Kreativita v podnikání a ekonomika tvůrců

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 11-20 z 154 novinek v kategorii

#17 Dalibor Mráz

Dalibor Mráz je světově uznávaný bubeník, který se dnes nejvíc angažuje jako mistr zvuku, hudební skladatel a technologický inovátor v rodinné firmě QQ studio. To patří ke špičce filmové a vizuální produkce v Česku. Produkovali např. oba díly Princezny zakleté v čase. V QQ podcast studiu, které je součástí ostravské centrály, vznikají všechny naše rozhovory a ani tento nebyl výjimkou.

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

Newslettery s Robertem Vlachem

K rozhovoru do aktuálního vydání skvělého Newsletteru o newsletterech si Martin Kavka pozval Roberta Vlacha. Bavili se spolu o tvorbě obsahu, kde Robert sdílel své postřehy k tomu, jak přistupuje k různým formátům — od pětihodinových podcastů, které dnes natáčí, po psaní knihy.

„Když přemýšlím o obsahu, dívám se na něj dvojí optikou. Za prvé to musí být něco, co ve veřejném prostoru chybí nebo v něm dostatečně nezaznívá. A za druhé to musí bavit mě i celý tým.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Vizuální tvůrci versus AI

Jako ilustrátor a art director jsem se vždy považoval za technologického nadšence. Tedy až do chvíle, kdy začaly AI nástroje jako Midjourney ohrožovat obživu mých kreslících kolegů a možná i mou.

Číst dál

100 faktů o kreativitě

Michelle Losekoot připravila výborný přehled 100 nejzajímavějších dat, faktů a pikantností ze 100 knih a studií o kreativitě. Tady je pár z nich:

  • Tvorba je škrtání. Dostat se přes tvůrčí blok vyžaduje uvalit na sebe omezení, píše Austin Kleon v Kraď jako umělec. Nemít peníze, čas nebo prostředky je tím pádem skvělý. Pusť se do práce s tím, co máš, dodává Kleon.
  • Klíčem jsou chyby. Kreativci jsou připraveni dělat chyby. Počítají s tím, že to nevyjde. Člověk, který nedělá chyby, nevytvoří nikdy nic nového, říká Paul Arden v knize It’s Not How Good You Are, It’s How Good You Want To Be.
  • Pochybnosti nikdy nezmizí. Když stál v roce 1975 Steven Spielberg na premiéře Čelistí vzadu v kinosále, nervózně čekal, co na film diváci, vypráví Rod Judkins. Když ze sálu vyběhl divák, poblil se v předsálí, následně se omyl na toaletách a vrátil se na své místo, Spielberg se teprve uklidnil. V ten moment jsem si uvědomil, že mám hit, vzpomíná.
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Člověk k pronájmu

Japonec Šódži Morimoto udělal z „nicnedělání“ velmi originální profesi. Nechává se totiž najmout jen proto, aby byl přítomen. Někdy tak vedle klienta jen sedí a věnuje se telefonu, jindy někoho doprovází u specifické události — třeba při vyplňování rozvodových papírů. Může to fungovat? Zdá se, že ano. Od roku 2018, kdy svou službu začal poskytovat, byl najat více než 4000×.

„Klient chce něco udělat a já prostě jdu s ním. Neočekává se žádné hluboké nasazení a není potřeba žádná osobnost,“ říká Morimoto a dodává, že tato práce podle něj skvěle vyhovuje jeho introvertní povaze.

Tento svérázný, ale zajímavý nápad mj. ukazuje, jak může kreativita formovat kariéru na volné noze a co za nečekané příležitosti freelancing nabízí.

O atypické profesní cestě Šódžiho Morimota se můžete dočíst víc taky v nedávno vydané knize Rental Person Who Does Nothing.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Co čtu: Knihy roku 2023

Víkendová novinka z jiného soudku! Robert Vlach rozebral v podcastu Co čtu své knihy roku 2023 a je tam pár titulů, které by vás mohly jako freelancery zajímat:

Robertův půlhodinový komentář k těmto a dalším knihám najdete na Spotify:

LinkedIn marketing

Článek s všeříkajícím názvem Ne, vy nebudujete osobní značku, vy jenom postujete na LinkedIn přináší zajímavý pohled na stále běžnější využívání LinkedIn v osobním marketingu profesionálů.

Autorka argumentuje, že psaní pro vlastní zviditelnění jako marketingová strategie příliš nefunguje, není-li podepřeno skutečnou expertízou a zkušenostmi. Správně také poukazuje na rozdíl mezi osobní značkou a reputací profesionála:

„Osobní značka je to, jak chcete, aby vás vaše publikum vnímalo a mluvilo o vás. Na rozdíl od reputace není osobní značka o tom, co si o vás jiní lidé myslí. Jde o image, kterou postupně vytváříte, a o to, jak ona promlouvá k ostatním."

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Blízká setkání s Michelle Losekoot

Michelle Losekoot byla hostem pořadu Blízká setkání na Českém rozhlasu. Ve velmi příjemném rozhovoru mluvila o své nedávno vydané knize Ztracenné a v souvislostí s tím i o tom, jestli je možné být dobrý v několika profesích.

„Jsem součástí lomítkové generace, což znamená, že nemáme často jen jednu profesi, ale děláme toho několik. Jsem marketér/tvůrce obsahu/autor.“

A pokud jste ho ještě neslyšeli, můžete navázat naším 4hodinovým podcastem, který jsme s Michelle natočili před pár týdny — o její tvůrčí proměně a projektech.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

#12 Michelle Losekoot

Michelle Losekoot je spoluautorkou bestselleru Jak na sítě, do kterého vměstnala své bohaté zkušenosti se správou sociálních sítí. V současnosti se stále více profiluje jako tvůrce dobrého obsahu a její tvůrčí proměna byla tématem našeho nového rozhovoru.

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

Ztracenné

Michelle Losekoot je spoluautorkou nové knihy esejů pro divoké ženské duše Ztracenné, kterou vydala svépomocí s kolegy. Píše o tom sérii otevřených příspěvků s hashtagem #vydamesitosami na LinkedIn, včetně sdílení fuckupů.

Vydání knihy je nejen ukázkou prvotřídního knižního marketingu, ke kterému má Michelle blízko, ale také jednou z vlaštovek self-publishingu (vydávání knih svépomocí), jehož popularita ve světě rychle roste. Přiklání se k němu i stále více freelancerů, kterým se nepodaří najít vhodného vydavatele.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí