Filtrované výsledky průzkumu:
Jak se daří českým freelancerům?

30. listopadu 2015 Robert Vlach

Níže se zobrazují filtrované výsledky průzkumu. Kompletní výsledky lze filtrovat podle všech odpovědí, které měly alespoň 100 respondentů. Můžete si tedy vyjet výsledky pouze ve vašem oboru, nebo podle jiného kritéria.

Filtrované výsledky průzkumu: Jak se daří českým freelancerům?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

FILTROVANÉ VÝSLEDKY

Jak dlouho už pracuješ na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
9,01 %právě začínám
14,63 %1 až 2 roky
30,95 %3 až 5 let
23,13 %6 až 9 let
22,28 %10 a více let

Formálně je tvá práce na volné noze vedena převážně jak?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
70,58 %živnost
25,85 %podnikám jako OSVČ dle zvláštních předpisů (svobodná povolání, autorské činnosti aj.)
22,28 %vlastním či spoluvlastním společnost s r.o., přes kterou fakturuji
7,48 %nechávám se najímat do projektů jako zaměstnanec na dobu určitou
5,10 %práci mi zprostředkovává agentura, která vyřizuje i smlouvy a nutnou administrativu
4,42 %mám několik menších zaměstnaneckých úvazků, které kombinuji pro zajištění příjmu
3,91 %nepodnikám, jen uzavírám jednorázové smlouvy o dílo, dohody o provedení práce aj.
2,21 %jde o drobné nárazové příjmy, které nikde nevykazuji (výpomoc, doučování, úklid, hlídání aj.)
1,70 %mé příjmy jdou přes online platformu (např. Aukro, Fler, Airbnb aj.)
1,53 %příjmy na volné noze fakturuji přes rodiče, partnera či jinou osobu

PRÁCE S KLIENTY

Kam tvá práce oborově spadá?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
38,78 %web, programování a IT — webaři, vývojáři, startupisti, sociální sítě, UX, sw/hw…
28,06 %design a multimédia — grafici, designéři, ilustrátoři, fotografové, kameramani…
26,02 %marketing, prodej a PR — marketéři, PRisti, ideamakeři, sloganisti, SEO, PPC…
20,75 %psaní a práce s textem — copywriteři, blogeři, redaktoři, editoři, publicisté…
18,03 %jazykové služby — překladatelé, tlumočníci, korektoři, lektoři jazyků…
16,33 %vzdělávání a osvěta — školitelé, učitelé, lektoři, přednášející, pořadatelé akcí…
11,39 %podpora podnikání a řízení — poradci, projekťáci, auditoři, mentoři, investoři…
6,97 %obchodování a e-shopy — provozovatelé e-shopů, import-export, obchodníci…
6,80 %umění, tvorba a showbyznys — umělci, baviči, zpěváci, moderátoři, performeři…
5,10 %ostatní služby — chůvy, virtuální asistenti, auto-moto a co se jinam nevejde…
5,10 %psychologie a osobní rozvoj — psychologové, kouči, osobní poradci, motivátoři…
4,76 %stavebnictví a řemesla — řemeslníci, stavitelé, projektanti, architekti, statici…
2,21 %účetnictví, daně a právo — právníci, znalci, odhadci, účetní, daňoví poradci…
1,87 %malovýroba a móda — rukodělní výrobci, kutilky, módní návrháři, zlepšovatelé…
1,70 %cestování a turismus — průvodci, cestovní kanceláře, incoming, eventy…
1,36 %zdraví a péče o tělo — zdravotníci, terapeuti, výživáři, léčitelé, trenéři, maséři…
1,02 %pohostinství a ubytování — degustátoři, kavárníci, kuchaři, catering, Airbnb…
0,85 %zemědělství a chovatelství — veterináři, pěstitelé a chovatelé, ekofarmy…

Kdo jsou tví typičtí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
100,00 %velké firmy a korporace
79,08 %malé a střední firmy
38,61 %jednotlivci — veřejnost
19,73 %instituce a veřejná správa
17,86 %nezávislí profesionálové
16,67 %startupy a neformální týmy
15,65 %neziskovky a spolky

Odkud je většina tvých zákazníků?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
14,33 %z mého regionu
59,39 %z Česka
14,51 %z EU
11,77 %z celého světa

Kolik máš ročně klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
18,40 %mám 1 až 3 klienty ročně
54,68 %do 20 klientů
20,27 %do 100 klientů
6,64 %nepočítaně

Jak k tobě přicházejí noví klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
75,81 %osobní doporučení přes známé a kolegy
58,77 %kontakty z předchozího zaměstnání či projektů
46,68 %mám dobré jméno, lidi mě prostě už znají
39,18 %vlastní webové stránky
25,55 %networking a náhodná setkání
25,38 %sociální sítě
21,47 %zprostředkovaně přes agenturu
18,40 %přes B2B partnery (třeba přes firmu, se kterou dlouhodobě spolupracuješ)
15,67 %přes webové katalogy (Na volné noze, Firmy.cz aj.)
11,93 %přes mé přednášky a školení
11,75 %výběrová řízení či soutěže, kterých se účastním
10,56 %přes mou publikační činnost
5,45 %zprostředkovaně přes online platformu (Airbnb, Elance, Fler, Aukro, Uber, ePoptávka aj.)
3,92 %znají mne z médií
3,07 %přes nějakou formu placené reklamy (od PPC po billboardy)

Odměňuješ nějak lidi, kteří tě doporučují?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
5,63 %ne, beru to jako samozřejmost
67,58 %ne, ale poděkuji a případně se snažím doporučení opětovat
5,63 %ano, odměním je nějakým dárkem nebo poukazem
11,26 %ano, za dobré doporučení vyplácím i finanční provize
1,02 %ano, používám affiliate program na výpočet provizí
8,87 %zatím mě nedoporučují — tento dotaz se mě netýká

Jak rychle reaguješ na poptávky?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
15,99 %okamžitě, třeba i do jedné hodiny
40,99 %většinou ještě ten samý den
22,28 %do 1 pracovního dne
9,52 %do 2 pracovních dní
5,78 %jak to vyjde, někdy i za 3 dny nebo později
5,44 %poptávky obvykle nedostávám — dotaz se mě netýká

Odmítáš zakázky?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
11,26 %ne, držím se zásady, že dobrá práce se neodmítá, a snažím se vyjít zájemcům vstříc
24,40 %ne, neodmítám, ale při nedostatku času nabízím pozdější termíny dodání
43,17 %ano, ale snažím se neříkat přímo „ne“ (spíše zvýším cenu, doporučím kolegy apod.)
21,16 %ano, běžně, nemám s tím problém
4,61 %jiné

Poznámka: Odpověď „jiné“ zahrnovala v tomto případě nejrůznější kombinace výše uvedených možností od respondentů, kteří se nedokázali se žádnou z nich plně ztotožnit.

Scházíš se nezávazně se zájemci o tvou práci či služby?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
47,02 %příležitostně
35,26 %ano
17,72 %ne

Kolik času dáváš zájemcům v rámci úvodního jednání o zakázce zdarma?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
3,78 %ani minutu!
12,37 %do 30 minut
30,76 %do 1 hodiny
13,57 %do 4 hodin
4,81 %do 1 dne
20,10 %i několik dní, např. v rámci jednání o velké zakázce
14,60 %o zakázkách obvykle předem nejednám — dotaz se mě netýká

Uzavíráš se zákazníky písemné smlouvy?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
46,25 %příležitostně
34,30 %ano, běžně
19,45 %ne

JE TO I O PENĚZÍCH

Je práce na volné noze hlavním zdrojem tvých příjmů?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
91,45 %ano
6,84 %ne, mám to jako přivýdělek (při studiu, na rodičovské, v zaměstnání, startupu apod.)
1,71 %nevím, nedokážu na to jednoznačně odpovědět

Jak nejčastěji naceňuješ a účtuješ svou práci?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
60,65 %hodinová sazba — např. 250 Kč/hod × počet odpracovaných hodin
50,77 %individuální cena za projekt — např. výroba kuchyně dle návrhu 44.000 Kč apod.
24,36 %jednotková cena — např. 1 normostrana textu 400 Kč, úklid bytu 500 Kč apod.
23,68 %člověkodny — např. 4.000 Kč za den vykázané práce
18,06 %paušál — měsíční nebo roční předplatné služby, ať už ji klient využije nebo ne
15,16 %dle rozpočtu klienta — kvalitu a rozsah přizpůsobuji pevně danému rozpočtu klienta
11,24 %cenové varianty — např. varianta A za 7 tis. Kč, B za 15 tis. a C za 24 tis. Kč
10,39 %balíčková cena — typizovaná nabídka, např. web se 4 sekcemi 15.000 Kč apod.
7,84 %sjednaná mzda — má odměna je stanovena pracovní smlouvou, kterou uzavírám
6,81 %success/satisfaction fee — část odměny je vázána na výsledek/spokojenost klienta
6,47 %podíl na zisku — sjednávám si podíl v projektech, na kterých pracuji, např. startupy

Jaká je v průměru tvá hodinová odměna či sazba?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
0,86 %pod 100 Kč/hod
4,28 %100 až 199 Kč/hod
14,73 %200 až 299 Kč/hod
21,92 %300 až 499 Kč/hod
30,82 %500 až 999 Kč/hod
16,10 %1.000 až 1.999 Kč/hod
3,77 %nad 2.000 Kč/hod
7,53 %to nedokážu blíže určit ani spočítat

Jak obvykle přistupuješ ke zdražování?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
43,59 %individuálně — mám vícero cen pro různé klienty a při zdražování to zohledňuji
27,18 %zatím nezdražuji — dotaz se mě netýká
18,12 %průběžně — po malých krocích
7,18 %skokově — o 20 % a více
3,93 %periodicky — např. ceny pro rok 2016, pro následující školní rok apod.

Jaká je platební morálka tvých klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,43 %vynikající — platí většinou předem
49,57 %velmi dobrá — platí ve sjednané době splatnosti
37,65 %slušná — platí max. do týdne po splatnosti
6,98 %slabá — musím je upomínat i týdny po splatnosti
1,36 %katastrofální — platí i měsíce po splatnosti a někdy vůbec

Používáš nějaké metody prevence problémů s neplatiči?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
58,67 %intuice — nepracuji pro lidi, kteří se chovají divně, nebo ze kterých nemám dobrý pocit
23,98 %požaduji zaplacení zálohy předem v dostatečné výši, přinejmenším u nových klientů
21,60 %snažím se odhalit neplatiče předem pomocí internetové rešerše a dotazování kolegů
9,52 %pohledávky dokumentuji a případně vymáhám elektronickým platebním rozkazem
16,84 %bez odpovědi
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „O Vánocích si vzpomenu na neplatící klienty, pošlu jim poštou dopis a vždy všichni rádi zaplatí (pochopí, že to pro ně bude nejlepší možnost).“
  • „Používám firmu na vymáhání pohledávek.“
  • „Typologie klientů A, B, C, kterou úspěšně používám, dává hodně znaků dopředu, jak se klient bude chovat. Neplatiči jsou problémoví už od prvního kontaktu.“
  • „Hodnotím finanční situaci klienta dle informací, které mi o sobě sám poskytne v dotazníku.“
  • „Sankce na faktuře.“
  • „Po datu splatnosti zasílám upomínku emailem, případně volám. Začínám velmi přátelsky, postupně zvyšuji tlak, zatím vždy fungovalo.“

Kolik máš nedobytných pohledávek za celou dobu podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
43,34 %žádné, všichni mi zaplatili
25,60 %málo, pod 10 tisíc Kč
15,19 %10 až 50 tisíc Kč
6,83 %51 až 100 tisíc Kč
3,92 %101 až 200 tisíc Kč
3,24 %201 až 500 tisíc Kč
1,88 %větší než 500 tisíc Kč

Jaká je tvá současná finanční situace?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
26,07 %velmi dobrá
38,94 %spíše dobrá
26,93 %jsem na svém
6,86 %spíše špatná
1,20 %velmi špatná

Uvážíš-li čas práce na volné noze v měsíci, jak velkou část zhruba platí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
11,07 %vše — veškerý pracovní čas na volné noze mám placený
48,04 %většinu
23,85 %zhruba polovinu
6,98 %menšinu
10,05 %nevím — nedá se to tak říct nebo nemám představu

Vyděláváš na volné noze více než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
38,50 %ano, výrazně více
23,34 %ano, o něco více
13,29 %zhruba stejně
5,96 %ne, o něco méně
2,90 %ne, výrazně méně
16,01 %nevím — nemohu nebo nemám to s čím srovnávat

Jaký je tvůj roční obrat z práce na volné noze? (součet příjmů)

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,15 %do 120 tisíc Kč ročně = do 10 tisíc měsíčně
9,67 %120 až 240 tis. ročně = cca 10 až 20 tis. měsíčně
14,68 %240 až 360 tis. ročně = cca 20 až 30 tis. měsíčně
18,83 %360 až 540 tis. ročně = cca 30 až 45 tis. měsíčně
24,53 %540 tis. až 1 milión ročně = cca 45 až 80 tis. měsíčně
14,68 %1 až 1,5 mil. ročně = cca 80 až 125 tis. měsíčně
13,47 %nad 1,5 mil. ročně = nad 125 tis. měsíčně

Jak velká část tvého příjmu na volné noze pochází ze zahraničí?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
48,64 %žádná — mám příjmy pouze od klientů z Česka
32,65 %menšina
6,63 %zhruba polovina
9,01 %většina
3,06 %všechny — mé příjmy pocházejí výhradně ze zahraničí

Jak byl financován rozjezd tvého podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
65,02 %rozjezd byl kapitálově nenáročný, žádné financování nebylo zapotřebí
31,57 %veškeré investice šly výhradně z vlastních úspor a našich rodinných peněz
3,41 %s výraznějším podílem externího financování (půjčky, úvěry, dotace apod.)

PRACOVNÍ NÁVYKY

Kde obvykle pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
82,28 %doma
41,06 %u zákazníků
23,85 %na cestách
23,17 %ve vlastní kanceláři mimo domov
16,87 %v coworkingu nebo sdílené kanceláři
5,62 %na provozovně nebo v dílně

Kolik hodin týdně pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,52 %méně než 20 hodin
14,41 %20 až 29 hodin
23,67 %30 až 39 hodin
28,47 %40 až 49 hodin
15,61 %50 až 59 hodin
11,32 %přes 60 hodin týdně

Jak velkou část pracovního času strávíš u počítače?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
36,97 %všechen — prakticky celou pracovní dobu trávím u počítače
42,25 %většinu pracovního času trávím u počítače
14,48 %zhruba polovinu
5,45 %menšinu pracovního času strávím u počítače
0,85 %téměř žádný — s počítačem téměř nepracuji

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
71,33 %pracuji flexibilně v závislosti na okolnostech a povaze zakázky
26,11 %mám pravidelný režim a pevnou pracovní dobu, kterou se snažím dodržovat
2,56 %na volné noze pracuji po večerech a víkendech, přes den mám jinou práci

Jak často si dopřáváš cvičení, sport nebo jiný zdravý pohyb?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
15,04 %každý den mám nějaký pohyb (cvičení, procházka, běh, sport, fitko, pohyb v práci aj.)
39,49 %několikrát týdně podle možností
37,26 %pohybu mám nedostatek, ale chci to změnit
8,21 %minimálně, není to pro mne priorita — nemohu nebo nechci se více hýbat

Kolik hodin měsíčně věnuješ svému vzdělávání a rozvoji?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
7,84 %nevěnuji tomu prakticky žádný čas
37,99 %do 10 hodin měsíčně
23,68 %10 až 19 hodin měsíčně
11,58 %20 až 29 hodin měsíčně
8,18 %více než 30 hodin měsíčně
10,73 %nevím — nedokážu na to přesně odpovědět

Pracuješ běžně o víkendech a svátcích?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
48,64 %ano
41,67 %jen v některých částech roku, kdy je nejvíc práce
9,69 %ne

Kolik máš ročně celých týdnů dovolené, kdy nepracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
17,58 %0 — celotýdenní dovolenou bez práce nemám
14,16 %1 týden
34,81 %2 až 3 týdny
33,45 %4 týdny a více

Spolupracuješ s dalšími profesionály?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
18,87 %ne, až na výjimky zvládám vše bez cizí pomoci
24,87 %ano, ale jen v rámci odborné podpory (účetnictví, daně, právo a jiné odborné činnosti)
33,79 %ano, mám pár prověřených kolegů, které občas přizvu k většímu projektu
22,47 %ano, spolupracuji se skupinou freelancerů, na které mohu dle potřeby outsourcovat, delegovat či subkontraktovat práci

Máš nějaké zaměstnance?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
77,17 %ne
13,63 %ano, příležitostně, na přechodnou dobu
9,20 %ano, nastálo

Co děláš pro zvýšení své pracovní produktivity?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
72,54 %kalendář či diář — pomáhá mi organizovat práci a udržet celkový přehled
66,84 %poznámky — do mobilu, do zápisníku nebo na papírky; nespoléhám se na paměť
59,07 %úkolovník — udržuji si přehled to-do, tedy co a v jakém kontextu udělat
38,51 %to nejdůležitější na první místo — dělám přednostně to, co je skutečně důležité
32,30 %disciplinovanost a pravidelnost — umím máknout a mám ± stálou pracovní dobu
27,98 %zdravý životní styl — jsem v kondici, zdravě jím a pracuji v souladu se svými biorytmy
26,77 %podnikatelský minimalismus — umím osekat vše nepodstatné a jít k jádru věci
25,39 %každý den se počítá — každý den se snažím udělat nějakou důležitou, zásadní práci
25,22 %evidence klientů — vedu si přehlednou evidenci klientů a aktivně s ní pracuji
24,18 %aktivní boj s prokrastinací — mám problém s prokrastinací a snažím se ji omezovat
21,76 %projektové řízení — umím pracovat v projektovém týmu a řídit své i klientské projekty
20,73 %měření pracovního času — měřím a analyzuji (Toggl, Pomodoro, Paymo, stopky aj.)
20,21 %evidence poznámek — mám přehledný archiv dokumentů, nápadů a zápisků
18,31 %myšlenkové mapy a skečnouty — myslím vizuálně a pomáhá mi to být kreativní
14,51 %ergonomie pracoviště — mé pracoviště po všech stránkách podporuje můj výkon
13,64 %systémový přístup — na vše mám procesy / checklisty / tabulky / postupy / GTD
7,60 %osobní asistent — využívám pravidelnou cizí výpomoc na úklid / hlídání / vyřizování
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Piju čaj Matcha.“
  • „Nic z toho. Nemám ráda disciplínu, mé jméno je chaos. Někdy pracuju v kuse hodně hodin, jindy se mi zas nic dělat nechce, zůstanu v posteli, čtu si, jdu ven se psem a s kamarádkou na kafe a netrestám se za to :) Nemám ráda pravidelnost a nalajnovaný dny. Možná toho takhle udělám míň, ale s větší chutí a troufám si tvrdit, že na výsledku je to vidět.“
  • „Pracuju 18 hodin denně, jak můžu dělat ještě něco jiného?“
  • „Sloužím občas v krajské nemocnici, abych si vážila toho, jak se mám ve své ordinaci dobře.“

Používáš k práci některé z těchto nástrojů?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
75,68 %smartphone a aplikace v něm (iPhone, Android apod.)
64,12 %Gmail nebo Google Apps na vlastní doméně (pro elektronickou poštu)
56,46 %Disk Google (= Google Drive či Dokumenty Google, zkrátka kancelář v cloudu)
51,02 %Kalendář Google
46,26 %DropBox
29,59 %datová schránka pro komunikaci se státní správou
23,13 %Evernote
17,69 %Toggl
16,16 %Trello
15,82 %iDoklad
15,65 %Fakturoid
14,80 %Basecamp
6,80 %Wunderlist
6,12 %Todoist
7,99 %bez odpovědi

POCITY, HODNOTY, VIZE

Jsi na volné noze šťastnější než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
78,33 %ano :-)
19,97 %asi tak stejně
1,71 %ne :-(

Považuješ se za podnikatele/podnikatelku?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
58,43 %ano
41,57 %ne

Pracuješ na nějakém vlastním projektu?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
69,35 %ano
30,65 %ne

Jaké byly tvé začátky na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
55,50 %bokovky při zaměstnání, při studiu, na rodičovské apod.
29,04 %problémy v zaměstnání a chuť být svým vlastním pánem
21,48 %kontraktorská práce pro jednoho velkého klienta
17,35 %mé podnikání navázalo na předmět mého studia
16,49 %práce zdarma pro rodinu, kamarády či známé a snaha profesionalizovat se
11,86 %na začátku byl unikátní nápad, nadšení a odhodlání jej realizovat
8,25 %zaměstnavatel mě přiměl k založení živnosti a fakturování (tzv. švarcsystém)
7,22 %ztráta zaměstnání a nutnost rychle hledat alternativu
3,09 %impulz začít podnikat přišel od mého mentora, mistra či jiné autority, kterou uznávám
2,75 %na mateřské či rodičovské mi došlo, co chci skutečně dělat, a tomu se nyní věnuji
2,06 %mé podnikání je pokračováním rodinné tradice
0,86 %mám pronajatou franšízu a mé podnikání tedy vzešlo z cizího know-how

Jaké jsou pro tebe hlavní výhody práce na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
87,71 %flexibilita a svoboda
75,94 %jsem svým pánem
74,74 %dělám, co mě baví
66,04 %nezávislost
48,12 %víc peněz
45,22 %práce na sebe (ze všeho, co vymyslím a vytvořím, mohu v budoucnu dále profitovat)
41,13 %dobré jméno
40,96 %pestrý život
33,79 %víc času
30,20 %mobilita
30,03 %kvalitní vztahy
15,02 %jednoduchost
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Vidím v tom vyšší smysl.“
  • „Dobrý pocit vlastní důstojnosti, sebevědomí a sebeuvědomění.“
  • „Nemusím dělat morální kompromisy, které mi vadily v zaměstnání (články na míru velkým inzerentům, psaní bullshitu bez obsahu).“
  • „Nejsem součástí »politických« hrátek v korporátu. Mám svůj odstup. Když nechci, nemusím. Udržuju si mentální zdraví.“
  • „Mohu si zvolit, s jakými lidmi se budu stýkat. Nejsem nucena trávit podstatnou část pracovního dne v zaměstnání s lidmi, se kterými si nerozumím a nemám s nimi vůbec nic společného (abych to pak o to více musela kompenzovat vyhledáváním vhodných kontaktů).“

Jaké jsou naopak hlavní nevýhody tvého volnonožského života?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
62,46 %výkyvy příjmů
50,69 %nezastupitelnost
48,96 %ztráta hranic mezi prací a soukromím
45,16 %nejistota a stres
36,33 %sklony k workoholismu
33,74 %hledání klientů
33,56 %nedostatečná podpora v nemoci či rodičovství
30,45 %vysoké daně a odvody pojistného
26,64 %osamělost
18,34 %těžké začátky
17,65 %neplatiči
16,09 %náročná administrativa
7,79 %složitost
7,44 %korupce
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Únava a přepracování.“
  • „Nepociťuji žádné nevýhody.“
  • „Je to těžké, ale krásné :-)“
  • „Kolísání slučitelnosti mého volného času s volným časem mé drahé polovičky, která není na volné noze.“
  • „Vadí mi pranýřování OSVČ v médiích. Srovnávání se zaměstnanci nepřispívá k dobrému obrazu OSVČ ve společnosti.“

Co ti nejvíc pomáhá k úspěchu na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
73,88 %odbornost — mám nadprůměrné oborové znalosti a dovednosti, je o mne zájem
67,53 %dobré jméno — spousta lidí ví, že tuhle práci dělám dlouho a dobře, doporučují mne
60,82 %100% spolehlivost — dodržuji sjednané termíny a co slíbím, to platí; je na mě spoleh
60,14 %kontakty — z předchozího působení a projektů mám kvalitní kontakty, které využívám
33,51 %informovanost — sleduji články, knihy či videa o freelancingu a to mi pomáhá růst
33,33 %prezentační dovednosti — umím se postavit před lidi a podat přesvědčivý výkon
30,24 %psaný projev — umím slušně psát, což mi pomáhá získat lidi slovem pro mou věc
29,04 %tah na bránu — výsledek mé práce obvykle dalece překonává očekávání klientů
28,18 %osobní brand — jsem výrazná osobnost, umím se prezentovat a prodat to, co dovedu
27,49 %důraz na inovace — zaměřuji se na to, co je v mém oboru nové, a neustále inovuji
26,29 %intuice a obezřetnost — mám dar empatie i čuch na to, s kým nespolupracovat
25,60 %silné stránky — podnikání se opírá o mé přirozené přednosti, které velmi dobře znám
23,02 %profesní poslání — jde mi o víc, než jen vydělávat na zakázkách, a to mě odlišuje
22,34 %rodinné zázemí — v rodině mám oporu a mohu využívat společné věci k podnikání
19,59 %finanční rezerva — mám dost peněz stranou pro všechny případy a problémy
19,59 %vyjednávání — jsem dobrý vyjednavač a běžně při vyjednávání dosahuji svých cílů
18,38 %práce zdarma — občas podpořím nějaký neziskový projekt a vrací se mi to v dobrém
13,06 %prevence rizik — nečekám, až se problémy náhle objeví a snažím se jim předcházet
11,17 %finanční řízení — pečlivě si hlídám finance, vedu si rozvahu a/nebo přehled cashflow
5,50 %závazková dieta — omezuji závazky a ponechávám si prostor pro šťastné náhody
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Štěstí :-)“
  • „Odolnost vůči stresu.“
  • „Mentoring, mastermind.“
  • „Rozšiřování služeb u stálých zákazníků.“
  • „Vědomí, že pro mně jiná forma práce nepřichází v úvahu.“
  • „Jsem multikompetentní. Umím designovat vzdělávací programy a strategie realizace, lektorovat, koučovat, mentorovat, přednášet, v ČJ, AJ, NJ, tahle multifunkčnost se klientům líbí, protože by na to jinak hledali 3 různé lidi.“

Co všechno zapojuješ do svého osobního marketingu?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
61,73 %webové stránky
56,97 %LinkedIn
39,63 %doporučování se navzájem mezi kolegy
37,76 %Facebook
28,23 %online portfolio
25,68 %Twitter
24,66 %CV nebo přehled profesních úspěchů a milníků
24,32 %přednášková a lektorská činnost
23,64 %networking na akcích
20,92 %odborný blog nebo jiná publikační činnost
20,24 %osobní vizitka
19,73 %aktivní oslovování potenciálních klientů
17,01 %zapojení do freelance komunity
16,84 %písemná doporučení klientů, které dále uvádím při prezentaci mé práce
16,50 %osobní logo a vizuální styl
13,10 %členství v profesních organizacích
11,90 %stylové oblečení
7,65 %profesionální fotoportrét
6,46 %PPC reklama (Adwords, Sklik, Facebook propagace)
5,78 %mediální PR a spolupráce s novináři
5,78 %členství v coworkingu, které mi občas přináší i zakázky
3,57 %sídlo podnikání na dobré adrese
2,38 %intelektuální marketing (veřejný diskurs)
1,87 %videoblog či podcast
1,53 %marketingový plán a placené kampaně
1,19 %účast v podnikatelských soutěžích
4,59 %bez odpovědi

Jak to vidíš s prací na volné noze do budoucna?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
51,28 %chci zůstat na volné noze a rozvíjet se ve svém oboru
21,81 %nechávám tomu zcela volný průběh
19,59 %chci expandovat a přibírat lidi, volnou nohu beru jen jako dočasný mezistav
4,77 %uvažuji o návratu do zaměstnání, naskytne-li se vhodná příležitost či nabídka
2,56 %zatím si prací na volné noze jen přivydělávám a chci do toho šlápnout naplno

OSOBNÍ PROFIL

Jsi žena, nebo muž?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
68,67 %muž
31,33 %žena

Kolik ti je let?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
0,51 %méně než 18 let
9,20 %18 až 25
50,43 %26 až 35
27,09 %36 až 45
9,20 %46 až 55
3,58 %více než 55

Kde v současnosti bydlíš?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
42,76 %v Praze
13,97 %Jihomoravský kraj
8,69 %Středočeský kraj
6,64 %Moravskoslezský kraj
3,41 %Ústecký kraj
3,24 %Plzeňský kraj
3,07 %Královéhradecký kraj
3,07 %Zlínský kraj
2,90 %Olomoucký kraj
2,73 %Pardubický kraj
2,04 %Jihočeský kraj
2,04 %Liberecký kraj
1,87 %Vysočina (kraj)
1,87 %jinde v zahraničí
1,53 %na Slovensku
0,17 %Karlovarský kraj

Ovládáš nějaké světové jazyky?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
92,52 %angličtina
29,59 %němčina
14,63 %ruština
9,86 %francouzština
8,33 %španělština
1,02 %portugalština
0,85 %čínština
5,27 %bez odpovědi

Poznámka: U této otázky byla ponechána možnost vložit i jiné jazyky, vedle těch světových. Asi nepřekvapí, že převažovala polština a slovenština.

Jaké máš nejvyšší dosažené vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,83 %zahraniční univerzita
55,46 %česká univerzita
3,92 %vyšší odborná škola
30,38 %střední škola s maturitou
3,41 %jiné vzdělání bez maturity

Máš nějaké formální oborové vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 588 respondentů, kteří na otázku Kdo jsou tví typičtí klienti? odpověděli: velké firmy a korporace Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
43,60 %ano, ze střední nebo vysoké školy
38,41 %ne, jsem samouk na volné noze
17,99 %ano, mám na to kurz či školení

Poděkování

Děkuji vřele vám všem, kteří jste dotazník šířili. Především díky vám jsme mohli pracovat s nebývale velkým souborem odpovědí. Největší dík patří Laďce Zbiejczuk Suché za metodické vedení, Mirovi Szkanderovi za krásnou grafiku, celému týmu za podnětné připomínky a samozřejmě vám všem, kteří jste obětovali chvíli svého drahocenného času a dotazník vyplnili. Všechny vaše komentáře jsem si pozorně přečetl a pomohou mi jak s další interpretací výsledků, tak s návrhem budoucích průzkumů. Robert Vlach


Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí