Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.
Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.
Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)
Pořadatelé soutěže Živnostník roku, která letos slaví stejně jako my 20 let, vydali na webu krátký rozhovor s Robertem Vlachem o proměnách českého podnikání.
„Robert Vlach je jednou z nejvýraznějších postav celého dvacetiletí podnikatelských soutěží,“ píše ředitel soutěže David Pavlát.
Robert se stal Živnostníkem roku v roce 2011 a v posledních letech je také jedním z porotců celorepublikového kola. Portál Na volné noze je také stálým odborným partnerem soutěže a do každého ročníku nominujeme několik desítek uznávaných nezávislých profesionálů a profesionálek.
Petr Bureš vystudoval práva, ale nakonec ho zlákala vůně kůže a práce rukama. Ve své dílně tak už několik let šije kožené aktovky, peněženky a další doplňky na míru. Věří v tichý luxus, neokázalý styl a osobitost. A do budoucna chce vybudovat ateliér, kde budou kvalitu jeho podpisu nést i další šikovní tvůrci.
„Když jsem rok po promoci doma řekl, že budu opouštět zaměstnání a půjdu se koníčku věnovat naplno, musel jsem mamince slíbit, že si právničinu nechám jako záložní variantu, kdyby se nedařilo,“ vzpomíná Petr v článku na Finmagu, který mapuje jeho profesní cestu.
Jak vypadá podnikání hodináře na malém městě? Jan Brož původně snil o Africe, ale nakonec našel smysl v rodinném řemesle. Po letech vzdoru převzal otcovo hodinářství a zlatnictví, které dnes provozuje společně s manželkou — a v Počátkách na Vysočině tak dokazují, že kvalita, lidský přístup a poctivost mají svou hodnotu.
„Táta nad některými zakázkami vzdychal, že jsou napadené kutilem domácím. Oprava hodin totiž není jen rozebrat, vyčistit, promazat a složit. Neznalost principu může strojek trvale poškodit. Svěříte-li práci mistrovi, půjdou dalších dvacet let, kdy je opět potřeba vyčistit zatuhlá maziva,“ popisuje Jan v článku na Finmagu.
Boj s rutinou a ztráta motivace představují pro nezávislé profesionály nemalou výzvu. Dobré jméno se buduje roky a není snadné odvádět den za dnem špičkovou práci.
Číst dálOdebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.