Nejspíš větší, než si myslíte.
Tohle měla být původně jen stručná odpověď na častý dotaz, nebo spíše situaci, kdy nás jako freelancery někdo žádá o doporučení a kontakt. Takže jak k tomu přistupovat?
Začal bych tím, jak vypadá běžná praxe:
Popsaná praxe je uplatňovaná tak široce, že ji lze považovat za optimální ve většině běžných situací:
V takových a podobných případech je zkrátka přímé doporučení nejlepším řešením, které pomáhá jak příjemci, tak vám — posiluje vaši reputaci, vztahy i reciprocitu do budoucna. Mimochodem, rozsáhle se problematice nezištné pomoci věnuje Adam Grant ve výborné knize Dávat a brát.
Existuje ovšem i malá podmnožina případů, kdy tohle rozdávání kontaktů na potkání nemusí být to pravé ořechové. Dejme tomu, že se na vás (coby zkušené a uznávané experty) obrátí zástupce nějaké firmy, o které nevíte zhola nic, že poptává kontakt na specialisty, kteří přesně odpovídají jejich potřebám.
To už je zapeklitější situace:
Možná sami cítíte, že takovéto doporučování nějakým vlažným zájemcům naslepo vypadá jako seriózní práce, navíc s předáním veřejně nedostupných informací, které jste sami těžce sbírali.
Možná by to tedy měla být přeci jen být placená práce?
Jak k tomu tedy přistoupit? Jednoduchá odpověď zní:
Pokud máte poradenskou taxu a konzultace běžně děláte, lze to nabídnout jako placené poradenství, ale bez dalších záruk. Klient platí za vaši expertízu, znalost oboru a čas, ne za garantovaný výsledek. Pokud je to transparentně ujednáno a obě strany jsou s tím zajedno, máte malou, ale placenou zakázku.
Složitější odpověď je také potenciálně zajímavá:
Zaprvé je dobré znát nějaký cenový strop pro takové „personální“ služby. V oborech, kde je po kvalitních odbornících velká sháňka, může stát zprostředkování toho pravého experta specializovanou agenturou do většího projektu klidně násobky nabízené měsíční mzdy či odměny. Agentura má větší databázi kontaktů, ale odborná stránka výběru může být zas lepší u špičkových freelancerů, kteří znají svůj obor skrz naskrz.
Zadruhé, na velkých trzích, jako je USA, je zprostředkování kontaktů a otevírání dveří běžně poskytováno jako placená služba. Když třeba vyrazíte do Silicon Valley hledat investora pro svůj startup, můžete využít služeb specialistů, kteří vás za úplatu provedou částí labyrintu vztahů, dveří a strážců bran. Nějaké vám otevřou, výsledek nezaručí, ale fakturu pošlou zaručeně. Kontakty jsou kapitál. Tak funguje kapitalismus.
V maximalistickém scénáři byste si tedy teoreticky mohli říct za doporučení toho správného člověka poměrně dost peněz — tj. postavit to jako zakázku a poctivě se problému klienta věnovat od A do Zet. V reálu to nejspíš chtít dělat nebudete, protože to není vaše primární práce, ani na to nemáte zkušenosti, připravené smlouvy, pracovní postupy atd. Ale když víte, že někde vysoko nad vámi je cenový strop v řádu desítek nebo stovek tisíc, můžete mířit někde mezi, přiměřeně vašim schopnostem. A přesně o to jde.
Ano, náhodní poptávající se zpravidla po takové nabídce odmlčí, ale i to může být váš cíl — nabídnout pomoc s hledáním vhodného experta jako službu a když to neklapne, neztrácet čas s neznámými cizinci.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.