Syndrom podvodníka, definovaný jako „psychologický jev, při kterém jednotlivec pochybuje o svých dovednostech, talentu nebo úspěších a má přetrvávající vnitřní strach z toho, že bude odhalen jako podvodník,“ je mezi freelancery poměrně rozšířený, zvlášť u začátečníků.
Právě pro ně Kim Hobson sepsala praktického průvodce The Ultimate Guide to Imposter Syndrome For Freelancers and The Best Tool to Deal With It.
Nejprve správně upozorňuje na souvislost mezi tímto syndromem a tím, že se někteří freelanceři bojí zdražit nebo sebou nechají orat, protože se cítí vnitřně nejistí.
Také si všímá, že freelanceři pracující hlavou často žijí v internetové bublině, kde se porovnávají s online influencery a lidmi na samém vrcholu jejich oboru nebo jiných odvětví.
Nabízí ovšem i nápravu: Jednoduchý postup pro postupné změny vnitřního dialogu směrem k sebevědomější interpretaci vlastní práce na volné noze a čtenářům připomíná: „Ani netušíte, kolik toho už víte.“
Senzační zpráva! Naše členka Zuzana Bílková zvítězila v prestižní soutěži EY Podnikatel roku 2024 v kategorii Nejlepší podnikatelský příběh.
Gratulujeme a kudos všem, kdo jste Zuzku ve veřejném hlasování podpořili. Mezi 6 vítězi hlavních kategorií je letos Zuzana jedinou oceněnou ženou a její příběh je skutečně výjimečný:
V rodných Beskydech zachránila před zavřením tradiční šicí dílnu na vlněné přikrývky a během 15 let z ní vybudovala vyhlášenou manufakturu Besky na vlněné lůžkoviny nejvyšší kvality.
„Myslím si, že každý úspěšný krejčí musí být trochu amatérský psycholog,“ říká v článku na serveru Podnikatel.cz návrhář a zakázkový krejčí Roman Humlíček. K řemeslu si našel cestu už v dětství a dnes řadu let podniká pod vlastní značkou — navrhuje a šije obleky, košile i džíny.
V rozhovoru mluví o své profesi a mj. říká, že jeho nejoblíbenější fází práce jsou schůzky se zákazníky a předávání hotového výrobku:
„Tam vidíte tu reakci, zpětnou vazbu od klienta. Když je spokojený, tak vám to dá najevo. A hlavně to dá najevo tím, že se potom vrátí, uvidíte ho znovu a chce na něčem pokračovat,“ popisuje.
„Nejtěžší je vytvořit to, co je nejkratší, to znamená název. A druhý v pořadí je slogan“
Co jsou atributy dobrého textaře, ale taky kvalitního marketingového textu — a dokáže skvěle napsaný text prodat cokoliv? Otto Bohuš mluvil v podcastu Kamdu o copywritingu, roli AI i své kariérní cestě z agentury na volnou nohu.
Dan Tržil k sobě hledá parťáka/moderátora do podnikatelského podcastu Byznyscast. „Věřím, že Byznyscast může mít 10× větší dopad,“ píše a dodává, že zájemci můžou psát přímo jemu.
Copywriterka a kreativní koučka na volné noze Julie Cortés radí freelancerům, kteří se sebou občas nechají zametat, ať obejmou své drsňáctví:
„Z nějakého důvodu se někteří klienti — či poptávající — snaží diktovat pravidla. Prozradím vám tajemství: Nenechte je. Vše začíná u vás. Musíte být svým vlastním malým drsňákem. Musíte přestat tolerovat toto bezohledné chování. Tak často se necháme ovládnout strachem a úzkostí a přijímáme špatné zacházení, protože nic lepšího neumíme… nebo zrovna zoufale potřebujeme peníze. A jsme sami sobě překážkou, když nemáme nastavené dobré zásady (čti: hranice). Pochopte, že samostatná výdělečná činnost NEDÁVÁ ostatním právo šlapat po vás. Jako podnikatelé máte plné právo stanovit si vlastní pravidla, o čem se dá vyjednávat a přes co nejede vlak.“ (volně přeloženo)
Ve směle pojmenovaném článku Embrace Your Badassery pak dále autorka vysvětluje základní strategie jednání s klienty, kteří se snaží vnutit freelancerům svou vůli a nerespektují rovnoprávné postavení obou stran (viz i náš článek).
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.