Většina freelancerů těžce tápe v tom, jak prakticky uchopit sociální sítě v podnikání. Zde máte použitelný návod i s pracovním sešitem a publikačním kalendářem ke stažení.
Musím se vám k něčemu přiznat: Na své sociální sítě nemám tolik času, kolik bych si přála. Takže i když se jedná o můj vlastní obor, o kterém mohu mluvit týdny a stále bych nevyčerpala všechny své zkušenosti, znalosti a nadšení, mé sociální profily nejsou dokonalou ukázkou síťujícího freelancera a rozhodně v tom nejsem sama.
Co je však důležité (a mohlo by dodat odhodlání i vám), přesto to funguje. Klienti volají a píšou takřka neustále.
Síťování není bůhvíjak složité a i při částečném zvládnutí vám mohou sítě hodně pomoci při navazování a udržování důležitých kontaktů. Což je zas dobrý předpoklad úspěchu na volné noze. Vaši klienti totiž až na výjimky na sítích jsou a tráví tam poměrně hodně času.
Na druhou stranu vím, že většina lidí to až tak jednoduše nevidí. Na sítích jsou, ale pasivně. Projevit se veřejně je pro ně výzva ne nepodobná vyvolání k sólovému zpěvu v hodině hudební výchovy. Dobrovolně se k vyvolání nikdo nehlásí.
Máte-li stejné trable, dala jsem pro vás dohromady pár tipů a kroků, které vám výstup z komfortní zóny dost ulehčí a ušetří spoustu práce. Ať už se totiž ve svém podnikání věnujeme čemukoliv, marketing je, byl a vždy bude hlavně otázkou času, kterého se nám nedostává. Provází nás v širokém slova smyslu neustále, ale čím dál víc jsou jeho epicentrem právě sociální sítě. Ať už obsahem, který pro ně vytváříme, tak zmínkami o nás, které se zde mohou objevovat bez jakékoliv možnosti kontroly. Jako v reálném životě i zde hodně záleží na naší pověsti a dobré práci, což by měl být naprostý základ, který může neuvěřitelně pomoci rozšiřování komunity našich fanoušků a potenciálních klientů.
Předpokládejme tedy, že jste skvělým a žádaným profesionálem. Což většinou znamená, že přes zakázky nestíháte moc další propagace a rádi byste to změnili. Víte totiž, že z dlouhodobého hlediska není dobré tyto věci zanedbávat a mohlo by tím utrpět vaše dobré jméno. Případně potřebujete nasměrovat pozornost publika novým směrem svého podnikání — upozornit na novinky nebo si získat nové publikum.
Ať už patříte mezi pokročilejší prezentéry na sociálních sítích a vaším cílem je pouze doladit stávající styl, nebo naopak patříte mezi ty, kteří si se sociálními médii příliš netykají, pojďme společně projít nejdůležitější kroky, které by každý z nás měl udělat. Věřím, že i když mohou vypadat zpočátku komplikovaně či snad až zbytečně, ušetří vám v budoucnu hodně času hlavně v podobě zoufalého přemýšlení, co teď. Navíc jsou uplatnitelné i v dalších oblastech vašeho marketingu.
Mnoho kroků, které si dále rozebereme, bude vypadat samozřejmě, nebo dokonce zbytečně. Jako například definice našich cílů. Vždyť je přeci znám, řeknete si: mít spokojené zákazníky, dělat pro ně skvělou práci a v ideálním případě ještě vydělat dostatek peněz. Jo, a taky mít nějaký ten volný čas.
To jsou ale hodně dlouhodobé cíle. Pokud je trochu rozkouskujeme na aktuální záměry, či alespoň roční plány, dostanete se na úplně jinou rovinu. A z ní už bude zřejmější, jak a co komunikovat na sociálních sítích. Aktuálním plánem může být:
získat více klientů z nadnárodních společností
zvýšit počet odběratelů newsletteru
prodávat víc toho či onoho produktu apod.
Nejraději s klienty při stanovování jejich cílů v komunikaci na sociálních sítích používám metodu SMART. V ideálním případě by měla být aplikovaná i na výše uvedené plány, tedy např. „získat v následujícím kvartále aspoň 2 nové klienty z nadnárodních společností“.
SMART cíle by měly být konkrétní (Specific), měřitelné (Measurable), splnitelné (Achievable), krátkodobě i dlouhodobě relevantní k ostatním oblastem vašeho podnikání (Relevant) a samozřejmě časově vymezené (Time framed).
Pojďme ale pro začátek tou nejjednodušší cestou. Jestli profily na sociálních sítích teprve budete zakládat nebo jste doposud nesledovali žádné výsledky, nedávejte si konkrétní cíle v počtu nových zákazníků, fanoušků, interakcí apod. Spíš se v plánech zaměřte na čas, který budete věnovat poznávání dané sociální sítě, sledování konkurence či dalších inspirativních účtů, učení se novým možnostem a monitorování novinek, s nimiž můžete pracovat. Nebo si stanovte počet příspěvků, které se pokusíte vytvořit. Nebo si dejte za cíl prozkoumat druhy obsahu, které byste chtěli připravovat (o tom si popovídáme dále v článku). Po třech měsících pravidelné práce s daným médiem už budete mít realističtější představy o tom, čeho lze dosáhnout a jak chcete zlepšovat metriky, na nichž vám záleží.
Pokud už své profily spravujete delší dobu, můžete se podívat do statistik a zaměřit se na sledování čísel, které považujete za nejdůležitější. Na Facebooku u firemních profilů máte celou sekci nazvanou Přehledy, Twitter nabízí zase své analytiky (poprvé je nutné je aktivovat), Instagram má u firemních účtů také své přehledy.
Následuje nejdůležitější pravidlo, které se snažím vštípit každému účastníkovi svých školení, na každé přednášce a každému klientovi — prostě každému, kdo mě poslouchá :-)
V kontextu podnikání a sítí není důležité, kolik máte fanoušků, nebo kolik jste dostali lajků! Je důležité, kolik získáte zákazníků!
Prosím, myslete na to za všech okolností.
Každému z nás dělá radost nový fanoušek nebo pár srdíček u příspěvku. Ale vůbec nic nám to neříká o lidech, kteří tyto aktivity udělali. Nevíme, jestli chtějí být našimi zákazníky, nebo je jen něco zaujalo na našem příspěvku. Vždy platí, že nejdůležitější metriky jsou dlouhodobě ty, pro které sociální profily zakládáme – tedy kolik lidí se díky nim stane naším zákazníkem, přihlásí se k odběru našeho newsletteru, přijde se podívat na naše stránky. Proto zde velkou roli hraje i pečlivá práce s nástrojem Google Analytics na vašich webových stránkách.
Druhotně je důležité i to, aby vaše profily rostly o kvalitní fanoušky, příspěvky se setkávaly s co největším zájmem v podobě reakcí, komentářů či sdílení a vaše publikum se rozšiřovalo. Ale pokud se budete soustředit na tato čísla jako to hlavní, mohou vás svádět k plytkému bulvárnímu obsahu, kterého jsou sociální sítě plné. A zákazníky vám to rozhodně nepřivede.
Definujte si tedy konkrétní cíle a zjistěte, jak je nejlépe měřit. Určitě se zaměřte na dosažitelné výsledky. Je velmi pravděpodobné, že na 10 tisíc prokliků na vaše webové stránky u jednoho příspěvku si budete muset chvíli počkat. Ale co třeba pro začátek vyzkoušet cíl 100 prokliků měsíčně? Pohlídejte si, aby to byly relevantní cíle — takové, které vám opravdu pomohou krátkodobě i dlouhodobě dosahovat požadovaných obchodních a marketingových úspěchů.
Definování cílových skupin podceňujeme mnohdy ještě více než stanovení cílů. Ale když nepřemýšlíte o tom, ke komu chcete mluvit, vaše příspěvky se budou často míjet účinkem.
Určitě máte nespornou výhodu, pokud jste (jako já) vášniví fanoušci své práce a mluvíte se svou krevní skupinou. Ale i tak vám přesnější definice cílové skupiny může přinést mnoho zajímavých podnětů pro obsah a konverzační témata. Navíc nezapomínejte na jednu důležitou věc — vaše cílovka nemusí být nutně tak zapálená pro věc.
Možná vás klienti potřebují jen v nouzi. Nebo jste pro ně se svými službami jednoduše nezbytní. Také jsem ráda, když vím, že je o mé účetnictví či právní problematiku postaráno, ale to neznamená, že jsou tyto dva obory mým koníčkem a zajímám se o ně na sociálních sítích. Stejně tak moc dobře vím, že moji klienti a účastníci mých školení nejsou ve většině případů nadšení uživatelé sociálních sítí. Jen ví, že je potřebují.
Skvělým pomocníkem při definování cílových skupin jsou tzv. persony. Jestli jste se s tímto termínem ještě nikdy nesetkali, vězte, že se jedná o pomyslného zástupce vaší cílové skupiny. Pokud totiž přemýšlíte o svých cílových skupinách, nebo ještě lépe, máte je perfektně zmapované na základě dat o dosavadních klientech a zákaznících, zjistíte, že mezi nimi existují vzorce. A z těchto vzorců pak lze vymodelovat Martina, Petru či Moniku.
Tyto smyšlené osoby, o kterých budete vědět maximum, pomohou jednodušeji najít témata, na která zákazníci uslyší. Persona je ideálně fiktivní, ale vychází z vašich znalostí trhu. Většina podnikatelů a firem má zcela logicky víc person. Pokud mají opravdu úzkou cílovou skupinu a tím pádem si vystačí i s jednou personou, mají obrovské štěstí a většinou mnohem jednodušší práci.
Nezapomínejte na to, že cílovou skupinou vaší komunikace nemusejí být jen zákazníci. Důležitá je i odborná veřejnost, kolegové a někdy i média. Hlavní otázkou je, kdo všechno vám kromě tradičních klientů ještě může v širším smyslu přivést nové zákazníky? S kým je dobré komunikovat? Máte i nějakou skupinu odpůrců či kritiků? I na ty je dobré se připravit. Každopádně netvořte person moc. Zkuste si ze začátku vytvořit 3–5 smyšlených osob a pokud bude potřeba, později je rozšiřujte.
Při vytváření person začněte pohlavím a jménem, klidně si k personě najděte na internetu i fotografii, která dle vás tuto osobu nejvěrněji vyobrazuje. Jméno a obrázek výrazně ulehčí vaší představivosti nejen při vytváření, ale i při následné komunikaci. Pak přijde na řadu množství informací, které je možné a mnohdy potřebné zodpovědět – věk, příjem, zaměstnání, rodinný stav, jak vypadá jeho/její pracovní den, kudy jezdí do práce, jak vypadá běžný volný den, kde získává informace, jaká média konzumuje (TV, rádio, noviny a časopisy), na jaké internetové stránky chodí, jaké sociální sítě používá, jaké problémy mu/jí můžete pomoci vyřešit, co od něj/ní nejčastěji slýcháváte, na co se vás nejčastěji ptá…
Doufejme, že na významu sociálních sítí už jsme se shodli. I proto vás nejspíš zaujal tento článek. Otázkou zůstává, jaké sítě zvolit?
Existují dva velmi špatné postupy: 1) Říct si, že pro vás sociální sítě nejsou vhodné (protože to neumíte, protože tam není cílovka, protože na to nemáte čas), nebo naopak 2) být všude a blbě (protože být na sociálních sítích je teď in a lepší je to pokrýt kompletně).
Nechápejte mě špatně. Je celkem možné, že pro vás opravdu sociální sítě nejsou ideálním médiem, ale je dobré mít toto rozhodnutí podložené fakty, ne domněnkami. Na Facebooku je v tuto chvíli cca pět milionů Čechů a téměř čtyři miliony z nich na tuto síť chodí denně. Jsou tam mladí, jsou tam staří, i když méně. Jsou tam různé demografické skupiny. Takže v praxi se opravdu výjimečně setkám se situací, kdy Facebook není pro podnikatele či freelancera vhodný. Stává se to, i když vzácně. Zato kobercový nálet na sítě je špatný snad vždy.
Při rozhodování o vhodných sociálních kanálech je potřeba vzít v potaz následující otázky:
Vaše odpovědi je nutné nějak sladit s tím, jaký vztah máte k jednotlivým sítím, kolik času jste na nich ochotni trávit (nebo trávíte) a jak moc vás bude bavit sledovat nové trendy.
Obecně platí, že čím více času a nadšení, tím lépe. Jako jinde v životě i zde trénink dělá mistry. Jen s tím rozdílem, že tady se u tréninku tolik nezapotíte. Stačí na dané síti aktivně být, klidně jen s osobním profilem, a sledovat, jak ji používá vaše okolí, vaše cílová skupina či konkurence. Nejlepší je vědomé pozorování — sledovat akce a reakce, hledat inspiraci, přemýšlet jak to či ono lze udělat, zkoušet. Číst odborné články a mít chuť vědět víc.
Určitě je dobré si jednotlivé sociální sítě osahat, ale pokud toužíte po jednoduché definici, nabízím alespoň základní srovnání:
Facebook — Přes dvě miliardy (!) uživatelů celosvětově, pět milionů u nás. Různé věkové i demografické skupiny. Uživatelé chodí na Facebook odpočívat, trávit volný čas, povídat si s přáteli. Hledají zde zábavu. Jedná se o nejkomplexnější síť, která nabízí jak uživatelům, tak firmám široké možnosti v komunikaci. Od vytváření příspěvků s obrázky, odkazy, videi až po zakládání událostí, diskusních skupin a velmi jednoduchých i levných placených reklam. Pokud chcete někde začít, Facebook bude na 99 % nejlepší volba.
LinkedIn — Druhá nejdůležitější sociální síť, pokud jde o podnikání. Sám LinkedIn se nazývá profesní sociální sítí a to proto, že jeho hlavním posláním je networking. Ze všech ostatních sociálních sítí je Facebooku nejpodobnější svými možnostmi (firemní profily, skupiny, možnosti u vytváření příspěvků a další komunikace). Váš soukromý profil je váš profesní životopis. Jedná se o ideální databázi pro vyhledávání pracovních příležitostí, dodavatelů, odběratelů, zákazníků a klientů. Můžete hledat firmy i jednotlivé profese, propojovat se s ostatními profesionály, komunikovat v soukromých zprávách či v oborových skupinách, nebo zvyšovat povědomí o vaší odbornosti přes obsah, který zde vytváříte. Ale počítejte s tím, že i když je na LinkedInu odhadem 1,5 milionu Čechů, jsou zde velmi pasivní. Zkrátka co si sami nenajdete, nenakontaktujete a nevykomunikujete, to většinou nemáte. Na druhou stranu vám LinkedIn může sloužit jako online profesní vizitka, je silný ve vyhledávačích a nabízí vše, co vaše prezentace může potřebovat.
Instagram — Sociální síť čistě o fotografiích a krátkých videích. Najdete zde hlavně mladé lidi do 30 let, ale věkové nůžky už se pomalu rozšiřují. V současné době jde o nejrychleji rostoucí a nejpopulárnější sociální médium. Pokud máte mladou cílovou skupinu, fotogenické produkty nebo sami velmi dobře a rádi fotíte, Instagram je skvělým komunikačním kanálem. Krása, trendy, móda, kultura, jídlo, cestování a příroda, to jsou nejpopulárnější témata, se kterými se lze na Instagram vydat. Když je nemáte, nezbývá než přijít s něčím zajímavým či originálním. Což bude chtít o poznání víc přemýšlení a kreativity, ale vždy se dá něco vymyslet.
Twitter — Můj nejoblíbenější. Z pohledu marketingu ale také nejnáročnější. Aktivnější je zde spíše starší publikum, které na Twitter chodí pro aktuální informace a konverzaci. Twitter je hlavně o textových příspěvcích a reakcích ostatních uživatelů na ně. Pokud máte co říci, chcete něco sdílet či máte chuť se zapojovat do konverzací pražské kavárny, Twitter si zamilujete. A on si možná zamiluje vás a bude vás podporovat ve vašem byznysu víc, než tušíte. Pokud na něm chcete co nejrychleji prodat své služby, očekávejte spíše zklamání.
YouTube — Fenomén YouTuberů je jedna věc, ale nezapomínejte, že na YouTube chodíme skoro všichni. A v průměru tam trávíme minimálně stejně času, jako na Facebooku. Pouštíme si videoklipy, rozhovory, videa s návody na to či ono, záznamy z přednášek… pro každého se najde něco. Ale vytvářet kvalitní a smysluplná videa, to není jen tak.
Snapchat — Už se s ním naštěstí nemusíte trápit. Cílovka do 20 let pomalu přechází na Instagram, i díky tzv. Instagram Stories, funkci, která kompletně okopírovala celý Snapchat a tím ho odsoudila k pomalému zániku (alespoň tak se to jeví nyní).
Pokud bych to měla zjednodušit:
Jako freelanceři věnujte hlavní pozornost Facebooku a LinkedInu. Je-li to možné, měli byste být na těchto sociálních sítích dohledatelní a mít zde kvalitní prezentace.
Sekundárně věnujte pozornost Instagramu, YouTube a Twitteru, ale pečlivě zvažte, jestli jsou pro vás vhodné.
Následují zástupy dalších sociálních sítí jako jsou Pinterest, Foursquare, Goodreads, Tumblr, sportovní aplikace, oborové sítě jako ProZ pro jazykové profesionály a stovky dalších. Na stránce The Conversation Prism najdete zajímavou infografiku (nedávno aktualizovanou po dlouhých pěti letech), která mapuje nejzajímavější social media služby a snaží se je i organizovat dle využití. Jak jsem již několikrát zmínila, není cílem být všude. Na druhou stranu i na nějaké malé sociální síti, kde komunikujete s ostatními nadšenci do knih, filmů či nějakého sportovního odvětví, můžete najít obrovské publikum, které bude určitě sledovat i to, co děláte ve svém profesním životě a může se stát vašimi klienty.
Přípravu máme za sebou, je čas na správu našich sexy profilů na sociálních sítích! Víme, co chceme, víme, ke komu budeme mluvit, a víme také na jakých sociálních sítích. Zbývá už jen vyřešit klíčový problém: Jak s co nejmenším úsilím vzbudit co největší pozornost naší cílové skupiny?
Pojďme ještě na pár menších průzkumů, které nám mohou pomoci. První z nich bude monitoring konkurence. Udělejte si ideálně seznam všech významných lidí a firem z vašeho oboru a nahlédněte i do zahraničí. Prozkoumejte zahraniční oborové konference a podívejte se na profily přednášejících. Takto najdete další profesionály, které ještě neznáte. Pokud to je možné (například na Twitteru či Instagramu), můžete se podívat, jaké účty všichni tito lidé sledují a mezi nimi objevit další oborovou inspiraci.
Důležitá poznámka na okraj. Vzhledem k tomu, že znám situaci, předem vás varuji: Můžete zjistit, že to ve vašem oboru nedělá nikdo výjimečně dobře. Nebo že to dokonce nedělá vůbec nikdo. Nenechte se tím ukolébat. Nechcete být jednookým králem sociálních sítí. Chtějte být setsakramentsky dobří, ať se o vás právem mluví!
Nebojte se hledat inspiraci i mimo svůj obor. Například prozkoumejte, jak se sociálními sítěmi pracují ostatní volnonožci. Nebo jiné obory, které jsou také relevantní pro vaši cílovou skupinu. Hledejte inspiraci i u profilů, které zajímají vás osobně. U vašich přátel.
Nedávno jsem pro svou přednášku na ostravském think-tanku Na volné noze vybrala tři osobnosti, ve kterých se ráda zhlížím. Zkuste takové také najít a popište si, proč vám imponují. Ptáte se, kdo jsou ti mí favorité?
Ráda bych ve své komunikaci byla stejnou klidnou silou a inspirací jako Mark Zuckerberg, chtěla bych být cool jako Arnold Schwarzenegger (mrkněte na všechny jeho sociální sítě) a vtipná jako Michelle Losekoot. Zkrátka mám nemalé cíle, ale ještě hodně práce s tím jich dosáhnout :-) A podobných zajímavých profilů, které mě nesmírně baví a posouvají, je samozřejmě víc. Sbíráte ty vaše? Přemýšleli jste o nich někdy? Ostatně, pusťte si pro inspiraci celou mou přednášku, jako lehký úvod do hledání:
U oblíbených profilů i konkurence sledujte, jaký vytvářejí obsah. Jak na něj publikum reaguje. Jak se líbí vám samotným? Jak se asi bude líbit vaší cílové skupině? I ve světě sociálních sítí už platí, že vše bylo vynalezeno, alespoň pokud jde o zajímavý obsah. Takže se nebojte inspirovat a kraďte jako umělci.
Zamyslete se zcela vážně nad tím, kdo jste, co chcete lidem říct a jak na ně chcete působit. Předpokládám, že opět zvedáte obočí, protože to přece víte. V mém oboru se tomu říká definice značky. Pohled zvenčí, očima zákazníků či kolegů vám možná přinese spoustu překvapení, jak vás vnímají ostatní, kde vidí vaše nejsilnější stránky a přínos, co naopak bude lepší potlačit. Můžete ale začít sami tím, že si zodpovíte následující otázky:
Nastal čas proběhnout cílovou rovinku a začít připravovat takové příspěvky, které se neztratí v záplavě ostatního obsahu. Budou podporovat vaše cíle, což znamená, že nebudou primárně o vás, ale o vaší cílové skupině (a pro vaši cílovou skupinu). Ostatně, nejlépe to vystihují dva z mých nejoblíbenějších citátů:
„Obsahový marketing je jako první rande. Pokud mluvíte jen o sobě, druhé rande už nebude.“ — David Beebe
„Nikdy nepodlehněte nebezpečné představě, že ostatním na vás záleží stejně jako vám samým.“ — Steve Barlett na Engage Prague
Kupříkladu na hlavní stránce Facebooku, kde čteme příspěvky našich přátel a sledovaných stránek, vidíme pouze asi procento toho, co všichni vytvořili a u čeho předpokládali, že je to natolik zajímavé, že si to budete chtít přečíst.
Všichni chceme mluvit o sobě, o našich emocích, radostech, úspěších, názorech. Chceme být slyšet a chceme, aby naše slovo mělo váhu. Chceme, aby se naši přátelé radovali z té padesáté fotky našeho nejkrásnějšího dítěte. Chceme, aby pochopili naše rozhořčení nad nějakým článkem. Chceme, aby láskyplně záviděli tu maledivskou pláž, zatímco oni v únoru mrznou na zamračené pražské zastávce cestou do práce. A chceme, aby si celý Facebook přečetl, že máme nový produkt a že jsme zkrátka nejlepší profesionálové široko daleko.
Ale stejně jako v reálném životě, ani na sociálních sítích neexistují žádné zkratky k úspěchu. Proto je na Facebooku potřeba se probojovat u vašeho zákazníka do nějakých 20 nejlepších příspěvků dne, protože přesně tolik si prý průměrně denně přečte. Tím, že ho budete zajímat, on bude s vaším obsahem interagovat a Facebook mu bude rád ukazovat další.
Ale ať na dané sociální síti vybírají uživatelům ten nejlepší obsah algoritmy, nebo vidí chronologicky všechno, co si olajkovali, váš úkol je stále stejný — musíte je umět zaujmout.
Ano, sociální sítě umí být zadarmo (obzvlášť pokud máte takový produkt, jehož sláva se šíří sama). Ale i to zadarmo je potřeba si odpracovat, byť jen hlavou. David Beebe má naprostou pravdu. Každý jeden zákazník je objekt vašeho zájmu. Musíte zjistit, na jaké sociální síti ho najdete a jak ho tam vlastně najdete v záplavě milionů dalších uživatelů. Musíte si vybírat, abyste nevyplýtvali svůj čas na schůzce s někým, kdo o vás nemá zájem, snažit se ho co nejvíce poznat, protože chcete udělat dobrý dojem a pak ho vzít na nejlepší rande jeho života. Být šarmantní, zábavný, inteligentní, naslouchat jeho touhám a ty plnit. Na papíře to zní hrozně jednoduše, ale jakmile dojde na věc, každému se potí ruce. A měly by i vám, když píšete příspěvek, protože pak budete vědět, že vám záleží na tom, aby uspěl.
Už dlouhé roky přednáším o sadě čtyř základních druhů obsahu. Nejdříve jsem ji definovala pro Facebook, ale postupem času mi došlo, že je platný pro všechny komunikační kanály (od blogu až po Instagram či YouTube). Každý z nich má svoji důležitou roli:
Zábava je to, pro co si uživatelé na sociální sítě chodí. Ať už je to vtipné video s lidmi, na které někdo vybafne, emotivní záznam ze Superstar nebo fotogalerie nejkrásnějších hotelů na světě. Většinou si jdeme na sociální sítě odpočinout od denního ruchu a přesně tento typ obsahu nás baví (kdo tvrdí, že nikdy neprokrastinoval u zábavného obsahu, ten to dělá dodnes). Vaším úkolem je mě nějakým takovým obsahem zaujmout. Ale v ideálním případě se nebudete prezentovat něčím úplně mimotematickým či povrchním. Pamatujte, že nechcete oslovit všechny, ale jen vaši cílovku. Zábavné a odlehčené příspěvky mají většinou lepší ohlas v podobě reakcí, komentářů či sdílení a pak se lépe šíří mezi nové publikum.
Vzdělávání je velmi podobně jako Zábava a může přivést nové čtenáře, protože se jedná o odborné články, informace z oboru, novinky, tipy a triky, návody či další přínosný obsah. Plní ale další dvě velmi důležité role. Vzdělává vaše potenciální klienty či zákazníky a vy tak ušetříte v budoucnu čas s vysvětlováním toho, co pro ně bude užitečné, jakou variantu si vybrat apod. Zkrátka k vám dorazí zákazník, který ví, co chce. A dále, publikováním odborného obsahu posilujete svou pověst profesionála. Lidé rádi objednávají služby těch, kteří svému oboru očividně rozumějí. Může se jednat o komentáře novinek, vlastní obsah (ten je nejcennější), ale i odkazy na cizí články s komentářem, proč je důležité si je přečíst.
Zákulisí zajímá také skoro všechny. Jakmile se potenciální zákazník objeví mezi vašimi fanoušky a projeví zájem, je potřeba se mu představit, nechat ho mrknout pod pokličku. K tomu slouží zákulisní obsah. Občas máme problém s tím být vidět a nechat lidem nahlédnout do něčeho, co již považujeme za své soukromí. Ale nebojte se, není potřeba je pouštět k sobě do kuchyně (pokud nejste kuchař či foodblogger). Vy sami si určujete hranice toho, co sdílíte a je mnoho osobních informací, které vaše publikum ocení a přitom vaše soukromí neohrozí. Zákulisní obsah se dá ještě rozdělit na informace o podnikání (historie, příběh, aktuální dění, novinky), informace o vás a vašem týmu (pracovní úspěchy jednotlivců, viditelné volnočasové aktivity či úspěchy, veřejná podpora z vaší strany, ukázky jejich práce), informace o jednotlivých produktech či službách (jak vznikají, statistiky apod.) a také příběhy klientů (reference, jak produkty používají, jak jim pomáhají).
Prodej či prodejní obsah je poslední kategorií. Než k němu váš zákazník dojde, musí si vás najít (většinou skrze zábavu či osvětu) a nechat se sbalit zákulisním obsahem. Pak teprve je ochoten reagovat na produktový příspěvek s odkazem na web, e-shop či školení.
Permanentně nevíme, co sakra dávat na sociální sítě. Ale jak už jsem zmínila na začátku, důležitou veličinou je čas. Jakmile si jednou sednete a sepíšete seznam všech možných informací a příspěvků, které můžete se svým publikem sdílet, zjistíte, že je na to v ideálním případě potřeba ještě více času, než jste si původně mysleli. Problémem totiž není absence obsahu, problémem je nedostatek času na jeho vytváření.
Posuďte sami: Zajímavé odkazy, případové studie, průzkumy, podcasty, e-booky, rozhovory, inspirace, infografiky, návody a průvodci, reference, tipy a triky, citáty či zajímavé myšlenky, webináře, ankety, otázky a odpovědi, novinky z oboru, úspěchy, neúspěchy a poučení z nich. Texty, videa, fotografie…
Dají se najít až stovky témat a formátů jejich sdílení. Jakmile je objevíte a sepíšete si vlastní seznam nebo myšlenkovou mapu, dojde vám, že potřebujete hodně času na vytváření takového obsahu. A k tomu se vždy hodí mít plán!
V našem oboru se mu říká publikační plán. Můžete používat některé z online nástrojů či služeb (čím hezčí a šikovnější, tím dražší), nebo si založit excelovou tabulku a v ní si připravit na den rozepsané čtvrtletí a jednotlivé sociální sítě.
Jako první si určitě naplánujte příspěvky, které míří na stanovené podnikatelské či marketingové cíle. Máte nový produkt, budete mít školení, chcete lákat lidi na svůj newsletter. Zkrátka prodejní příspěvky. Ty pak zkuste obalit všemi ostatními formáty a typy obsahu, tj. zábavou, odborným a zákulisním obsahem.
V rámci nejbližšího měsíce už je určitě potřeba, aby měl plán určitější podobu a na příštích 7 dní si do něj můžete rovnou příspěvky tvořit tak, jak budou vypadat. Máte-li méně času, můžete si v kalendáři vyhradit jednou týdně 2–3 hodiny na přípravu těchto příspěvků.
Některé sociální sítě či nástroje umí dokonce zveřejňovat obsah dle vámi zadaného data a času samy. Ráda si plánuji příspěvky přímo na Facebookové stránce v sekci Nástroje pro zveřejňování. Na druhou stranu třeba Instagram zatím podobné věci umět nechce a ani k nim nepouští služby třetích stran. Twitter lze plánovat přes TweetDeck či právě další služby jako Buffer či Hootsuite. Ale taková pořádná excelová tabulka, kde máte vše hezky pohromadě, na tu nic nemá. Alternativně lze jako plánovací kalendář použít třeba i služby typu Trello či Google Kalendář a jim podobné.
Abyste se příliš netrápili, připravila jsem pro vás pracovní sešit (ke stažení v PDF) i šablonu publikačního kalendáře v Google tabulce. Stačí si ji stáhnout, přeuložit do svého oblíbeného tabulkového procesoru, obarvit oblíbenými barvami či obohatit o další potřebné informace.
A to je vše, milí volnonožci a podnikatelé. O každém z výše uvedených témat by se daly psát romány. Nebo alespoň dlouhatánské články. Doufám ale, že jsem splnila svůj nejdůležitější cíl, tedy provést vás začátky a následným zlepšením komunikace na sociálních sítích.
Pamatujte si prosím, že zatímco většina se snaží hacknout dané sociální sítě a zjišťuje, jak často má publikovat, v kolik hodin je nejlepší zveřejňovat příspěvky, jak mají být dlouhé, zda mají obsahovat obrázek nebo video, vy se musíte snažit hacknout vaše budoucí zákazníky.
To znamená znát je natolik dobře, že budete sami vědět, kdy je vhodné s nimi sdílet jaký příspěvek. O čem ten příspěvek má být. Jak má být kvalitní, aby mohli ocenit to, že vás sledují. O co všechno se s nimi chcete podělit. A kam je nasměrovat.
Pokud zkusíte absolvovat všechny kroky zmíněné v článku, bude to pro vás jednodušší. A já se moc ráda dozvím, jak se vám to povedlo. Takže až budete mít v budoucnu chvilku času mezi tím skvělým obsahem a spoustou nových nadšených klientů, napište mi. A pokud chcete zůstat v kontaktu, přihlaste si odběr mého příležitostného newsletteru.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.