Podnikání je umění a uhlazená profesionalita je pouze jedním z jeho vývojových stupňů. Pro nezávislé profesionály představuje asi největší výzvu úroveň známá jako sólování.
Dovolím si začít vlastním příběhem. Obrovský rozdíl mezi nezávislými profesionály na volné noze a běžnými zaměstnanci či podnikateli jsem si poprvé jasněji uvědomil asi před 10 lety. Inspiroval mne můj kamarád Martin, který si spokojeně žil na volné noze, aniž by zakoušel každodenní stres a řešil jinde běžné pracovní problémy. Jeho příklad byl tak silný, že jsem překonal strach z neznáma a sám jsem se na volnou nohu vydal…
V roce 2001 jsem vytvořil malou stránku pro nezávislé překladatele, o dva roky později jsem přizval další profese a konečně roku 2005 jsem rozjel portál Na volné noze. Brzy mi začalo docházet, že jsem v Česku zřejmě jediným specialistou, který se problematice podnikání na volné noze systematicky věnuje. Podklady pro své články jsem tedy mohl čerpat jedině z praxe a zahraniční, anglicky psané literatury nebo internetu.
Drobných rozdílů mezi lidmi na volné noze jsem si přirozeně všímal a jeden rozpor mne vysloveně zarážel. Ačkoli jsem jako autor kladl velký důraz na celkovou profesionalitu, věděl jsem také o několika výrazných profesionálech, kteří svým uvolněným stylem nejenže popírali mé poučky, ale byli také mnohem úspěšnější než kdokoli jiný v jejich oboru. Světlo do celé věci mi vnesla až kniha Soloing americké autorky Harriet Rubin, kterou jsem náhodou letos zakoupil v jednom egyptském antikvariátě:
Harriet Rubinová definuje sólování jako vyšší vývojový stupeň podnikání na volné noze (anglicky freelancing → soloing). Sólista je podle ní profesionál, který opustil profesní či společenské škatulky, vydal se na sólovou dráhu a stal se tak jedinečným představitelem své profese. Každý sólista je úplně jiný, ale často u nich můžeme nalézt společné znaky jako např. neformálnost projevu, značný vliv na odbornou či laickou veřejnost a mnohonásobně vyšší příjmy, než jaké jsou v daném oboru obvyklé.
V zemích s letitou podnikatelskou tradicí se sólisty nezřídka stávají vysoce postavení manažeři, kterým se úzkoprsé firemní prostředí definitivně zprotivilo. U nás je zatím běžnější druhá cesta postupného profesního vývoje. Ten samozřejmě není přímočarý a mnohem více se podobá pomyslné spirále evoluce, po níž se člověk časem vrací ke stejným věcem obohacen o nově nabyté zkušenosti.
Jednotlivé vývojové etapy na sebe navazují. Ačkoli jde o zjednodušené příklady, můžeme si je na spirálu umístit a tím získáme souvislou posloupnost amatér → živnostník → profesionál → sólista:
Výjimečnost sólisty oproti běžným živnostníkům lze také velice dobře ilustrovat pomocí tabulky, kterou uvádí Harriet Rubin. Pro účely tohoto článku jsem výčet mírně upravil:
Živnostník… | Sólista… |
---|---|
pracuje, aby zaplatil účty | pracuje, aby experimentoval se svým potenciálem |
přijímá bezpečná zadání | přijímá odvážná zadání |
hledá výnosné obchodní příležitosti | hledá zajímavé výzvy |
vidí práci jako základ jistoty | vnímá práci jako dobrodružství |
zdokonaluje se v tom, co už umí | loví zakázky v neprozkoumaných vodách |
raději propásne příležitost, než aby chyboval | raději udělá chybu, než aby minul příležitost |
jeho ideálem je být profesionálem | jeho ideálem je být umělcem |
Z výše uvedeného mimo jiné plyne, že posun na vyšší úroveň je vždy vykoupen nemalým úsilím. Amatér se musí odvážit opustit zaměstnání a zvládnout celou podnikatelskou abecedu. Nezkušený živnostník pak těžce hledá cestu k větší profesionalitě a přitom musí odbourat řadu svých nedostatků. No a konečně profesionál si musí uvědomit, že jeho formální profesionalita je ničím ve srovnání s živelnou otevřeností sólisty.
To je zároveň dobrým důvodem, proč opouštět klidný přístav profesionální jistoty a vyplouvat do neznámých vod. Vše se mění a ten, kdo se nevyvíjí, po čase přešlapování na místě ztrácí své jistoty, degeneruje a nakonec začíná jakoby znovu.
Oproti tomu sólista se nebojí neznáma a neustálou změnu přijímá jako základní životní princip. Díky tomu získává zakázky, o kterých si mohou běžní živnostníci nechat jen zdát. Sólista dělá snovou práci za nestandardní odměny (např. v tisících Kč za hodinu). Bohaté firmě s velkým obratem se investice do takového člověka vyplatí, protože vnáší své dlouholeté zkušenosti, originální nápady a jako externista se nebojí vyslovovat nahlas věci, o kterých většina manažerů raději mlčí.
Sólista je profesionál s kvalitami umělce a to z něj dělá velice vzácné a žádané zboží. I když v Česku je zatím sólistů poměrně málo, možná znáte ve svém oboru někoho, kdo tyto (a jiné) výjimečné vlastnosti má:
Každý sólista je unikát a proto žádný jednoduchý návod na sólovou dráhu neexistuje. Dokonce nelze ani s jistotou říci, kolika různými způsoby se lze na úroveň sólisty dopracovat. Co člověk, to jiná cesta osobního vývoje. Jelikož je ale každý sólista jedinečný, lze základní předpoklady spojovat právě s touto opravdovostí.
Sólista je člověk, který pomyslně ční nad šedý průměr a musí být připraven nést nejen své úspěchy, ale také občasnou kritiku. Mnoho profesionálů tuto soustředěnou pozornost reflektorů neustojí, zatímco sólista je nositelem silných vizí, které stojí samy o sobě. Škatulkování sólista uniká nečekanými profesními zvraty, a tím je stále o pomyslný krok napřed.
Výše uvedené předpoklady má mnoho umělců ale málokterý profesionál. Je třeba jít opravdu hluboko, až k samotným základům, aby se něco změnilo a člověk pochopil, že formálně pojatá profesionalita jej vlastně uzavírá do těsné schránky. Sólista si ponechává to nejlepší z profesionála i umělce, načež stále objevuje nové cesty pro svůj další vývoj.
Poznámka: volný anglický překlad tohoto článku vyšel na známém blogu Lateral Action pod názvem The Four Stages of Freelance Success.
Nejlepší možností, jak sledovat novinky o podnikání na volné noze, je stručné upozornění na nové články v našem blogu emailem, společně s dalšími tipy a aktualitami. Zadejte svou emailovou adresu pro odběr novinek přibližně jednou měsíčně:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.