Zviditelnění a podpora dobrého jména je hlavní přínos podnikatelských soutěží jako Živnostník, Firma či Podnikatel roku. Přihlášky jsou zdarma a nemáte co ztratit. Zato získat můžete mnoho.
Letos se mi podařilo více či méně uspět ve 3 podnikatelských soutěžích, což vnímám jako dobrou příležitost ke shrnutí mých poznámek a zkušeností. Rád bych vás mimo jiné přiměl k tomu, abyste se přihlásili bez obav, co může takový krok přinést.
Rád zkoumám nové možnosti, proto jsem se v roce 2008 přihlásil do soutěže Živnostník roku. Hned napoprvé jsem postoupil mezi 10 krajských finalistů a to mě přimělo věnovat soutěžím více pozornosti. Později mne zaujal také proslulý Podnikatel roku a méně známé European Business Awards. S odstupem času vidím největší přínosy uvedených soutěží takto:
Dobrých důvodů, proč soutěžit, by se dalo zajisté najít mnohem více. Odměny pro vítěze však mezi nimi nečekejte. Nesoutěží se o velké peníze, ani nadmíru hodnotné ceny. Ty jsou spíš příjemné a symbolické, někdy též docela nepotřebné. (Ne, opravdu nepotřebuji slevu na hypotéku nebo založení účtu.) Nečekejte ani okamžité zvýšení obratů, o tom to není. Úspěch v soutěži je především věcí společenské prestiže.
Vedle níže uvedených 3 soutěží existují desítky dalších, méně známých, s nejrůznějším tematickým, regionálním a jiným zaměřením. Za pozornost dozajista stojí soutěže pro start-upy a podnikatelské záměry jako např. Nápad roku nebo Podnikavá hlava. Jejich poslání je však jiné než u podnikatelských soutěží a zasloužily by si samostatný článek.
Asi nejznámější česká soutěž pro podnikatele s masivním pokrytím ve všech sdělovacích prostředcích. Ocenění má na veřejnosti velmi dobrý zvuk a často se o něm mluví. Vítězné živnostníky krajských kol vybírá porota, finálového vítěze pak volí veřejnost pomocí SMS hlasování. Oproti tomu vítězné firmy volí pouze porota na krajské i republikové úrovni.
Nedostatkem minulých ročníků byly poroty takřka bez podnikatelů, složené ze zástupců sponzorských firem, novinářů, úředníků a funkcionářů. Teprve poslední dva ročníky přinesly pestřejší a vyváženější složení porot, což jistě zvýší reputaci soutěže mezi podnikateli. Další prostor pro budoucí zlepšení vidím v důsledném prověřování referencí účastníků. Podle mých informací se to dosud příliš nedělo, nebo alespoň ne ve zcela dostatečné míře.
Má zkušenost: V krajském kole je docela důležité napsat dobře přihlášku, ze které porota vychází. Obsadil jsem nejdřív 2., pak 3. a letos nakonec i 1. místo, čímž jsem postoupil do republikového finále. Jde o jedinečnou příležitost, protože postupuje pouze vítěz a podruhé mě porota jistě nevybere (přestože přihlásit bych se podle pravidel mohl). Krajské prvenství znamenalo okamžité zviditelnění mé práce. Během pár týdnů jsem poskytl na 20 rozhovorů, zmínky v médiích ani nepočítám. Tiskovou zprávu vydává pořadatel soutěže na základě krátkého rozhovoru po vyhlášení, takže jsem téměř nemohl ovlivnit, co o mně kde napsali. SMS hlasování veřejnosti je docela zajímavý prvek, který maximálně prověří marketingové schopnosti všech finalistů. Záměrem pořadatele je postavit nás před výzvu zajistit si co nejširší podporu přátel, klientů, fanoušků i regionální veřejnosti. Takové zadání se mi líbilo a nakonec jsem celé věci věnoval poměrně dost času. Bez ohledu na konečné výsledky jsem moc rád, že jsem to udělal, protože se mi dostalo obrovsky silné podpory od mnoha lidí, kterých si vážím. Za ukázku stojí můj rozpis na tabuli, který jsem si vedl, abych na nic nezapomněl:
Mezi samotnými podnikateli zdaleka nejprestižnější soutěž v Česku, v níž soutěží bok po boku živnostníci a (spolu-)majitelé firem s alespoň 25% podílem. Podnikatele roku vybírá špičková porota složená převážně z podnikatelů, kteří vyhráli v minulých ročnících. Vítězové z jednotlivých zemí postupují do světového finále v Monte Carlu, které žádný Čech ještě nevyhrál.
Tato soutěž není tak známá jako Firma roku, ale mezi podnikateli je jasnou jedničkou. Z pohledu nezávislých profesionálů, živnostníků a drobných podnikatelů je nevýhoda, že při hodnocení se zohledňují ekonomické výsledky a další faktory jako třeba globální dopad podnikání. Uspět tedy můžeme spíše v okrajových kategoriích Začínající (do 5 let od založení), Technologický nebo Sociálně prospěšný podnikatel roku, případně na krajské úrovni, pokud je vyhlášena.
Má zkušenost: 100% pozitivní. Systém soutěže mi přijde dotažený k dokonalosti a za celou dobu jsem v podstatě nenarazil na žádný větší nedostatek. Porota vychází z nominačního formuláře a rozsáhlého dotazníku, jehož vyplňováním jsem loni strávil spoustu času (viz níže). Soutěžící jsou pečlivě prověřováni, pořadatel si dělá vlastní rešerše atd. Nejdál jsem se dostal letos, mezi krajské finalisty. Ovšem i to považuji za značný úspěch s ohledem na relativně malý obrat mého podnikání ve srovnání s přítomnými firmami. Kontaktovalo mne i pár ekonomických novinářů, jejichž otázky měly hlavu a patu. Pořadatelská firma Ernst & Young je maximálně korektní a každoroční vyhlášení výsledků na pražském Žofíně má úžasnou atmosféru. Ale snad úplně nejlepší mi přijde doprovodná akce Akademie Podnikatele roku, která se pořádá pro účastníky soutěže několikrát ročně za účelem výměny zkušeností. Svým obsahem a kvalitou pozvaných řečníků podle mne strčí do kapsy většinu business konferencí v Česku.
U nás zatím méně známá soutěž podnikatelů a firem EU má jasný potenciál výhledově konkurovat na mezinárodní úrovni Podnikateli roku. Soutěžící se mohou hlásit do několika kategorií, z nichž jsou dále vybráni finalisté postupující z členských zemí do evropského finále. Vítěze vybírá docela pestrá porota složená z politiků, podnikatelů, manažerů, novinářů a celebrit.
Soutěž je relativně mladá a zatím není úplně jasné, jakým směrem se bude dále ubírat. Například systém soutěžních kategorií je zbytečně složitý a nepřehledný, takže pro soutěžící je těžké odhadnout, jaké kategorie skýtají největší šanci. Je možné podat i více přihlášek do různých kategorií, ale formuláře nejsou zrovna dvakrát dobře vymyšlené, což může být odrazující.
Má zkušenost: Přihlásil jsem se poprvé letos a vybral jsem si kategorii The RSM International Entrepreneur of the Year Award (něco jako individuální podnikatel roku), která snad jako jediná odpovídala mému podnikání. Přihláška byla v angličtině, obsahovala částečně duplicitní otázky a navíc vyžadovala určitou délku odpovědí. Nerad dělám zbytečnou práci, takže jsem měl několikrát chuť to zabalit. Nakonec jsem to ale odeslal a příjemně mě překvapilo, že jsem se jako živnostník dostal mezi postupujících 10 finalistů z Česka, vedle firem jako Škoda Auto, Seznam, Linde Gas, Linet, United Bakeries aj. Dále jsem v soutěži nepostoupil, ale beru to jako dobrý dílčí úspěch. Příště bych rád věnoval více pozornosti přihlášce, protože vidím, že to má smysl.
Vždy si předem prostudujte pravidla a propozice soutěže, než vyplníte a odešlete přihlášku. Ta je sama o sobě klíčová a stojí za to věnovat jí více času, případně i přizvat ke spolupráci copywritera a/nebo podnikatelského poradce. Porotu bude zajímat mj. vaše podnikatelská vize, příběh i ekonomické výsledky (ty se nezohledňují jen v Živnostníkovi roku). Přihláška by měla být pravdivá a zároveň vypíchnout to, čím je vaše podnikání jedinečné a společensky prospěšné.
Vždy mne překvapuje, kolik podnikatelů v mém okolí má k těmto soutěžím odpor. Prý si nepřipadají zajímaví, nechtějí se nikam cpát, nechtějí na sebe upozorňovat… Přitom zároveň vydávají desítky nebo stovky tisíc za marketingové a PR kampaně s nejistým výsledkem. Nedělejte stejnou chybu. Silná veřejná image k poctivému podnikání patří a jako úspěšní podnikatelé můžete inspirovat mnoho lidí ve svém okolí. A o to jde především! Nikoli o úspěch nás samých, ale o sdílení a ocenění těch nejlepších podnikatelských příběhů.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.