Přihlašování ochranných známek není tak složité, jak se na první pohled zdá. Registraci běžné národní ochranné známky může zvládnout i odhodlaný laik. Pokud ví jak na to.
Upozornění autora: Tento návod je zastaralý, protože od roku 2007 se toho hodně změnilo! Všem zájemcům o registraci ochranné známky doporučuji navštívit školení JUDr. Jindry Šulcové Braň svou značku. Jindra je špičková expertka na známkové právo a její kurz hodnotím jako vynikající. Přínosem bude i pro marketéry a tvůrce značek:
Typická národní ochranná známka se přihlašuje pro obchodní název a logo nějakého produktu či firmy. Proto je velmi populární známka kombinovaná, kterou je chráněno celé obrazové zpracování. Oblíbené jsou také známky slovní pro samostatný název či slogan.
Registrace není obvykle náročná, nicméně pokud je váš případ čímkoli specifický, podejte raději přihlášku prostřednictvím odborného patentového zástupce. Následující návod je aktuální k červenci 2007. Postupujte podle něj výhradně na vlastní zodpovědnost s vědomím, že ačkoli základní postup zůstává stejný, změn ve známkovém právu je hodně a registrace může být komplikována řadou výjimek, které nemohou být v takto krátkém článku popsány, natož průběžně aktualizovány. Zejména při první registraci tedy buďte mimořádně pečliví. Jednoduché dotazy vám občas zodpoví i pracovníci Úřadu průmyslového vlastnictví (dále jen ÚPV), do jehož kompetence ochranné známky spadají.
Nový obchodní název vždy předem ověřte, ať máte jistotu, že stejné označení nepoužívá na trhu či dokonce ve stejném oboru někdo jiný. I kdyby konkurent neměl ochrannou známku, možným budoucím problémům předejdete nejlépe volbou jiného názvu.
Originální značka je lepší nejen z hlediska zapamatovatelnosti. Přihláška ochranné známky může být totiž také zamítnuta z důvodu zaměnitelnosti s podobnou známkou. O registraci je proto vhodné požádat dříve, než začnete značku užívat, protože když přihláška z nějakého důvodu neprojde, neohrozí to vaši pozici na trhu.
To samé platí v plném rozsahu také pro obrazovou část přihlašované známky, kterou je zpravidla nějaké logo. V žádném případě se nesnažte napodobovat cizí výtvory a hledejte originální vzhled, nejlépe ve spolupráci se zkušeným grafikem. Vedle placené rešerše ÚPV je to ten nejlepší způsob snížení rizika zamítnutí z důvodu zaměnitelnosti.
Známkou by měla být chráněna zejména klíčová část značky. Obvykle tedy vypouštíme typ firmy (např. s.r.o., a.s.), podtitul názvu (např. řešení pro vaše bydlení), koncovky domény (např. .cz, .com) a další podružnosti. Teprve pro tento základ názvu (jako např. Budvar či Invia) proveďte samotnou rešerši:
Stejná či podobná ochranná známka platná pro zcela odlišný seznam výrobků či služeb nemusí představovat problém, nicméně pokud by zde bylo reálné riziko záměny, zvažte registraci jiného názvu a nebo se obraťte na odborníka. Podle stejného doporučení se řiďte také v případě, že prohledávání internetu odhalí jiné podobné značky.
Každá ochranná známka je přihlašována pro libovolně rozsáhlý seznam výrobků a služeb. Princip ochrany spočívá v tom, že pro tyto výrobky či služby nemůže být registrována zaměnitelná známka jiného přihlašovatele. Zaměnitelná registrace pro odlišné výrobky či služby naopak možná je, takže je nezbytné provádět výběr položek velice pečlivě a neopomenout opravdu nic, co se dané značky týká.
Minimální platnost známky je 10 let a pozdější změny nejsou možné. To činí z registrace ochranné známky důležité strategické rozhodnutí, při kterém se zvažuje mimo jiné také budoucí potenciál přihlašované značky. Do přihlášky se tak dostanou rovněž později nevyužité položky, ale to prostě ke kvalitní, široce pojaté ochraně patří.
Pro výběr seznamu se používají standardní mezinárodní třídníky výrobků a služeb, které zveřejňuje ÚPV. Jde vlastně o velmi dlouhý trojjazyčný seznam čítající na 15 tisíc řádků, rozdělený tematicky do 45 tříd. Seznam je navíc značně nepřehledný a většina položek je v něm uvedena vícekrát. Postupné procházení všech tříd by bylo časově náročné a proto je dobré postupovat následovně:
Důležité upozornění: Poplatek za registraci je přímo úměrný počtu vybraných tříd bez ohledu na to, kolik položek je v dané třídě označeno. Někteří přihlašovatelé se proto snaží ušetřit na poplatku tím, že méně zastoupené a nedůležité třídy vypustí. Je to zdaleka nejčastější začátečnická chyba a opravdu jen výjimečně se tato drobná úspora vyplatí, protože se tím zároveň oslabuje ochrana značky.
Samotná přihláška je ve srovnání s přípravou seznamu celkem jednoduchá. Přesto je nutné věnovat jejímu vyplňování maximální pozornost:
X
typ známky. Ochranná známka slovní je známkou v běžném písmu, zatrhněte tedy příslušnou volbu ano. V případě známky kombinované ji ponechte nevyplněnu a zvolte černobílé provedení, aby byly chráněny všechny barevné varianty daného vyobrazení. O známku prostorovou ani známku tvořenou pouze barvou nejde, takže u těchto možností zatrhněte shodně ne.Podáním přihlášky a úhradou správního poplatku jsou většinou splněny všechny formální náležitosti. Stav podání pak můžete dále sledovat odesláním přiděleného evidenčního čísla v příslušném formuláři na stránkách ÚPV.
Od podání přihlášky do okamžiku, kdy vám poštou přijde dlouho očekávané Osvědčení o zápisu ochranné známky, uplyne podle okolností obvykle 6 až 12 měsíců. Také proto je vhodné přihlašovat známky dostatečně dlouho před jejich použitím v praxi.
V mezidobí po podání přihlášky vás mohou úředníci ÚPV ještě několikrát písemně kontaktovat ve věci zjištěných nedostatků. Pokud jste nepřehlédli něco důležitého při rešerši, nemělo by jít o nic vážného a vše se většinou vyřeší korespondenčně.
Pokud je přihláška napadena z důvodu zaměnitelnosti s jinou známkou, je situace složitější. V takovém případě je pak nutné postupovat přesně podle pokynů ÚPV a nebo se rovnou obrátit pro pomoc k odborníkovi.
Nedělejte si ale zbytečné obavy. Drtivá většina přihlášek ochranných známek podaných v dobré víře bez postranních úmyslů (a po důkladné rešerši) projde hladce celým schvalovacím procesem až k úspěšnému zápisu.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.