Jak na slogany

1. listopadu

Naše členka Lenka Paprok, která se na volné noze zabývá profesionální tvorbou názvů a sloganů, přispěla do výborného článku o sloganech od Jany Langerové na serveru Podnikatel.cz. Ta kromě Lenky požádala o vyjádření několik právních expertů na ochranu duševního vlastnictví a v článku rozepsala pět praktických témat:

  1. Konkurenci je třeba sledovat
  2. Slogany chrání autorský zákon i ochranná známka
  3. Na co si tedy dát pozor?
  4. Jak je to s použitím textu písně nebo filmových hlášek?
  5. Příklady problémových sloganů

Lenka je mj. autorkou osvětového článku o tvorbě názvů a sloganů Názvověda, který patří dlouhodobě mezi tři nejčtenější texty na našem blogu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Status kulturního profesionála

Zajímá vás, stručně a jasně, jak je to s tím připravovaným statusem umělce pro profesionály pracující v kultuře?

Jednu z nejsrozumitelnějších odpovědí nabízí nedávný rozhovor s Ondřejem Lipárem z Asociace spisovatelů. Vysvětluje, že nyní jde hlavně o to kulturní profesionály definovat a říct, kdo může status umělce získat. Na to pak teprve může navázat nějaká forma podpory. Jinými slovy, bude to běh na delší trať.

“Stát zavedením statusu kulturního profesionála vlastně jenom říká: pracovat v kultuře je specifické, je to něco jiného než být zaměstnanec, je to něco jiného než být podnikatel nebo OSVČ, protože v této oblasti klasický trh nefunguje, není to klasická hra nabídky a poptávky. Je to práce, která je často nepravidelná, nesouvislá, nárazová, a lidé, kteří takto pracují, se často dostávají do složitých životních situací. Stát přijetím zákona o statusu kulturního profesionála řekne, my tohle uznáváme, tady pro vás máme nějakou škatulku, nějaké označení. Abyste se do ní dostali, musíte splnit takováto kritéria. To je úplný základ. Teprve ve chvíli, kdy se podaří něco takového definovat, může stát začít tuto specifickou situaci zohledňovat v konkrétních opatřeních.“

Lipárův pragmatický přístup vyniká zejména ve srovnání s vyhrocenou veřejnou debatou o tomto tématu — viz třeba stejně starý rozhovor se zakladatelem Kulturní sféry Lukášem Viltem, který mluví bez obalu jazykem třídního boje o vykořisťování uměleckých profesí producenty.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Posvíceno na smlouvy

O médiích se říká, že jsou v krizi, a to se odráží i v drakonických smlouvách, které uzavírají s externími autory. Tak nějak se očekává, že nevýhodné podmínky akceptují a nebudou o nich diskutovat, protože konkurence je velká. Nebo ne?

Nizozemský publicista Nick Kivits sám zažil, že standardní smlouvy s médii moc nezkoumal a posílal je obratem podepsané zpět. Dnes k tomu říká: „Prvních pár let jsem to dělal úplně špatně. Všechno jsem jim podepsal.“

Nick se rozhodl neblahou pozici novinářů na volné noze zlepšit tím, že začal na webu Freelancevoorwaarden.nl standardní smlouvy nizozemských médii vysvětlovat a komentovat — co je kde špatně a na co si mají dát autoři pozor. To jsou zejména tři věci: exkluzivita, platební podmínky a licenční práva. Komentáře jsou leckdy neformální a vtipné jako např. „Dostanu zaplaceno za opakované užití? Haha. Ne.“

Nickův nápad představuje mimořádně efektivní a originální způsob, jak pomoci kolegům v odvětví, které je jednostrannými smluvními praktikami zhusta prorostlé. I nováčci tak mohou jednoduše zjistit, na co se ve smlouvách zaměřit, a je zřejmé, že podobný rozbor by prospěl freelancerům i v řadě dalších odvětví. Jediným háčkem zůstávají autorská práva k samotným smlouvám — i smlouva je totiž něčí autorské dílo a zveřejnění vyňatých částí tak musí být zjevně ve veřejném zájmu.

Výborný profil Nicka a jeho projektu najdete v článku Dutch website helps journalists better understand freelancer agreements od Lindy Thompson.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Kvalitní zdroj: Status umělce

Pokud pracujete či podnikáte v kultuře, nejspíš jste zaznamenali vyhrocenou diskuzi kolem tzv. statusu umělce.

Umělci a pracovníci v kultuře protestují, že ministerstvo nejedná, téma se probírá v médiích a kritici jako Ondřej Neff či herní vývojář Daniel Vávra novinku už teď z různých pozic kritizují, přestože ještě není zcela jasné, jakou bude mít podobu.

Pokud se chcete v celé problematice zorientovat a udělat si vlastní názor na věc, budete nejspíš řešit otázku, jestli k tématu vůbec existuje nějaký kvalitní zdroj informací v češtině? Naštěstí ano:

Statusem umělce se už pár let zabývá Institut umění — Divadelní ústav (IDU). Na svém webu má sekci Status umělce, kde nabízí zdarma 100stránkovou publikaci o zkušenostech z různých zemí, přehled zahraničních i českých zdrojů. Také uspořádali mezinárodní konferenci Střed zájmu: Status umělce a umělkyně a problému se věnují i v rámci projektu Kreativní Česko (viz poslední bulletin).

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Kreativní Česko

Tvoříte? Pak určitě koukněte na projekt Kreativní Česko, který podporuje kulturní a kreativní odvětví a spravuje jej Institut umění — Divadelní ústav.

Na webu najdete mj. celostátní galerii kreativců, podcast, bulletiny, hromadu článků a dalšího obsahu pro tvůrce.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Názvověda: Jak vymyslet název

Vymyslet dobrý název je docela věda! Tento článek vám ukáže, jak pojmenovat váš projekt, produkt, službu či vysněný byznys tak, aby nezapadl a byl stále šik.

Číst dál

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí