Adam Ondráček

marketingový stratég

Status: k vašim službám Místo: Boseň - Mnichovo Hradiště (Liberecký kraj) Působnost: osobně Praha, Mladá Boleslav, Turnov, Liberec; po domluvě a online zbytek ČR

Ať už jste obchodní firma, nezisková organizace nebo instituce, pomohu vám naplánovat vaše marketingové a komunikační aktivity tak, abyste dosáhli svých cílů a váš úspěch byl udržitelný.

Jak tvořím marketingové strategie?

Nudně. To je stručná odpověď. Ta delší zahrnuje odhodlání věnovat se věcem více než povrchně. Marketingová (nebo komunikační – rozdíl si vysvětlíme později) strategie není o kreativních sloganech ani virálních nápadech. Je to v první řadě investiční rozhodnutí, a proto musíme zvážit všechny náklady a přínosy, vstupy a výstupy, které od takové investice očekáváte.

Marketingovou strategií rozumíme plán, jak investovat určitou částku do reklamy tak, aby vám navýšila prodeje a po odečtení nákladů na marketing vám zůstalo více, než jste investovali.

Komunikační strategií máme na mysli investici do reklamy, která má za úkol zvýšit povědomí v populaci, případně vyvolat konkrétní akci (např. rozhodnutí ve volbách, změnu postojů a chování, podpis petice apod.). Tato investice se má vrátit ve vyšším povědomí nebo vyšším počtu akcí než na začátku.

Často může být výsledkem strategického procesu rozhodnutí kampaň odložit a získat větší investici.

V obou případech je ale proces tvorby velmi podobný. Na začátku musíme dobře analyzovat, pro koho je produkt (nebo kauza) určený, kolik máme financí a zda odpovídají našim očekávaným výsledkům.

Pokud nemáme dostatek financí, můžeme přistoupit k riskantnějším metodám založeným na jednom marketingovém kanálu a sdělení. Naopak, pokud máme adekvátní prostředky pro dosažení cílů, můžeme zvolit méně riskantní cestu.

Typický proces vypadá jako série konzultací, během kterých postupně s klientem zpracovávám celý marketingový plán:

  • Rozložení investice, seznámení se s produktem či tématem
    • SWOT a PEST analýza
    • Sběr uživatelských dat a studium chování
  • Nastavení marketingových cílů a priorit, analýza marže pro tvorbu rozpočtu
  • Doporučení celkové investice a rozpočtu, rozdělení rozpočtu a alokace jednotlivých částí ve vztahu k prioritním cílům
  • Strategie a kreativa
    • Modelování cílových skupin
    • Cesta zákazníka a body styku se značkou
    • Určení klíčových sdělení, benefitů, painspots a unique selling proposition
    • Určení kanálů a jejich afinity vůči cílové skupině
    • Kreativní koncepty kampaně
    • Marketingový plán
    • Mechanika kampaně (která sdělení kdy a v jakých kanálech)
    • Mediaplán a harmonogram
    • Návrhy měření výkonu kampaně
  • Doporučení dodavatelů nebo asistence při sestavení týmu
    • Briefing dodavatelů
    • Briefing týmu
  • Dohled nad exekucí kampaně a průběžné konzultace

Marketingová strategie typicky stojí 6 % vaší reklamní investice. Samozřejmě často na začátku ani nevíte, jak velká investice má být, a i to vám pomohu zjistit. Nacenění spolupráce pak vzniká individuálně s ohledem na vaše možnosti a ambice.

Více jsem o sobě, mém studiu i naší práci prozradil v rozhovoru pro coworking Opero.

Marketingovou či komunikační strategii jsem zpracovával již pro desítky klientů

Například pro: Víno Šílová, ReWATT, Sýrárna Braunauer, RockEmpire, Slowatches, Tiskárna Broumov, Avita, Mebster nebo Steezy.

Z komunikačních strategií jsem pomáhal na projektech jako jsou kandidatura Broumova na Evropské hlavní město kultury 2028, organizace Byro a Festival kreativní byrokracie, Komunikační strategie pro integraci ukrajinských uprchlíků v ČR, Asociace ekonomů měst, komunikační strategie města Praha k integraci ukrajinských uprchlíků do zdravotního systému, Destinační marketing města Plzně, Rethink Architecture, European Climate Foundation, Racionální regulace konopí nebo Institut Puls.