Doporučuji

21. ledna 2014 Robert Vlach

Doporučováním jiných profesionálů nic neztrácíte. Naopak, v dobrém se vám to dvojnásob vrátí. Na příležitostech, na kontaktech, na zakázkách, na reputaci.

Konektor

Profesionál může být v pomyslné síti doporučení a kontaktů na jedné z těchto pozic:

  • Příjemce — Běžný profesionál doporučení přijímá, nebo v lepším případě oplácí, když jej někdo (opakovaně) doporučí. Sám dává doporučení jako šafránu. Tu a tam špetku.
  • Konektor — Doporučuje mnohem více, než je obvyklé. Na požádání, i sám od sebe, kde to má smysl. Má přehled o jiných profících a jejich kvalitách, kdo je na co dobrý. Kolegové jej mají více v povědomí, pročež je sám mnohem častěji doporučován.
  • Hejtr — Nedoporučuje skoro nikoho. Zato se opře, do koho může, v přesvědčení, že tím dělá službu veřejnosti. (Hejtr je takový anti-konektor; nebo spíš diskonektor :-)

Tímto článkem bych vás rád přesvědčil, že má smysl vycouvat z izolované pozice koncového příjemce a stát se konektorem, tedy tím, kdo doporučuje a propojuje lidi. Chtěl bych vám předložit několik pádných důvodů, proč má (podle mne) smysl vyjít z ulity, otevřít se světu a začít mnohem více doporučovat profesionály, kteří si to zaslouží, přestože to není zrovna in.

Hlavní zásada

Nejlepší doporučení je opravdové a nezištné. Nezačínejte s doporučováním proto, abyste získali provizi, protislužbu nebo jinou okamžitou výhodu. Odměna přijde časem, odjinud a bude jiná, než teď možná čekáte. Jste ochotni tohle akceptovat? OK, tak dál:

10 důvodů proč začít více doporučovat

  1. Udělá vám to dobré jméno. Věřte tomu, že každý profesionál, kterého doporučíte, si to bude dlouho a v dobrém pamatovat. Lidi na tyhle věci nezapomínají. Vaše jméno budou mít zcela přirozeně spojené s pozitivní emocí a oceněním kvality jejich práce.
  2. Kdo seje, ten také sklízí. Náhodné doporučení je jako semínko hozené do větru. Moc to neznamená. Zato aktivní doporučování je jako setba do jarní ornice! Než se nadějete, začne to rašit: tu zakázka, tu přednáška, tu nový klient, tu nabídka, támhle zase něco…
  3. Občas se to vrátí hned. Některým lidem vadí pocit, že někomu něco dluží. Raději se vám budou doporučení snažit oplatit co nejdřív: opětováním, provizí, dárečkem, nebo svým osobitým způsobem. Tak či tak, je to na nich a tahle nenucená reciprocita dělá vřelé, přátelské vztahy. Navíc je milé něco takového zažít.
  4. Vyjdete z izolace do širšího povědomí. Každé cílené doporučení je jako daleký šíp, který proráží bublinu denní rutiny a problémů. Je to navázané spojení. Víc lidí se tak dozví, co děláte a v čem jste dobří. Izolace je nebezpečná. Okrádá nás o příležitosti, zvyšuje závislost na pár klientech, decimuje naše sebevědomí i příjmy.
  5. Získáte přehled o tom, co dělají ostatní. Když někoho doporučíte, můžete pak dostat informaci z první ruky, jak to dopadlo. To vám mj. otevře cestu k větším projektům, kde budete potřebovat k ruce spolehlivé a ověřené spolupracovníky. Někteří profíci se pak pouští i do zprostředkování zakázek za úplatu, ale to už je zase jiný level.
  6. Začnou vás oslovovat lidi, které neznáte. Když už to začne proudit, tak oběma směry. V podstatě nejde o nic jiného než o propojování lidí, což má nevyhnutelně velký přínos i pro vás. Ale nebojte, tahle lavina vás nesmete, spíš zahřeje zevnitř.
  7. Zlepší vám to karmu. Doporučování je jako práce pro neziskovky. Je to dobrovolná pomoc lidem, na které jinak každý kašle. Dobrá rada v nouzi může mít cenu zlata. Ušetří spoustu času, peněz a starostí. Není to vůbec malá věc. Je to pomoc z nebes.
  8. Nestojí to skoro žádný čas. A i když toho přibude, můžete si vést jednoduchý přehled, který vám tipy urychlí. (Já to dělám tak, že si vedu evidenci asi stovky lidí, které doporučuji nejčastěji, a pak jen rychle vylovím jméno, kontakt, poznámku a je to.)
  9. Jsou to blízká setkání. Některé sci–fi filmy jako Blízká setkání třetího druhu nebo můj oblíbený Kontakt s Jodie Foster obsahují silný motiv prvního setkání s mimozemskou civilizací; uvědomění, že nejsme ve vesmíru sami. Doporučování má podobný efekt, protože se díky němu stáváme součástí větší komunity profesionálů, kteří se navzájem sledují, kritizují, doporučují, pomáhají si, vyměňují tipy a spolupracují.
  10. Skoro nikdo to tu nedělá. Čeští profesionálové jsou na pochvaly, a tedy i na aktivní doporučování skoupí. I kdyby byl přínos sebevětší, zdá se to být proti naší národní povaze. Vždy tu asi bude víc skeptiků a hejtrů než lidí, kteří doporučují a šíří to dobré. Zkuste obohatit způsob, jakým jste dělali networking doposud. Začněte doporučovat.

Sdílejte
a diskutujte

LinkedIn Facebook X (Twitter) Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí