Můj profesní příběh začíná v březnu 2003. Stál jsem v lese kousek od kamarádovy chaty, koukal do tmy a přemýšlel o tom, co budu dělat se spoustou volného času, který se mi uvolnil odchodem mé tehdejší přítelkyně. Tak jsem se pustil do webdesignu, který mě dnes živí. Osobní branding využívám od roku 2004, kdy jsem začal psát svůj blog.
Každý zná logo nadnárodního giganta Nike. Málokdo však už ví, že fajfka Nike představuje křídlo Niké, řecké bohyně vítězství. Logo je pro firmu vizuální reprezentací brandu, ale brand je slib. V případě korporace Nike by to mohl být slib vítězství ve sportovním klání. Slib dobrého běhu. Slib zábavy při sportu s kamarády. Od brandu se odvíjí vše, co firma dělá a reprezentuje. Třeba nelidské podmínky pro dětské dělníky v manufakturách na Filipínách či v Číně. Jak by řekl markeťák Niku: Join the revolution!
Když nedodržíte, co jste slíbili, tak nemáte z dlouhodobého hlediska šanci. Proto je nutné vystavět svůj brand na pevných základech.
Přístup k osobnímu brandingu může být v zásadě dvojí:
Osvědčil se mi druhý přístup. První zkoušejte jen na vlastní nebezpečí.
Stejně jako u firem i osobní brand je slib lidem, klientům, na kterých vám záleží. Brand pak ovlivňuje jejich vnímání a umožňuje jim se snáze rozhodnout — pro vás či pro někoho jiného, když pro ně nejste ti praví. Kdo ale bude věřit člověku, který slibuje něco jiného, než co skutečně dodá? Když se u vás klienti spálí, podruhé s vámi bude jednat málokdo.
Osobní branding není o tom být slavný. Díky brandu ale budete známí pro určitou úzkou skupinu lidí v kontextu toho, čím se profesně zabýváte. Stejně tak to není o tom, že máte drahý oblek, grafický vizuální styl, logíčko či svého copy/ghostwritera. Osobní branding není o rozpočtu, ale o přístupu k životu.
Brand je pro podnikatele i zaměstnance. Průměrná doba zaměstnání v jedné firmě se rapidně zkracuje, takže není zcela strategické předpokládat, že budete ve své korporaci pracovat dalších 30 let. Pravděpodobnější jsou třeba dva roky. Možná pět. Ale ne třicet.
Branding vám umožní zmapovat si sebe sama a na základě této mapy pak vyjít ven a říct ostatním, kdo jste a co děláte. Zní to docela banálně, co? Na chvíli se tedy zastavte, zhluboka se nadechněte a odpovězte sami sobě:
Jestliže jste na tom stejně jako spousta dalších lidí, tak teď sami k sobě mlčíte. Či mlžíte. Osobní branding pomáhá nastavit strategii. Jsme zahlceni běžnou prací a děláme každodenní věci… každý den. Jak řekl jeden filosof — nemusíte vědět, kam jdete, ale pak může se snadno stát, že dojdete na místo, kde jste být nechtěli. Od vaší vize se odvíjí celý proces tvorby osobního brandu.
Každý člověk má své osobní brýle, mentální modely, přes které se dívá na svět. Lidé nikdy nevidí přímo vás. Vždy vnímají pouze představu, která je v jejich hlavě. Děláme to všichni a pořád.
Lidé se k vám budou dostávat přes různé přístupové body — některé budou vytvořeny vámi, jiné nebudete moci ovlivnit. Na základě těchto touchpointů (je to pro mě hezčí slovo než přístupový bod) a word of mouth (rozhovorů o vás) si začnou vytvářet představu o vás a vašich kompetencích. A budete-li působit dostatečně soudržně a relevantně, tak vás v určitou chvíli buď sami osloví nebo doporučí jiným lidem, se kterými pro vás bude radost pracovat:
Jestliže bude představa vašich zákazníků výrazně jiná než realita vašich kompetencí, tak se to v konečném důsledku vždy obrátí proti vám. Klíčový finanční zisk freelancerů i zaměstnanců je vždy ve stálých a spokojených klientech (v případě zaměstnance je klientem jeho zaměstnavatel). Je tedy nutné, aby vytvořená představa vycházela z reality vašich kompetencí, odrážela to, co chcete dělat a na co se po odborné stránce intenzivně připravujete. Jinak se nikdy nikam neposunete.
Níže uvádím příklady touchpointů, abyste si je dokázali lépe představit. Obecně se buď nacházejí na internetu nebo mimo něj, případně mohou vznikat kombinací obou — například přednáška je často nahrávána a sdílena přes YouTube či Vimeo, na SlideShare je možné umístit slajdy prezentace a vytvořit tak další touchpointy atp.
online | offline |
---|---|
Google / Seznam | přednášky |
osobní web | dobrovolnická práce |
blog | články v časopisech / novinách |
sociální sítě | členství v profesních organizacích |
newsletter | vizuální image |
diskusní fóra | školení |
…a mnoho dalších. Neznamená to, že musíte využít všechny, či dokonce že bez veřejného vystupování není možné vytvořit silný osobní brand. Opak je pravdou!
Existuje množství knih, které vám mohou pomoci při budování brandu. Osobně doporučuji Career Distinction: Stand Out by Building Your Brand, která obsahuje i workbook se cvičeními.
A to je osobní branding v kostce – strategický pohled na život, aktuální a relevantní touchpointy, networking (vytváření vlastní sítě lidí) a stálý posun vašich kompetencí. Užívejte ho preventivně každý den. Je to dlouhodobý proces, ale má vysokou návratnost.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.