Dobrých knih o podnikání je v češtině velmi málo. Novinka Restart je ale vynikající výjimkou. Jako provokativní průvodce podnikatelským minimalismem zpochybňuje zažitá dogmata a místo nich nabízí jednoduše funkční řešení.
Překlad amerického bestselleru Rework u nás vydává nakladatelství Jan Melvil pod přiléhavým názvem Restart. Autoři Jason Fried a David H. Hansson jsou zakladateli úspěšné IT firmy 37signals. Zatímco jejich první kniha Getting Real se ještě týkala vývoje webových aplikací, tahle už je pouze o podnikání v jejich stylu.
Restart formuluje stručně a jasně nové myšlenky, které již nějakou dobu krystalizují mezi úspěšnými podnikateli a profesionály. Dosud se ale příliš neusadily v podnikatelské literatuře, na školách a v zavedených firmách.
Kniha otevírá desítky témat podle společného klíče, kterým je jednoduchost a přímočarost. Právě proto je Restart předmětem vášnivých sporů.
Zatímco někteří akademici knize vyčítají schematičnost, přílišnou stručnost a malý přínos, mnozí podnikatelé ji vzali za svou. Je totiž obrovský rozdíl podnikání učit a dělat — vybudovat business z ničeho a udržet jej v chodu.
Restart je něco jako podnikatelská deklarace nezávislosti. Zcela otevřeně se staví zády ke školometskému přístupu, který přilnul ke korporátní sféře, a také u ní až na výjimky skončil.
Ve skutečnosti je tohle první kniha v češtině, u které jsem mohl v duchu zajásat: „Tihle lidé uvažují o podnikání stejně jako já!“ Rád uvedu pár příkladů jejich myšlenek:
Autoři míří bez okolků přímo k jádru běžných podnikatelských problémů a jejich řešení je často to nejjednodušší možné. Rady jsou obecně míněny pro malou agilní firmu, ale téměř beze zbytku se jimi může řídit i nezávislý profesionál v rámci skupinové spolupráce.
V mém konkrétním případě byla názorová shoda s autory určitě přes 50 %. A to je opravdu hodně, když uvážím, že každé podnikání je jedinečné a to mé navíc mnohem menší než jejich.
Restart obsahuje 10 oddílů a asi 100 krátkých kapitol, z nichž většina má jen 1 nebo 2 stránky. Celá kniha se dá přečíst za půl dne a je to velmi příjemná čtenářská zkušenost, protože editorovi se podařilo spojit příspěvky obou autorů do jednolitého celku.
Chytré členění obsahu vede čtenáře přirozeně k tomu, aby knihu četli přerušovaně po kapitolách a pak nad nimi uvažovali v kontextu vlastní situace.
Text tedy v ideálním případě tvoří jakýsi základ pro další úvahy. Klade tím značné nároky na pozornost a svádí k opakovanému čtení s odstupem času, což je dobře.
Restart není podnikatelský receptář. Naopak, podnikatelskou abecedu byste už měli mít v malíku, aby vám celý text dával smysl. Myslet jinak znamená myslet kriticky a nezávisle. Autoři to dávají čtenářům najevo i názvem jedné z kapitol: Nekopírujte.
Největší přednost Restartu spatřuji v nekompromisním zaujetí názorové pozice daleko za hranicemi soudobé podnikatelské klasiky. Pomáhá tím dobývat prostor pro nové nápady či postupy, které by dříve nedostaly šanci. Doporučuji tuto knihu vřele a bez větších výhrad. Pod vánoční stromeček už letos nic lepšího neseženete ;-)
„Jason a David se nenechali zblbnout konvencemi a přepsali pravidla podnikání od základů. Jejich přístup je právě tak úspěšný jako kontraintuitivní.“
— Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon
„Ignorujte tuto knihu na vlastní nebezpečí.“ — Seth Godin, spisovatel a marketér
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.