Na volné noze - portál nezávislých profesionálů


Na volné noze > Blog > Výsledky průzkumu > Filtrované výsledky

Filtrované výsledky průzkumu: Jak se daří českým freelancerům?

30. 11. 2015, napsal Robert Vlach — aktualizováno v srpnu 2016

Níže se zobrazují filtrované výsledky průzkumu. Kompletní výsledky lze filtrovat podle všech odpovědí, které měly alespoň 100 respondentů. Můžete si tedy vyjet výsledky pouze ve vašem oboru, nebo podle jiného kritéria.

Filtrované výsledky průzkumu: Jak se daří českým freelancerům?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

FILTROVANÉ VÝSLEDKY

Jak dlouho už pracuješ na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
7,12 %právě začínám
18,89 %1 až 2 roky
32,82 %3 až 5 let
19,20 %6 až 9 let
21,98 %10 a více let

Formálně je tvá práce na volné noze vedena převážně jak?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
71,69 %živnost
28,00 %podnikám jako OSVČ dle zvláštních předpisů (svobodná povolání, autorské činnosti aj.)
15,08 %vlastním či spoluvlastním společnost s r.o., přes kterou fakturuji
9,23 %mám několik menších zaměstnaneckých úvazků, které kombinuji pro zajištění příjmu
8,92 %nechávám se najímat do projektů jako zaměstnanec na dobu určitou
8,00 %nepodnikám, jen uzavírám jednorázové smlouvy o dílo, dohody o provedení práce aj.
5,54 %jde o drobné nárazové příjmy, které nikde nevykazuji (výpomoc, doučování, úklid, hlídání aj.)
3,69 %příjmy na volné noze fakturuji přes rodiče, partnera či jinou osobu
2,46 %práci mi zprostředkovává agentura, která vyřizuje i smlouvy a nutnou administrativu
2,15 %mé příjmy jdou přes online platformu (např. Aukro, Fler, Airbnb aj.)

PRÁCE S KLIENTY

Kam tvá práce oborově spadá?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
37,04 %design a multimédia — grafici, designéři, ilustrátoři, fotografové, kameramani…
35,80 %web, programování a IT — webaři, vývojáři, startupisti, sociální sítě, UX, sw/hw…
26,54 %psaní a práce s textem — copywriteři, blogeři, redaktoři, editoři, publicisté…
25,62 %marketing, prodej a PR — marketéři, PRisti, ideamakeři, sloganisti, SEO, PPC…
23,77 %vzdělávání a osvěta — školitelé, učitelé, lektoři, přednášející, pořadatelé akcí…
14,51 %jazykové služby — překladatelé, tlumočníci, korektoři, lektoři jazyků…
10,80 %umění, tvorba a showbyznys — umělci, baviči, zpěváci, moderátoři, performeři…
10,19 %podpora podnikání a řízení — poradci, projekťáci, auditoři, mentoři, investoři…
8,64 %psychologie a osobní rozvoj — psychologové, kouči, osobní poradci, motivátoři…
6,48 %obchodování a e-shopy — provozovatelé e-shopů, import-export, obchodníci…
5,25 %ostatní služby — chůvy, virtuální asistenti, auto-moto a co se jinam nevejde…
5,25 %účetnictví, daně a právo — právníci, znalci, odhadci, účetní, daňoví poradci…
2,78 %malovýroba a móda — rukodělní výrobci, kutilky, módní návrháři, zlepšovatelé…
2,47 %cestování a turismus — průvodci, cestovní kanceláře, incoming, eventy…
2,47 %stavebnictví a řemesla — řemeslníci, stavitelé, projektanti, architekti, statici…
2,47 %zdraví a péče o tělo — zdravotníci, terapeuti, výživáři, léčitelé, trenéři, maséři…
0,93 %pohostinství a ubytování — degustátoři, kavárníci, kuchaři, catering, Airbnb…
0,93 %zemědělství a chovatelství — veterináři, pěstitelé a chovatelé, ekofarmy…

Kdo jsou tví typičtí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
100,00 %neziskovky a spolky
74,77 %malé a střední firmy
66,77 %jednotlivci — veřejnost
33,54 %instituce a veřejná správa
29,54 %nezávislí profesionálové
28,31 %velké firmy a korporace
24,31 %startupy a neformální týmy

Odkud je většina tvých zákazníků?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
29,85 %z mého regionu
60,92 %z Česka
4,62 %z EU
4,62 %z celého světa

Kolik máš ročně klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
11,15 %mám 1 až 3 klienty ročně
57,89 %do 20 klientů
22,91 %do 100 klientů
8,05 %nepočítaně

Jak k tobě přicházejí noví klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
87,35 %osobní doporučení přes známé a kolegy
56,48 %kontakty z předchozího zaměstnání či projektů
41,98 %vlastní webové stránky
40,43 %mám dobré jméno, lidi mě prostě už znají
31,48 %sociální sítě
29,32 %networking a náhodná setkání
19,14 %přes webové katalogy (Na volné noze, Firmy.cz aj.)
16,05 %přes mé přednášky a školení
12,96 %zprostředkovaně přes agenturu
11,73 %přes B2B partnery (třeba přes firmu, se kterou dlouhodobě spolupracuješ)
10,19 %přes mou publikační činnost
9,57 %výběrová řízení či soutěže, kterých se účastním
4,63 %znají mne z médií
4,63 %zprostředkovaně přes online platformu (Airbnb, Elance, Fler, Aukro, Uber, ePoptávka aj.)
3,70 %přes nějakou formu placené reklamy (od PPC po billboardy)

Odměňuješ nějak lidi, kteří tě doporučují?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
4,31 %ne, beru to jako samozřejmost
72,00 %ne, ale poděkuji a případně se snažím doporučení opětovat
6,77 %ano, odměním je nějakým dárkem nebo poukazem
10,77 %ano, za dobré doporučení vyplácím i finanční provize
0,00 %ano, používám affiliate program na výpočet provizí
6,15 %zatím mě nedoporučují — tento dotaz se mě netýká

Jak rychle reaguješ na poptávky?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
13,62 %okamžitě, třeba i do jedné hodiny
41,18 %většinou ještě ten samý den
29,41 %do 1 pracovního dne
7,74 %do 2 pracovních dní
4,02 %jak to vyjde, někdy i za 3 dny nebo později
4,02 %poptávky obvykle nedostávám — dotaz se mě netýká

Odmítáš zakázky?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
11,18 %ne, držím se zásady, že dobrá práce se neodmítá, a snažím se vyjít zájemcům vstříc
27,95 %ne, neodmítám, ale při nedostatku času nabízím pozdější termíny dodání
41,61 %ano, ale snažím se neříkat přímo „ne“ (spíše zvýším cenu, doporučím kolegy apod.)
19,25 %ano, běžně, nemám s tím problém
5,90 %jiné

Poznámka: Odpověď „jiné“ zahrnovala v tomto případě nejrůznější kombinace výše uvedených možností od respondentů, kteří se nedokázali se žádnou z nich plně ztotožnit.

Scházíš se nezávazně se zájemci o tvou práci či služby?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
51,85 %příležitostně
36,73 %ano
11,42 %ne

Kolik času dáváš zájemcům v rámci úvodního jednání o zakázce zdarma?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
2,16 %ani minutu!
12,65 %do 30 minut
42,90 %do 1 hodiny
12,65 %do 4 hodin
1,23 %do 1 dne
16,98 %i několik dní, např. v rámci jednání o velké zakázce
11,42 %o zakázkách obvykle předem nejednám — dotaz se mě netýká

Uzavíráš se zákazníky písemné smlouvy?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
51,08 %příležitostně
25,70 %ne
23,22 %ano, běžně

JE TO I O PENĚZÍCH

Je práce na volné noze hlavním zdrojem tvých příjmů?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
78,15 %ano
18,46 %ne, mám to jako přivýdělek (při studiu, na rodičovské, v zaměstnání, startupu apod.)
3,38 %nevím, nedokážu na to jednoznačně odpovědět

Jak nejčastěji naceňuješ a účtuješ svou práci?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
73,91 %hodinová sazba — např. 250 Kč/hod × počet odpracovaných hodin
59,32 %individuální cena za projekt — např. výroba kuchyně dle návrhu 44.000 Kč apod.
28,57 %jednotková cena — např. 1 normostrana textu 400 Kč, úklid bytu 500 Kč apod.
22,36 %dle rozpočtu klienta — kvalitu a rozsah přizpůsobuji pevně danému rozpočtu klienta
18,32 %paušál — měsíční nebo roční předplatné služby, ať už ji klient využije nebo ne
15,22 %balíčková cena — typizovaná nabídka, např. web se 4 sekcemi 15.000 Kč apod.
14,29 %cenové varianty — např. varianta A za 7 tis. Kč, B za 15 tis. a C za 24 tis. Kč
13,98 %sjednaná mzda — má odměna je stanovena pracovní smlouvou, kterou uzavírám
10,87 %člověkodny — např. 4.000 Kč za den vykázané práce
4,97 %success/satisfaction fee — část odměny je vázána na výsledek/spokojenost klienta
3,73 %podíl na zisku — sjednávám si podíl v projektech, na kterých pracuji, např. startupy

Jaká je v průměru tvá hodinová odměna či sazba?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
1,23 %pod 100 Kč/hod
9,57 %100 až 199 Kč/hod
19,14 %200 až 299 Kč/hod
32,10 %300 až 499 Kč/hod
23,46 %500 až 999 Kč/hod
4,01 %1.000 až 1.999 Kč/hod
1,85 %nad 2.000 Kč/hod
8,64 %to nedokážu blíže určit ani spočítat

Jak obvykle přistupuješ ke zdražování?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
40,12 %individuálně — mám vícero cen pro různé klienty a při zdražování to zohledňuji
24,38 %zatím nezdražuji — dotaz se mě netýká
23,77 %průběžně — po malých krocích
7,41 %skokově — o 20 % a více
4,32 %periodicky — např. ceny pro rok 2016, pro následující školní rok apod.

Jaká je platební morálka tvých klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
7,14 %vynikající — platí většinou předem
52,17 %velmi dobrá — platí ve sjednané době splatnosti
32,61 %slušná — platí max. do týdne po splatnosti
7,76 %slabá — musím je upomínat i týdny po splatnosti
0,31 %katastrofální — platí i měsíce po splatnosti a někdy vůbec

Používáš nějaké metody prevence problémů s neplatiči?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
60,92 %intuice — nepracuji pro lidi, kteří se chovají divně, nebo ze kterých nemám dobrý pocit
29,23 %požaduji zaplacení zálohy předem v dostatečné výši, přinejmenším u nových klientů
14,46 %snažím se odhalit neplatiče předem pomocí internetové rešerše a dotazování kolegů
5,85 %pohledávky dokumentuji a případně vymáhám elektronickým platebním rozkazem
19,69 %bez odpovědi
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
„O Vánocích si vzpomenu na neplatící klienty, pošlu jim poštou dopis a vždy všichni rádi zaplatí (pochopí, že to pro ně bude nejlepší možnost).“
„Používám firmu na vymáhání pohledávek.“
„Typologie klientů A, B, C, kterou úspěšně používám, dává hodně znaků dopředu, jak se klient bude chovat. Neplatiči jsou problémoví už od prvního kontaktu.“
„Hodnotím finanční situaci klienta dle informací, které mi o sobě sám poskytne v dotazníku.“
„Sankce na faktuře.“
„Po datu splatnosti zasílám upomínku emailem, případně volám. Začínám velmi přátelsky, postupně zvyšuji tlak, zatím vždy fungovalo.“

Kolik máš nedobytných pohledávek za celou dobu podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
47,37 %žádné, všichni mi zaplatili
27,24 %málo, pod 10 tisíc Kč
14,86 %10 až 50 tisíc Kč
4,02 %51 až 100 tisíc Kč
3,41 %101 až 200 tisíc Kč
1,55 %201 až 500 tisíc Kč
1,55 %větší než 500 tisíc Kč

Jaká je tvá současná finanční situace?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
11,46 %velmi dobrá
34,98 %spíše dobrá
40,87 %jsem na svém
10,53 %spíše špatná
2,17 %velmi špatná

Uvážíš-li čas práce na volné noze v měsíci, jak velkou část zhruba platí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
5,25 %vše — veškerý pracovní čas na volné noze mám placený
39,51 %většinu
25,62 %zhruba polovinu
14,20 %menšinu
15,43 %nevím — nedá se to tak říct nebo nemám představu

Vyděláváš na volné noze více než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
20,92 %ano, výrazně více
26,46 %ano, o něco více
21,23 %zhruba stejně
8,62 %ne, o něco méně
7,08 %ne, výrazně méně
15,69 %nevím — nemohu nebo nemám to s čím srovnávat

Jaký je tvůj roční obrat z práce na volné noze? (součet příjmů)

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
17,50 %do 120 tisíc Kč ročně = do 10 tisíc měsíčně
22,50 %120 až 240 tis. ročně = cca 10 až 20 tis. měsíčně
20,31 %240 až 360 tis. ročně = cca 20 až 30 tis. měsíčně
16,88 %360 až 540 tis. ročně = cca 30 až 45 tis. měsíčně
13,75 %540 tis. až 1 milión ročně = cca 45 až 80 tis. měsíčně
4,06 %1 až 1,5 mil. ročně = cca 80 až 125 tis. měsíčně
5,00 %nad 1,5 mil. ročně = nad 125 tis. měsíčně

Jak velká část tvého příjmu na volné noze pochází ze zahraničí?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
61,11 %žádná — mám příjmy pouze od klientů z Česka
31,17 %menšina
3,70 %zhruba polovina
2,16 %většina
1,85 %všechny — mé příjmy pocházejí výhradně ze zahraničí

Jak byl financován rozjezd tvého podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
57,89 %rozjezd byl kapitálově nenáročný, žádné financování nebylo zapotřebí
38,70 %veškeré investice šly výhradně z vlastních úspor a našich rodinných peněz
3,41 %s výraznějším podílem externího financování (půjčky, úvěry, dotace apod.)

PRACOVNÍ NÁVYKY

Kde obvykle pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
87,08 %doma
32,31 %u zákazníků
26,46 %na cestách
20,31 %ve vlastní kanceláři mimo domov
17,54 %v coworkingu nebo sdílené kanceláři
9,54 %na provozovně nebo v dílně

Kolik hodin týdně pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
13,35 %méně než 20 hodin
19,25 %20 až 29 hodin
26,09 %30 až 39 hodin
21,12 %40 až 49 hodin
11,49 %50 až 59 hodin
8,70 %přes 60 hodin týdně

Jak velkou část pracovního času strávíš u počítače?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
30,15 %všechen — prakticky celou pracovní dobu trávím u počítače
44,62 %většinu pracovního času trávím u počítače
17,85 %zhruba polovinu
4,92 %menšinu pracovního času strávím u počítače
2,46 %téměř žádný — s počítačem téměř nepracuji

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
71,38 %pracuji flexibilně v závislosti na okolnostech a povaze zakázky
20,92 %mám pravidelný režim a pevnou pracovní dobu, kterou se snažím dodržovat
7,69 %na volné noze pracuji po večerech a víkendech, přes den mám jinou práci

Jak často si dopřáváš cvičení, sport nebo jiný zdravý pohyb?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
18,46 %každý den mám nějaký pohyb (cvičení, procházka, běh, sport, fitko, pohyb v práci aj.)
37,23 %několikrát týdně podle možností
37,54 %pohybu mám nedostatek, ale chci to změnit
6,77 %minimálně, není to pro mne priorita — nemohu nebo nechci se více hýbat

Kolik hodin měsíčně věnuješ svému vzdělávání a rozvoji?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
4,92 %nevěnuji tomu prakticky žádný čas
35,38 %do 10 hodin měsíčně
26,46 %10 až 19 hodin měsíčně
15,69 %20 až 29 hodin měsíčně
7,69 %více než 30 hodin měsíčně
9,85 %nevím — nedokážu na to přesně odpovědět

Pracuješ běžně o víkendech a svátcích?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
54,15 %ano
36,31 %jen v některých částech roku, kdy je nejvíc práce
9,54 %ne

Kolik máš ročně celých týdnů dovolené, kdy nepracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
14,81 %0 — celotýdenní dovolenou bez práce nemám
15,12 %1 týden
43,83 %2 až 3 týdny
26,23 %4 týdny a více

Spolupracuješ s dalšími profesionály?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
17,28 %ne, až na výjimky zvládám vše bez cizí pomoci
23,77 %ano, ale jen v rámci odborné podpory (účetnictví, daně, právo a jiné odborné činnosti)
36,73 %ano, mám pár prověřených kolegů, které občas přizvu k většímu projektu
22,22 %ano, spolupracuji se skupinou freelancerů, na které mohu dle potřeby outsourcovat, delegovat či subkontraktovat práci

Máš nějaké zaměstnance?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
85,54 %ne
9,23 %ano, příležitostně, na přechodnou dobu
5,23 %ano, nastálo

Co děláš pro zvýšení své pracovní produktivity?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
74,77 %kalendář či diář — pomáhá mi organizovat práci a udržet celkový přehled
68,85 %poznámky — do mobilu, do zápisníku nebo na papírky; nespoléhám se na paměť
60,75 %úkolovník — udržuji si přehled to-do, tedy co a v jakém kontextu udělat
39,25 %to nejdůležitější na první místo — dělám přednostně to, co je skutečně důležité
33,64 %zdravý životní styl — jsem v kondici, zdravě jím a pracuji v souladu se svými biorytmy
29,28 %disciplinovanost a pravidelnost — umím máknout a mám ± stálou pracovní dobu
29,28 %každý den se počítá — každý den se snažím udělat nějakou důležitou, zásadní práci
25,55 %aktivní boj s prokrastinací — mám problém s prokrastinací a snažím se ji omezovat
25,55 %měření pracovního času — měřím a analyzuji (Toggl, Pomodoro, Paymo, stopky aj.)
24,92 %podnikatelský minimalismus — umím osekat vše nepodstatné a jít k jádru věci
21,81 %projektové řízení — umím pracovat v projektovém týmu a řídit své i klientské projekty
21,50 %evidence klientů — vedu si přehlednou evidenci klientů a aktivně s ní pracuji
19,94 %evidence poznámek — mám přehledný archiv dokumentů, nápadů a zápisků
19,63 %myšlenkové mapy a skečnouty — myslím vizuálně a pomáhá mi to být kreativní
17,13 %ergonomie pracoviště — mé pracoviště po všech stránkách podporuje můj výkon
13,08 %systémový přístup — na vše mám procesy / checklisty / tabulky / postupy / GTD
7,17 %osobní asistent — využívám pravidelnou cizí výpomoc na úklid / hlídání / vyřizování
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
„Piju čaj Matcha.“
„Nic z toho. Nemám ráda disciplínu, mé jméno je chaos. Někdy pracuju v kuse hodně hodin, jindy se mi zas nic dělat nechce, zůstanu v posteli, čtu si, jdu ven se psem a s kamarádkou na kafe a netrestám se za to :) Nemám ráda pravidelnost a nalajnovaný dny. Možná toho takhle udělám míň, ale s větší chutí a troufám si tvrdit, že na výsledku je to vidět.“
„Pracuju 18 hodin denně, jak můžu dělat ještě něco jiného?“
„Sloužím občas v krajské nemocnici, abych si vážila toho, jak se mám ve své ordinaci dobře.“

Používáš k práci některé z těchto nástrojů?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
67,08 %smartphone a aplikace v něm (iPhone, Android apod.)
64,00 %Disk Google (= Google Drive či Dokumenty Google, zkrátka kancelář v cloudu)
61,23 %Gmail nebo Google Apps na vlastní doméně (pro elektronickou poštu)
54,15 %Kalendář Google
51,08 %DropBox
22,46 %datová schránka pro komunikaci se státní správou
20,00 %Evernote
17,85 %Toggl
17,23 %Trello
15,69 %iDoklad
12,31 %Fakturoid
11,08 %Wunderlist
10,77 %Basecamp
6,15 %Todoist
9,23 %bez odpovědi

POCITY, HODNOTY, VIZE

Jsi na volné noze šťastnější než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
73,37 %ano :-)
25,39 %asi tak stejně
1,24 %ne :-(

Považuješ se za podnikatele/podnikatelku?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
57,28 %ano
42,72 %ne

Pracuješ na nějakém vlastním projektu?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
79,32 %ano
20,68 %ne

Jaké byly tvé začátky na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
66,25 %bokovky při zaměstnání, při studiu, na rodičovské apod.
28,17 %práce zdarma pro rodinu, kamarády či známé a snaha profesionalizovat se
26,32 %problémy v zaměstnání a chuť být svým vlastním pánem
22,60 %mé podnikání navázalo na předmět mého studia
12,69 %kontraktorská práce pro jednoho velkého klienta
11,46 %na začátku byl unikátní nápad, nadšení a odhodlání jej realizovat
9,29 %ztráta zaměstnání a nutnost rychle hledat alternativu
6,19 %na mateřské či rodičovské mi došlo, co chci skutečně dělat, a tomu se nyní věnuji
6,19 %zaměstnavatel mě přiměl k založení živnosti a fakturování (tzv. švarcsystém)
3,41 %impulz začít podnikat přišel od mého mentora, mistra či jiné autority, kterou uznávám
1,86 %mé podnikání je pokračováním rodinné tradice
0,00 %mám pronajatou franšízu a mé podnikání tedy vzešlo z cizího know-how

Jaké jsou pro tebe hlavní výhody práce na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
87,62 %flexibilita a svoboda
81,42 %dělám, co mě baví
77,40 %jsem svým pánem
65,63 %nezávislost
52,94 %práce na sebe (ze všeho, co vymyslím a vytvořím, mohu v budoucnu dále profitovat)
52,32 %pestrý život
37,77 %dobré jméno
34,98 %mobilita
31,27 %víc času
30,65 %kvalitní vztahy
30,34 %víc peněz
16,41 %jednoduchost
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
„Vidím v tom vyšší smysl.“
„Dobrý pocit vlastní důstojnosti, sebevědomí a sebeuvědomění.“
„Nemusím dělat morální kompromisy, které mi vadily v zaměstnání (články na míru velkým inzerentům, psaní bullshitu bez obsahu).“
„Nejsem součástí »politických« hrátek v korporátu. Mám svůj odstup. Když nechci, nemusím. Udržuju si mentální zdraví.“
„Mohu si zvolit, s jakými lidmi se budu stýkat. Nejsem nucena trávit podstatnou část pracovního dne v zaměstnání s lidmi, se kterými si nerozumím a nemám s nimi vůbec nic společného (abych to pak o to více musela kompenzovat vyhledáváním vhodných kontaktů).“

Jaké jsou naopak hlavní nevýhody tvého volnonožského života?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
74,29 %výkyvy příjmů
52,66 %ztráta hranic mezi prací a soukromím
47,65 %nezastupitelnost
45,77 %nejistota a stres
36,99 %hledání klientů
36,05 %sklony k workoholismu
32,29 %nedostatečná podpora v nemoci či rodičovství
29,47 %osamělost
29,47 %vysoké daně a odvody pojistného
18,18 %těžké začátky
15,99 %neplatiči
13,48 %náročná administrativa
9,40 %složitost
6,58 %korupce
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
„Únava a přepracování.“
„Nepociťuji žádné nevýhody.“
„Je to těžké, ale krásné :-)“
„Kolísání slučitelnosti mého volného času s volným časem mé drahé polovičky, která není na volné noze.“
„Vadí mi pranýřování OSVČ v médiích. Srovnávání se zaměstnanci nepřispívá k dobrému obrazu OSVČ ve společnosti.“

Co ti nejvíc pomáhá k úspěchu na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
67,92 %dobré jméno — spousta lidí ví, že tuhle práci dělám dlouho a dobře, doporučují mne
61,32 %kontakty — z předchozího působení a projektů mám kvalitní kontakty, které využívám
60,06 %odbornost — mám nadprůměrné oborové znalosti a dovednosti, je o mne zájem
55,97 %100% spolehlivost — dodržuji sjednané termíny a co slíbím, to platí; je na mě spoleh
46,23 %práce zdarma — občas podpořím nějaký neziskový projekt a vrací se mi to v dobrém
38,05 %informovanost — sleduji články, knihy či videa o freelancingu a to mi pomáhá růst
34,59 %prezentační dovednosti — umím se postavit před lidi a podat přesvědčivý výkon
33,65 %profesní poslání — jde mi o víc, než jen vydělávat na zakázkách, a to mě odlišuje
33,65 %rodinné zázemí — v rodině mám oporu a mohu využívat společné věci k podnikání
30,50 %psaný projev — umím slušně psát, což mi pomáhá získat lidi slovem pro mou věc
29,56 %silné stránky — podnikání se opírá o mé přirozené přednosti, které velmi dobře znám
27,67 %důraz na inovace — zaměřuji se na to, co je v mém oboru nové, a neustále inovuji
24,84 %intuice a obezřetnost — mám dar empatie i čuch na to, s kým nespolupracovat
23,58 %osobní brand — jsem výrazná osobnost, umím se prezentovat a prodat to, co dovedu
21,07 %tah na bránu — výsledek mé práce obvykle dalece překonává očekávání klientů
14,78 %vyjednávání — jsem dobrý vyjednavač a běžně při vyjednávání dosahuji svých cílů
12,26 %prevence rizik — nečekám, až se problémy náhle objeví a snažím se jim předcházet
11,95 %finanční rezerva — mám dost peněz stranou pro všechny případy a problémy
8,81 %závazková dieta — omezuji závazky a ponechávám si prostor pro šťastné náhody
7,86 %finanční řízení — pečlivě si hlídám finance, vedu si rozvahu a/nebo přehled cashflow
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
„Štěstí :-)“
„Odolnost vůči stresu.“
„Mentoring, mastermind.“
„Rozšiřování služeb u stálých zákazníků.“
„Vědomí, že pro mně jiná forma práce nepřichází v úvahu.“
„Jsem multikompetentní. Umím designovat vzdělávací programy a strategie realizace, lektorovat, koučovat, mentorovat, přednášet, v ČJ, AJ, NJ, tahle multifunkčnost se klientům líbí, protože by na to jinak hledali 3 různé lidi.“

Co všechno zapojuješ do svého osobního marketingu?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
69,85 %webové stránky
54,15 %Facebook
51,69 %LinkedIn
47,08 %doporučování se navzájem mezi kolegy
30,77 %online portfolio
29,54 %přednášková a lektorská činnost
28,31 %osobní vizitka
28,00 %CV nebo přehled profesních úspěchů a milníků
26,15 %networking na akcích
24,62 %Twitter
24,00 %osobní logo a vizuální styl
21,23 %odborný blog nebo jiná publikační činnost
20,31 %písemná doporučení klientů, které dále uvádím při prezentaci mé práce
18,46 %zapojení do freelance komunity
16,92 %aktivní oslovování potenciálních klientů
14,46 %členství v profesních organizacích
13,54 %stylové oblečení
10,77 %profesionální fotoportrét
8,92 %mediální PR a spolupráce s novináři
7,69 %PPC reklama (Adwords, Sklik, Facebook propagace)
6,15 %členství v coworkingu, které mi občas přináší i zakázky
4,62 %intelektuální marketing (veřejný diskurs)
2,77 %sídlo podnikání na dobré adrese
2,15 %videoblog či podcast
2,15 %účast v podnikatelských soutěžích
0,92 %marketingový plán a placené kampaně
2,77 %bez odpovědi

Jak to vidíš s prací na volné noze do budoucna?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
51,08 %chci zůstat na volné noze a rozvíjet se ve svém oboru
22,60 %nechávám tomu zcela volný průběh
11,76 %chci expandovat a přibírat lidi, volnou nohu beru jen jako dočasný mezistav
9,91 %zatím si prací na volné noze jen přivydělávám a chci do toho šlápnout naplno
4,64 %uvažuji o návratu do zaměstnání, naskytne-li se vhodná příležitost či nabídka

OSOBNÍ PROFIL

Jsi žena, nebo muž?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
56,52 %muž
43,48 %žena

Kolik ti je let?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
0,31 %méně než 18 let
11,69 %18 až 25
46,46 %26 až 35
27,69 %36 až 45
11,08 %46 až 55
2,77 %více než 55

Kde v současnosti bydlíš?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
35,69 %v Praze
14,15 %Jihomoravský kraj
10,15 %Moravskoslezský kraj
9,23 %Středočeský kraj
4,62 %Zlínský kraj
4,00 %Plzeňský kraj
3,38 %Pardubický kraj
3,08 %Královéhradecký kraj
3,08 %Olomoucký kraj
3,08 %Vysočina (kraj)
2,77 %na Slovensku
2,46 %Ústecký kraj
1,85 %jinde v zahraničí
1,23 %Jihočeský kraj
0,92 %Liberecký kraj
0,31 %Karlovarský kraj

Ovládáš nějaké světové jazyky?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
87,69 %angličtina
28,62 %němčina
15,08 %ruština
9,23 %francouzština
8,62 %španělština
0,92 %portugalština
0,62 %čínština
8,62 %bez odpovědi

Poznámka: U této otázky byla ponechána možnost vložit i jiné jazyky, vedle těch světových. Asi nepřekvapí, že převažovala polština a slovenština.

Jaké máš nejvyšší dosažené vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
4,92 %zahraniční univerzita
60,31 %česká univerzita
4,62 %vyšší odborná škola
27,69 %střední škola s maturitou
2,46 %jiné vzdělání bez maturity

Máš nějaké formální oborové vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 325 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí v grafu:
45,34 %ano, ze střední nebo vysoké školy
34,47 %ne, jsem samouk na volné noze
20,19 %ano, mám na to kurz či školení

Poděkování

Děkuji vřele vám všem, kteří jste dotazník šířili. Především díky vám jsme mohli pracovat s nebývale velkým souborem odpovědí. Největší dík patří Laďce Zbiejczuk Suché za metodické vedení, Mirovi Szkanderovi za krásnou grafiku, celému týmu za podnětné připomínky a samozřejmě vám všem, kteří jste obětovali chvíli svého drahocenného času a dotazník vyplnili. Všechny vaše komentáře jsem si pozorně přečetl a pomohou mi jak s další interpretací výsledků, tak s návrhem budoucích průzkumů. Robert Vlach

Kam dál Na volné noze?Sleduj novinkyPřijeď na školeníPřidej se k nám

Odběr novinek emailem

Nejlepší možností, jak sledovat novinky o podnikání na volné noze, je stručné upozornění na nové články v našem blogu emailem, společně s dalšími tipy a aktualitami. Zadejte svou emailovou adresu pro odběr novinek přibližně jednou měsíčně:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.


Chcete být úspěšní? Přidejte se!

Pro nezávislé profesionály pořádáme unikátní školení úspěšného podnikání na volné noze a můžete u nás také levně inzerovat svou práci široké veřejnosti. Sdružujeme stovky odborníků mnoha profesí a desítkám z nich jsme již pomohli rozjet úspěšné podnikání.

2005 – 2019 © Robert Vlach Mapa portálu ~ Ochrana soukromí ~ Sledování novinek Facebook Twitter LinkedIn YouTube SoundCloud RSS