Dopis budoucím majitelům firem

26. listopadu 2018 Mgr. Jan Řezáč

Chcete stručnou radu? Nezakládejte firmu. Ledaže…

Žonglér
ilustrace Michael Petrus

Volně navážu na svůj předchozí článek Z freelancera agenturou. Zvažujete budování vlastní firmy jako freelancer? Hltáte motivační články pro podnikatelské wanabees? Tohle není jeden z nich. Píšu sem, co bych si přál, aby mi někdo řekl předtím, než jsem si založil firmu. A pravděpodobně bych tomu nevěnoval pozornost, protože bych to nepochopil.

Máte rádi svůj obor? Chcete dělat weby, péct cukroví nebo vlnit vzduch vibracemi svých úst? Toužíte po větším dopadu své práce? Chodí vám více poptávek, než zvládnete odbavit? Jste úspěšní? Chcete být svým vlastním šéfem? Chcete dělat jen to, co vás baví a naplňuje? Chcete na někoho delegovat část své práce, která vás už tak moc nebaví?

  1. Nezakládejte firmu.
  2. Nezakládejte firmu.
  3. Nezakládejte firmu.

Jako zaměstnanec děláte to, co vás baví, a šéf vám dává úkoly (samozřejmě je tu alternativa, že děláte na špatném místě pod špatným šéfem). Jako freelancer se zbavíte šéfa a stále děláte převážně to, co vás baví. Administrativa je minimální, ačkoliv se to za vlády Babiše postupně zhoršuje. Po pár letech úspěšného freelancerování vypadá firma jako další logický krok, což není. Firma je úplně jiná hra než freelancing. Nejen, že nemáte šéfa, ale stáváte se šéfem a také všemi ostatními rolemi, které firma potřebuje. A ona toho potřebuje hodně.

Firma znamená, že budete dělat nejen tu část, která vás baví a dnes ji máte zmáknutou, ale i hromadu práce, o které dnes netušíte, nemáte v ní žádné kompetence a budete v ní plavat. Konkrétně v těchto oblastech:

  • Leadership — je rozdíl vést jen sebe, NEBO vést další lidi tak, aby byli spokojení a zároveň dodávali skvělé výstupy
  • Řízení — je rozdíl slepě delegovat to, co vás nebaví, NEBO řídit firmu na governance, strategické, taktické a operativní úrovni
  • Produkty/služby — je rozdíl dělat „ty weby“, NEBO mít nadesignované a zprocesované portfolio produktů/služeb, které na sebe logicky navazují
  • QA — je rozdíl držet kvalitu své práce, NEBO práce celého týmu v každém emailu, výstupu či workshopu
  • Komunikace — je rozdíl si povídat sám se sebou, NEBO mít systém pro rozhodování, informování a zpětnou vazbu
  • Vzdělávání — je rozdíl si číst, co vás zajímá, NEBO systematicky posouvat know-how celé firmy
  • HR — je rozdíl být sám se sebou, NEBO hledat, nabírat a denně pracovat s lidmi
  • Finance — je rozdíl kontrolovat stav účtu, NEBO řídit cashflow, ziskovost a klíčové ukazatele výkonu firmy
  • Branding — je rozdíl řešit značku pro sebe, NEBO budovat tým konzistentních a nadšených ambasadorů
  • Marketing — je rozdíl mezi psaním článků pro radost, NEBO strategickým marketingem, který vám vždy přinese dostatek poptávek
  • Obchod — je rozdíl jít jednou za čas na schůzku, NEBO posouvat pipeline příležitostí tak, aby bylo vždy dost práce
  • Administrativa — je rozdíl podat 3 papíry ročně, NEBO řešit stovky papírů měsíčně pod hrozbou vysokých pokut
  • Office — je rozdíl mít židli v coworkingu, NEBO vybavovat a spravovat kanceláře firmy

Jako majitel firmy musíte vyřešit vše a ještě mnohem víc. Najednou jste žonglér, který zastává všechny role, na které nemá nikoho jiného. Začnete žonglovat s mnoha úkoly, problémy a potřebami, aniž byste tušili, že tam některé z nich jsou. A dříve nebo později vám začnou padat míčky na zem. Přijde nespokojený klient, protože nezvládáte doručovat kvalitu. Odejde část týmu, protože neumíte vést lidi. Začnete vydávat více, než dostáváte, protože nehlídáte ziskovost zakázek. A nebo taky všechno dohromady.

„Mylný předpoklad: pokud rozumíte konkrétní práci, tak rozumíte i firmě, která tu práci dodává.“
– Michael E. Gerber

Firma není o tom, že někomu předáte práci, kterou nechcete dělat. To se vám mimochodem velmi brzy vymstí, protože když ji nechcete dělat, tak ji nebudete ani moc kontrolovat — máte spoustu jiné práce — a on to váš zaměstnanec zvládá v pohodě, ne? Tedy až do chvíle, kdy ne.

Firma není ani o tom, že někomu předáte práci, kterou umíte. Musíte lidi zaškolit, dávat jim zpětnou vazbu a cíleně posouvat kvalitu a vytvářet procesy a postupy. Bez toho nebude mít firma předvídatelné výstupy a zákazníci budou smutní.

Firma není o tom, že na někoho outsourcujete práci, kterou neumíte. Jako majitel malé firmy musíte umět tak trochu všechno, jinak nedokážete kontrolovat kvalitu výsledků a přístup zaměstnanců.

Firma není o tom, že chcete být vlastním šéfem. Vlastní šéf jste jako freelancer, ve firmě šéfujete ostatním. Leadership, řízení, komunikace, HR… začne zabírat podstatnou část vaší pracovní náplně. A tudíž byste o nich měli něco vědět, jinak se vám nevědomost vrátí jak bumerang. Raději zůstaňte na volné noze.

Firma není o tom, že budete dál pracovat ve svém oboru jako doposud. S firmou se ocitnete v oboru budování firmy a budete muset systematicky řešit vše, co firma potřebuje. Mezi to patří i doručování skvělých výstupů a oborové vzdělávání, ale to bude tvořit tak desetinu vaší nové pracovní náplně.

Firma není o tom, že obratem odbavíte víc poptávek. Na začátku vás další lidé pravděpodobně zpomalí. Až se zapracují, tak s nimi zase budete muset systematicky pracovat, aby zůstali, práce jim dávala smysl a konzistentně dodávali výstupy, které potřebujete, jinak brzy budou ve firmě někoho jiného.

Firma není o tom, že vyděláte víc peněz než na volné noze. První roky to bude zcela jistě méně, protože místo placené klientské práce začnete dělat i neplacenou práci v oboru budování firmy.

  1. Nezakládejte firmu.
  2. Nezakládejte firmu.
  3. Nezakládejte firmu.

Firmu založte jen v jednom jediném případě. Chcete se stát majitelem firmy. To znamená vybudovat systém, který pokryje všechny oblasti výše takovým způsobem, že nebudete ve firmě potřeba. Ten systém nebude továrna, ale spíše zahrada, kterou bude potřeba opečovávat a zalévat. Budou v ní nějací lidé, bude jim dávat smysl, bude dodávat skvělé výstupy pro klienty a vám bude přinášet peníze. Sama od sebe.

Firma je způsob, jak oddělit sebe od svého byznysu. Dobře budovaná firma má zásadní výhody proti freelancingu. Je možné ji škálovat. Je možné ji prodat. Tedy pokud se vám povede skutečně budovat firmu nikoliv ze sebe udělat nezastupitelného zaměstnance a vše postavit okolo sebe.

Trvalo mi 2,5 roku, než jsem na to přišel. Během té doby jsem zkusil všechny přístupy popsané výše:

  • Pomalu jsem zjišťoval, že vůbec nevím, co dělám, protože firma vyžaduje dovednosti v mnoha oborech. Netušil jsem nic o řízení, strategickém plánování, procesech nebo finančním řízení.
  • Nejen, že jsem nedokázal uchopit, co všechno firma potřebuje, ale ještě jsem neměl strategii, jak ty potřeby pokryjeme.
  • Neměli jsme jasně dané role, jejich náplň práce a odpovědnosti. Pohledem zpět tohle firma potřebuje od týmu dvou lidí včetně vás.
  • Myslel jsem si, že deleguji práci, ale místo toho jsem rezignoval na řízení. Předal jsem někomu práci, nevysvětlil mu, co od něj chci, neřešil, jak to dělá, a nekontroloval jsem výsledky a místo toho jsem slepě věřil, že to dopadne dobře.
  • Házel jsem členy týmu do vody bez podpůrných procesů. A vzhledem k očekáváním, které vyvolává naše značka, to nebyla úplně klidná vodička.
  • Měli jsme mizernou kulturu komunikace, kdy nejčastější formou sdělení byla šeptanda.

Zopakoval jsem tak spoustu chyb, které jsem si odnesl z fungování jiných agentur a nezvládl jsem to nastavit jinak. Nebylo to poznat hned. První rok to šlo. Loni nastala krize, která vygradovala začátkem roku 2018. Postupně přestaly vycházet peníze, přišel nespokojený klient (sice jeden z třiceti, ale chceme mít spokojené všechny klienty), odešla část týmu.

Což nás probralo — věděli jsme, že buď se změníme, nebo to zabalíme. A tak jsme se změnili. Posunuli jsme se ve všech oblastech, které firma potřebuje. Radikálně se změnila atmosféra v týmu a celá kultura komunikace. Rozhodně dnes nejsme dokonalá firma, ale posun za poslední čtvrtletí je natolik citelný, že z něj mám radost.

Všichni členové rodu na tom mají lví podíl a zvláštní poděkování patří Ondrášovi Přibylovi, který nám pomáhal změnu ustát.

Jako majitel mám před sebou ještě spoustu práce. Firma musí konzistentně předčit očekávání klientů (bez ohledu na to, jak jsou vysoko), nesmí být závislá na konkrétních lidech (třeba na mně) a zároveň musí rozvinout konkurenční výhody. V době psaní článku stále držím ve firmě asi sedm rolí a nese moje jméno, takže to bude fakt výzva. Ale výzvy nás naštěstí baví.

Má tedy smysl budovat firmu?

To záleží na tom, co v životě chcete dělat.

  • Pokud chcete pracovat ve svém oboru, nikoliv v oboru budování firmy, nezakládejte firmu.
  • Pokud jste spokojení s tím, co děláte, a nechcete výrazně rozšířit své dovednosti i znalosti v řadě oborů, nezakládejte firmu.
  • Pokud se nechcete změnit – pracovně i osobně, nezakládejte firmu. Firma si žádá radikální posun majitele.
  • Pokud netoužíte po vyšší zodpovědnosti, která bude v prvních letech doplněna nižším příjmem, nezakládejte firmu.

V opačném případě začněte aktivně získávat informace o podnikání. Povídejte si s majiteli jiných firem, čtěte knihy, najděte si konzultanty — získáte tak cenné know-how z mnoha oblastí, které už před vámi někdo vyřešil. Ulehčí vám to život.

Sdílejte
a diskutujte

Facebook Twitter LinkedIn Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí