100 faktů o kreativitě

5. února

Michelle Losekoot připravila výborný přehled 100 nejzajímavějších dat, faktů a pikantností ze 100 knih a studií o kreativitě. Tady je pár z nich:

  • Tvorba je škrtání. Dostat se přes tvůrčí blok vyžaduje uvalit na sebe omezení, píše Austin Kleon v Kraď jako umělec. Nemít peníze, čas nebo prostředky je tím pádem skvělý. Pusť se do práce s tím, co máš, dodává Kleon.
  • Klíčem jsou chyby. Kreativci jsou připraveni dělat chyby. Počítají s tím, že to nevyjde. Člověk, který nedělá chyby, nevytvoří nikdy nic nového, říká Paul Arden v knize It’s Not How Good You Are, It’s How Good You Want To Be.
  • Pochybnosti nikdy nezmizí. Když stál v roce 1975 Steven Spielberg na premiéře Čelistí vzadu v kinosále, nervózně čekal, co na film diváci, vypráví Rod Judkins. Když ze sálu vyběhl divák, poblil se v předsálí, následně se omyl na toaletách a vrátil se na své místo, Spielberg se teprve uklidnil. V ten moment jsem si uvědomil, že mám hit, vzpomíná.
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn

Podobné novinky

Vizuální tvůrci versus AI

Jako ilustrátor a art director jsem se vždy považoval za technologického nadšence. Tedy až do chvíle, kdy začaly AI nástroje jako Midjourney ohrožovat obživu mých kreslících kolegů a možná i mou.

Číst dál

Člověk k pronájmu

Japonec Šódži Morimoto udělal z „nicnedělání“ velmi originální profesi. Nechává se totiž najmout jen proto, aby byl přítomen. Někdy tak vedle klienta jen sedí a věnuje se telefonu, jindy někoho doprovází u specifické události — třeba při vyplňování rozvodových papírů. Může to fungovat? Zdá se, že ano. Od roku 2018, kdy svou službu začal poskytovat, byl najat více než 4000×.

„Klient chce něco udělat a já prostě jdu s ním. Neočekává se žádné hluboké nasazení a není potřeba žádná osobnost,“ říká Morimoto a dodává, že tato práce podle něj skvěle vyhovuje jeho introvertní povaze.

Tento svérázný, ale zajímavý nápad mj. ukazuje, jak může kreativita formovat kariéru na volné noze a co za nečekané příležitosti freelancing nabízí.

O atypické profesní cestě Šódžiho Morimota se můžete dočíst víc taky v nedávno vydané knize Rental Person Who Does Nothing.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Co čtu: Knihy roku 2023

Víkendová novinka z jiného soudku! Robert Vlach rozebral v podcastu Co čtu své knihy roku 2023 a je tam pár titulů, které by vás mohly jako freelancery zajímat:

Robertův půlhodinový komentář k těmto a dalším knihám najdete na Spotify:

LinkedIn marketing

Článek s všeříkajícím názvem Ne, vy nebudujete osobní značku, vy jenom postujete na LinkedIn přináší zajímavý pohled na stále běžnější využívání LinkedIn v osobním marketingu profesionálů.

Autorka argumentuje, že psaní pro vlastní zviditelnění jako marketingová strategie příliš nefunguje, není-li podepřeno skutečnou expertízou a zkušenostmi. Správně také poukazuje na rozdíl mezi osobní značkou a reputací profesionála:

„Osobní značka je to, jak chcete, aby vás vaše publikum vnímalo a mluvilo o vás. Na rozdíl od reputace není osobní značka o tom, co si o vás jiní lidé myslí. Jde o image, kterou postupně vytváříte, a o to, jak ona promlouvá k ostatním."

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Blízká setkání s Michelle Losekoot

Michelle Losekoot byla hostem pořadu Blízká setkání na Českém rozhlasu. Ve velmi příjemném rozhovoru mluvila o své nedávno vydané knize Ztracenné a v souvislostí s tím i o tom, jestli je možné být dobrý v několika profesích.

„Jsem součástí lomítkové generace, což znamená, že nemáme často jen jednu profesi, ale děláme toho několik. Jsem marketér/tvůrce obsahu/autor.“

A pokud jste ho ještě neslyšeli, můžete navázat naším 4hodinovým podcastem, který jsme s Michelle natočili před pár týdny — o její tvůrčí proměně a projektech.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí