Tvůrci obsahu mohou prodat část budoucích příjmů — na aktuální příklad z praxe upozornil ve svém příspěvku Pavel Dvořák. Úspěšný Youtuber CJ So Cool totiž takto prodal v aukci 35 % budoucích příjmů výměnou za finanční injekci, která mu pomůže posunout kvalitu obsahu na vyšší úroveň. Aktuálně má přes 8,7 milionu odběratelů.
Jak v textu Pavel komentuje, krok CJ by mohl otevřít úplně nové dveře i pro další tvůrce. Příspěvek mj. volně navazuje na téma našeho posledního článku a současný silný trend v kreativní ekonomice.
Zkušená tvůrkyně a spisovatelka Jessica Abelová napsala výborný osvětový článek o tom, proč tvůrci sklouzávají k tomu, že přidávají různé „výdělečné“ činnosti, aniž by to vedlo k vyššímu výdělku. Přidává také doporučení, jak přemýšlet o financích v podnikání tak, aby se kreativní člověk vyhrabal ze situace, kdy pracuje stále víc, ale na příjmech to není moc znát:
Víkendová novinka z jiného soudku! Robert Vlach rozebral v podcastu Co čtu své knihy roku 2023 a je tam pár titulů, které by vás mohly jako freelancery zajímat:
Robertův půlhodinový komentář k těmto a dalším knihám najdete na Spotify:
Zajímá vás, stručně a jasně, jak je to s tím připravovaným statusem umělce pro profesionály pracující v kultuře?
Jednu z nejsrozumitelnějších odpovědí nabízí nedávný rozhovor s Ondřejem Lipárem z Asociace spisovatelů. Vysvětluje, že nyní jde hlavně o to kulturní profesionály definovat a říct, kdo může status umělce získat. Na to pak teprve může navázat nějaká forma podpory. Jinými slovy, bude to běh na delší trať.
“Stát zavedením statusu kulturního profesionála vlastně jenom říká: pracovat v kultuře je specifické, je to něco jiného než být zaměstnanec, je to něco jiného než být podnikatel nebo OSVČ, protože v této oblasti klasický trh nefunguje, není to klasická hra nabídky a poptávky. Je to práce, která je často nepravidelná, nesouvislá, nárazová, a lidé, kteří takto pracují, se často dostávají do složitých životních situací. Stát přijetím zákona o statusu kulturního profesionála řekne, my tohle uznáváme, tady pro vás máme nějakou škatulku, nějaké označení. Abyste se do ní dostali, musíte splnit takováto kritéria. To je úplný základ. Teprve ve chvíli, kdy se podaří něco takového definovat, může stát začít tuto specifickou situaci zohledňovat v konkrétních opatřeních.“
Lipárův pragmatický přístup vyniká zejména ve srovnání s vyhrocenou veřejnou debatou o tomto tématu — viz třeba stejně starý rozhovor se zakladatelem Kulturní sféry Lukášem Viltem, který mluví bez obalu jazykem třídního boje o vykořisťování uměleckých profesí producenty.
Tvoření není jen zábava, někdy je to i pěkná dřina. Když to ale vezmete za správný konec, ušetříte si spoustu držkopádů a uvidíte cenné výsledky. Tady je návod jak na to.
Číst dálPokud pracujete či podnikáte v kultuře, nejspíš jste zaznamenali vyhrocenou diskuzi kolem tzv. statusu umělce.
Umělci a pracovníci v kultuře protestují, že ministerstvo nejedná, téma se probírá v médiích a kritici jako Ondřej Neff či herní vývojář Daniel Vávra novinku už teď z různých pozic kritizují, přestože ještě není zcela jasné, jakou bude mít podobu.
Pokud se chcete v celé problematice zorientovat a udělat si vlastní názor na věc, budete nejspíš řešit otázku, jestli k tématu vůbec existuje nějaký kvalitní zdroj informací v češtině? Naštěstí ano:
Statusem umělce se už pár let zabývá Institut umění — Divadelní ústav (IDU). Na svém webu má sekci Status umělce, kde nabízí zdarma 100stránkovou publikaci o zkušenostech z různých zemí, přehled zahraničních i českých zdrojů. Také uspořádali mezinárodní konferenci Střed zájmu: Status umělce a umělkyně a problému se věnují i v rámci projektu Kreativní Česko (viz poslední bulletin).
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.