 %Středočeský kraj
5,94 %Olomoucký kraj
4,29 %Zlínský kraj
3,96 %Královéhradecký kraj
3,96 %Plzeňský kraj
3,63 %Pardubický kraj
3,63 %Ústecký kraj
3,30 %na Slovensku
2,97 %jinde v zahraničí
2,64 %Liberecký kraj
1,98 %Vysočina (kraj)
1,32 %Jihočeský kraj
1,32 %Karlovarský kraj

Ovládáš nějaké světové jazyky?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
84,21 %angličtina
27,96 %němčina
17,76 %ruština
11,18 %francouzština
8,88 %španělština
1,64 %portugalština
1,32 %čínština
9,21 %bez odpovědi

Poznámka: U této otázky byla ponechána možnost vložit i jiné jazyky, vedle těch světových. Asi nepřekvapí, že převažovala polština a slovenština.

Jaké máš nejvyšší dosažené vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,29 %zahraniční univerzita
62,58 %česká univerzita
2,98 %vyšší odborná škola
24,50 %střední škola s maturitou
3,64 %jiné vzdělání bez maturity

Máš nějaké formální oborové vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 304 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: instituce a veřejná správa Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
53,92 %ano, ze střední nebo vysoké školy
28,33 %ne, jsem samouk na volné noze
17,75 %ano, mám na to kurz či školení

Poděkování

Děkuji vřele vám všem, kteří jste dotazník šířili. Především díky vám jsme mohli pracovat s nebývale velkým souborem odpovědí. Největší dík patří Laďce Zbiejczuk Suché za metodické vedení, Mirovi Szkanderovi za krásnou grafiku, celému týmu za podnětné připomínky a samozřejmě vám všem, kteří jste obětovali chvíli svého drahocenného času a dotazník vyplnili. Všechny vaše komentáře jsem si pozorně přečetl a pomohou mi jak s další interpretací výsledků, tak s návrhem budoucích průzkumů. Robert Vlach


Sdílejte
a diskutujte

FacebookTwitterLinkedInInstagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí