Filtrované výsledky průzkumu:
Jak se daří některým českým freelancerům

14. října 2024 Robert Vlach

Níže se zobrazují filtrované výsledky průzkumu. Kompletní výsledky lze filtrovat podle všech odpovědí, které měly alespoň 100 respondentů. Můžete si tedy vyjet výsledky jen ve vašem oboru, věkové kategorii apod.

Filtrované výsledky průzkumu: Jak se daří některým českým freelancerům

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

FILTROVANÉ VÝSLEDKY

Jak dlouho už pracuješ na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,18 %právě začínám
14,79 %1 až 2 roky
18,97 %3 až 5 let
22,51 %6 až 9 let
28,30 %10 až 19 let
11,25 %20 a více let

Formálně je tvá práce na volné noze vedena převážně jak?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
82,37 %živnost
25,64 %podnikám jako OSVČ dle zvláštních předpisů (svobodná povolání, autorské činnosti aj.)
13,14 %vlastním či spoluvlastním společnost s r.o., přes kterou fakturuju
8,33 %mám několik menších zaměstnaneckých úvazků, které kombinuju pro zajištění příjmu
6,09 %nechávám se najímat do projektů jako zaměstnanec na dobu určitou
4,17 %nepodnikám, jen uzavírám jednorázové smlouvy o dílo, dohody o provedení práce aj.
2,56 %mé příjmy jdou přes online platformu (např. Airbnb, Upwork, Fiverr aj.)
2,24 %jde o drobné příjmy, které nikde nevykazuji (výpomoc, doučování, úklid, hlídání, prodej věcí aj.)
1,60 %práci mi zprostředkovává agentura, která vyřizuje i smlouvy a nutnou administrativu
0,64 %příjmy na volné noze fakturuji přes rodiče, partnera či jinou osobu

Je práce na volné noze hlavním zdrojem tvých příjmů?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
86,22 %ano
8,97 %ne, mám to jako přivýdělek (k důchodu, studiu, na rodičovské, v zaměstnání, startupu apod.)
4,81 %nevím, nedokážu na to jednoznačně odpovědět

PRÁCE S KLIENTY

Kam tvá práce oborově spadá?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
30,77 %vzdělávání a osvěta — lektoři, přednášející, školitelé, učitelé, videokurzy…
30,45 %marketing, prodej a PR — marketéři, sociální média, PRisti, ideamakeři, PPC…
27,56 %design a multimédia — grafici, designéři, ilustrátoři, fotografové, kameramani…
23,08 %web, programování a IT — webaři, vývojáři, AI, SEO, startupisti, sw/hw…
21,79 %psaní a práce s textem — copywriteři, publicisté, redaktoři, editoři, blogeři…
16,67 %podpora podnikání a řízení — konzultanti, asistenti, projekťáci, investoři, auditoři…
14,74 %tvorba, umění a showbyznys — tvůrci, influenceři, umělci, moderátoři, performeři…
10,90 %psychologie a osobní rozvoj — psychologové, kouči, mentoři, osobní poradci…
8,65 %jazykové služby — překladatelé, tlumočníci, korektoři, lektoři jazyků…
7,37 %účetnictví, daně a právo — právníci, účetní, daňoví poradci, znalci, odhadci…
4,81 %obchodování a e-shopy — provozovatelé e-shopů, obchodníci, import-export…
4,49 %ostatní služby — finance, auto-moto, domácí práce a co se jinam nevejde…
4,17 %cestování a turismus — ubytovatelé, pořadatelé, průvodci, cestovní agentury…
3,21 %zdraví a péče o tělo — zdravotníci, terapeuti, výživáři, léčitelé, trenéři, maséři…
2,88 %stavebnictví a řemesla — řemeslníci, stavitelé, projektanti, architekti, opraváři…
2,56 %malovýroba a móda — rukodělní výrobci, módní návrháři, šperkaři, vynálezci…
0,96 %pohostinství a gastro — restauratéři, kavárníci, baristé, kuchaři, catering…
0,96 %zemědělství a chovatelství — pěstitelé a chovatelé, farmáři, veterináři…

Kdo jsou tví typičtí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
100,00 %neziskovky a spolky
79,49 %malé a střední firmy
61,54 %jednotlivci — veřejnost
36,86 %instituce a veřejná správa
30,13 %nezávislí profesionálové
28,21 %velké firmy a korporace
21,15 %startupy a neformální týmy

Kolik máš ročně klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
13,83 %mám 1 až 3 klienty ročně
55,63 %do 20 klientů
23,47 %do 100 klientů
7,07 %nepočítaně

Jak k tobě přicházejí noví klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
93,25 %osobní doporučení přes známé a kolegy
58,52 %kontakty z předchozího zaměstnání či projektů
36,66 %mám dobré jméno, lidi mě prostě už znají
36,66 %sociální média (LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok aj.)
35,37 %networking a náhodná setkání
34,41 %vlastní webové stránky
17,68 %přes mé přednášky a školení
12,86 %přes B2B partnery (třeba přes firmu, se kterou dlouhodobě spolupracuješ)
12,22 %přes mou publikační činnost či jinou tvorbu
9,97 %výběrová řízení či soutěže, kterých se účastním
9,65 %napřímo přes webové katalogy podnikatelů a firem nebo přes online mapy
8,68 %zprostředkovaně přes agenturu
3,54 %znají mne z médií
3,54 %zprostředkovaně přes online platformu (Fler, Upwork, Fiverr, Airbnb aj.)
2,89 %přes nějakou formu placené reklamy (od PPC po billboardy)

Spousta lidí v odpovědi „jiné“ uvedla, že získávají klienty přes svůj profil Na volné noze 💙 Průzkum ovšem cílil na všechny české freelancery, kterých je mnohonásobně víc než našich členů, a sdíleli jej i další partneři, proto jsme Navolnenoze.cz v nabídce odpovědí neuváděli. Další dva často zmiňované zdroje klientů pak byly aktivní oslovování a trhy či prodejní akce.

Jak rychle reaguješ na poptávky?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,09 %okamžitě, třeba i do jedné hodiny
39,10 %rychle, většinou ještě ten samý den
26,28 %do 1 pracovního dne
13,14 %do 2 pracovních dní
9,94 %jak to vyjde — do 3 pracovních dní nebo někdy i později
5,45 %poptávky obvykle nedostávám — dotaz se mě netýká

Kolik času dáváš zájemcům v rámci úvodního jednání o zakázce zdarma?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
2,24 %ani minutu!
22,76 %do 30 minut
37,50 %do 1 hodiny
13,46 %do 4 hodin
5,45 %do 1 dne
10,26 %i několik dní, např. v rámci jednání o velké zakázce
8,33 %o zakázkách obvykle předem nejednám — dotaz se mě netýká

Kolik máš nedobytných pohledávek za celou dobu podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
51,60 %žádné, všichni mi zaplatili
29,17 %minimum, pod 10 tisíc Kč
11,86 %10 až 50 tis. Kč
3,53 %51 až 100 tis. Kč
2,56 %101 až 200 tis. Kč
0,96 %201 až 500 tis. Kč
0,32 %větší než 500 tis. Kč

CENOTVORBA

Jak nejčastěji naceňuješ a účtuješ svou práci?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
81,94 %hodinová sazba — např. 500 Kč/hod × počet odpracovaných hodin
58,39 %individuální cena za projekt — např. tvorba webu dle zadání 54.000 Kč apod.
23,55 %paušál — např. měsíční nebo roční předplatné služby, ať už ji klient využije či ne
21,61 %dle rozpočtu klienta — kvalitu a rozsah přizpůsobuji pevně danému rozpočtu klienta
18,71 %jednotková cena — např. 1 normostrana textu 500 Kč, úklid bytu 1.000 Kč apod.
15,48 %balíčková cena — typizovaná nabídka, např. focení svatby 20.000 Kč apod.
13,55 %cenové varianty — např. varianta A za 10 tisíc Kč, B za 20 tis. a C za 30 tis. Kč
10,32 %sjednaná mzda — má odměna je stanovena pracovní smlouvou, kterou uzavírám
10,00 %člověkodny — např. 6.000 Kč za den vykázané práce
2,90 %podíl na zisku — sjednávám si podíl v projektech, na kterých pracuji, např. startupy
2,90 %success/satisfaction fee — část odměny je vázána na výsledek/spokojenost klienta

Poznámka: U této otázky bylo rovněž možné vložení jiné opdpovědi. Zpravidla šlo o různé variace či kombinace nabízených odpovědí a vícekrát byly také zmíněny provize.

Jaká je v průměru tvá hodinová odměna či sazba?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
1,28 %pod 200 Kč/hod.
16,35 %200 až 399 Kč/hod.
23,08 %400 až 599 Kč/hod.
25,96 %600 až 999 Kč/hod.
22,12 %1.000 až 1.999 Kč/hod.
7,69 %2.000 až 4.999 Kč/hod.
0,32 %nad 5.000 Kč/hod.
3,21 %to nedokážu blíže určit

Jaká je aktuálně tvoje volná pracovní kapacita?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
19,03 %žádná
49,68 %kolem 20 %
19,35 %kolem 40 %
6,13 %kolem 60 %
4,19 %kolem 80 %
1,61 %100 %

Jak obvykle přistupuješ ke zdražování?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
41,35 %individuálně — mám vícero cen pro různé klienty a při zdražování to zohledňuju
27,88 %průběžně — po malých krocích
13,78 %periodicky — např. ceny pro rok 2024, pro následující školní rok apod.
8,97 %zatím nezdražuju — dotaz se mě netýká
8,01 %skokově — o 20 % a více

O kolik jsou nyní tvé služby dražší než před 3 lety?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
40,65 %zdražení do 20 %
29,35 %o 20 až 50 %
7,74 %o 50 až 100 %
3,87 %o více než 100 %
1,61 %zlevňuju — mé služby jsou nyní levnější než před 3 lety
5,16 %nevím — nevzpomínám si ani přibližně, o kolik to bylo
11,61 %dotaz se mě netýká / nejsem na volné noze tak dlouho

Jaký vidíš prostor pro další zdražení bez ztráty klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
22,65 %netuším / nevím, jak to zjistit
1,94 %obrovský — o vyšší desítky či stovky procent
23,95 %velký — řádově o desítky procent
46,28 %malý — řádově o jednotky procent
4,85 %žádný — nemůžu zdražit
0,32 %záporný — musím zlevnit

OSOBNÍ FINANCE

Rozumíš svým financím?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
86,45 %ano
13,55 %ne / nevím

Máš nějaké půjčky, dlouhodobé úvěry nebo hypotéku?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
56,41 %ne
43,59 %ano

Jaký je tvůj roční obrat z práce na volné noze? (součet příjmů vč. DPH)

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,80 %do 120 tisíc Kč ročně = do 10 tisíc měsíčně
15,53 %120 až 300 tis. ročně = cca 10 až 25 tis. měsíčně
30,42 %300 až 600 tis. ročně = cca 25 až 50 tis. měsíčně
24,27 %600 tis. až 1 milion ročně = cca 50 až 83 tis. měsíčně
13,27 %1 až 1,5 mil. ročně = cca 83 až 125 tis. měsíčně
7,12 %1,5 až 2 mil. ročně = cca 125 až 166 tis. měsíčně
2,59 %přes 2 mil. ročně = přes 166 tis. měsíčně

Jsou tvé měsíční příjmy předvídatelné a stálé?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
5,77 %ani trochu — lítá to nahoru dolů, jak na horské dráze
31,41 %spíše ne — měsíční příjmy se hodně různí podle sezóny, souběhu zakázek aj.
35,58 %tak středně — pohybuje se to v určitých mezích a obvykle bez větších extrémů
24,36 %spíše ano — mám stabilní příjem a dokážu jej odhadnout i na pár měsíců dopředu
2,88 %naprosto — můj příjem je předvídatelně stálý a více méně jistý na dlouho dopředu

Jaké jsou průměrné měsíční výdaje vaší domácnosti?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
3,87 %do 10 tisíc Kč
25,48 %10 až 25 tis. Kč
41,94 %25 až 50 tis. Kč
27,10 %50 až 100 tis. Kč
1,61 %100 až 150 tis. Kč
0,00 %přes 150 tis. Kč

Jak dlouho můžeš vyžít bez příjmu, jen z finanční rezervy a úspor?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
12,86 %maximálně měsíc
26,05 %1 až 3 měsíce
20,90 %3 až 6 měsíců
18,97 %6 až 12 měsíců
13,83 %1 až 5 let
3,22 %5 až 10 let
1,61 %10 i více let
2,57 %nevím — nedokážu to ani přibližně odhadnout

Které z následujících výroků vystihují tvůj přístup k osobním financím?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
61,69 %mým cílem je finanční nezávislost a nemuset pracovat, když nechci
45,13 %snažím se omezovat či snižovat výdaje, neutrácím za zbytečnosti
42,86 %vlastní podnikání mě naučilo hospodařit s penězi líp než cokoli jiného
42,21 %snažím se, aby můj obrat i zisk dlouhodobě a z roku na rok rostly
41,56 %chci mít co nejlepší obecné znalosti a rozumět investicím i financím
33,77 %chci být výrazně bohatší a umět dobře nakládat s nabytým majetkem
33,77 %vlastní bydlení je lepší než pronájem, i kdyby byl zdánlivě výhodnější
32,14 %pro mé finanční zdraví je zásadní nemít větší dluhy ani hypotéku
24,68 %mám nějaký dlouhodobý finanční cíl, ke kterému postupně směřuju
24,35 %při investování toleruju riziko, že to nevyjde a o část peněz přijdu
24,35 %vydělávání peněz má na tvorbu bohatství větší vliv než šetření výdaji
15,58 %investuju tak, ať můžu své investice v případě potřeby rychle prodat
13,31 %mám finanční plán, díky kterému řídím svou finanční budoucnost
6,82 %nechci se penězi a finančním sebeřízením zabývat, není to klíčové
5,84 %v osobních financích se moc neorientuju a spoléhám na cizí pomoc

Do čeho investuješ volné peníze?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
90,61 %do sebe — svého podnikání, vzdělání, zdraví, dětí a rodiny…
49,51 %do spoření (penzijní, stavební, spořící účty aj.)
35,28 %do nemovitosti (jedné či více)
30,10 %do dobročinnosti a podpory jiných lidí
25,57 %do aktivně spravovaných investičních fondů
18,45 %do akciových indexů a ETF
10,03 %do Bitcoinu nebo jiných kryptoměn
9,39 %do akcií jednotlivých firem
6,47 %do zlata nebo jiných drahých kovů
4,85 %do dluhopisů nebo peer-to-peer půjček
3,88 %do umění a sběratelských předmětů
3,24 %do cizího podnikání a startupů

Jaká je zhruba čistá hodnota tvého celkového jmění?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,53 %záporná — mé dluhy převyšují hodnotu majetku
13,27 %do 250 tisíc Kč
6,80 %250 až 500 tis. Kč
9,71 %500 tis. až 1 milion Kč
32,36 %1 až 5 mil. Kč
17,15 %5 až 10 mil. Kč
8,41 %10 až 20 mil. Kč
1,94 %přes 20 milionů Kč
5,83 %nevím — neumím to odhadnout

PRACOVNÍ NÁVYKY

Kde obvykle pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
89,74 %doma
35,90 %u zákazníků
24,04 %na cestách
22,44 %v kavárně
16,99 %ve vlastní kanceláři mimo domov
16,35 %venku
12,18 %v coworkingu nebo sdílené kanceláři
6,73 %na provozovně nebo v dílně

Kolik hodin týdně pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
8,68 %méně než 20 hodin
28,30 %20 až 29 hodin
28,62 %30 až 39 hodin
22,51 %40 až 49 hodin
7,40 %50 až 59 hodin
4,50 %přes 60 hodin týdně

Využíváš ve své práci nějaké AI nástroje jako ChatGPT aj.?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
23,15 %ano, prakticky denně
36,01 %ano, příležitostně dle potřeby
27,01 %spíše ne, nebo jen velmi okrajově
13,83 %ne, nebo o tom nevím

Jakou máš zkušenost s videokurzy v rámci svého sebevzdělávání?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
13,14 %zatím žádnou
13,78 %vynikající
38,46 %dobrou
32,05 %smíšenou
2,56 %špatnou
0,00 %tu nejhorší

Jak velkou část pracovního času strávíš u počítače?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
30,13 %všechen — prakticky celou pracovní dobu trávím u počítače
46,79 %většinu pracovního času trávím u počítače
15,71 %zhruba polovinu
7,05 %menšinu pracovního času strávím u počítače
0,32 %téměř žádný — s počítačem nepracuju skoro vůbec

Jak často si dopřáváš cvičení, sport nebo jiný zdravý pohyb?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
30,13 %každý den mám nějaký pohyb (cvičení, procházka, běh, sport, fitko, pohyb v práci aj.)
41,03 %několikrát týdně podle možností
16,03 %přibližně jednou týdně
12,82 %méně často — nebo vůbec

Pracuješ běžně o víkendech a svátcích?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
36,22 %ano
45,51 %jen v některých částech roku, kdy je nejvíc práce
18,27 %ne

Kolik máš ročně celých týdnů dovolené, kdy nepracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
13,55 %0 — celotýdenní dovolenou bez práce nemám
12,58 %1 týden
19,68 %2 týdny
14,84 %3 týdny
15,81 %4 týdny
23,55 %5 týdnů a více

Kolik týdnů ročně nepracuješ kvůli zdravotním problémům? (vlastním či rodinným)

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
39,35 %0 — zdraví slouží nebo jde o problémy, které mi dovolují pracovat
30,00 %1 týden
14,84 %2 týdny
9,03 %3 týdny
6,77 %4 týdny a více

Spolupracuješ s dalšími profesionály?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
9,65 %ne — až na výjimky zvládám vše bez cizí pomoci
20,90 %minimálně — např. v rámci odborné podpory (účetnictví, daně, právo a jiné odborné činnosti)
41,80 %příležitostně — mám pár prověřených kolegů, se kterými občas spolupracujeme
27,65 %běžně — pracuju v týmu nebo spolupracuju se skupinou freelancerů, na které mohu dle potřeby outsourcovat, delegovat či subkontraktovat práci

Máš nějaké zaměstnance?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
94,87 %ne
7,37 %ano, příležitostně, na přechodnou dobu
5,13 %ano, nastálo

POCITY, HODNOTY, VIZE

Jsi na volné noze šťastnější než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
74,84 %ano 🙂
22,26 %asi tak stejně
2,90 %ne 🙁

Považuješ se za podnikatele/podnikatelku?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
62,46 %ano
37,54 %ne

Pracuješ na nějakém vlastním projektu?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
70,74 %ano
29,26 %ne

Jaké byly tvé začátky na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
60,86 %bokovky při zaměstnání, při studiu, na rodičovské apod.
28,62 %problémy v zaměstnání a chuť být svým vlastním pánem
20,72 %mé podnikání navázalo na předmět mého studia
18,09 %práce zdarma pro rodinu, kamarády či známé a snaha profesionalizovat se
13,82 %zaměstnavatel mě přiměl k založení živnosti a fakturování (tzv. švarcsystém)
12,83 %na začátku byl unikátní nápad, nadšení a odhodlání jej realizovat
11,51 %kontraktorská práce pro jednoho velkého klienta
8,55 %na mateřské či rodičovské mi došlo, co chci skutečně dělat, a tomu se teď věnuju
6,25 %ztráta zaměstnání a nutnost rychle hledat alternativu
5,92 %impulz začít podnikat přišel od mého mentora, učitele či jiné autority, kterou uznávám
3,62 %mé podnikání je pokračováním rodinné tradice
0,66 %mám pronajatou franšízu a mé podnikání tedy vzešlo z cizího know-how

Jak byl financován rozjezd tvého podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
70,19 %rozjezd byl finančně nenáročný, žádné financování nebylo zapotřebí
26,28 %veškeré investice šly výhradně z vlastních úspor nebo rodinných peněz
3,53 %s výraznějším podílem externího financování (půjčky, úvěry, dotace apod.)

Jaké jsou pro tebe hlavní výhody práce na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
93,55 %flexibilita a svoboda
79,03 %dělám, co mě baví
70,65 %nezávislost
66,13 %smysluplnost a seberealizace
55,48 %nikdo mě neřídí a neúkoluje
54,52 %pestrý život
39,68 %dobré jméno
38,71 %práce na sebe (ze všeho, co vymyslím a vytvořím, mohu v budoucnu dále profitovat)
38,06 %víc času
36,77 %víc peněz
35,48 %mobilita
23,87 %nemusím dělat nepříjemné kompromisy
22,90 %kvalitní vztahy
15,81 %jednoduchost

Poznámka: Nejvíc lidí uvedlo v jiné odpovědi jako výhodu možnost skloubit práci na volné noze s rodinným životem anebo péčí o děti. To vše je součástí větší flexibility a svobody.

Jaké jsou naopak hlavní nevýhody tvého volnonožského života?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
66,12 %výkyvy příjmů
63,19 %ztráta hranic mezi prací a soukromím
59,28 %nezastupitelnost
47,56 %nejistota a stres
43,00 %sklony k workoholismu
41,04 %hledání klientů
39,09 %nedostatečná podpora v nemoci či rodičovství
38,11 %vysoké daně a odvody pojistného
32,90 %únava a přepracování
28,01 %osamělost
20,20 %těžké začátky
12,38 %neplatiči a problémoví klienti
12,05 %náročná administrativa
5,21 %složitost

Co ti nejvíc pomáhá k úspěchu na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
74,28 %spolehlivost — dodržuju sjednané termíny a co slíbím, to platí; je na mě spolehnutí
70,74 %dobré jméno — spousta lidí ví, že tuhle práci dělám dlouho a dobře, a doporučují mě
60,13 %odbornost — mám nadprůměrné oborové znalosti a další dovednosti, o které je zájem
46,95 %kontakty — z předchozího působení a projektů mám osobní kontakty, na kterých stavím
45,66 %profesní poslání — jde mi o víc, než jen vydělávat na zakázkách, a to mě odlišuje
39,87 %silné stránky — podnikání se opírá o mé přirozené přednosti, které velmi dobře znám
34,08 %informace — učím se od ostatních a sleduju obsah pro freelancery; to mi pomáhá růst
31,51 %práce zdarma — občas podpořím nějaký neziskový projekt a vrací se mi to v dobrém
26,05 %prezentační dovednosti — umím přesvědčit ostatní, dobře psát a/nebo mluvit před lidmi
25,72 %intuice a obezřetnost — mám dar empatie i čuch na to, s kým nespolupracovat
23,47 %prevence rizik — nečekám, až se problémy náhle objeví a snažím se jim předcházet
23,47 %rodinné zázemí — v rodině mám oporu a mohu využívat společné věci k podnikání
21,54 %finanční rezerva — mám dost peněz stranou pro všechny případy a problémy
20,26 %osobní značka — jsem výrazná osobnost a umím se ukázat ve správném světle
18,01 %tah na bránu — výsledek mé práce obvykle dalece překonává očekávání klientů
16,08 %finanční řízení — pečlivě si hlídám finance (příjmy a výdaje, plánování, investice…)
15,11 %důraz na inovace — zaměřuju se na to, co je v mém oboru nové, a neustále inovuju
14,15 %cenotvorba a vyjednávání — umím se dobře prodat a nebojím se pracovat s cenou

Jak to vidíš s prací na volné noze do budoucna?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
58,63 %chci zůstat na volné noze a rozvíjet se ve svém oboru
28,99 %nechávám tomu zcela volný průběh
5,21 %chci expandovat a přibírat lidi, volnou nohu beru jen jako přechodnou fázi
4,56 %uvažuji o návratu do zaměstnání, naskytne-li se vhodná příležitost či nabídka
2,61 %zatím si prací na volné noze jen přivydělávám a chci do toho šlápnout naplno

OSOBNÍ PROFIL

Jakého jsi pohlaví?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
60,65 %žena
39,03 %muž
0,32 %nebinární — jiné

Kolik ti je let?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
0,65 %méně než 20 let
10,00 %20 až 29
38,39 %30 až 39
38,06 %40 až 49
10,65 %50 až 59
2,26 %více než 60 let

Máš děti?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
60,71 %ano
39,29 %ne

Kde v současnosti bydlíš?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
32,26 %v Praze
16,13 %Jihomoravský kraj
12,58 %Středočeský kraj
9,35 %Moravskoslezský kraj
4,84 %Zlínský kraj
4,52 %Olomoucký kraj
4,19 %Jihočeský kraj
2,90 %Liberecký kraj
2,58 %Plzeňský kraj
2,26 %Královéhradecký kraj
1,94 %Pardubický kraj
1,61 %Vysočina (kraj)
1,61 %jinde v zahraničí
1,61 %na Slovensku
1,61 %Ústecký kraj
0,00 %Karlovarský kraj

Jaké máš nejvyšší dokončené vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 312 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: neziskovky a spolky Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
73,31 %vysokoškolské
23,15 %úplné střední (s maturitou) nebo vyšší odborné
3,54 %jiné vzdělání bez maturity

PODĚKOVÁNÍ

Největší dík patří Laďce Zbiejczuk Suché za metodické vedení, Mirovi Szkanderovi za krásnou grafiku, celému týmu Na volné noze za podnětné připomínky a samozřejmě vám všem, kdo jste obětovali chvíli svého drahocenného času a dotazník vyplnili. Všechny vaše komentáře jsme pozorně přečetli a pomohou nám s návrhem budoucích průzkumů.

Děkujeme i všem lidem z desítek českých coworkingů a byznysových médií, vydavatelství, sdružení či komunit, kteří průzkum podpořili a šířili: Michael Hovorka a Daniel Morávek za server Podnikatel.cz, Michal Hron za Finmag, Gabriela Tomanová za pořadatele Živnostníka roku, Jan Valtr za Masarykovu univerzitu a Od UČO k IČO, Eva Čejková za Ženy s.r.o., Aneta Martinek za Holky z marketingu a Holky z byznysu, Jan Mašek za Red Button, Adam Marčan za Naučmese, Jana Kománková za Proti šedi, Filip Goszler za GUG.cz, Martin Michálek za Frontendisti.cz, Martin Perlík za skupinu Projektanti, architekti, Radim Hasalík za skupinu Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností, Denisa Hrubešová za Forendors, Tomáš Baránek, Vít Šebor a Jan Škrlant za Melvil i Lifehacky.cz, Karel Dytrych za Freelo a Nakopni.to, Jan Korbel za Fakturoid, Roman Sokola za Ofigo, Jiří Vacek za FreeMe a další.

Děkujeme také všem našim členům a freelancerům, kteří průzkum sdíleli přes své osobní kanály — mj. Michelle Losekoot, Otto Bohuš, Adam Zbiejczuk, Eliška Vyhnánková, Pavel Minář, Lenka Rož Schánová, Jan Řezáč, Michala Janatová, Jan Kvasnička, Zbyšek Nádeník, Markéta Ubíková, Karel Novotný, Pavel Ungr, Lenka Šilhánová, Jan Žamboch, Hana Jadavan, Aleš Gavlas, Linda Martišková, Jirka Martišek, Anna Monsterance Benešová, Štefan Prokop, David Vozák, Eva Votápková, David Rajmon, Vojta Hurych a další.

Milí přátelé, srdečné díky vám všem! ❤️ Robert Vlach za celý tým Na volné noze


Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí