Chcete s novým rokem začít budovat komunitu platících uživatelů a monetizovat tak svůj kreativní obsah? Denisa Hrubešová v rozhovoru pro server Lupa přibližuje tzv. creator economy a vývoj platformy Pickey, kterou rozjela spolu s kolegou Davidem Slačálkem.
„Celá ekonomika tvůrců je pořád ještě v plenkách a tyto spolupráce budou stále přibývat. Zareagoval na to třeba i Twitter, když zavedl možnost dávat tvůrcům spropitné nebo zpoplatnit část obsahu. Instagram a Facebook už to také zkoušejí. Myslím, že to v dalších letech bude ještě velká věc. A myslím, že se to bude týkat i lidí, kteří zatím tvoří jen v offline prostředí, kde provozují keramické či taneční kurzy, kurzy vaření a podobně.“
V návaznosti na představení vládního konsolidačního balíčku Dan Morávek na serveru Podnikatel.cz v článku přiblížil změnu týkající se zvýšení minimálních záloh na sociální pojištění pro OSVČ.
V textu mj. upozorňuje na to, že pro začínající podnikatele mají v prvních dvou letech od startu podnikání zůstat vyměřovací základy stejné, tedy na 25 % průměrné mzdy.
„OSVČ, které začnou podnikat, budou mít v prvních dvou letech své činnosti stejné zálohy jako doposud. Zatímco ostříleným podnikatelům vzroste minimální vyměřovací základ až na 40 % průměrné mzdy, pro nováčky zůstane na úrovni 25 %.“
Cenotvorba pro kreativce – náš člen, výborný český ilustrátor a art director Michael Petrus nedávno sdílel záznam přednášky na UMPRUM, kde shrnul zkušenosti ze svých 12 let na volné noze a detailně rozebral téma cenotvorby od stanovení vlastní ceny přes hodnotu práce až po vyjednávání s klienty.
Video je dlouhé (bezmála 3 hodiny) a zvuk si budete muset zesílit, obsah za to ale stojí. Zvlášť pokud podnikáte v kreativních oborech.
„Řemeslo je míň než 50 % úspěšnosti,“ říká mj. a klade důraz na další aspekty podnikání, jako schopnost umět se prodat, spolehlivost, ad.
Vyplatí se i dneska dávat svou tvorbu na fotobanky? Grafik, autor projektu Dubánci a úspěšný fotobankéř Petr Václavek v krátkém klipu z přednášky pro think-tank Na volné noze sdílí svůj přístup:
Aktuální vydání magazínu Rolling Stone přibližuje v obsáhlém článku téměř desetiletou kariéru a podnikání Jimmyho Donaldsona, jednoho z největších tvůrců na YouTube, který je známý pod značkou MrBeast. Jeho kanál má aktuálně necelých 95 milionů odběratelů a místo herních videí, se kterými doma v pokoji začínal, dnes tvoří megalomanské produkce, kdy náklady na výrobu jedné epizody dosahují klidně milionu dolarů.
Právě na penězích je z výrazné části postavený úspěch jeho videí. V mnoha z nich totiž, ať už dalším tvůrcům, rodině nebo náhodným lidem, věnuje obrovské částky — podobný obsah samozřejmě zvyšuje počet zhlédnutí, což přináší větší výdělky. Vedle toho ale Donaldson spustil např. i dva globální filantropické projekty (mj. s cílem vysadit po celém světě 20 milionů stromů) a buduje tři velká produkční centra, do kterých nejspíš přitáhne další tvůrce digitálního obsahu.
Jeho příběh je rozhodně fascinující. Článek se zabývá přístupem k práci, postupným vývojem kanálu, ale i kritikou, které MrBeast a jeho tým v posledních letech čelili. Není mimochodem od věci ještě napsat, že je mu stále pouhých 23 let.
Co je to ekonomika tvůrců a proč je fér za dobrý obsah zaplatit? Přečtěte si v tomto článku.
„Ačkoli pojem ‚Creator(s) economy‘ vznikl teprve před deseti lety, čísla mluví jasně – monetizace kreativního obsahu je na vzestupu.“
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.