MrBeast

5. května 2022

Aktuální vydání magazínu Rolling Stone přibližuje v obsáhlém článku téměř desetiletou kariéru a podnikání Jimmyho Donaldsona, jednoho z největších tvůrců na YouTube, který je známý pod značkou MrBeast. Jeho kanál má aktuálně necelých 95 milionů odběratelů a místo herních videí, se kterými doma v pokoji začínal, dnes tvoří megalomanské produkce, kdy náklady na výrobu jedné epizody dosahují klidně milionu dolarů.

Právě na penězích je z výrazné části postavený úspěch jeho videí. V mnoha z nich totiž, ať už dalším tvůrcům, rodině nebo náhodným lidem, věnuje obrovské částky — podobný obsah samozřejmě zvyšuje počet zhlédnutí, což přináší větší výdělky. Vedle toho ale Donaldson spustil např. i dva globální filantropické projekty (mj. s cílem vysadit po celém světě 20 milionů stromů) a buduje tři velká produkční centra, do kterých nejspíš přitáhne další tvůrce digitálního obsahu.

Jeho příběh je rozhodně fascinující. Článek se zabývá přístupem k práci, postupným vývojem kanálu, ale i kritikou, které MrBeast a jeho tým v posledních letech čelili. Není mimochodem od věci ještě napsat, že je mu stále pouhých 23 let.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn

Podobné novinky

Co čtu: Knihy roku 2023

Víkendová novinka z jiného soudku! Robert Vlach rozebral v podcastu Co čtu své knihy roku 2023 a je tam pár titulů, které by vás mohly jako freelancery zajímat:

Robertův půlhodinový komentář k těmto a dalším knihám najdete na Spotify:

Status kulturního profesionála

Zajímá vás, stručně a jasně, jak je to s tím připravovaným statusem umělce pro profesionály pracující v kultuře?

Jednu z nejsrozumitelnějších odpovědí nabízí nedávný rozhovor s Ondřejem Lipárem z Asociace spisovatelů. Vysvětluje, že nyní jde hlavně o to kulturní profesionály definovat a říct, kdo může status umělce získat. Na to pak teprve může navázat nějaká forma podpory. Jinými slovy, bude to běh na delší trať.

“Stát zavedením statusu kulturního profesionála vlastně jenom říká: pracovat v kultuře je specifické, je to něco jiného než být zaměstnanec, je to něco jiného než být podnikatel nebo OSVČ, protože v této oblasti klasický trh nefunguje, není to klasická hra nabídky a poptávky. Je to práce, která je často nepravidelná, nesouvislá, nárazová, a lidé, kteří takto pracují, se často dostávají do složitých životních situací. Stát přijetím zákona o statusu kulturního profesionála řekne, my tohle uznáváme, tady pro vás máme nějakou škatulku, nějaké označení. Abyste se do ní dostali, musíte splnit takováto kritéria. To je úplný základ. Teprve ve chvíli, kdy se podaří něco takového definovat, může stát začít tuto specifickou situaci zohledňovat v konkrétních opatřeních.“

Lipárův pragmatický přístup vyniká zejména ve srovnání s vyhrocenou veřejnou debatou o tomto tématu — viz třeba stejně starý rozhovor se zakladatelem Kulturní sféry Lukášem Viltem, který mluví bez obalu jazykem třídního boje o vykořisťování uměleckých profesí producenty.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

6 kroků k úspěšnému kreativnímu projektu a 300+ zdrojů navrch k tomu

Tvoření není jen zábava, někdy je to i pěkná dřina. Když to ale vezmete za správný konec, ušetříte si spoustu držkopádů a uvidíte cenné výsledky. Tady je návod jak na to.

Číst dál

Kvalitní zdroj: Status umělce

Pokud pracujete či podnikáte v kultuře, nejspíš jste zaznamenali vyhrocenou diskuzi kolem tzv. statusu umělce.

Umělci a pracovníci v kultuře protestují, že ministerstvo nejedná, téma se probírá v médiích a kritici jako Ondřej Neff či herní vývojář Daniel Vávra novinku už teď z různých pozic kritizují, přestože ještě není zcela jasné, jakou bude mít podobu.

Pokud se chcete v celé problematice zorientovat a udělat si vlastní názor na věc, budete nejspíš řešit otázku, jestli k tématu vůbec existuje nějaký kvalitní zdroj informací v češtině? Naštěstí ano:

Statusem umělce se už pár let zabývá Institut umění — Divadelní ústav (IDU). Na svém webu má sekci Status umělce, kde nabízí zdarma 100stránkovou publikaci o zkušenostech z různých zemí, přehled zahraničních i českých zdrojů. Také uspořádali mezinárodní konferenci Střed zájmu: Status umělce a umělkyně a problému se věnují i v rámci projektu Kreativní Česko (viz poslední bulletin).

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Status umělce

Umělci na volné noze představují v rámci trhu práce zcela svébytnou profesní skupinu. A právě někteří z nich dnes stávkovali před ministerstvem kultury za důstojnější podmínky pro výkon uměleckých profesí a zejména zavedení tzv. statusu umělce.

Pro kontext je třeba dodat, že profesionálové v kultuře a umění řeší trochu jiné problémy než jiní kreativci na volné noze, jako jsou grafičtí designéři či copywriteři, o influencerech a digitální ekonomice tvůrců ani nemluvě!

Typicky jde o pracovníky napojené na různé kulturní instituce, filmovou či jinou produkci, běžná vydavatelství apod. Mnozí mají formálně statut OSVČ, ale za podnikatele se nepovažují a výkonem práce se reálně blíží zaměstnancům, ovšem bez zaměstnaneckých jistot. Hodně to někteří pocítili zejména během covidu.

Mimochodem, o živobytí umělce na volné noze mluvil bez příkras hudebník Marian Friedl v našem letošním rozhovoru:

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí