Tři tipy pro začínající copywritery

18. září 2020

Copywriterka Lída Maršálková si cestu k psaní našla poměrně brzy: „Jako dítě jsem víc času trávila u babiččina psacího stroje než na hřišti. Jakmile vzniklo nové dílo, rodina musela povinně nastoupit a poslechnout si, co jsem napsala.“ I přes tuto zálibu nakonec vystudovala jiný obor, nastoupila do korporace a textům se věnovala spíše po večerech. Jenže pak dostala padáka a jak sama říká, bylo to na jednu stranu vysvobození: „Šéfová byla ďábel a já chodila do kanceláře s úzkostmi. Tehdy opovržlivě prohlásila, že člověk jako já může dělat jen něco kreativního. Vzala jsem to jako výzvu.“

Brzy na to Lída nastoupila jako junior copywriter v Zootu, kde „sekala produktové popisky jako Baťa cvičky.“ A od té doby se do oboru ponořila naplno. Dnes už má coby copywriterka a obsahový stratég na volné noze za sebou přes 300 článků, 6500 produktových popisků, 50 newsletterů a klienty jako Bonami, Mall, Florea nebo Notino. „Baví mě ten přímý kontakt s klienty, kdy mezi námi nestojí můj šéf nebo projekťák. Věřím, že se to pozitivně promítá do mých textů,“ říká Lída a přidává na závěr tři doporučení pro začínající kolegy:

  1. Vzdělávejte se: Než se pustíte do své první zakázky, začněte vzděláváním. Čtěte a poslouchejte, navštivte alespoň jeden kurz nebo workshop, ať chybějící praxi doženete alespoň znalostmi.
  2. Neberte to na lehkou váhu: Spousta začínajících copywriterů přistupuje ke copywritingu lehkovážně. Myslí si, že stačí umět líbivě psát. Nebyla jsem jiná, což se mi párkrát vymstilo. Pokud se chcete vyhnout profesnímu faux pas a nezkazit si pověst hned na začátku, začněte právě výše zmíněným vzděláváním.
  3. Buďte zvídaví: Klienti ocení, že se o ně opravdu zajímáte. Vaše budoucí já vám navíc poděkuje, protože pro něj získáte vydatnou dávku podkladů. Čím více toho na začátku víte, tím snazší psaní bude. Máte-li nedostatek informací, vaříte z vody, psaní potrvá déle a s výsledkem nejspíš ani nebudete spokojení.
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Jak na tvůrčí blok

Bojujete s tvůrčím blokem? Martin Kavka se ve svém posledním newsletteru podělil o šest ryze praktických tipů, díky kterým se mu daří přes podobný stav dostat.

„Zjistil jsem, že – alespoň mně – docela zabírají časová omezení. Znáte to, když máte připravit přednášku za den, zvládnete to. A když na ni budete mít měsíc, budete ji piplat měsíc. Problém s tvůrčím blokem může být zkrátka v tom, že si nedáváte žádnou uzávěrku. A tak to dělám – omezuju se.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Google NotebookLM

Píšete, tvoříte, pracujete hlavou?

Pak by vás mohl zajímat AI nástroj Google NotebookLM, který je nově dostupný i v Česku a ostatních zemích EU.

NotebookLM usnadňuje psaní a rozvíjení vlastních nápadů nad zdroji, které sami do nástroje nahrajete a necháte schroustat AI modelem Google Gemini 1.5 Pro. NotebookLM vám pomůže s rešeršováním, psaním i redigováním obsahu a vaše data přitom zůstávají soukromá.

Na vývoji nástroje se mj. podílí autor řady populárně-vědeckých bestsellerů Steven Johnson. Jiný uznávaný expert na organizaci poznámek a autor knihy Pořiďte si druhý mozek, Tiago Forte, o NotebookLM říká, že je to „nejlepší software kdy vytvořený pro využití AI v kreativní práci.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Víc práce ≠ víc peněz

Zkušená tvůrkyně a spisovatelka Jessica Abelová napsala výborný osvětový článek o tom, proč tvůrci sklouzávají k tomu, že přidávají různé „výdělečné“ činnosti, aniž by to vedlo k vyššímu výdělku. Přidává také doporučení, jak přemýšlet o financích v podnikání tak, aby se kreativní člověk vyhrabal ze situace, kdy pracuje stále víc, ale na příjmech to není moc znát:

  1. První otázka, kterou si musíte zodpovědět, zní: Co je pro vás dostatečný příjem?
  2. Ujasněte si své osobní nároky (vedle zvýšení příjmů)
  3. Využijte to, co máte po ruce, abyste si vytvořili způsob práce, který naplní vaše osobní potřeby a zvýší váš příjem
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Jak na tvorbu obsahu

„Tvorba obsahu mi změnila život i podnikání,“ píše Tomáš Vachuda v nejnovějším, tradičně obsáhlém a nabitém článku na blogu. Tom v textu rozebírá nejčastější bariéry, které lidem brání s tvorbou začít, stejně jako popisuje, jak a kde hledat kvalitní náměty.

„Profík od amatéra se liší v tom, že tím procesem umí chodit rychleji a intuitivněji. A že vidí více krůčků toho procesu. Každopádně i ti nejlepší spisovatelé mají klidně celý tým redaktorů a editorů, kteří jejich texty upravují. Takže buďte v klidu. Dá se říct, že neumějí psát ani autoři bestsellerů. Tak nevyžadujte dokonalost ani od sebe.“

Mimochodem, mezi tipy na inspiraci Tom zmiňuje i několik našich článků a videí Na volné noze, spolu s řadou dalších výborných zdrojů, které sami rádi sledujeme.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Důležitost prázdna (nejen) o prázdninách

Tomáš Sobel vydal úžasnou prázdninovou epizodu o důležitosti prázdna (nejen) v kreativní práci, ve které se zamýšlí nad tím, jak odpočívat a nacházet při tom inspiraci pro další práci.

Tomův podcast Vaše jméno je vaše značka, o jehož pečlivé produkci napsal před časem i článek Podcasty, od nápadu k realizaci, je skutečným fenoménem a nová epizoda je teprve 17. v pořadí:

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí