Milujte svého webdesignéra

12. listopadu 2014 Mgr. Jan Řezáč

Protože webdesignér je umělec a každý web je dílo inspirované vyšší mocí. Anebo ne? Jak by měla spolupráce s webdesignérem vypadat, aby váš profesionální web splnil náročná očekávání?

Milujte svého webdesignéra (jako umělce)
ilustrace © Klára Zahrádková

Chystáte se na nový web, nebo redesign toho stávajícího? Nemine vás spolupráce s webdesignérem. Webdesign jako obor se ale rozpíná a pro jednotlivce je obtížné udržet krok, proto spíše budete spolupracovat s celým týmem lidí. Tento článek vám umožní předcházet mylným očekáváním a nedorozuměním z obou stran. Váš webdesignér bude spokojený a vy jej budete milovat, protože konečně zažijete orgasmus z funkčního webu!

Web je byznys

Máte web jako hračku, která se vám má líbit, a jednou za dva roky jej necháte přeleštit, abyste nepřišli o dobrý pocit? Zbytek článku můžete přeskočit! Profesionální web je nástroj, který vám má vydělat, nebo ušetřit peníze.

Zisk je nejdůležitější metrika pro hodnocení návratnosti vaší investice do komerčního webu. A webdesignér je člověk, který vám má pomoci minimalizovat riziko, že vaše investice do webu přijde vniveč, anebo bude její návratnost ponechána náhodě.

Dobrý web by vám měl pomáhat alespoň v jedné z následujících oblastí:

  • Marketing — dělá vám dobré jméno a pomáhá navazovat nové obchodní kontakty
  • Obchod — slouží jako prodejní kanál a podpůrný nástroj pro vaše obchodní aktivity
  • Servis — podporuje vaše stávající zákazníky a zjednodušuje péči o zákazníky

Metrika úspěchu

Podle čeho poznáte, že je váš nový web úspěšný? Vždy, když začínám pracovat s novým klientem, ptám se: „Co se stane, až budete mít nový web?“ — Změní se něco? Vzhledem k tomu, že jste se rozhodli investovat do webu své peníze, čas a energii, je vhodné začít představou happy-endu, kterou jednoznačně sdělíte svému webdesignérovi.

Metrika úspěchu musí být měřitelná. Do půlroku získáme 50 tisíc podpisů pro naši petici. Zisk e-shopu vzroste o třetinu. A webdesignér řekne: „Nojo, ale to budeme potřebovat rozpočet i na marketingové aktivity, které nám přivedou lidi!“ A podle toho společně upravíte zadání projektu.

Jenom web nestačí

Web je součástí palety vašich marketingových aktivit. Musí na něj chodit relevantní lidé, které web přesvědčí k vykonání akce, která vám přinese peníze. Což se nemusí nutně stát hned. Pokud se ve vašem byznysu zákazníci v průměru rozhoupávají k nákupu 2 roky, nečekejte, že to web urychlí. Naopak, bude nutné nastavit i průběžné metriky úspěchu — tedy ukazatele, které vám napoví, že se vaši návštěvníci postupně posouvají ke kýženému nákupu. Například tím, že se s chutí zakousnou do odběru vašeho šťavnatého emailového newsletteru.

Jde vám z toho hlava kolem? Ještě jsme se ani nerozehřáli! Pojďme se společně podívat na zoubek vašemu novopečenému webdesignérovi.

Mýtus webdesignéra

Webdesignér je středoškolák, který celé dny vysedává u počítače a pomocí kreativních výstřiků tvoří nové weby jeden za druhým. Říkal jsem weby? Myslel jsem umělecká díla!

Nic nemůže být dále od pravdy. Webdesignér vysedává u počítače docela často, ale tím veškerá podobnost končí. Primárním objektem zájmu vašeho webdesignéra jsou totiž lidé, kteří budou chodit na váš web. Takže tráví až překvapivé hodně času tím, že si s nimi povídá nebo poočku sleduje, co a jak dělají. Webdesignér není sólista. Nejčastěji je součástí celého týmu lidí, s nimiž musí umět spolupracovat. A rozhodně nedělá umění. Webdesignér se nesnaží o sebevyjádření tvorbou webu. Jeho cílem je dobrý web sám o sobě (a vyšší zisk pro vás).

Nic proti středoškolákům. Ale málokterý z nich je zkušeným webdesignérem. Část z nich má šanci se jím jednou stát, bude-li se dalších pět a více let mimoškolně učit. Na druhé straně, věk není v IT měřítko. Klíčové je, co umíte. A to je další část mozaiky.

Za webdesignéra se může vydávat každý

V Česku nemůžete vystudovat webdesign. Vysoké školy návrh a tvorbu webu ignorují. Pravděpodobně proto, že je pro ně neuchopitelný. Umělecké školy berou web jako sérii plakátů propojených odkazy. IT školy chápou webdesign jako psaní validního HTML kódu. Některé fakulty mají jeden či dva předměty, které se webu povrchně věnují, ale nikdo ho u nás nevyučuje systematicky.

Na letošním WebExpu jsem měl před sebou v sále 400 webdesignérů a když jsem se zeptal, kdo má formální vzdělání v našem oboru, zvedla se jediná ruka (studoval a žije v Londýně). Webdesignéři jsou samouci a úroveň jejich samostudia je nesmírně kolísavá. Navíc je obtížné rozpoznat skutečného webdesignéra od diletanta, kterých je v našem oboru až příliš mnoho. Během následujícího desetiletí se to zlepší, ale chcete čekat s redesignem 10 let?

Webdesignér = tým

Na začátku jsem naznačil, že univerzální webdesignér už prakticky neexistuje. Ještě tak možná před 10 lety. Postupem času se ale náš obor rozštěpil na řadu dílčích profesí, které se na tvorbě webu podílejí. Zkušenější profesionálové jich zvládají i více, což může být výhoda zejména na menších webových projektech, ale specialisté převládají. Jde především o tyto profese:

  • UX designér — poznává váš byznys i budoucí návštěvníky webu a připravuje konstrukční plány
  • Webový grafik — vytváří propracovaný grafický návrh, který bude vizuálně podporovat váš brand a vyvolávat žádoucí emoce
  • Webový kodér — převádí grafický návrh do HTML šablon, které se přizpůsobují různým zařízením
  • Tvůrce obsahu — typicky copywriter, ilustrátor, fotograf, producent videa aj.
  • Programátor — zprovozní vám redakční systém pro správu vašeho obsahu

U větších webových projektů je vhodné přidat do týmu ještě zkušeného supervizora. Tento technický dozor dorovnává potřebné know-how na vaší straně a dává webdesignérskému týmu zpětnou vazbu, která pomůže posunout váš projekt dál.

Výběr webdesignéra

Volba webdesignéra je obtížný úkol. Jednou z cest je jít přes osobní doporučení, ale i v takovém případě se ptejte:

  • Měří člověk, který vám designéra doporučuje, přínosy svého webu?
  • Je váš projekt podobné velikosti jako weby, které webdesignér doposud vytvořil?
  • Máte možnost ze vztahu bez větších problémů odejít, když zjistíte, že to nefunguje?

Osobní doporučení, vyhledávač, katalog či seznam wbd.cz vám pomůže vybrat množinu kandidátů, kterým pošlete svou poptávku. Poptejte více webdesignérů, abyste mohli porovnat jejich přístup a ceny. Pokud vám odpoví polovina oslovených, můžete si pogratulovat.

Co by mělo být v úvodní poptávce?

  • Chci redesignovat web WWW.
  • Očekávám, že se díky redesignu stane XXX.
  • Předpokládám, že to bude stát YYY Kč.
  • Přeji si, aby to bylo hotové do ZZZ.

Máte na web 100 tisíc Kč? V takovém případě hledáte jiný typ webdesignérů, než když máte milión. K rozpočtu se stejně dříve nebo později dostanete, je tedy vhodné jej orientačně zmínit, abyste ušetřili čas. Mnoho webdesignérů je vám schopno udělat nabídku v různých cenových hladinách a pak jde hlavně o to, jak moc společně snížíte riziko, že projekt selže. Pokud máte na web 50 tisíc Kč a jste tajemní jako hrad v Karpatech, budete plýtvat časem všech oslovených. S nižším rozpočtem vám rozumný profík doporučí nedělat web zcela na míru, ale koupit šablonu nebo si web pronajmout. (Tyto varianty rozvedu na konci článku.)

Vyvarujte se v poptávce slov jako: jednoduchý, intuitivní, podle aktuálních SEO standardů, moderní, validní dle W3C, uživatelsky přívětivý apod. Nenesou pro webdesignéra žádné sdělení a vy strávíte nad jejich vymýšlením spoustu času. Nikdo vám nechce dodat uživatelsky nepřívětivý web. A sami vhodné řešení od stolu nevymyslíte.

Poptávka po kvalitních webech řádově přesahuje nabídku a pokud nejste celebrita, kterou chce mít každý v referencích, tak nečekejte, že se hned zítra pustí do práce. Máte-li štěstí, začnete za měsíc. A dokončení bude trvat nejmíň tři měsíce, spíše déle. Obratem totiž zjistíte, že tvorba webu je týmová práce a vy jste klíčovou součástí týmu, ačkoliv na to nemáte čas.

Vraťme se ale ke konkrétním webdesignérům. Vaším zájmem by mělo být odlišení kreativního stříkače od skutečného webdesignéra. Klíčová spojení, která chcete slyšet, jsou uživatelské testováníuživatelský výzkum. Dobří webdesignéři jsou posedlí testováním vlastních výstupů, aby mohli opravit zásadní chyby, na které od stolu nepřijdou. Stejně tak chtějí důkladně poznat lidi, pro které web navrhují, a to i přes všechna časová a finanční omezení.

Pokud se dobrého webdesignéra zeptáte, jak bude vaše spolupráce vypadat, tak vám nadšeně a jedním dechem odvykládá svůj proces, který přizpůsobí vašemu rozpočtu a termínům. Vyvaruje se však doporučení, které se týkají vašeho projektu, pokud nevyplývají z toho, co už o vás ví. Bude mít sto a jednu otázku. Bude vás chtít nejdříve poznat a pak dělat závěry.

Rozhodně byste měli být schopni pochopit, o čem webdesignér mluví. Používá nesrozumitelné pojmy? Požadujte vysvětlení. I dobrý webdesignér občas zapomene, že nejste součástí jeho světa a vše vám rád vysvětlí. Vyvarujte se kecálků, kteří jsou jako prázdná skořápka, ačkoliv se snaží působit odborně. Webdesign není stavba jaderné elektrárny.

Dopředu si s webdesignérem vyjasněte, jak bude web postupně předáván, jak bude vypadat předávací protokol a na co se vztahuje záruka. Jinak můžete být nepříjemně překvapeni.

Spolupráce s webdesignérem

Vyberte jednoho z kandidátů (či týmů) pro váš projekt. Vyberte si kandidáta, kterému důvěřujete a zároveň vám vyhovuje vzhledem k zadání webu. Pokud nejste schopni nikoho takového najít, pak máte nereálná očekávání a je potřeba projekt přehodnotit nebo navýšit rozpočet. Připravte se na to, že následující měsíce si budete s webdesignérem hodně povídat. Na vaší aktivní spolupráci stojí celý projekt a nelze ji ničím nahradit. Webdesignér se bude snažit dostat do hloubky vašeho byznysu a bude postupně přicházet na kloub logice vašich rozhodnutí. Nemá žádnou touhu vás prudit, když se ptá PROČ to či tamto. Jen dělá svou práci.

Po nějaké době přinese vaše spolupráce první plody. Pokud vám webdesignér v jednu chvíli překvapivě ukáže hotové dílo (tradá!), tak to není dobré znamení (tadadamtam!). Měli byste vždy vědět, jaký je další krok, a průběžně mít možnost sledovat výstupy vaší spolupráce. Výsledek by neměl být překvapením, ale logickým vyvrcholením celého procesu vývoje. Ano, webdesignér vymyslí i věci, které pro vás budou překvapující, ale zároveň budou jasně vycházet z vaší spolupráce.

Dobrý webdesignér vám web prezentuje osobně a upřesní, o jaký typ zpětné vazby má zájem. V různých fázích vývoje webu se bude lišit i to, co má smysl připomínkovat. Je na webdesignérovi, aby stanovil mantinely toho, co od vás očekává. Přeci jen nepracujete na tvorbě webu každý den, zatímco on či ona ano.

Webdesignér očekává a ocení konstruktivní kritiku. Podejte si ho zleva–zprava. Webdesignér neumí číst myšlenky a bez vašeho aktivního přístupu zůstane web tak, jak je. Přijímání zpětné vazby je součástí našeho byznysu a nebereme si osobně, když rozeberete naše dílo na prvočinitele. Pro dobro věci je to vždy, pokud se pohybujete v mantinelech, které webdesignér pro tuto fázi stanovil (nebo i kousek za nimi).

Názory a pocity

Prozradím vám malé tajemství: Váš názor a vkus má na obchodní výkonnost webu zanedbatelný vliv. Nemáte rádi modrou? Ale pomůže vám vyvolat ty správné emoce v budoucích zákaznících? Dáme tam modrou! Webdesignérovi je jedno, zda se vám modrá líbí, nebo nelíbí, pokud vidí, že vám přinese peníze.

Názor webdesignéra má podobně mizivý vliv na obchodní výkonnost webu, jako ten váš. Diskuse nad návrhem webu nemá být střetem názorů, ale vyjasněním rozdílné interpretace dostupných informací. Design lze měřit a testovat. Design buď respektuje své médium nebo nikoliv. Design má objektivní charakteristiky, které jsou nadřazeny jakýmkoliv názorům. Ptejte se, jak vám modrá pomůže prodat více ponožek. Designér, který vám bude argumentovat tím, že mu tam ta modrá sedí, selhal a místo webu vytvořil umělecké dílo.

Líbí se vám váš nový web? To je dobře! Váš dobrý pocit zvyšuje pravděpodobnost, že dáte webdesignérovi další práci. Designér má na vašem dobrém pocitu eminentní zájem, ale pokud jdou vaše pocity proti byznysu, tak by měl stát vždy na straně byznysu. Z dlouhodobého hlediska se mu nevyplatí pracovat jinak. V práci webdesignéra hraje samozřejmě svou roli také intuice a náhoda, ale výsledek buď podpoří váš byznys, anebo ne.

Tvorba webu

80 % zadavatelů nemá rozpočet ani reálnou potřebu mít web na míru. Potřebují skvělý obsah na míru, nikoliv řešení na klíč od A do Zet. Bohužel málokterý klient si to uvědomuje, a tudíž vznikají mizerné, ale levné weby. Objednáte si vilu, dostanete kůlničku na dříví. Ale vchodové dveře budou pěkné! Jako obrázek!

Nemáte promyšlenou marketingovou strategii a potřebujete být pouze dohledatelní na internetu? Kupte si místo webu zápis v katalogu. Pro freelancery je ideální katalog navolnenoze.cz, pro firmy pak firmy.cz.

Druhá možnost je pronajmout si hotový web, např. prostřednictvím squarespace.com. Vyberete si šablonu, zaplatíte nízký paušál a máte web — na vlastní doméně, s vaším obsahem i designem. Levně a rychle. Tento typ webu dostačuje mnoha firmám, které mají web především jako podpůrný přesvědčovací nástroj pro své obchodníky.

Třetí možností je koupit si hotovou šablonu, kterou vám grafik přizpůsobí a programátor rozběhne na vašem vlastním webhostingu. Výhodou šablony je, že na rozdíl od průměrného českého webdesignéra soutěží na celosvětovém trhu v konkurenci desítek tisíc dalších šablon. Za 20 dolarů získáte web řádově kvalitnější, než který u nás koupíte na klíč za desetitisíce. Po přizpůsobení nikdo nepozná, že jde o šablonu. A bude velmi pravděpodobně působit profesionálněji a lépe než práce průměrného českého webového grafika. Je samozřejmě potřeba ji dobře vybrat (např. na themeforest.net), upravit a nasadit do ostrého provozu.

Poslední možností je web kompletně na míru. Pokud nemáte alespoň šestimístný rozpočet, tak o této variantě ani nepřemýšlejte. A pokud ho máte, tak se přesto zkuste nejdříve poradit, zdali by nebyla lepší šablona. Možná bude, možná nikoliv.

Potřebujete web už příští týden? Webdesignér vám může pomoci najít kompromisní řešení formou rychlého jednostránkového webu postaveného na šabloně. Reálně trvá návrh, vytvoření webu i jeho obsahu a zprovoznění výsledku na webhostingu tři měsíce a více. Nejste připraveni na to mít web zítra. Nemáte tušení, co bude potřeba za obsah a kolik energie budete muset investovat. Poraďte se se svým webdesignérem. Je tu pro vás.

Zapamatujte si

  • Jak poznáte dobrý web:
    • Přináší vám peníze.
    • Předává lidem jasnou zprávu o vaší osobě či značce.
    • Nenajdete na něm při uživatelském testování zásadní chyby.
  • Jak poznáte dobrého webdesignéra:
    • Chce vám od začátku vydělat peníze.
    • Dokáže zdůvodnit svá designérská rozhodnutí.
    • Hádá se s vámi, pokud dojde k názoru, že děláte z pohledu byznysu chybu.
  • Varovné signály:
    • Webdesignér dělá, co mu řeknete. Neargumentuje, pouze upravuje. Nevěří svému návrhu a úsudku.
    • Webdesignér neplní dohody. Nedodržuje dohodnutou kvalitu a termíny.
    • Webdesignér není schopen popsat, jak dospěje k výsledku. Nemá ujasněný proces nebo rychle odhalíte, že v něm má mezery.
    • Webdesignér vám nedoporučí uživatelské testováníuživatelský výzkum.
    • Webdesignér vám rovnou navrhne konkrétní řešení nebo redakční systém, aniž by uvedl proč. Pokud k tomu nejsou jiné pádné důvody, pak doporučuji zvolit raději rozšířený redakční systém typu WordPress nebo Drupal, abyste mohli jednoduše přejít k jinému poskytovateli služeb. Váš vztah dříve či později skončí (často dříve, než byste čekali) a je dobré se na tuto variantu připravit.

Vzhledem ke stavu vzdělání webdesignérů se mnozí zadavatelé webů potřebují lépe zorientovat. Kromě zahraniční literatury je zde i má nová kniha Web ostrý jako břitva. Je psána pro začínající webdesignéry, ale pomůže i laikům, kteří se chtějí stát informovanými zadavateli.

Sdílejte
a diskutujte

LinkedIn Facebook X (Twitter) Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí