Podobné novinky
Video TIP od Elišky
Chcete se zlepšit v práci s videem? Zkušená videoproducentka Eliška Martynková sdílí jednoduché tipy i hlubší postřehy a zamyšlení z praxe ve svém pravidelném newsletteru Video TIP od Elišky — v nedávných vydáních se věnovala např. tomu, co obecně rozhoduje o úspěchu videí nebo jak zajistit nejvyšší kvalitu při nahrávání na YouTube.
Výběr ze světa #18 z 2025
- How to Turn Your Freelance Business into a Scalable Brand — Sara Gibson dala dohromady srozumitelného a praktického průvodce pro freelancery, kteří chtějí vybudovat škálovatelnou značku – takovou, která přináší stabilní příjem, přesahuje rámec práce pro klienty a zároveň je profiluje jako lídry ve svém oboru.
- The Golden Rule for ADHD Creative Freelancers (Neurotypicals, It Works for You Too!) — Pro kreativní profesionály je odlišný způsob myšlení výhodou – ale zároveň může být i výzvou. Najít rovnováhu mezi vlastními talenty a nástrahami ADHD není vždy jednoduché. Justine Clay, certifikovaná ADHD koučka pro kreativce, sdílí princip, který pomáhá soustředit se na to skutečně podstatné.
- Analytical Thinking is the Most In-Demand Skill: Here’s How Freelancers Can Prove They’ve Got It, z webu The Freelance Informer — Analytické myšlení patří mezi nejžádanější dovednosti na trhu. Tento článek zkoumá, jak můžeme jako volnonožci efektivně prezentovat své schopnosti řešit problémy a pracovat s daty, abychom přitáhli nové klienty a příležitosti.
- How Can We Prepare the Next Generation of Freelancers? — Sarah Duran přináší pokračování své série online setkání Future is Freelance Forum. Aktuální téma je: Jak připravit novou generaci freelancerů? Akce proběhne 6. května a registrovat se můžete zdarma.
- When You Feel Trapped in Your “Successful” Freelance Business, Do This — Cítíte se ztracení? Austin L. Church sdílí své zkušenosti a doporučení, jak přehodnotit směr podnikání a znovu se spojit s tím, na čem skutečně záleží.
- Nail Your Freelancer Elevator Pitch into One Sentence: Attract Dream Clients Across All Platforms, z webu The Freelance Informer — Jak vypadá silný elevator pitch v jedné větě? Místo: „Píšu poutavé blogové příspěvky,“ zkuste třeba: „Tvořím blogový obsah, který dokáže zvýšit návštěvnost webu v průměru o 25 % během pouhých tří měsíců.“ Naučte se vyjádřit svou hodnotu stručně, konkrétně a s důrazem na výsledky – tak, aby váš pitch přitáhl kvalitní klienty, nastavil jasná očekávání a podpořil vaši cenu.
Freelancer Study 2025
Hezký začátek týdne! Krátce před Velikonocemi vyšly výsledky každoročního průzkumu Freelancer Study 2025, kterého se účastní zejména muži (84 %) s VŠ vzděláním (81 %) ze 73 zemí (95 % Evropa) a převážně technických a manažerských profesí (85 %). Jde tedy o poměrně úzký, ale zato hlubší pohled do podnikání 3.571 freelancerů, kterým se evidentně docela daří:
- 21 % má obrat přes €175.000, 16 % zisk přes €125,000
- €7.498 byl průměrný měsíční příjem
- průměrná hodinovka činila €100 a jen 14 % účtuje klientům méně než 80 % pracovního času, z průměru 40 hodin týdně
- €1.136 měsíčně si v průměru spoří na penzi, nejčastěji do akcií, fondů či nemovitostí, přesto má 49 % určité obavy z finanční situace v důchodu
- hlavní důvody pro vykročení na volnou nohu byly nezávislost (64 %), flexibilita (54 %) a lepší příležitosti či více peněz (54 %)
- nevýhodám kralovalo získávání nové práce a projektů (58 %), nejistota v plánování (45 %) a výkyvy příjmů (39 %)
- 38 % získává nové klienty aktivně, 62 % spoléhá na pasivní akvizici, typicky z webových platforem a katalogů
- 72 % se nějak podílí na strategii svých klientů
Do výsledného reportu přispělo také 16 expertů na freelancing z celého světa, včetně Roberta Vlacha. Pro srovnání mrkněte na výsledky našeho loňského průzkumu Jak se daří českým freelancerům, do kterého se naopak zapojilo o něco více žen než mužů.
Výběr ze světa #16 z 2025
- Freelancing in the Age of AI — Nejste si jistí, jak to bude s freelancingem v éře umělé inteligence? V této epizodě podcastu Lizzie Davey probírá obavy, změny v poptávce klientů a způsoby, jak se přizpůsobit – zjistíte, proč AI není váš nepřítel, jak ji chytře využívat a proč má lidská kreativita stále navrch.
- 8 Best Practices for Managing Client Expectations in Creative Projects — „Jasná komunikace pomáhá předcházet nedorozuměním, udržet projekty na správné cestě a budovat důvěru,“ píše Ivana Drakulevska a sdílí klíčové postupy, jak se vyhnout nepříjemným překvapením, posílit vztahy s klienty a odvádět práci, která předčí očekávání.
- How to Craft a Business Presentation That Doesn’t Bore People to Death — Nudné prezentace zabíjejí skvělé nápady. Článek Dereka Vaughna přináší praktické tipy, jak si rychle získat pozornost publika a udržet ji. Jak autor vysvětluje, klíčové body jsou jasné sdělení, vyprávění příběhů, poutavé vizuály, zapojení publika, promyšlený humor a konkrétní doporučení do praxe.
- Quick Wins to Boost Your Freelance Income This Month — Sara Gibson se v tomto článku věnuje výhodám i úskalím práce na volné noze a nabízí pět jednoduchých, praktických strategií, které můžete ihned vyzkoušet pro zvýšení příjmu.
- How to Get Your First Consulting Client (Without Ads or Cold Calls), longread od Melissy Liberman — Tento podrobný průvodce vede nové nezávislé konzultanty klíčovými změnami myšlení, praktickými strategiemi a nástroji, které potřebují k získání prvního důležitého klienta a vybudování udržitelného podnikání. Řeší vše od stanovení ceny a budování osobní značky až po smlouvy, marketing a denní rutiny.
- 5 Tips For a Good Freelance Profile Photo — Silná profilovka udělá na klienty skvělý první dojem. Tady je pár jednoduchých, ale důležitých tipů, na které myslet při jejím pořizování.
Erasmus pro podnikatele
Už jste slyšeli o Erasmu pro mladé podnikatele? Tento mezinárodní program nabízí možnost vycestovat do zahraničí a učit se od zkušených kolegů, nebo naopak hostit začínajícího podnikatele a předat mu své know-how. Zapojit se mohou podnikatelé s méně než tříletou praxí i ti zkušení (coby hostitelé), kteří chtějí navázat mezinárodní spolupráci.
Program probíhá celoročně, bez pevného termínu uzávěrky. Délka pobytu se pak pohybuje od 1 do 6 měsíců a začínající podnikatelé mohou získat finanční podporu na pokrytí nákladů, jejíž výše se liší podle cílové země.
Více informací a přihlášku najdete na oficiálním webu.