Václav Ráš

datový analytik

Status: k vašim službám Působnost: na dálku celá ČR; osobně Praha a Středočeský kraj

Data jsou novodobé zlato, většina firem ale neví, jak ho vytěžit.

Jako expert na datovou analytiku pomáhám firmám s rozhodnutími, která jsou podložena daty. Pomocí analýzy dat je možno nalézt odpovědi na nejrůznější otázky napříč mnoha obory a odvětvími, ať už jde o otázky typu jaký produkt promovat a koho oslovit, nebo o otázky týkající se strategických rozhodnutí na základě prediktivních analýz.

Nebráním se krátkým konzultacím a jednorázovým radám, ale dávám přednost dlouhodobé spolupráci, protože je pro obě strany výhodnější. Každý klient se nachází v trochu jiné fázi datové maturity, a proto nabízím tyto balíčky služeb:

  • Analýza dat — Správná interpretace dat je klíčem k úspěchu a vede k lepším obchodním rozhodnutím. V rámci analýzy mohu nabídnout segmentaci zákazníků pro lepší zacílení produktů, RFM analýzy, identifikaci klientů, u kterých je větší pravděpodobnost nákupu atd. S klienty obvykle řeším:
    • Jaké kategorie obsahu je vhodné na webu upřednostnit, aby se zvýšil prodej nebo zlepšil uživatelský zážitek?
    • Kam zákazníci na webu chodí a který zdroj návštěv přináší nejvíce loajálních zákazníků?
    • Jaké jsou segmenty zákazníků a do kterého segmentu se právě teď vyplatí nejvíce investovat?
    • Které dny a hodiny se vyplatí pro e-mailový marketing?
  • Reporty a vizualizace — Díky interaktivním reportům mohou data vyprávět jasný příběh a usnadnit rozhodování. Nejčastěji vytvářím automatizované reporty v Looker Studiu a Power BI. S klienty obvykle řeším:
    • Na jaké otázky by měl report odpovídat?
    • Pomáhají poskytované odpovědi plnit obchodní cíle?
    • Je výstup relevantní a nechybí mu kontext?
  • Audit a transformace dat — Přestože mají klienti implementovanou analytiku, často kvůli chaosu v datech nedokáží vydolovat relevantní informace. Preciznost je moje druhé jméno a rád datový nepořádek uklidím. Ať už se jedná o nevhodně navržený Google Tag Manager a webové události, či databázové SQL transformace a nešikovně navržený datový sklad. Vše lze narovnat a měřit správně – pravdivá data jsou základ. S klienty obvykle řeším:
    • Rozchází se realita s naměřenými daty?
    • Existují externí zdroje dat, které je třeba připojit?
    • Vyskytují se v datech duplicity nebo boti?
  • Implementace měření — Bez měření nelze přijímat rozhodnutí založená na datech. Pokud jde o měření webu, je zásadní implementovat měřící kódy a správně nastavit analytiku. Data ovšem často přesahují rámec webových stránek. Můžete měřit otevřené a odkliknuté e-maily, údaje o prodeji a cenách konkurence, spokojenost zákazníků a mnoho dalšího. S klienty obvykle řeším:
    • Jaké jsou obchodní cíle?
    • Na co chceme pomocí analytiky odpovědět?
    • Co chceme měřit a vyhodnocovat?

Ceny:

Každou novou spolupráci zahajuji úvodní konzultací, která má za cíl kromě zjištění detailního stavu stávající analytiky (pokud nějaká existuje) nastínit i více možných řešení, jejich komplexitu a cenu. To samozřejmě vyžaduje přípravu, proto je úvodní konzultace (1–2 hodiny) placená.

  • Úvodní konzultace (1–2 hodiny) – 4.000 Kč
  • Krátkodobá spolupráce – 2.400 Kč / hod.
  • Dlouhodobá spolupráce (více než 2 dny měsíčně) – 1.600 Kč / hod.

Přední projekty:

  • Česká televize — V ČT stavím analytiku pro všechny platformy (weby, mobilní appky, HbbTV) od píky. Především mám na starosti zpracování (transformaci a obohacení) dat v BigQuery z Google Analytics a následnou správnou interpretaci v reportech Data Studia. Jde o velmi široký projekt, kde s právním oddělením řeším GDPR a cookies, s Technologickou agenturou ČR pokročilé klastrovací metody v Pythonu a s redakcí segmentaci uživatelů vůči sledovaným pořadům.
  • ČSOB — Jedné z největších bank v ČR pomáhám pochopit chování uživatelů v mobilní aplikaci a vyhodnotit úspěšnost jednotlivých funkcí.
  • Marketing Girls / Data Restart — Sdílení znalostí je pro mě důležité. Ať už mezi lidmi, se kterými pracuji, nebo externě prostřednictvím různých školení a konferencí. Pro Holky z marketingu jsem školil základy Looker Studia v rámci Data-driven Marketing Academie. Prošli jsme si, jak vizualizovat marketingová data, jak je propojit s analytickými daty a jak z toho všeho získat užitečné poznatky. Pro konferenci Data Restart jsem přednášel o tipech, jak si usnadnit práci s BigQuery.
  • GA4 Data Import — Vytvořil jsem platformu www.ga4dataimport.com, která během několika minut automatizuje importy dat do Google Analytics 4. Umožňuje to například párovat náklady z reklamních nástrojů nebo obohacovat GA4 o marže u jednotlivých produktů.
  • Qerko — Upgradoval jsem analytiku českého start-upu Qerko. Krom zachování kontinuity měření bylo důležité nastavit nové GA4, přidat důležité události a vyřešit několik problémů s měřením konverzí.
  • Alphai — Spolu s Honzou Tylem a dalšími spolupracovníky jsme vybudovali největší komunitu zaměřenou na umělou inteligenci v ČR. Mimo to jsme řešili i zajímavé projekty, jako například detekci emocí z textu pomocí neuronových sítí, přednášky na středních a vysokých školách a další.
  • O2 — Podílel jsem se na svého času největším datově migračním projektu v Evropě. Pro fakturační systém O2 jsem vytvářel validační kritéria, optimalizoval SQL dotazy a paralelizoval procesy migrace do nového systému.

Certifikáty:

  • Deep Learning for Business od jihokorejské Yonsei university
  • Google Tag Manager od českého guru Andrého Hellera
  • Linux Essentials Professional Development od Cisco

Používané technologie:

  • Implementace – Google Tag Manager, Google Analytics 4, Microsoft Clarity, Facebook pixel
  • Práce s daty – BigQuery, Snowplow, SQL, Dataform, Python, Keboola
  • Vizualizace – Power BI, Looker Studio, Python
Václav Ráš

Kontakty

Václav Ráš
Na Vysočanských vinicích 18
Praha 9
190 00
Mobil:776 221 096
Email:vaclav.ras@dataras.cz
Web:www.dataras.cz
LinkedIn:vaclavras
Datovka:jw9raun
Účet:2112660221/2700 (UniCredit Bank)
IČ:06765866 (neplátce DPH)

Doporučení
z první ruky

Vašek je naprostý profesionál a práce s ním je radost. Nejvíce bych vyzdvihl jeho samostatnost a proaktivnost. Je super spolupracovat s někým, kdo ví o čem mluví a navíc to ladně implementuje. A když dostanete výsledky po pilotním provozu, tak víte, že tohle byla jedna z těch dost dobrých investic.

Tomáš Vodenka

CEO VORK consulting