Správné určení ceny je alchymie se zcela mimořádným vlivem na celkovou úspěšnost podnikání. Zákazníci vnímají cenu jako klíčový faktor pro své rozhodování a proto je dobré na cenách neustále pracovat.
Začátečníci i někteří pokročilejší profesionálové mívají se stanovením ceny problém. Intuitivně cítí, že nastavení dobré ceny je pro jejich podnikání velmi důležité, ale sami neví, jak k ní dojít.
Jeden živnostník, kterého osobně znám, si založil malou pekárnu. Protože byl levný a pekl dobře, brzy k němu chodili nakupovat lidé z celého městečka. S tokem peněz si ovšem nelámal hlavu. Pečivo šlo na dračku, takže nakupoval zásoby, rozšiřoval výrobu a pořídil si na splátky vůz, aby mohl své výrobky rozvážet. Jenomže ani s většími obraty se mu investice nevracely zpět a čím déle podnikal, tím horší to bylo. Nakonec přišel o firmu, nové auto i dům, který mezitím zastavil. Teprve později s hrůzou zjistil, že celou dobu prodával své produkty nevědomky pod cenou celkových nákladů.
Ačkoli jsou takovéto případy odstrašující, setkávám se s nimi poměrně často. Například mnozí grafici na volné noze používají nelegálně software firmy Adobe, který jinak stojí desítky tisíc Kč. Prý si jej při svém výdělku nemohou dovolit. Dobře, dejme tomu. Kam ale směřuje profesionál, jehož ceny nejsou schopny pokrýt běžné náklady?
Abychom mohli dobrou cenu stanovit, musíme si nejdříve stručně rozebrat vlastnosti, které by mohla a měla mít:
Výhodou profesionálů na volné noze je dobrý přehled o vlastním podnikání. Tím se proces stanovení ceny značně zjednodušuje. Konkrétní postup se může lišit podle oboru a typu produktu, nicméně téměř vždy jde o nějakou kombinaci následujících metod:
Množství různých metod stanovení ceny je pro začátečníky spíše překážkou. Naštěstí existuje spolehlivý a časem prověřený způsob zmírnění rizika, který je pro ně jako dělaný. Jde o tzv. zaváděcí ceny při zahájení podnikání či uvádění nového produktu na trh. Zákazníci akceptují zaváděcí cenu jako něco dočasného. Pokud tedy po čase zjistíte, že je cena příliš nízká, můžete ji zvýšit, aniž byste tím někoho příliš popudili.
Obdobně výhodné jsou dočasné ceny v případě zahájení dlouhodobé spolupráce s nějakou firmou či organizací. Začátečník často nedokáže přesně odhadnout náročnost práce a proto udělá nejlépe, když se zpočátku dohodne na dočasných cenách s tím, že s odstupem několika měsíců ještě dojde k jejich upřesnění.
Pro začátečníka může nízká zaváděcí cena představovat cestu, jak se rychle prosadit na trhu. Do jisté míry to vyvažuje začátečnické chyby vycházející z mylné představy, že cena musí být nízká, aby se firmám spolupráce vyplatila. Někteří začátečníci vůbec netuší, že každý zaměstnanec je pro firmu výrazně dražší, než kolik činí jeho mzda.
V současné české ekonomice je postupné zvyšování většiny cen téměř nevyhnutelné. Je to dáno jednak naším doháněním životní úrovně eurozóny, ale také zvyšující se poptávkou. Nezávislý profesionál, který dlouhodobě nedokáže pokrývat poptávku, by měl zdražit zcela určitě. Nejenže si nebude šlapat po štěstí a více vydělá, ale zároveň si nezkazí dobré jméno vytvářením pochybného dojmu člověka, který permanentně nestíhá.
Běžný poskytovatel služeb si může dovolit ceny zvyšovat průběžně, prakticky od zakázky k zakázce. Trochu složitější je situace, kdy dlouhodobě inzerujete určitou cenu. V takovém případě se nevyhnete skokovému zdražení a o to důležitější je takové navýšení ceny předem promyslet. Pomoci vám mohou podrobné finanční přehledy, předběžné konzultace zdražení se stálými zákazníky nebo jiná příprava jako prevence negativních dopadů zdražení.
V některých případech může být dobrým řešením vztažení cen k určitému období (např. Ceny pro rok 2008). Tím dáváte zákazníkům jasně najevo, že cena není trvalá a s novým rokem může dojít k jejímu navýšení. Předem ohlášené zdražení se také dá marketingově využít pro krátkodobé zvýšení prodeje ještě za starou cenu.
Čím déle člověk podniká, tím lépe si obvykle uvědomuje, jak důležitou roli cena hraje. Kdo zná dobře sám sebe a svůj produkt, ten cenu snáze vystihne intuitivně. Od začátečníků často slýchávám, že se na vyšší cenu vnitřně necítí. Udivuje mne ale, když podobná slova zazní z úst zavedeného profesionála.
Jsou dokonce i tací, kteří považují vyšší cenu za něco nemorálního a je to samozřejmě především k jejich vlastní škodě. Díky tomu si nemohou dovolit lepší vybavení, kvalitní spolupracovníky, dovolenou a bůhvíco ještě. Je-li to také váš případ, nebojte se s cenou experimentovat a možná budete mile překvapeni výsledkem.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.