Jiří Schaffer se v novém článku ohlíží za svými 6 roky na volné noze a rozebírá zjištění, která si z předchozích let odnesl. Mezi všemi je určitě dobré vypíchnout hned první bod, kde popisuje, jak je v podnikání důležité myslet nejen na rozvoj vlastní odbornosti, ale i další dovednosti z tzv. podnikatelské abecedy.
„Klient s vámi nespolupracuje proto, že jste nejlepší PPCčkař pod sluncem. Vlastně to ani nedokáže poznat. … Ale víte, co posoudit dokáže velmi dobře? Jestli vám může věřit. Jestli se mu s vámi dobře spolupracuje. Jestli držíte slovo a dodáváte slíbené věci včas. Zda jste proaktivní a přicházíte s novými nápady, které následně realizujete.“
Mimo to Jiří v textu sdílí i svůj sedmibodový systém, podle kterého se rozhoduje, jestli se pustit do spolupráce, když mu přijde poptávka od nového klienta:
„Ke každému přistupuji s úctou a respektem. Ať už se dohodneme nebo ne. Není to nic osobního, jen prostě vím, že mám omezený počet hodin, které mohu prodat a které věnuji práci.“
Jako freelanceři jsme součástí ekonomiky. Proto je užitečné mít alespoň základní znalosti ekonomické terminologie, i kdyby to mělo být jen pro small talk s klienty nebo čtení ekonomických médií. Skvěle tuhle potřebu pokryl The Economist svým bezplatným glosářem cca. 500 pojmů, The A to Z of economics, psaným jednoduchou a srozumitelnou angličtinou. Skvělý počin, přestože freelancery bohužel nezmiňuje.
Pokud jste si oblíbili úžasný seriál Clarksonova farma, který vysílá Amazon Prime, určitě vás potěší, že po dvou letech vyšla 2. série, která je i podle recenzí minimálně stejně povedená (ČSFD 96 %). A možná už jste ji dokonce stihli celou zkouknout.
V tomhle osmidílném dokumentu můžete opět sledovat Jeremyho Clarksona, tvůrce a moderátora populárních pořadů Top Gear a The Grand Tour, který se pustil (coby naprostý amatér) do farmaření na volné noze — kolik nejen podnikatelských nástrah to s sebou přináší, ukázala názorně už první řada. Je to poučné, napínavé, frustrující a opravdu zábavné.
Představu si můžete udělat z traileru:
Dan Šácha korespondenčně z Japonska:
Japonsko je země starých (i podnikatelů). To není posměšek ani nadsázka, ale statistický fakt. Vždyť jen lidí nad 100 let zde žije přes 90 tisíc. Vnímám to prakticky každý den, protože jsou to překvapivě hlavně starší lidé, se kterými se dávám do řeči — častokrát na jejich popud.
Stárnoucí populace a dlouhověkost představuje pro Japonsko samozřejmě řadu problémů, ale čistě pohledem běžného dne mě podobná setkání a oddanost řemeslu nebo odhodlání k životní změně i s tolika „křížky“ vždy obrovsky motivovala. A bavila.
O to zvědavější jsem, jaký příběh na mě čeká tentokrát…
PS: Kdo je na této fotce asi uhodnete i bez dalšího vysvětlování.
Jednání s náročnými klienty je součástí práce na volné noze. Pokud je zvládáme dobře, dělají z nás lepší a kompetentnější profesionály, což je často zřejmé až při zpětném pohledu: Jednání s klientem, které byste jako začátečník považovali za obtížné, může být po získání více zkušeností poměrně snadné.
Některé základní strategie pro začínající freelancery, jak jednat s náročnými klienty, jsou uvedeny v článku, který napsal Joseph Russell pro Worksome:
Dlouhodobá spolehlivost je jedním z nejdůležitějších faktorů úspěchu v podnikání na volné noze, protože klienti se spoléhají jak na naši odbornost, tak na její profesionální uplatnění či dodání.
Nedávno o tom psal autor bestselleru Just Keep Buying Nick Maggiulli na svém blogu. Staňte se zabijákem nejistoty, navrhuje a poukazuje na to, že spolehlivé lidi obklopuje aura důvěry a získávají spojence všude, kam přijdou. Jeho kariérní rada je účinná a prostá:
„Buďte spolehliví v každé spolupráci. Praktikujte snižování nejistoty, až se to stane vaší druhou přirozeností. Neustávejte, dokud se z vás nestane zabiják nejistoty. A pak sledujte, co se stane.“
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.