Tři tipy pro začínající copywritery

18. září 2020

Copywriterka Lída Maršálková si cestu k psaní našla poměrně brzy: „Jako dítě jsem víc času trávila u babiččina psacího stroje než na hřišti. Jakmile vzniklo nové dílo, rodina musela povinně nastoupit a poslechnout si, co jsem napsala.“ I přes tuto zálibu nakonec vystudovala jiný obor, nastoupila do korporace a textům se věnovala spíše po večerech. Jenže pak dostala padáka a jak sama říká, bylo to na jednu stranu vysvobození: „Šéfová byla ďábel a já chodila do kanceláře s úzkostmi. Tehdy opovržlivě prohlásila, že člověk jako já může dělat jen něco kreativního. Vzala jsem to jako výzvu.“

Brzy na to Lída nastoupila jako junior copywriter v Zootu, kde „sekala produktové popisky jako Baťa cvičky.“ A od té doby se do oboru ponořila naplno. Dnes už má coby copywriterka a obsahový stratég na volné noze za sebou přes 300 článků, 6500 produktových popisků, 50 newsletterů a klienty jako Bonami, Mall, Florea nebo Notino. „Baví mě ten přímý kontakt s klienty, kdy mezi námi nestojí můj šéf nebo projekťák. Věřím, že se to pozitivně promítá do mých textů,“ říká Lída a přidává na závěr tři doporučení pro začínající kolegy:

  1. Vzdělávejte se: Než se pustíte do své první zakázky, začněte vzděláváním. Čtěte a poslouchejte, navštivte alespoň jeden kurz nebo workshop, ať chybějící praxi doženete alespoň znalostmi.
  2. Neberte to na lehkou váhu: Spousta začínajících copywriterů přistupuje ke copywritingu lehkovážně. Myslí si, že stačí umět líbivě psát. Nebyla jsem jiná, což se mi párkrát vymstilo. Pokud se chcete vyhnout profesnímu faux pas a nezkazit si pověst hned na začátku, začněte právě výše zmíněným vzděláváním.
  3. Buďte zvídaví: Klienti ocení, že se o ně opravdu zajímáte. Vaše budoucí já vám navíc poděkuje, protože pro něj získáte vydatnou dávku podkladů. Čím více toho na začátku víte, tím snazší psaní bude. Máte-li nedostatek informací, vaříte z vody, psaní potrvá déle a s výsledkem nejspíš ani nebudete spokojení.
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn

Podobné novinky

Víc práce ≠ víc peněz

Zkušená tvůrkyně a spisovatelka Jessica Abelová napsala výborný osvětový článek o tom, proč tvůrci sklouzávají k tomu, že přidávají různé „výdělečné“ činnosti, aniž by to vedlo k vyššímu výdělku. Přidává také doporučení, jak přemýšlet o financích v podnikání tak, aby se kreativní člověk vyhrabal ze situace, kdy pracuje stále víc, ale na příjmech to není moc znát:

  1. První otázka, kterou si musíte zodpovědět, zní: Co je pro vás dostatečný příjem?
  2. Ujasněte si své osobní nároky (vedle zvýšení příjmů)
  3. Využijte to, co máte po ruce, abyste si vytvořili způsob práce, který naplní vaše osobní potřeby a zvýší váš příjem
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak na tvorbu obsahu

„Tvorba obsahu mi změnila život i podnikání,“ píše Tomáš Vachuda v nejnovějším, tradičně obsáhlém a nabitém článku na blogu. Tom v textu rozebírá nejčastější bariéry, které lidem brání s tvorbou začít, stejně jako popisuje, jak a kde hledat kvalitní náměty.

„Profík od amatéra se liší v tom, že tím procesem umí chodit rychleji a intuitivněji. A že vidí více krůčků toho procesu. Každopádně i ti nejlepší spisovatelé mají klidně celý tým redaktorů a editorů, kteří jejich texty upravují. Takže buďte v klidu. Dá se říct, že neumějí psát ani autoři bestsellerů. Tak nevyžadujte dokonalost ani od sebe.“

Mimochodem, mezi tipy na inspiraci Tom zmiňuje i několik našich článků a videí Na volné noze, spolu s řadou dalších výborných zdrojů, které sami rádi sledujeme.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Důležitost prázdna (nejen) o prázdninách

Tomáš Sobel vydal úžasnou prázdninovou epizodu o důležitosti prázdna (nejen) v kreativní práci, ve které se zamýšlí nad tím, jak odpočívat a nacházet při tom inspiraci pro další práci.

Tomův podcast Vaše jméno je vaše značka, o jehož pečlivé produkci napsal před časem i článek Podcasty, od nápadu k realizaci, je skutečným fenoménem a nová epizoda je teprve 17. v pořadí:

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Autentický švih

Pokud píšete či prodáváte příběhy, nebo máte ambici stát se spisovatelem, útlá knížečka The Authentic Swing by rozhodně neměla chybět ve vaší knihovně.

Není dlouhá. Není (moc) o golfu. Ani to není další z tuctových self-help knih.

Ve své podstatě je to kniha o vzniku jednoho románu a — na mnohem hlubší úrovni — o hledání vlastního autentického hlasu a vypravěčského stylu.

Steven Pressfield tuto knihu založil na poznámkách z psaní The Legend of Bagger Vance, svého prvního a průlomového románu z prostředí golfu. Stal se z něj bestseller a dokonce podle něj natočil film Robert Redford s Willem Smithem, Mattem Damonem a Charlize Theron v hlavních rolích.

Ze všech Pressfieldových knížek pro tvůrce a umělce, je právě tato možná nejlepší, tedy vedle mnohem slavnější Války umění.

Celá knížka se čte jako jeden velký příběh. Příběh s velkým Pé. Majstrštyk.

Umí ale být i praktická. Tady je například pasáž z kapitolky o Stevových pracovních návycích, v níž může snadno najít inspiraci každý, kdo zápolí s psaním delšího textu:

„Každý den, když dokončím práci, si poznamenám, na jakém projektu jsem pracoval a kolik hodin jsem na něm strávil. Mám také nástěnný kalendář, ten typ Sierra Club/Ansel Adams, s dvoupalcovým čtverečkem pro každý den. Do levého dolního rohu každého čtverečku si napíšu, co jsem ten den dělal za sport — fitko, běh, cokoli. Do pravého horního rohu dám jednopísmennou zkratku pro projekt, na kterém jsem pracoval — a odfajkuju ji.

Když pak můžu kouknout na celý list měsíce v kalendáři a napočítám dvacet, pětadvacet fajfek a stejný počet sportů, vím, že mám drajv. Spisovatel nemá šéfa. Nikdo mi nepošle výplatu, ani mě nepoplácá po rameni, ani mi nekoupí drink a neřekne mi: Dobrá práce, Steve. To musím udělat sám. Musím se vytáhnout z postele a naklusat do kanceláře. Musím se namotivovat, abych dostal chuť do práce, a když začnu nadávat a stěžovat si, musím se sám kopnou do zadku. Taky se rád odměním. Jednoduché věci. Když třeba dostanu balíček poštou, který vypadá, že by mohl obsahovat něco zajímavého, nedovolím si ho otevřít, dokud není má denní práce hotová. Život spisovatele je o sebemotivaci, sebekázni, sebeposílení a sebeověření. Potřebuju každý trik, na který si dokážu vzpomenout, abych mohl pokračovat.“

Audiorecenzi knihy si poslechněte zde:

Miloš Čermák o AI

AI je teď všude, ale dobré zdroje pro laiky v češtině aby pohledal. Jedním z nejlepších je týdenní AI audit na blogu/newsletteru Jedno procento Miloše Čermáka, který vtipně a s erudicí předního publicisty přibližuje překotné dění v AI.

Placený odběr vyjde na $5/měsíc či $30/rok (~660 Kč) a Miloš už má několik set předplatitelů. V newsletteru také vypisuje AI workshopy pro veřejnost. Pro profesionály pak pořádá se svou ženou Sentou Čermákovou nadupané otevřené školení Umělá inteligence: Klíč ke kreativitě a efektivitě.

Milošovo psaní o AI řadíme vedle Uměligence Davida Grudla, PickAI newsletteru Elišky Vyhnánkové a online aktivit Honzy Romportla (viz náš rozhovor) k nejlepším počinům českých freelancerů na téma AI. Miloš píše o IT celý svůj profesní život a na čtivosti jeho AI newsletterů je to obrovsky znát.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí