Filtrované výsledky průzkumu:
Jak se daří českým freelancerům?

30. listopadu 2015 Robert Vlach

Níže se zobrazují filtrované výsledky průzkumu. Kompletní výsledky lze filtrovat podle všech odpovědí, které měly alespoň 100 respondentů. Můžete si tedy vyjet výsledky pouze ve vašem oboru, nebo podle jiného kritéria.

Filtrované výsledky průzkumu: Jak se daří českým freelancerům?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

FILTROVANÉ VÝSLEDKY

Jak dlouho už pracuješ na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
8,10 %právě začínám
20,11 %1 až 2 roky
33,52 %3 až 5 let
19,55 %6 až 9 let
18,72 %10 a více let

Formálně je tvá práce na volné noze vedena převážně jak?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
80,22 %živnost
19,50 %podnikám jako OSVČ dle zvláštních předpisů (svobodná povolání, autorské činnosti aj.)
12,53 %vlastním či spoluvlastním společnost s r.o., přes kterou fakturuji
3,34 %nechávám se najímat do projektů jako zaměstnanec na dobu určitou
3,06 %mám několik menších zaměstnaneckých úvazků, které kombinuji pro zajištění příjmu
3,06 %mé příjmy jdou přes online platformu (např. Aukro, Fler, Airbnb aj.)
3,06 %práci mi zprostředkovává agentura, která vyřizuje i smlouvy a nutnou administrativu
2,23 %jde o drobné nárazové příjmy, které nikde nevykazuji (výpomoc, doučování, úklid, hlídání aj.)
2,23 %nepodnikám, jen uzavírám jednorázové smlouvy o dílo, dohody o provedení práce aj.
2,23 %příjmy na volné noze fakturuji přes rodiče, partnera či jinou osobu

PRÁCE S KLIENTY

Kam tvá práce oborově spadá?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
34,26 %web, programování a IT — webaři, vývojáři, startupisti, sociální sítě, UX, sw/hw…
27,30 %design a multimédia — grafici, designéři, ilustrátoři, fotografové, kameramani…
22,56 %jazykové služby — překladatelé, tlumočníci, korektoři, lektoři jazyků…
20,61 %marketing, prodej a PR — marketéři, PRisti, ideamakeři, sloganisti, SEO, PPC…
15,60 %vzdělávání a osvěta — školitelé, učitelé, lektoři, přednášející, pořadatelé akcí…
15,32 %psaní a práce s textem — copywriteři, blogeři, redaktoři, editoři, publicisté…
10,58 %obchodování a e-shopy — provozovatelé e-shopů, import-export, obchodníci…
7,52 %podpora podnikání a řízení — poradci, projekťáci, auditoři, mentoři, investoři…
5,29 %stavebnictví a řemesla — řemeslníci, stavitelé, projektanti, architekti, statici…
4,74 %účetnictví, daně a právo — právníci, znalci, odhadci, účetní, daňoví poradci…
3,90 %psychologie a osobní rozvoj — psychologové, kouči, osobní poradci, motivátoři…
3,62 %zdraví a péče o tělo — zdravotníci, terapeuti, výživáři, léčitelé, trenéři, maséři…
3,06 %umění, tvorba a showbyznys — umělci, baviči, zpěváci, moderátoři, performeři…
2,23 %malovýroba a móda — rukodělní výrobci, kutilky, módní návrháři, zlepšovatelé…
2,23 %ostatní služby — chůvy, virtuální asistenti, auto-moto a co se jinam nevejde…
1,67 %pohostinství a ubytování — degustátoři, kavárníci, kuchaři, catering, Airbnb…
1,39 %cestování a turismus — průvodci, cestovní kanceláře, incoming, eventy…
0,84 %zemědělství a chovatelství — veterináři, pěstitelé a chovatelé, ekofarmy…

Kdo jsou tví typičtí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
82,35 %malé a střední firmy
64,71 %jednotlivci — veřejnost
29,41 %nezávislí profesionálové
25,77 %velké firmy a korporace
17,93 %instituce a veřejná správa
17,37 %neziskovky a spolky
13,45 %startupy a neformální týmy

Odkud je většina tvých zákazníků?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
24,02 %z mého regionu
61,73 %z Česka
9,22 %z EU
5,03 %z celého světa

Kolik máš ročně klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
7,30 %mám 1 až 3 klienty ročně
51,40 %do 20 klientů
33,43 %do 100 klientů
7,87 %nepočítaně

Jak k tobě přicházejí noví klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
100,00 %přes webové katalogy (Na volné noze, Firmy.cz aj.)
81,06 %osobní doporučení přes známé a kolegy
69,92 %vlastní webové stránky
40,67 %kontakty z předchozího zaměstnání či projektů
36,77 %sociální sítě
33,70 %mám dobré jméno, lidi mě prostě už znají
23,40 %networking a náhodná setkání
15,32 %zprostředkovaně přes agenturu
11,98 %přes B2B partnery (třeba přes firmu, se kterou dlouhodobě spolupracuješ)
11,98 %přes mou publikační činnost
10,58 %přes mé přednášky a školení
8,08 %přes nějakou formu placené reklamy (od PPC po billboardy)
7,80 %výběrová řízení či soutěže, kterých se účastním
6,41 %zprostředkovaně přes online platformu (Airbnb, Elance, Fler, Aukro, Uber, ePoptávka aj.)
2,79 %znají mne z médií

Odměňuješ nějak lidi, kteří tě doporučují?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,48 %ne, beru to jako samozřejmost
70,87 %ne, ale poděkuji a případně se snažím doporučení opětovat
9,52 %ano, odměním je nějakým dárkem nebo poukazem
7,84 %ano, za dobré doporučení vyplácím i finanční provize
0,00 %ano, používám affiliate program na výpočet provizí
7,28 %zatím mě nedoporučují — tento dotaz se mě netýká

Jak rychle reaguješ na poptávky?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
21,23 %okamžitě, třeba i do jedné hodiny
44,41 %většinou ještě ten samý den
23,74 %do 1 pracovního dne
7,26 %do 2 pracovních dní
2,79 %jak to vyjde, někdy i za 3 dny nebo později
0,56 %poptávky obvykle nedostávám — dotaz se mě netýká

Odmítáš zakázky?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
11,76 %ne, držím se zásady, že dobrá práce se neodmítá, a snažím se vyjít zájemcům vstříc
29,13 %ne, neodmítám, ale při nedostatku času nabízím pozdější termíny dodání
42,30 %ano, ale snažím se neříkat přímo „ne“ (spíše zvýším cenu, doporučím kolegy apod.)
16,81 %ano, běžně, nemám s tím problém
6,44 %jiné

Poznámka: Odpověď „jiné“ zahrnovala v tomto případě nejrůznější kombinace výše uvedených možností od respondentů, kteří se nedokázali se žádnou z nich plně ztotožnit.

Scházíš se nezávazně se zájemci o tvou práci či služby?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
54,06 %příležitostně
28,29 %ano
17,65 %ne

Kolik času dáváš zájemcům v rámci úvodního jednání o zakázce zdarma?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
2,53 %ani minutu!
17,13 %do 30 minut
43,26 %do 1 hodiny
8,71 %do 4 hodin
3,93 %do 1 dne
10,11 %i několik dní, např. v rámci jednání o velké zakázce
14,33 %o zakázkách obvykle předem nejednám — dotaz se mě netýká

Uzavíráš se zákazníky písemné smlouvy?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
45,66 %příležitostně
32,77 %ne
21,57 %ano, běžně

JE TO I O PENĚZÍCH

Je práce na volné noze hlavním zdrojem tvých příjmů?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
83,19 %ano
13,45 %ne, mám to jako přivýdělek (při studiu, na rodičovské, v zaměstnání, startupu apod.)
3,36 %nevím, nedokážu na to jednoznačně odpovědět

Jak nejčastěji naceňuješ a účtuješ svou práci?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
68,80 %hodinová sazba — např. 250 Kč/hod × počet odpracovaných hodin
52,09 %individuální cena za projekt — např. výroba kuchyně dle návrhu 44.000 Kč apod.
33,98 %jednotková cena — např. 1 normostrana textu 400 Kč, úklid bytu 500 Kč apod.
18,94 %paušál — měsíční nebo roční předplatné služby, ať už ji klient využije nebo ne
13,65 %cenové varianty — např. varianta A za 7 tis. Kč, B za 15 tis. a C za 24 tis. Kč
12,81 %balíčková cena — typizovaná nabídka, např. web se 4 sekcemi 15.000 Kč apod.
12,81 %dle rozpočtu klienta — kvalitu a rozsah přizpůsobuji pevně danému rozpočtu klienta
10,31 %člověkodny — např. 4.000 Kč za den vykázané práce
5,57 %podíl na zisku — sjednávám si podíl v projektech, na kterých pracuji, např. startupy
5,29 %sjednaná mzda — má odměna je stanovena pracovní smlouvou, kterou uzavírám
4,18 %success/satisfaction fee — část odměny je vázána na výsledek/spokojenost klienta

Jaká je v průměru tvá hodinová odměna či sazba?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
1,41 %pod 100 Kč/hod
7,04 %100 až 199 Kč/hod
14,65 %200 až 299 Kč/hod
33,24 %300 až 499 Kč/hod
25,35 %500 až 999 Kč/hod
9,01 %1.000 až 1.999 Kč/hod
0,85 %nad 2.000 Kč/hod
8,45 %to nedokážu blíže určit ani spočítat

Jak obvykle přistupuješ ke zdražování?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
39,50 %individuálně — mám vícero cen pro různé klienty a při zdražování to zohledňuji
28,57 %průběžně — po malých krocích
17,65 %zatím nezdražuji — dotaz se mě netýká
8,40 %skokově — o 20 % a více
5,88 %periodicky — např. ceny pro rok 2016, pro následující školní rok apod.

Jaká je platební morálka tvých klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
8,38 %vynikající — platí většinou předem
51,40 %velmi dobrá — platí ve sjednané době splatnosti
34,08 %slušná — platí max. do týdne po splatnosti
5,31 %slabá — musím je upomínat i týdny po splatnosti
0,84 %katastrofální — platí i měsíce po splatnosti a někdy vůbec

Používáš nějaké metody prevence problémů s neplatiči?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
57,38 %intuice — nepracuji pro lidi, kteří se chovají divně, nebo ze kterých nemám dobrý pocit
43,18 %požaduji zaplacení zálohy předem v dostatečné výši, přinejmenším u nových klientů
28,97 %snažím se odhalit neplatiče předem pomocí internetové rešerše a dotazování kolegů
8,36 %pohledávky dokumentuji a případně vymáhám elektronickým platebním rozkazem
11,98 %bez odpovědi
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „O Vánocích si vzpomenu na neplatící klienty, pošlu jim poštou dopis a vždy všichni rádi zaplatí (pochopí, že to pro ně bude nejlepší možnost).“
  • „Používám firmu na vymáhání pohledávek.“
  • „Typologie klientů A, B, C, kterou úspěšně používám, dává hodně znaků dopředu, jak se klient bude chovat. Neplatiči jsou problémoví už od prvního kontaktu.“
  • „Hodnotím finanční situaci klienta dle informací, které mi o sobě sám poskytne v dotazníku.“
  • „Sankce na faktuře.“
  • „Po datu splatnosti zasílám upomínku emailem, případně volám. Začínám velmi přátelsky, postupně zvyšuji tlak, zatím vždy fungovalo.“

Kolik máš nedobytných pohledávek za celou dobu podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
43,18 %žádné, všichni mi zaplatili
31,75 %málo, pod 10 tisíc Kč
15,88 %10 až 50 tisíc Kč
5,29 %51 až 100 tisíc Kč
1,39 %101 až 200 tisíc Kč
1,95 %201 až 500 tisíc Kč
0,56 %větší než 500 tisíc Kč

Jaká je tvá současná finanční situace?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
18,52 %velmi dobrá
35,33 %spíše dobrá
35,61 %jsem na svém
9,40 %spíše špatná
1,14 %velmi špatná

Uvážíš-li čas práce na volné noze v měsíci, jak velkou část zhruba platí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
5,01 %vše — veškerý pracovní čas na volné noze mám placený
45,96 %většinu
22,84 %zhruba polovinu
11,14 %menšinu
15,04 %nevím — nedá se to tak říct nebo nemám představu

Vyděláváš na volné noze více než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
24,65 %ano, výrazně více
29,69 %ano, o něco více
13,45 %zhruba stejně
7,84 %ne, o něco méně
5,04 %ne, výrazně méně
19,33 %nevím — nemohu nebo nemám to s čím srovnávat

Jaký je tvůj roční obrat z práce na volné noze? (součet příjmů)

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
15,06 %do 120 tisíc Kč ročně = do 10 tisíc měsíčně
16,48 %120 až 240 tis. ročně = cca 10 až 20 tis. měsíčně
19,89 %240 až 360 tis. ročně = cca 20 až 30 tis. měsíčně
17,61 %360 až 540 tis. ročně = cca 30 až 45 tis. měsíčně
19,03 %540 tis. až 1 milión ročně = cca 45 až 80 tis. měsíčně
7,67 %1 až 1,5 mil. ročně = cca 80 až 125 tis. měsíčně
4,26 %nad 1,5 mil. ročně = nad 125 tis. měsíčně

Jak velká část tvého příjmu na volné noze pochází ze zahraničí?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
53,35 %žádná — mám příjmy pouze od klientů z Česka
36,31 %menšina
5,03 %zhruba polovina
4,75 %většina
0,56 %všechny — mé příjmy pocházejí výhradně ze zahraničí

Jak byl financován rozjezd tvého podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
61,28 %rozjezd byl kapitálově nenáročný, žádné financování nebylo zapotřebí
35,65 %veškeré investice šly výhradně z vlastních úspor a našich rodinných peněz
3,06 %s výraznějším podílem externího financování (půjčky, úvěry, dotace apod.)

PRACOVNÍ NÁVYKY

Kde obvykle pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
87,47 %doma
25,91 %u zákazníků
18,94 %ve vlastní kanceláři mimo domov
17,83 %na cestách
13,09 %v coworkingu nebo sdílené kanceláři
9,19 %na provozovně nebo v dílně

Kolik hodin týdně pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
9,50 %méně než 20 hodin
18,72 %20 až 29 hodin
23,18 %30 až 39 hodin
25,14 %40 až 49 hodin
17,32 %50 až 59 hodin
6,15 %přes 60 hodin týdně

Jak velkou část pracovního času strávíš u počítače?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
41,90 %všechen — prakticky celou pracovní dobu trávím u počítače
38,83 %většinu pracovního času trávím u počítače
12,85 %zhruba polovinu
5,87 %menšinu pracovního času strávím u počítače
0,56 %téměř žádný — s počítačem téměř nepracuji

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
67,13 %pracuji flexibilně v závislosti na okolnostech a povaze zakázky
26,46 %mám pravidelný režim a pevnou pracovní dobu, kterou se snažím dodržovat
6,41 %na volné noze pracuji po večerech a víkendech, přes den mám jinou práci

Jak často si dopřáváš cvičení, sport nebo jiný zdravý pohyb?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
19,22 %každý den mám nějaký pohyb (cvičení, procházka, běh, sport, fitko, pohyb v práci aj.)
40,39 %několikrát týdně podle možností
35,10 %pohybu mám nedostatek, ale chci to změnit
5,29 %minimálně, není to pro mne priorita — nemohu nebo nechci se více hýbat

Kolik hodin měsíčně věnuješ svému vzdělávání a rozvoji?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,46 %nevěnuji tomu prakticky žádný čas
43,45 %do 10 hodin měsíčně
22,84 %10 až 19 hodin měsíčně
10,31 %20 až 29 hodin měsíčně
9,47 %více než 30 hodin měsíčně
9,47 %nevím — nedokážu na to přesně odpovědět

Pracuješ běžně o víkendech a svátcích?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
50,42 %ano
40,39 %jen v některých částech roku, kdy je nejvíc práce
9,19 %ne

Kolik máš ročně celých týdnů dovolené, kdy nepracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
18,49 %0 — celotýdenní dovolenou bez práce nemám
16,53 %1 týden
36,41 %2 až 3 týdny
28,57 %4 týdny a více

Spolupracuješ s dalšími profesionály?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
22,69 %ne, až na výjimky zvládám vše bez cizí pomoci
29,69 %ano, ale jen v rámci odborné podpory (účetnictví, daně, právo a jiné odborné činnosti)
28,85 %ano, mám pár prověřených kolegů, které občas přizvu k většímu projektu
18,77 %ano, spolupracuji se skupinou freelancerů, na které mohu dle potřeby outsourcovat, delegovat či subkontraktovat práci

Máš nějaké zaměstnance?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
87,68 %ne
8,12 %ano, příležitostně, na přechodnou dobu
4,20 %ano, nastálo

Co děláš pro zvýšení své pracovní produktivity?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
72,47 %poznámky — do mobilu, do zápisníku nebo na papírky; nespoléhám se na paměť
70,51 %kalendář či diář — pomáhá mi organizovat práci a udržet celkový přehled
60,67 %úkolovník — udržuji si přehled to-do, tedy co a v jakém kontextu udělat
44,10 %to nejdůležitější na první místo — dělám přednostně to, co je skutečně důležité
36,24 %zdravý životní styl — jsem v kondici, zdravě jím a pracuji v souladu se svými biorytmy
34,83 %disciplinovanost a pravidelnost — umím máknout a mám ± stálou pracovní dobu
29,49 %každý den se počítá — každý den se snažím udělat nějakou důležitou, zásadní práci
28,65 %evidence klientů — vedu si přehlednou evidenci klientů a aktivně s ní pracuji
27,53 %měření pracovního času — měřím a analyzuji (Toggl, Pomodoro, Paymo, stopky aj.)
25,28 %aktivní boj s prokrastinací — mám problém s prokrastinací a snažím se ji omezovat
20,22 %podnikatelský minimalismus — umím osekat vše nepodstatné a jít k jádru věci
18,26 %evidence poznámek — mám přehledný archiv dokumentů, nápadů a zápisků
16,29 %ergonomie pracoviště — mé pracoviště po všech stránkách podporuje můj výkon
13,76 %myšlenkové mapy a skečnouty — myslím vizuálně a pomáhá mi to být kreativní
13,20 %projektové řízení — umím pracovat v projektovém týmu a řídit své i klientské projekty
13,20 %systémový přístup — na vše mám procesy / checklisty / tabulky / postupy / GTD
7,58 %osobní asistent — využívám pravidelnou cizí výpomoc na úklid / hlídání / vyřizování
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Piju čaj Matcha.“
  • „Nic z toho. Nemám ráda disciplínu, mé jméno je chaos. Někdy pracuju v kuse hodně hodin, jindy se mi zas nic dělat nechce, zůstanu v posteli, čtu si, jdu ven se psem a s kamarádkou na kafe a netrestám se za to :) Nemám ráda pravidelnost a nalajnovaný dny. Možná toho takhle udělám míň, ale s větší chutí a troufám si tvrdit, že na výsledku je to vidět.“
  • „Pracuju 18 hodin denně, jak můžu dělat ještě něco jiného?“
  • „Sloužím občas v krajské nemocnici, abych si vážila toho, jak se mám ve své ordinaci dobře.“

Používáš k práci některé z těchto nástrojů?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
69,64 %smartphone a aplikace v něm (iPhone, Android apod.)
59,61 %Gmail nebo Google Apps na vlastní doméně (pro elektronickou poštu)
53,76 %Disk Google (= Google Drive či Dokumenty Google, zkrátka kancelář v cloudu)
45,13 %Kalendář Google
38,44 %DropBox
27,30 %Toggl
25,91 %datová schránka pro komunikaci se státní správou
18,11 %Evernote
13,65 %iDoklad
13,09 %Trello
11,98 %Fakturoid
7,52 %Basecamp
6,96 %Todoist
5,57 %Wunderlist
8,08 %bez odpovědi

POCITY, HODNOTY, VIZE

Jsi na volné noze šťastnější než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
80,34 %ano :-)
17,98 %asi tak stejně
1,69 %ne :-(

Považuješ se za podnikatele/podnikatelku?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
65,45 %ano
34,55 %ne

Pracuješ na nějakém vlastním projektu?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
70,59 %ano
29,41 %ne

Jaké byly tvé začátky na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
63,10 %bokovky při zaměstnání, při studiu, na rodičovské apod.
29,30 %problémy v zaměstnání a chuť být svým vlastním pánem
24,79 %mé podnikání navázalo na předmět mého studia
22,54 %práce zdarma pro rodinu, kamarády či známé a snaha profesionalizovat se
11,83 %kontraktorská práce pro jednoho velkého klienta
7,61 %na začátku byl unikátní nápad, nadšení a odhodlání jej realizovat
6,76 %ztráta zaměstnání a nutnost rychle hledat alternativu
5,92 %na mateřské či rodičovské mi došlo, co chci skutečně dělat, a tomu se nyní věnuji
4,51 %impulz začít podnikat přišel od mého mentora, mistra či jiné autority, kterou uznávám
3,94 %zaměstnavatel mě přiměl k založení živnosti a fakturování (tzv. švarcsystém)
2,54 %mé podnikání je pokračováním rodinné tradice
0,56 %mám pronajatou franšízu a mé podnikání tedy vzešlo z cizího know-how

Jaké jsou pro tebe hlavní výhody práce na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
89,69 %flexibilita a svoboda
81,06 %dělám, co mě baví
80,78 %jsem svým pánem
72,42 %nezávislost
57,66 %práce na sebe (ze všeho, co vymyslím a vytvořím, mohu v budoucnu dále profitovat)
45,68 %pestrý život
45,13 %dobré jméno
40,39 %víc peněz
36,77 %mobilita
33,15 %víc času
27,86 %kvalitní vztahy
17,83 %jednoduchost
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Vidím v tom vyšší smysl.“
  • „Dobrý pocit vlastní důstojnosti, sebevědomí a sebeuvědomění.“
  • „Nemusím dělat morální kompromisy, které mi vadily v zaměstnání (články na míru velkým inzerentům, psaní bullshitu bez obsahu).“
  • „Nejsem součástí »politických« hrátek v korporátu. Mám svůj odstup. Když nechci, nemusím. Udržuju si mentální zdraví.“
  • „Mohu si zvolit, s jakými lidmi se budu stýkat. Nejsem nucena trávit podstatnou část pracovního dne v zaměstnání s lidmi, se kterými si nerozumím a nemám s nimi vůbec nic společného (abych to pak o to více musela kompenzovat vyhledáváním vhodných kontaktů).“

Jaké jsou naopak hlavní nevýhody tvého volnonožského života?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
70,70 %výkyvy příjmů
49,86 %ztráta hranic mezi prací a soukromím
46,76 %nezastupitelnost
43,94 %nejistota a stres
37,46 %nedostatečná podpora v nemoci či rodičovství
37,18 %hledání klientů
36,06 %sklony k workoholismu
33,24 %osamělost
25,07 %těžké začátky
23,38 %vysoké daně a odvody pojistného
19,72 %neplatiči
13,24 %náročná administrativa
7,04 %složitost
3,10 %korupce
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Únava a přepracování.“
  • „Nepociťuji žádné nevýhody.“
  • „Je to těžké, ale krásné :-)“
  • „Kolísání slučitelnosti mého volného času s volným časem mé drahé polovičky, která není na volné noze.“
  • „Vadí mi pranýřování OSVČ v médiích. Srovnávání se zaměstnanci nepřispívá k dobrému obrazu OSVČ ve společnosti.“

Co ti nejvíc pomáhá k úspěchu na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
67,80 %100% spolehlivost — dodržuji sjednané termíny a co slíbím, to platí; je na mě spoleh
64,12 %odbornost — mám nadprůměrné oborové znalosti a dovednosti, je o mne zájem
62,15 %dobré jméno — spousta lidí ví, že tuhle práci dělám dlouho a dobře, doporučují mne
45,48 %kontakty — z předchozího působení a projektů mám kvalitní kontakty, které využívám
39,83 %informovanost — sleduji články, knihy či videa o freelancingu a to mi pomáhá růst
31,92 %psaný projev — umím slušně psát, což mi pomáhá získat lidi slovem pro mou věc
31,07 %rodinné zázemí — v rodině mám oporu a mohu využívat společné věci k podnikání
30,79 %silné stránky — podnikání se opírá o mé přirozené přednosti, které velmi dobře znám
29,66 %profesní poslání — jde mi o víc, než jen vydělávat na zakázkách, a to mě odlišuje
25,14 %tah na bránu — výsledek mé práce obvykle dalece překonává očekávání klientů
24,29 %intuice a obezřetnost — mám dar empatie i čuch na to, s kým nespolupracovat
23,16 %prezentační dovednosti — umím se postavit před lidi a podat přesvědčivý výkon
22,32 %práce zdarma — občas podpořím nějaký neziskový projekt a vrací se mi to v dobrém
22,03 %důraz na inovace — zaměřuji se na to, co je v mém oboru nové, a neustále inovuji
20,90 %osobní brand — jsem výrazná osobnost, umím se prezentovat a prodat to, co dovedu
20,34 %finanční rezerva — mám dost peněz stranou pro všechny případy a problémy
17,51 %prevence rizik — nečekám, až se problémy náhle objeví a snažím se jim předcházet
14,97 %vyjednávání — jsem dobrý vyjednavač a běžně při vyjednávání dosahuji svých cílů
11,30 %finanční řízení — pečlivě si hlídám finance, vedu si rozvahu a/nebo přehled cashflow
6,50 %závazková dieta — omezuji závazky a ponechávám si prostor pro šťastné náhody
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Štěstí :-)“
  • „Odolnost vůči stresu.“
  • „Mentoring, mastermind.“
  • „Rozšiřování služeb u stálých zákazníků.“
  • „Vědomí, že pro mně jiná forma práce nepřichází v úvahu.“
  • „Jsem multikompetentní. Umím designovat vzdělávací programy a strategie realizace, lektorovat, koučovat, mentorovat, přednášet, v ČJ, AJ, NJ, tahle multifunkčnost se klientům líbí, protože by na to jinak hledali 3 různé lidi.“

Co všechno zapojuješ do svého osobního marketingu?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
83,01 %webové stránky
60,17 %LinkedIn
51,53 %Facebook
42,62 %online portfolio
40,95 %doporučování se navzájem mezi kolegy
37,60 %písemná doporučení klientů, které dále uvádím při prezentaci mé práce
29,81 %osobní vizitka
27,30 %zapojení do freelance komunity
25,07 %odborný blog nebo jiná publikační činnost
22,56 %Twitter
22,01 %CV nebo přehled profesních úspěchů a milníků
20,89 %osobní logo a vizuální styl
20,61 %přednášková a lektorská činnost
20,06 %aktivní oslovování potenciálních klientů
19,78 %networking na akcích
18,11 %členství v profesních organizacích
15,60 %profesionální fotoportrét
13,09 %PPC reklama (Adwords, Sklik, Facebook propagace)
9,75 %stylové oblečení
7,52 %mediální PR a spolupráce s novináři
7,52 %členství v coworkingu, které mi občas přináší i zakázky
3,90 %sídlo podnikání na dobré adrese
3,62 %marketingový plán a placené kampaně
2,51 %videoblog či podcast
1,67 %intelektuální marketing (veřejný diskurs)
1,11 %účast v podnikatelských soutěžích
0,56 %bez odpovědi

Jak to vidíš s prací na volné noze do budoucna?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
61,73 %chci zůstat na volné noze a rozvíjet se ve svém oboru
15,36 %nechávám tomu zcela volný průběh
14,80 %chci expandovat a přibírat lidi, volnou nohu beru jen jako dočasný mezistav
5,31 %zatím si prací na volné noze jen přivydělávám a chci do toho šlápnout naplno
2,79 %uvažuji o návratu do zaměstnání, naskytne-li se vhodná příležitost či nabídka

OSOBNÍ PROFIL

Jsi žena, nebo muž?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
58,00 %muž
42,00 %žena

Kolik ti je let?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
0,00 %méně než 18 let
11,73 %18 až 25
52,79 %26 až 35
24,02 %36 až 45
6,42 %46 až 55
5,03 %více než 55

Kde v současnosti bydlíš?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
31,56 %v Praze
14,25 %Jihomoravský kraj
12,01 %Moravskoslezský kraj
9,22 %Středočeský kraj
4,75 %Pardubický kraj
4,47 %Zlínský kraj
4,19 %Olomoucký kraj
3,63 %Ústecký kraj
3,07 %Královéhradecký kraj
2,79 %Liberecký kraj
2,79 %Plzeňský kraj
2,51 %na Slovensku
1,96 %jinde v zahraničí
1,40 %Jihočeský kraj
0,84 %Vysočina (kraj)
0,56 %Karlovarský kraj

Ovládáš nějaké světové jazyky?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
88,02 %angličtina
27,58 %němčina
13,65 %ruština
9,75 %francouzština
8,36 %španělština
1,39 %portugalština
0,84 %čínština
7,24 %bez odpovědi

Poznámka: U této otázky byla ponechána možnost vložit i jiné jazyky, vedle těch světových. Asi nepřekvapí, že převažovala polština a slovenština.

Jaké máš nejvyšší dosažené vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
5,87 %zahraniční univerzita
58,66 %česká univerzita
3,35 %vyšší odborná škola
28,77 %střední škola s maturitou
3,35 %jiné vzdělání bez maturity

Máš nějaké formální oborové vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 359 respondentů, kteří na otázku Jak k tobě přicházejí noví klienti? odpověděli: přes webové katalogy Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
42,90 %ano, ze střední nebo vysoké školy
35,80 %ne, jsem samouk na volné noze
21,31 %ano, mám na to kurz či školení

Poděkování

Děkuji vřele vám všem, kteří jste dotazník šířili. Především díky vám jsme mohli pracovat s nebývale velkým souborem odpovědí. Největší dík patří Laďce Zbiejczuk Suché za metodické vedení, Mirovi Szkanderovi za krásnou grafiku, celému týmu za podnětné připomínky a samozřejmě vám všem, kteří jste obětovali chvíli svého drahocenného času a dotazník vyplnili. Všechny vaše komentáře jsem si pozorně přečetl a pomohou mi jak s další interpretací výsledků, tak s návrhem budoucích průzkumů. Robert Vlach


Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí