Freelanceři neziskovkám

25. února 2014 Bc. Adéla Jansová

Že zadarmo ani kuře nehrabe? I práce zdarma může skýtat nemalou odměnu! Řeč je o dobrovolnické práci ve prospěch neziskových projektů. Objevte příležitosti podpořit dobrou věc, získat zkušenosti a reference, když pomůžete tím, co jako profíci umíte.

Freelanceři neziskovkám (ilustrace Mira Szkandera)

Pomoci s grafikou; dát právnickou radu; nastavit kampaně na Facebooku; přeložit text či vystavit daňové přiznání — to je jen krátký výčet toho, co běžně potřebují neziskovky. Většina z nich nemá velký rozpočet, natož aby zaměstnávaly vlastní specialisty. Zkušený odborník ale dokáže podobné bolístky zalepit za pár hodin či minut.

Kde se potkávají neziskovky s dobrovolníky?

Spolupráce nezávislých profesionálů s neziskovkami byla dříve dost nahodilá, což se dnes pokouší změnit projekty, jako je portál Um sem um tam. Přes něj nabízejí odborníci své dovednosti neziskovkám zdarma. Spolupráce je vždy jednorázová a bez závazků, omezená do 10 hodin práce. Obě strany tedy vědí předem, do čeho jdou.

„Když jsme před časem měnili web, pomáhala nám s texty profesionální copywriterka, která jim dodala čtivost a náboj. Pomohlo nám, že se na obsah podíval někdo s nadhledem a zkušenostmi,“ pochvaluje si spolupráci Lucie Tamášová, ředitelka Centra Dialog, které se řadu let věnuje rozvojové spolupráci v Keni a africké Guineji.

Ovoce přináší taková spolupráce také druhé straně, tedy profesionálům: „Člověk díky tomu získá nejen dobrý pocit. Má to i mnoho dalších přínosů, ať už jde o nové zkušenosti nebo setkání s lidmi, které bych jinak nepotkal,“ vysvětluje Michal Hanych, který příležitostně a bez nároku na honorář radí neziskovým organizacím v oblasti daní.

Každá úspěšná spolupráce má i praktický kariérní přínos. A kde se člověk dobře zapíše, tam si na něj rádi vzpomenou, kdy se rozpočet organizace navýší. Potvrzuje to zkušenost Dana Petruchy, který pomáhal s grafikou jedné pražské neziskovce: „S výsledkem byli spokojeni a po čase mě kontaktovali s nabídkou placené spolupráce, protože se jim na další projekt podařilo sehnat rozumný rozpočet,“ říká Dan.

Navazování nových kontaktů si pochvaluje také marketingová čarodějnice Madla Čevelová: „Ve spoustě neziskovek pracuje řada zajímavých a pro svou práci nadšených lidí, které mě baví potkávat. Přináší mi to inspiraci a nový pohled na věc. Navíc hodně často vidím, že moje práce doopravdy k něčemu je,“ vysvětluje Magdalena, která se různým formám spolupráce s neziskovými organizacemi věnuje již delší dobu.

Madlu najdete také na seznamu profesionálů, kteří se rozhodli podpořit neziskový sektor darováním jednoho pracovního dne v rámci projektu Radost 3.0. Ten přispívá ke zvýšení profesionality lidí z neziskovek sdílením zkušeností a know-how ze světa byznysu. Odborníci z praxe jim předávají znalosti na tematických workshopech.

Dobrovolnictví bez hranic

Způsobů, jak se do činnosti neziskovek zapojit, je mnoho — od jednorázové práce, přes pořádání školení, až po delší spolupráci na plný úvazek. Pokud přemýšlíte o kariérní pauze, je možné se přihlásit do projektu Rok jinak, který umožňuje odborníkům z komerční sféry, aby šli na rok pracovat do vybrané neziskovky. Jejich plat zaplatí Nadace Vodafone ve výši, na kterou byli v předchozí práci zvyklí.

Svými dovednostmi můžete pomáhat i za hranicemi. Kdo by měl chuť okořenit profesní dobrovolnictví špetkou exotiky a cestování, toho možná nadchnou možnosti projektu LITS Global. Mladá a flexibilní organizace, která ve svém názvu zkracuje anglické Learning, Impact, Travel & Sustainability (učení, dopad, cestování a udržitelnost), rozjela spolupráci českých profesionálů se sociálními firmami v Asii a chystá se do Jižní Ameriky. Odvážlivci tak mohou odjet na dva až tři týdny pomáhat svým umem i tam.

10 důvodů, proč spolupracovat s neziskovkami

  1. Změna vám prospěje
    Dostat se občas mimo vlastní kancelář či domácí pracovnu do nového prostředí vám jenom prospěje. Návštěva neziskovky může být inspirativní sondou do neznáma.
  2. Navážete kontakty
    Poznáte řadu nových a zajímavých lidí, které byste při své běžné práci pravděpodobně nepotkali. O nové kontakty tedy rozhodně nebude nouze!
  3. Zkušeností není nikdy dost
    Nové prostředí, noví lidé a především naprosto nové zkušenosti. Např. marketing v komerční firmě je něco úplně jiného, než co vás čeká při propagaci neziskovky.
  4. Posílíte svou nezávislost
    Spolupracujete-li se stále stejnou klientelou, určitě vám prospěje vyzkoušet si celou spolupráci zase pěkně od nuly. Pomáhá to rozvoji a podněcuje vaši nezávislost.
  5. Budujete dobré jméno
    Tím, že uděláte občas něco zadarmo pro dobrou věc, o sobě mnohé říkáte. Vypovídá to o vaší ochotě, otevřenosti a odvaze pustit se do něčeho nového. Tyto vlastnosti oceňují i klienti. A kdo ví? Třeba bude příštím klientem právě neziskovka.
  6. Máte svůj díl úspěchu
    Akce se povede i díky letáčku, se kterým neziskovce pomůžete. Dobročinná sbírka vynese více, bude-li mít vámi vytvořené promo. Vše spolu souvisí. Není velká a malá pomoc. Každý přispívá, čím může, a stává se tak součástí velmi prospěšné věci.
  7. Opustíte komfortní zónu
    Spolupráce s netradičním klientem, kterým neziskovka jistě může být, vás dostane mimo komfortní zónu. Co na první pohled vypadá jako ztráta času, může být později nedocenitelná zkušenost.
  8. Získáte doporučení a reference
    Reference ze zavedených neziskovek mohou mít mnohem větší váhu, než si myslíte. Všude ve světě je to věc společenské a odborné prestiže. Pomalu ale jistě to přichází i k nám. Říká to o vás, že umíte dávat a velké výzvy vám nejsou cizí.
  9. Podpoříte to, co máte rádi
    Chtěli jste mít jako dítě psa a nešlo to? Pomozte psímu útulku. Milujete přírodu? Spojte se s organizací, která chrání životní prostředí. Pomoc v oblasti, která je vám blízká, těší o to více, že vás dané téma doopravdy baví.
  10. A to vše s dobrým pocitem
    Nezištná dobrovolnická práce hřeje u srdce. Pomoci tam, kde je doopravdy potřeba, vyvolává vřelý pocit zadostiučinění, který si za žádné vydělané peníze nepořídíte.

Kde začít?

To nejmenší, co můžete pro podporu neziskovek udělat, je šířit tento článek.

Sdílejte
a diskutujte

LinkedIn Facebook X (Twitter) Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí