Report: Kde získávají freelanceři ve světě klienty?

13. listopadu 2023

Vychází nový report Freelance Business na téma Where do freelancers find customers (Kde freelanceři nacházejí zákazníky), na kterém jsme spolupracovali s Freelancing.eu a tuctem dalších freelance komunit.

Výsledky nejsou statisticky reprezentativní pro celou freelance ekonomiku. Stačí ale na to, aby zpochybnily často omílané tvrzení o rostoucím významu freelance platforem v roli zprostředkovatele zakázek mezi jednotlivými freelancery a jejich klienty. Odpovědi od 434 freelancerů z 58 zemí naznačují, že význam online platforem coby zdroje zakázek na volné noze zůstává nízký. Hlavní zdroje byly, docela typicky, založeny na sociálních vazbách:

  • 54 % od stávajících nebo minulých klientů
  • 45 % z doporučení přátel, rodiny nebo kolegů
  • 35 % ze sociálních médií
  • 20 % z vlastní webové stránky či prezentace
  • 17 % z přímých nabídek klientům
  • 15 % z freelance platforem (jako je Fiverr, Upwork atd.)

„Nízká angažovanost na platformách: Pouhých 14,7 % freelancerů získalo v posledním roce klienty prostřednictvím freelance platforem,“ uzavírá Elina Jutelyte ve výsledné zprávě. Vzhledem k tomu, že jen zlomek oněch ~15 % spoléhá na freelance platformy jako na svůj primární zdroj zakázek, jejich reálný tržní podíl bude ještě menší, potenciálně v jednotkách procent. To odpovídá předchozím průzkumům, z nichž některé shrnuje přednáška European Freelancers & Where to Find Them.

Další zajímavé závěry si můžete přečíst ve výsledné zprávě.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Výběr ze světa #32 z 2025

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Průzkum: Ženy v byznysu

Vzdělávací platforma Holky z Byznysu zveřejnila výsledky svého průzkumu, do kterého se zapojilo přes 2000 žen z Česka a Slovenska — cílem bylo zjistit, jak se ženám daří v podnikání, co je brzdí, nebo naopak motivuje.

Tady je několik postřehů:

  • Od rozjezdu vlastního podnikání ženy nejčastěji odrazuje strach a nejistota
 (55 %), dále pak finanční omezení (47 %) nebo nedostatečné znalosti či zkušenosti (41 %).
  • 77 % žen by preferovalo živnostenské oprávnění před založením s.r.o. (18 %).
  • 92 % respondentek vnímá v různé míře nerovnost pohlaví ve světě podnikání. 62 % dokonce pociťuje obavy z diskriminace či nerovného zacházení.

Ke kompletním výsledkům v PDF se dostanete na webu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Výběr ze světa #31 z 2025

  • How to Recession-Proof Your Freelance Niche — V nejnovější epizodě svého podcastu Lizzie Davey mluví o nevýhodách příliš úzké specializace, nástupu takzvané „kontextové inteligence“ a o tom, jak AI ovlivnila naši práci i požadavky klientů.
  • How Much Extra is the Gift Wrap? — Přeměna produktu nebo služby v promyšlený zážitek může z obyčejné transakce udělat nezapomenutelný příběh. Jak podotýká Seth Godin, na prezentaci záleží.
  • How to Build a Successful Collaboration, napsala Chloe Miller — Spolupráce může být pro freelancery účinnou strategií růstu. Otevírá cestu k novým klientům, trhům i znalostem. Silná partnerství stojí na jasných hodnotách, sladěných cílech, promyšlené komunikaci a vzájemné důvěře. Když je rozvíjíme záměrně, mohou přinášet dlouhodobý profesní i osobní přínos všem zúčastněným.
  • Knives and Battleships — Máte pocit, že byste měli neustále dělat něco většího, nového nebo jiného? Toto zamyšlení Jasona Frieda připomíná, že zdokonalování toho, co už umíte, není přešlapování na místě – právě to je ta skutečná práce.
  • How to Find Your Ideal Clients with Rebekah Mays — Copywriterka Rebekah Mays v podcastu Ilise Benun popisuje, jak jí vylepšení profilu a obsahu na LinkedInu pomohlo přitáhnout přesně takové projekty, po jakých toužila. Klíčová podle ní byla jasná profilace, aktivní zapojení do příspěvků cílové skupiny a přístup ke klientům jako k publiku.
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Výběr ze světa #30 z 2025

  • Building Your Reputation As a Freelancer„Značka je to, co o vás lidé říkají, když nejste v místnosti. Pokud vůbec něco říkají.“ V tomto shrnutí z akce Freelance Forum se Sarah Duran zamýšlí nad tím, jak si freelanceři mohou vybudovat trvalou reputaci – ne okázalým marketingem, ale tím, že dlouhodobě odvádějí kvalitní práci, budují opravdové vztahy a sdílejí svůj jedinečný příběh.
  • PROMPT_. Why I Avoid Using LLMs As a Publisher… — Osobní zpověď nakladatele a nadšence do technologií Tomáše Baránek o AI; od fascinace po zpochybnění, nakolik mohou velké jazykové modely brzdit naše hluboké myšlení a kreativitu.
  • Notes to Myself — 65 inspirativních myšlenek a krátkých aforismů Setha Godina pro každý den vaší podnikatelské cesty.
  • How to Craft a CEO Day And Why You Need One — Růst v podnikání na volné noze není jen o odvádění práce pro klienty, marketingu nebo správě financí. Potřebujete si vytvořit prostor i na plánování, strategii a zamyšlení, píše Sara Gibson a proto navrhuje zařadit do svého kalendáře pravidelný „CEO den“.
  • How to Spot High-Quality Projects on Freelance Marketplaces — Ne každý projekt na platformách jako Fiverr nebo Upwork stojí za váš čas. Jack Nolan upozorňuje na klíčové signály, podle kterých poznáte, že má smysl se do zakázky pustit – například jasné zadání, férový rozpočet a dobrá komunikace. Díky tomu si můžete vybírat projekty, které vám pomohou budovat reputaci, příjem i sebevědomí.
  • The World's Top Beach Spots for Remote Working — Hledáte skvělé místo u pláže, odkud byste mohli v létě pracovat na dálku? Freelance Informer přináší přehled nejlepších destinací podle teploty, bezpečnosti, životních nákladů, rychlosti internetu a dalších kritérií.
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Kde najít evropské freelancery

4 mylné představy o podnikání na volné noze, 3 pohledy na evropskou freelance ekonomiku, 2 kupy tipů pro freelancery a jejich klienty, 1 kontinent ke sdílení mezi námi freelancery — to vše v nově vydané přednášce na téma Evropští freelanceři a kde je najít, v podání Roberta Vlacha na konferenci WebExpo 2021 v Praze.

Sledujte na našem podcastu či YouTube:

O akci: WebExpo je jedna z nejlépe zavedených konferenci v oblasti webu a webových technologií v Evropě. Od roku 2008 spojuje vynikající světové odborníky se zasvěcenými IT profesionály v publiku, od vývojářů po designéry a online marketéry. Akce, která probíhá souběžně v Praze i online a kterou pořádají weboví nadšenci v čele s úžasnou Šárkou Štrossovou, má jedinečnou atmosféru jako žádná jiná akce v oboru. Rozhodně doporučujeme WebExpo sledovat a třeba se příště přidáte i osobně.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí