Jak lacině, inteligentně a přitom účinně propagovat svou práci, to je otázka, která trápí nejednoho začátečníka na volné noze. Leží-li na mysli i vám, možná se rádi necháte inspirovat několika následujícími osvědčenými cestami k lepšímu zviditelnění a snad se i vyhnete začátečnickým chybám, které budou rovněž zmíněny.
To je stará a stále platná pravda. Kdo pracuje dobře, s chutí a zároveň se snaží své profesi co nejvíce rozumět, toho jeho dílo vychvaluje samo a často lépe než seberafinovanější mediální kampaň. Ta nejlepší reklama jde od úst k ústům, od ucha k uchu a je úzce spojena s dobrým jménem podnikatele, což je téma, které bylo dopodrobna rozebráno v minulém článku Kouzlo nezávislého podnikání na volné noze. Tajemství úspěchu na tomto poli spočívá v poctivé práci od samotného počátku a to včetně zakázek, které nejsou obzvlášť výnosné – nikdy totiž předem nevíte, co se může vyklubat třeba i z malého klienta, když dá tu nebo onde to správné doporučení. Zvuk dobrého jména skutečně jen tak něco nepředčí a je až s podivem, kolik firem či jednotlivců vybudovalo své velmi úspěšné podnikání bez jediné koruny investované do reklamy.
Častou chybou začátečníků ale i některých zkušenějších podnikatelů je to, že ačkoliv vydělávají sami na sebe, skrývají někdy svou činnost pod jakoby firemním názvem. Je to velice laciný trik a i když na některé zkratkovitě přemýšlející lidi poměrně dobře zabírá, na ještě větší část potencionálních klientů působí přesně opačně, asi jako když se mravenec převléká za slona. Lidé si pak mezi sebou říkají: „Jmenuje se to Herkules a spol., ale je to nějaký Pepa Antoníček odvedle ze vsi.“
Dalším klíčem k velkému obchodnímu úspěchu je začít s dobrým nápadem na výrobek nebo službu, která bude jedinečná v celé oblasti, zemi a nebo ještě lépe na celém světě. Je to často omílané pravidlo, ale bohužel stále dost málo známé na to, aby odradilo některé nováčky od vstupu do předem prohraného souboje. Otevřete-li si např. sklenářství v městečku, kde jich už funguje pět, budete to mít velmi těžké a s největší pravděpodobností do roka zavřete krám. Na druhou stranu, pokud přijdete s něčím novým, neotřelým a užitečným, vaše šance na úspěch vyletí raketově vzhůru a zvěst o vás se bude dost možná rychle šířit krajem.
K téměř každému povolání existuje jako obdoba dřívějších cechů nějaké profesní sdružení, které působí a lobuje ve prospěch svých členů. Vstupní poplatek nebývá vysoký, zatímco výhody, které tím získáte, mohou být k nezaplacení. Přinejmenším vás bude taková organizace uvádět v seznamu svých registrovaných členů, což už samo o sobě může být dobrou propagací. Nemluvě o tom, že se tímto dostáváte více do víru dění ve vašem oboru a naskytne se vám příležitost účastnit se odborných konferencí, výstav, společenských akcí, veletrhů apod., což vás časem může dovést ke zcela novým, netušeným podnikatelským příležitostem.
Často se stává, že v jediném oboru je takových organizací hned několik a navzájem si konkurují. Např. na poli překladatelství a tlumočnictví jsou to u nás hned tři celorepubliková sdružení: JTP, Obec překladatelů a ASKOT. V podobných případech je nutné zvážit, má-li smysl začlenit se do dvou nebo i více organizací zároveň. Většinou to není na škodu, spíše naopak.
Jestliže máte blízko k psaní a trochu toho času navíc, porozhlédněte se po nějakých odborných časopisech, internetových serverech či televizních pořadech. Většina těchto médií neustále hledá nové přispěvatele z oboru a i začátečníkům jsou obvykle ochotni dát přinejmenším jednu šanci, což platí především pro internetové magazíny, které nejsou omezeny tiskovou plochou ani vysílacím časem. I když je tato činnost nedobře placená, píšete-li kvalitně, uvážlivě a především o tom, čemu opravdu rozumíte, skvěle tím propagujete své jméno a potažmo i vlastní podnikání.
Publikační činnost je výbornou referencí do veškerých vašich propagačních materiálů a pokud se časem dopracujete i k tomu, že sami napíšete knížku, kterou někdo vydá, automaticky se tím posouváte mezi pomyslnou smetánku ve svém oboru. I když mnozí lidé mohou být k vašemu dílku kritičtí, ne nadarmo se říká, že co je psáno, to je dáno a ať už se to někomu líbí či ne, tištěné slovo má pořád ještě větší váhu, než co někdo procedí mezi zuby v hospodě u piva nebo v lepším případě napíše na internetu.
Postarejte se o to, aby vaši přátelé a známí věděli alespoň přibližně, čím se zabýváte. Nejde o to jim něco vnucovat, jako spíš je při vhodné příležitosti stručně informovat o svém podnikání, aby vás případně mohli někomu osobně doporučit, což určitě rádi udělají, pokud vás znají jako spolehlivého a pracovitého člověka. To samé jistě můžete očekávat i od svých spokojených klientů.
Tento způsob levné a přitom velmi účinné propagace můžete ještě výrazně podpořit tím, že zavedete jednoduchý systém provizí: pokud vám někdo dohodí nového klienta, proplatíte mu po dokončení a úhradě celé zakázky podle okolností 10–30 % provizi z jejího celkového objemu nebo alespoň z hrubého zisku (tj. výše zakázky mínus přímé finanční náklady). Např. u zakázky za 50.000 Kč by tedy taková provize mohla činit až 15 tisíc Kč, což rozhodně není málo za to, že se o vás pouze dobře zmíní. O to větší chuť pak budou mít vás doporučovat do budoucna. Vy na tom také neztratíte, protože jednak jde o příjem, který byste bez doporučení vůbec neměli, provizi si můžete dát podepsat a uvádět ji do nákladů, a hlavně získáváte nového klienta a s ním i pravděpodobně další budoucí zakázky (které by už ale provizi podléhat neměly).
Prakticky vzato byste měli opravdu důsledně u každého nového klienta zjišťovat, kdo vám ho doporučil a provizi vyplácet bez ohledu na to, jestli o možnosti jejího získání referující osoba věděla či ne. Každého potěší, když za ním z ničeho nic přijdete s pěti tisíci a položíte mu je na stůl se slovem Děkuji. S tím je také často spojena otázka, zdali je klientovi dobré říci, že z jeho zakázky je vyplácena provize. Rozhodně je lepší, když se dozví pravdu od vás. Pokud s tím bude referující osoba souhlasit, je asi nejlepší sdělit to klientovi v okamžiku, kdy už je po všem a on obdržel za své peníze kvalitní dílo. Tím nebude mít tendenci se domnívat, že jde o nějaký podvod a spíše bude nakloněn tomu, aby vás sám dále doporučoval.
Internet je v asi nejlevnějším způsobem, jak dát o sobě vědět široké veřejnosti. Např. jednoduchou prezentaci na tomto portále nezávislých profesionálů, kterou si ročně přečtou stovky až tisíce lidí, pořídíte za zlomek svého měsíčního příjmu, což je cena, kterou vám v současnosti nenabídne žádné jiné médium. Ale velice levně se dají pořídit i zcela vlastní webové stránky, jimiž oslovíte mnohonásobně větší skupinu potencionálních zákazníků než třeba stejně drahou reklamu v tisku.
I když vám možná někdo bude tvrdit něco jiného, důležitý není ani tak bombastický grafický vzhled internetové prezentace, jako spíš zajímavý a pečlivě zpracovaný text, ovšemže v decentní, příjemné grafice a doplněný o související fotografie. Právě díky poutavému obsahu na vás budou rády odkazovat internetové vyhledávací služby jako Seznam či Google – ty efektní grafika vůbec nezajímá a jdou výhradně po textovém obsahu. Na jeho přípravě byste se tedy logicky měli sami co nejvíce podílet, aby v něm nebyly nepřesnosti a chyby.
V této souvislosti je na místě menší varování před multimediální technologii Adobe Flash pro tvorbu webového obsahu, v níž někteří designéři dělají celé weby. I když je Flash dobrý pro některé dílčí věci, např. interaktivní animace a hry, jako hlavní www technologie je zcela nevhodný, protože vyhledavače nedokáží přečíst text v něm obsažený a o to méně návštěvníků pak na váš web pošlou.
Vzhled webových stránek by se každopádně měl graficky nést v duchu všech ostatních propagačních materiálů, které využíváte, jako jsou např. vizitky, letáčky, razítko, hlavičkové papíry, obálky a především logo. Odborně se tomuto spojení říká vizuální identita (anglicky visual identity), ale v podstatě jde pouze o to, že všechny tyto materiály by měly být zpracovány v jednotném duchu, čímž se umocní jejich propagační potenciál. Alespoň základ tohoto souboru si určitě nechte udělat profesionálním grafikem. Na to je skutečně dobré myslet, protože není nic strašnějšího, než ošklivé logo, ze kterého amatérismus a diletantství přímo sálá. To už je snad lepší nemít logo žádné.
Začali jsme u lidí a u nich i skončíme. Kromě toho, že poskytujete kvalitní služby nebo máte vynikající výrobek, je totiž velice důležité i jak jednáte s lidmi. V socialistickém Československu se zrovna příkladné chování k zákazníkům nepěstovalo a to do jisté míry přetrvává dodnes. Kdo někdy strávil nějaký čas na západ od našich hranic, ví jistě své – to, jak se chová prodavač nebo poskytovatel služeb k zákazníkovi v Rakousku nebo Belgii, je na hony vzdálené tomu, čemu jsme zvyklí v našich krajích.
I když se věci už pomalu obrací k lepšímu, není od věci znovu připomínat: nezapomínejte, že vaši klienti jsou především lidé a že především lidmi jste i vy sami. Neschovávejte se za nějaké nesmyslné firemní regule, děravé zákony nebo to, že takto špatně se u nás přece chová každý druhý. Přistupujte ke klientovi jako k člověku, který se na vás obrátil se žádostí o pomoc a má vůli vám důvěřovat. Jestliže jeho důvěru nezklamete, je to v konečném důsledku ta nejlepší reklama ze všech a kromě spokojeného zákazníka třeba i získáte dobrého přítele.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.