Role náhody v podnikání

25. března 2011 Robert Vlach

Neočekávané, nahodilé události mívají na vývoj podnikání zásadní vliv. Někdy je dobrý, jindy zlý. S jejich opakovaným výskytem by měl proto profesionál počítat a připravit se.

Zkuste se nejdřív sami krátce zamyslet:

  • Jak jste se dostali k práci, kterou nyní děláte?
  • Vaši 3 nejlepší klienti — jak jste k nim přišli?
  • Za jakých okolností jste potkali svého partnera?
  • Kdo vám dal knihu, která vás nejvíc ovlivnila?
  • Na základě čeho jste si vybírali studijní obor?

Při ohlédnutí zpět je význam náhody nepopiratelný. Důležitá životní rozhodnutí činíme zpravidla zcela vědomě. Ne každý si je však ochoten přiznat, že mnohé je dílem šťastné náhody (v tom lepším případě). Proč tomu tak je?

Fenomén Black Swan

Důsledky nahodilých událostí se zaobírá matematik a filozof Nassim Nicholas Taleb ve slavné knize Černá labuť, která se řadí mezi nejvlivnější tituly posledního půlstoletí. Talebovy závěry lze shrnout zhruba následovně:

  1. Svět je v podstatě nepředvídatelný. Všude tam, kde může malá příčina vést k nečekaně velkým následkům, je budoucnost velká neznámá. Platí to mimo jiné pro finanční trhy, nové technologie, vědu či terorismus.
  2. Pokrok je ovlivněn přelomovými událostmi. Taleb je označuje termínem černá labuť. Prostupují dějinami politiky, vědy, objevů, umění aj. Příklad: pád newyorkských dvojčat nebo nástup Internetu změnily nečekaně běh celého světa.
  3. Jako lidé nahodilost odmítáme. Vyváříme si ostrůvek jistoty v moři nejistoty a roli náhody úmyslně zlehčujeme. Psychologicky si projektujeme bezpečný, předvídatelný a statisticky uchopitelný svět. Opakovaně v tom selháváme.
  4. Skutečnosti nicméně můžeme čelit přímo. Taleb navrhuje odvržení neopodstatněné víry v předvídatelnost světa a přijetí realističtějšího postoje. Extremity nelze předvídat, ale paradoxně s nimi můžeme počítat.

Důležité je, že role nahodilosti je u jednotlivce i v rámci celé společnosti přibližně stejná. Náš osobní úspěch se může zakládat zrovna tak na pracovním úsilí, jako na šťastných náhodách, které nás posouvají skokově dále. Talebův pohled na úspěch je zajímavý:

„Vraťme se k nabízeným receptům jak se stát milionářem v deseti krocích. Úspěšný člověk se vás bude snažit přesvědčit, že jeho úspěchy nemohou být dílem náhody, jako třeba u hráče, který vyhraje v ruletě sedmkrát za sebou, a bude vám tvrdit, že pravděpodobnost takového úspěchu je 1 ku několika milionům, takže máte buď věřit na zásah vyšší moci, anebo uznat jeho vhled a schopnost sázet na vítězná čísla. Když ovšem vezmete v potaz počet hráčů na celém světě a počet jednotlivých her (v součtu několik milionů), bude vám náhle jasné, že takové náhody se prostě dít musí. A pokud o nich hovoříte vy sami, staly se zrovna vám. Ponaučení: Nepočítejte své šance na úspěch podle vítězného hráče, ale z hlediska celé skupiny.“

Úspěch je částečně dílem náhody. Na každého velmi úspěšného člověka připadají tisíce méně úspěšných. Uplatňovali možná stejné zásady, ale chyběla jim ta trocha štěstí.

Tipy: Toto radikálně odlišné pojetí úspěšnosti přibližují 2 pozoruhodné knihy, které by si měl ve vlastním zájmu přečíst snad každý podnikatel — Malcolm Gladwell: Mimo řadu & Leonard Mlodinow: Život je jen náhoda — obě svým jedinečným způsobem ukazují, jak je individuální úspěch téměř vždy podpořen šťastnými okolnostmi a příznivým vlivem prostředí.

Čelíme nahodilosti

Přiznání, že osobní úspěch je z velké části dílem náhody, není vůbec snadné. Člověka to staví mimo onen pomyslný ostrůvek jistoty, do víru dění a sil, které nás přesahují.

Jde o dospělý postoj, který vyžaduje pokoru i sebevědomí, že budeme schopni nenadálým okolnostem čelit. Symbolicky jej lze přirovnat k opuštění domova a jistoty, kterou nám jako dětem dodávali rodiče. Jde o vyšší vývojový stupeň.

Protože nahodilé události mohou mít negativní i pozitivní dopad na náš život a podnikání, uplatňují se dva přístupy:

  1. Smůla / negativní událost — Může přijít odkudkoli, když to nejmíň čekáme. Ještě horší jsou dvě tři pohromy v krátkém sledu za sebou. Dopady zmírní důsledná prevence rizik, bezodkladné řešení problémů a volné zdroje, zejména finanční a časová rezerva.
  2. Štěstí / pozitivní událost — Ano, i na ni musíme být připraveni, což většina podnikatelů netuší. Může jít o výjimečnou nabídku, zakázku snů, která spadne z nebe. Klíčová je zde otevřenost a připravenost, volný čas do rezervy. Jinak nás šance mine, ani nevíme jak.

Štěstí přeje připraveným (a nezávislým)

I dobrý kšeft vám může udělat medvědí službu, pokud vás sváže a plně vytíží na rok dopředu. Mějte vždy na paměti, že výjimečné příležitosti přicházejí jen několikrát za život.

Nespoléhejte na to, že stejně dobrá příležitost vás potká znovu, pravděpodobně nepotká. Taleb v této souvislosti píše o vystavování se šťastným náhodám. Nevíme odkud, ale jednou za čas se objeví a my musíme mít volné ruce, abychom je mohli uchopit za pačesy. Můžeme jim také vyjít vstříc. Například tím, že se potkáváme se zajímavými lidmi.

Svoboda, nezávislost na druhých, má v životě i podnikání obrovskou hodnotu. Ta ale nemusí být zjevná, dokud se neobjeví příležitost tuto svobodu uplatnit. Každý dlouhodobý závazek bychom měli v tomto směru dobře vážit: Ponechává nám dostatek prostoru?

Namísto závěru připojuji neuvěřitelnou výpověď úspěšné podnikatelky Františky Hany Garlíkové. Šťastná náhoda v jejím příběhu hrála, zejména zpočátku, hlavní roli:

Sdílejte
a diskutujte

LinkedIn Facebook X (Twitter) Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí