Skuteční profesionálové by se měli neustále vzdělávat, to je známý fakt. Mnozí ale neuváženě upřednostňují školy či jiná vzdělávací zařízení na úkor samostudia a plného zúročení vlastních životních zkušeností.
V rámci naší civilizace mají školy obrovský význam. Zjednodušeně vzato nás základní školy učí jednoduchým dovednostem, střední poskytují odbornost a vysoké formují intelektuální elitu národa. Tento systém se v praxi osvědčil a tím se stal pro společnost prakticky nepostradatelným. Jeho nepochybná užitečnost má ale i své stinné stránky. Zatímco dříve se u odborníků běžně uvádělo, čími jsou žáky, dnes je tato role mistra přisouzena takřka výhradně vzdělávacím institucím. Do životopisů píšeme, kde jsme studovali a ne u koho jsme odbornost získali.
Tento posun v pojetí vzdělávání je nenápadný, ale zároveň velmi závažný. Narozdíl od původní různorodosti, dané jedinečností vztahu učitel–žák, jsou dnes produktem vzdělávacího procesu specialisté, kteří se navzájem podobají jako vejce vejci. To ovšem snižuje jejich konkurenceschopnost a tedy i možnost uplatnění. České školství je navíc zvláštní tím, že opovrhuje praxí a vychovává "odborníky" bez praktických zkušeností.
Zjevnou výhodou odborného školství je tedy to, že poskytuje snadno dostupný základ pro další profesní rozvoj. Tyto informace mohou být dobrým odrazovým můstkem, ale až vlastní poznání či zkušenost tvoří jedinečnost profesionála a teprve takto vyspělý jedinec je schopen dlouhodobě profesně uspět.
Takzvaná škola života je vlastně praktickým uplatněním jedinečných životních zkušeností. Jde o zcela přirozený proces, v jehož průběhu profesionál postupně nahrazuje původní teoretické znalosti vlastními závěry. Tím se zároveň začíná vymykat běžnému profesnímu průměru a dává vzniknout svému dobrému jménu.
Nezbytnou podmínkou je ovšem určitá sebedůvěra i schopnost trvale vyhledávat a upřednostňovat takové životní situace, které jsou přínosné. Zde bývá častou příčinou neúspěchu celkově špatné zdraví nebo psychické překážky, které člověku brání cokoliv pozitivně prožívat. Tyto problémy je každopádně nejdříve třeba rozpoznat a vyléčit.
Některé životní zkušenosti představují obrovský vzdělávací potenciál pro další osobní růst. Naše celkové možnosti jsou nekonečné, uveďme proto za všechny alespoň několik osvědčených doporučení s tím, že další formy odhalíte jistě postupně sami:
Škola života je cestou praxe a jedině v tomto kontextu dávají výše uvedené náměty smysl. Studujte mimořádně pečlivě své i cizí životní příběhy a zkuste v nich vypozorovat situace, které skýtají nějaká poučení. Ne vždy je skutečný význam událostí na první pohled zřejmý a s odstupem času může hrát velkou roli i zdánlivě zanedbatelná epizoda.
Ve své pravé podstatě je tedy škola života neustálým upravováním životního směru na základě plného vstřebání a pochopení dosavadních zkušeností. Tento vyzrálý životní postoj je přesným opakem rutinního, mechanického chování, které zpravidla vede k postupnému ustrnutí a neúspěchu v podnikání i životě. Skutečné životní lekce jsou tak hlavní podmínkou pro správné jednání v přítomnosti a budoucnosti.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.