Jedno z témat z rozhovoru se Stevenem Pressfieldem, který jsme sdíleli minulý týden, je jeho „motlitba k múze“ z úvodu Homérovy Odyseji.
Steven a mnoho jiných spisovatelů, umělců či tvůrců ji umí zpaměti a používají ji coby mantru pro usebrání kreativní energie před dalším dnem či etapou tvorby.
Naivní, pošetilé, ba pověrčivé? Možná. Podobné rituály jsou ale mezi tvůrci a umělci běžnější, než by se mohlo zdát.
Grafický designér Dodo Dobrík, se kterým jsme loni natočili dlouhý rozhovor pro podcast Na volné noze, byl nedávno na návštěvě u prezidenta Zelenského — jako doprovod slovenské prezidentky Zuzany Čaputové a kreativní duše projektu Dárek pro Putina.
Pár fotek a Dodův komentář k nim najdete na LinkedIn. A pokud jste ještě rozhovor s Dodem neslyšeli, pustit si jej můžete na našem Spotify či YouTube:
„Cítíte se sklesle ohledně svých vyhlídek?“ ptá se freelancerů na začátku článku Tom May a ukazuje, že uprostřed šera existuje nespočet pozitivních příběhů, které nám připomínají radost a naplnění, jaké přináší kreativní práce. Od vzrušení z hotových návrhů použitých v praxi až po hrdost, když v rukou konečně držíte knihu, na které jste pracovali.
Důležité podle Toma je nenechat mírnou sklíčenost přerůst až do skutečné deprese. Aby dal svým slovům konkrétní podobu, sdílí zkušenosti z komunity kreativců – okamžiky, které těmto freelancerům pomohly pokračovat navzdory pochmurné atmosféře. Chce touto cestou mj. ukázat, že když si udržíte pozitivní myšlení, věci se obrátí k lepšímu, a to často tím nejméně očekávaným způsobem.
Martin Kavka je zakladatelem projektu Čeština 2.0 a spoluautorem bestselleru Hacknutá čeština. Svou práci a tvorbu sám označuje za obsahové podnikání. Píše průkopnické Newslettery.cz, natáčí podcasty Tvůrcast a Tajný jazyk. S manželkou Alicí a jejich dětmi budují rodinné deskovkářství 4 Kavky. Martin je zkrátka nepřehlédnutelná osobnost, jeden z hybatelů českého internetu a ekonomiky tvůrců.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Znáte tezi o 1000 skutečných fanoušcích? Říká, že jako kreativní profesionál nepotřebujete miliony sledujících, stačí vám 1000 těch skutečných, kteří vás budou podporovat a nakoupí. Jessica Abel ale tuto myšlenku v dalším ze svých výborných článků vyvrací a poukazuje na to, že mezi teorií a praxí je velký rozdíl. A že počet lidí, kterým musíte nabídnout své produkty či služby, abyste dosáhli 1000 prodejů, je mnohem větší, než se podle této lákavé myšlenky může zdát.
„Získat těch 1000 skutečných fanoušků a udržet je, se zdá být pro většinu téměř nedosažitelné, což pak často vede ke zklamání a sebeobviňování. Nastává tedy čas na vyvracení mýtů,“ píše Jessica v úvodu a přibližuje mj. výzvy, kterým tvůrci na volné noze při snaze o finanční stabilitu čelí.
Tá-dá! Světoznámý spisovatel, autor Války umění, Turning Pro a dalších skvělých knih pro tvůrce všeho druhu, Steven Pressfield byl nedávno hostem podcastu The Joe Rogan Experience. Má to skoro 3 hodiny:
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.