Jádro podnikání

8. března 2007 Robert Vlach

Zdravé jádro podnikání by mělo být trvalým středem zájmu každého nezávislého profesionála. Úspěšní podnikatelé soustředí své úsilí na hlavní činnost a rozvíjejí tak především to, co je živí.

Pro větší firmy je někdy výhodné podnikat v několika oborech zároveň. Vytvářením více či méně oddělených divizí snižují své podnikatelské riziko a když se některé skupině přechodně nedaří, ostatní ztrátu dorovnávají.

Protože je tento přístup velmi náročný na řízení a zdroje, není pro některé firmy vhodný. Malým společnostem či živnostníkům může být dokonce osudný. Pokud se snaží konkurovat velkým firmám co nejširší nabídkou, potýkají se nutně s nedostatkem zdrojů a poklesem kvality. Dlouhodobě nemohou v tomto nerovném soupeření uspět.

Pro nezávislé profesionály je mimořádně důležitý čistý podnikatelský záměr. Ten by měl obsahovat pouze jednu či dvě hlavní činnosti. Profesionál s jasně daným předmětem podnikání může snáze konkurovat větším firmám. Protože je jeho záměr jednodušší, bez problémů zavádí inovace a rychle se přizpůsobuje novým okolnostem.

Stanovení hlavní činnosti

Předpokládejme, že vám někdo položí otázku, čím se profesně zabýváte. Budete schopni výstižně odpovědět nanejvýš deseti slovy? Pokud ano, pak je vaše jádro podnikání dostatečně jednoduché a srozumitelné. V opačném případě se zamyslete, jestli toho neděláte už příliš a zdali by nebylo výhodnější některé činnosti opustit.

Jako profesionálové byste měli vždy s naprostou jistotou vědět, v čem leží jádro vašeho podnikání. Dočasná vedlejší činnost může být prospěšná, ale rozvíjet a inovovat musíte zejména hlavní zdroj obživy. Jedině tak můžete účinně vynakládat své prostředky, být trvale akceschopní a dlouhodobě úspěšní.

Nejlepší cestou ke stanovení jádra podnikání je podnikatelský záměr. Jeho prostřednictvím si určíte priority v tom, čemu se chcete naplno profesionálně věnovat. Získáte tak dobrý základ pro svůj budoucí profesní vývoj.

Marketing pro jádro podnikání

Stručné jádro podnikání je klíčem k budování značky a marketingu, jehož základem jsou jednoduché asociace obchodního jména a produktu. Například: Nokia—mobily, Seznam—internet, Budvar—pivo atd. Aniž si to zcela uvědomujeme, tyto firmy vynaložily obrovské úsilí, abychom si právě jejich název a jádro podnikání takto spojili.

Pokud si vaše jméno či značku zákazníci ztotožní s určitým druhem služeb nebo výrobků, lze to z hlediska marketingu považovat za velký úspěch. Tato vazba totiž bývá trvalá a nezřídka proniká i do běžného jazyka: Xerox—xeroxovat, Electrolux—luxovat aj.

Pro nezávislé profesionály je tedy výhodné prezentovat své jméno vytrvale ve spojení s konkrétním jádrem podnikání. Úspěšný marketing, to je především srozumitelná komunikace s veřejností. Usilujte o jednoduchá sdělení: František Svoboda—výškové práce, Jana Malá—účetnictví apod.

Poznámka: v moderním marketingu se dnes můžete běžně setkat také s významově shodnými pojmy branding (budování značky) a core business (jádro podnikání).

Závěrečné shrnutí a doporučení

Ať už podnikáte v jakémkoli oboru, měli byste se držet hlavně toho, co vám jde nejlépe a co vás živí. Konec konců, dodnes nám to připomínají lidová rčení "Ševče, drž se svého kopyta!""Devatero řemesel, desátá bída".

Otevírat se novým vlivům a podnětům je samozřejmě nutnost. Vaše praxe by ale měla být spíše konzervativní a přinášet zákazníkům postupně jen to nejlepší, co jste schopni nabídnout.

Sdílejte
a diskutujte

Facebook Twitter LinkedIn Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí