Filtrované výsledky průzkumu:
Jak se daří českým freelancerům?

30. listopadu 2015 Robert Vlach

Níže se zobrazují filtrované výsledky průzkumu. Kompletní výsledky lze filtrovat podle všech odpovědí, které měly alespoň 100 respondentů. Můžete si tedy vyjet výsledky pouze ve vašem oboru, nebo podle jiného kritéria.

Filtrované výsledky průzkumu: Jak se daří českým freelancerům?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

FILTROVANÉ VÝSLEDKY

Jak dlouho už pracuješ na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
15,83 %právě začínám
18,74 %1 až 2 roky
28,43 %3 až 5 let
14,70 %6 až 9 let
22,29 %10 a více let

Formálně je tvá práce na volné noze vedena převážně jak?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
65,86 %živnost
24,48 %podnikám jako OSVČ dle zvláštních předpisů (svobodná povolání, autorské činnosti aj.)
15,94 %vlastním či spoluvlastním společnost s r.o., přes kterou fakturuji
5,64 %nepodnikám, jen uzavírám jednorázové smlouvy o dílo, dohody o provedení práce aj.
5,31 %nechávám se najímat do projektů jako zaměstnanec na dobu určitou
5,15 %mám několik menších zaměstnaneckých úvazků, které kombinuji pro zajištění příjmu
4,19 %jde o drobné nárazové příjmy, které nikde nevykazuji (výpomoc, doučování, úklid, hlídání aj.)
3,54 %mé příjmy jdou přes online platformu (např. Aukro, Fler, Airbnb aj.)
2,58 %příjmy na volné noze fakturuji přes rodiče, partnera či jinou osobu
2,42 %práci mi zprostředkovává agentura, která vyřizuje i smlouvy a nutnou administrativu

PRÁCE S KLIENTY

Kam tvá práce oborově spadá?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
23,55 %web, programování a IT — webaři, vývojáři, startupisti, sociální sítě, UX, sw/hw…
18,39 %design a multimédia — grafici, designéři, ilustrátoři, fotografové, kameramani…
16,77 %marketing, prodej a PR — marketéři, PRisti, ideamakeři, sloganisti, SEO, PPC…
15,48 %psaní a práce s textem — copywriteři, blogeři, redaktoři, editoři, publicisté…
14,03 %vzdělávání a osvěta — školitelé, učitelé, lektoři, přednášející, pořadatelé akcí…
13,23 %jazykové služby — překladatelé, tlumočníci, korektoři, lektoři jazyků…
9,68 %obchodování a e-shopy — provozovatelé e-shopů, import-export, obchodníci…
8,55 %podpora podnikání a řízení — poradci, projekťáci, auditoři, mentoři, investoři…
8,23 %ostatní služby — chůvy, virtuální asistenti, auto-moto a co se jinam nevejde…
7,10 %psychologie a osobní rozvoj — psychologové, kouči, osobní poradci, motivátoři…
6,94 %účetnictví, daně a právo — právníci, znalci, odhadci, účetní, daňoví poradci…
6,77 %stavebnictví a řemesla — řemeslníci, stavitelé, projektanti, architekti, statici…
5,32 %zdraví a péče o tělo — zdravotníci, terapeuti, výživáři, léčitelé, trenéři, maséři…
5,00 %umění, tvorba a showbyznys — umělci, baviči, zpěváci, moderátoři, performeři…
3,39 %malovýroba a móda — rukodělní výrobci, kutilky, módní návrháři, zlepšovatelé…
1,77 %cestování a turismus — průvodci, cestovní kanceláře, incoming, eventy…
1,29 %pohostinství a ubytování — degustátoři, kavárníci, kuchaři, catering, Airbnb…
0,81 %zemědělství a chovatelství — veterináři, pěstitelé a chovatelé, ekofarmy…

Kdo jsou tví typičtí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
60,90 %malé a střední firmy
58,80 %jednotlivci — veřejnost
25,69 %velké firmy a korporace
12,76 %neziskovky a spolky
11,47 %nezávislí profesionálové
10,99 %instituce a veřejná správa
6,95 %startupy a neformální týmy

Odkud je většina tvých zákazníků?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
37,00 %z mého regionu
49,92 %z Česka
7,43 %z EU
5,65 %z celého světa

Kolik máš ročně klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
20,65 %mám 1 až 3 klienty ročně
45,53 %do 20 klientů
21,30 %do 100 klientů
12,52 %nepočítaně

Jak k tobě přicházejí noví klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
72,17 %osobní doporučení přes známé a kolegy
40,13 %kontakty z předchozího zaměstnání či projektů
34,30 %vlastní webové stránky
31,55 %mám dobré jméno, lidi mě prostě už znají
24,60 %sociální sítě
18,77 %networking a náhodná setkání
10,52 %zprostředkovaně přes agenturu
10,19 %přes webové katalogy (Na volné noze, Firmy.cz aj.)
8,90 %přes B2B partnery (třeba přes firmu, se kterou dlouhodobě spolupracuješ)
8,25 %přes mé přednášky a školení
7,28 %přes mou publikační činnost
5,99 %zprostředkovaně přes online platformu (Airbnb, Elance, Fler, Aukro, Uber, ePoptávka aj.)
5,83 %výběrová řízení či soutěže, kterých se účastním
3,72 %přes nějakou formu placené reklamy (od PPC po billboardy)
3,24 %znají mne z médií

Odměňuješ nějak lidi, kteří tě doporučují?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
6,13 %ne, beru to jako samozřejmost
61,29 %ne, ale poděkuji a případně se snažím doporučení opětovat
7,26 %ano, odměním je nějakým dárkem nebo poukazem
10,16 %ano, za dobré doporučení vyplácím i finanční provize
0,48 %ano, používám affiliate program na výpočet provizí
14,68 %zatím mě nedoporučují — tento dotaz se mě netýká

Jak rychle reaguješ na poptávky?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
17,45 %okamžitě, třeba i do jedné hodiny
45,72 %většinou ještě ten samý den
16,64 %do 1 pracovního dne
6,62 %do 2 pracovních dní
4,68 %jak to vyjde, někdy i za 3 dny nebo později
8,89 %poptávky obvykle nedostávám — dotaz se mě netýká

Odmítáš zakázky?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
27,51 %ne, držím se zásady, že dobrá práce se neodmítá, a snažím se vyjít zájemcům vstříc
31,39 %ne, neodmítám, ale při nedostatku času nabízím pozdější termíny dodání
22,98 %ano, ale snažím se neříkat přímo „ne“ (spíše zvýším cenu, doporučím kolegy apod.)
17,64 %ano, běžně, nemám s tím problém
5,99 %jiné

Poznámka: Odpověď „jiné“ zahrnovala v tomto případě nejrůznější kombinace výše uvedených možností od respondentů, kteří se nedokázali se žádnou z nich plně ztotožnit.

Scházíš se nezávazně se zájemci o tvou práci či služby?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
39,52 %příležitostně
37,74 %ano
22,74 %ne

Kolik času dáváš zájemcům v rámci úvodního jednání o zakázce zdarma?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
3,74 %ani minutu!
13,50 %do 30 minut
29,27 %do 1 hodiny
8,78 %do 4 hodin
5,53 %do 1 dne
13,82 %i několik dní, např. v rámci jednání o velké zakázce
25,37 %o zakázkách obvykle předem nejednám — dotaz se mě netýká

Uzavíráš se zákazníky písemné smlouvy?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
36,61 %příležitostně
33,55 %ne
29,84 %ano, běžně

JE TO I O PENĚZÍCH

Je práce na volné noze hlavním zdrojem tvých příjmů?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
75,24 %ano
20,55 %ne, mám to jako přivýdělek (při studiu, na rodičovské, v zaměstnání, startupu apod.)
4,21 %nevím, nedokážu na to jednoznačně odpovědět

Jak nejčastěji naceňuješ a účtuješ svou práci?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
54,22 %hodinová sazba — např. 250 Kč/hod × počet odpracovaných hodin
43,02 %individuální cena za projekt — např. výroba kuchyně dle návrhu 44.000 Kč apod.
23,70 %jednotková cena — např. 1 normostrana textu 400 Kč, úklid bytu 500 Kč apod.
13,47 %paušál — měsíční nebo roční předplatné služby, ať už ji klient využije nebo ne
12,18 %dle rozpočtu klienta — kvalitu a rozsah přizpůsobuji pevně danému rozpočtu klienta
9,90 %člověkodny — např. 4.000 Kč za den vykázané práce
9,42 %sjednaná mzda — má odměna je stanovena pracovní smlouvou, kterou uzavírám
9,09 %cenové varianty — např. varianta A za 7 tis. Kč, B za 15 tis. a C za 24 tis. Kč
7,95 %balíčková cena — typizovaná nabídka, např. web se 4 sekcemi 15.000 Kč apod.
7,95 %podíl na zisku — sjednávám si podíl v projektech, na kterých pracuji, např. startupy
7,31 %success/satisfaction fee — část odměny je vázána na výsledek/spokojenost klienta

Jaká je v průměru tvá hodinová odměna či sazba?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,85 %pod 100 Kč/hod
11,33 %100 až 199 Kč/hod
17,64 %200 až 299 Kč/hod
23,62 %300 až 499 Kč/hod
20,55 %500 až 999 Kč/hod
6,15 %1.000 až 1.999 Kč/hod
1,78 %nad 2.000 Kč/hod
14,08 %to nedokážu blíže určit ani spočítat

Jak obvykle přistupuješ ke zdražování?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
100,00 %zatím nezdražuji — dotaz se mě netýká
0,00 %individuálně — mám vícero cen pro různé klienty a při zdražování to zohledňuji
0,00 %periodicky — např. ceny pro rok 2016, pro následující školní rok apod.
0,00 %průběžně — po malých krocích
0,00 %skokově — o 20 % a více

Jaká je platební morálka tvých klientů?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
8,60 %vynikající — platí většinou předem
53,41 %velmi dobrá — platí ve sjednané době splatnosti
30,19 %slušná — platí max. do týdne po splatnosti
6,33 %slabá — musím je upomínat i týdny po splatnosti
1,46 %katastrofální — platí i měsíce po splatnosti a někdy vůbec

Používáš nějaké metody prevence problémů s neplatiči?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
52,50 %intuice — nepracuji pro lidi, kteří se chovají divně, nebo ze kterých nemám dobrý pocit
16,10 %požaduji zaplacení zálohy předem v dostatečné výši, přinejmenším u nových klientů
10,47 %snažím se odhalit neplatiče předem pomocí internetové rešerše a dotazování kolegů
5,31 %pohledávky dokumentuji a případně vymáhám elektronickým platebním rozkazem
23,03 %bez odpovědi
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „O Vánocích si vzpomenu na neplatící klienty, pošlu jim poštou dopis a vždy všichni rádi zaplatí (pochopí, že to pro ně bude nejlepší možnost).“
  • „Používám firmu na vymáhání pohledávek.“
  • „Typologie klientů A, B, C, kterou úspěšně používám, dává hodně znaků dopředu, jak se klient bude chovat. Neplatiči jsou problémoví už od prvního kontaktu.“
  • „Hodnotím finanční situaci klienta dle informací, které mi o sobě sám poskytne v dotazníku.“
  • „Sankce na faktuře.“
  • „Po datu splatnosti zasílám upomínku emailem, případně volám. Začínám velmi přátelsky, postupně zvyšuji tlak, zatím vždy fungovalo.“

Kolik máš nedobytných pohledávek za celou dobu podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
57,79 %žádné, všichni mi zaplatili
21,27 %málo, pod 10 tisíc Kč
12,34 %10 až 50 tisíc Kč
3,57 %51 až 100 tisíc Kč
2,27 %101 až 200 tisíc Kč
1,62 %201 až 500 tisíc Kč
1,14 %větší než 500 tisíc Kč

Jaká je tvá současná finanční situace?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
11,35 %velmi dobrá
29,50 %spíše dobrá
40,19 %jsem na svém
15,56 %spíše špatná
3,40 %velmi špatná

Uvážíš-li čas práce na volné noze v měsíci, jak velkou část zhruba platí klienti?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
8,58 %vše — veškerý pracovní čas na volné noze mám placený
33,98 %většinu
23,79 %zhruba polovinu
13,75 %menšinu
19,90 %nevím — nedá se to tak říct nebo nemám představu

Vyděláváš na volné noze více než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
21,26 %ano, výrazně více
21,26 %ano, o něco více
16,75 %zhruba stejně
13,04 %ne, o něco méně
12,72 %ne, výrazně méně
14,98 %nevím — nemohu nebo nemám to s čím srovnávat

Jaký je tvůj roční obrat z práce na volné noze? (součet příjmů)

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
23,28 %do 120 tisíc Kč ročně = do 10 tisíc měsíčně
18,52 %120 až 240 tis. ročně = cca 10 až 20 tis. měsíčně
17,05 %240 až 360 tis. ročně = cca 20 až 30 tis. měsíčně
13,61 %360 až 540 tis. ročně = cca 30 až 45 tis. měsíčně
15,25 %540 tis. až 1 milión ročně = cca 45 až 80 tis. měsíčně
7,21 %1 až 1,5 mil. ročně = cca 80 až 125 tis. měsíčně
5,08 %nad 1,5 mil. ročně = nad 125 tis. měsíčně

Jak velká část tvého příjmu na volné noze pochází ze zahraničí?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
71,24 %žádná — mám příjmy pouze od klientů z Česka
18,90 %menšina
2,91 %zhruba polovina
4,36 %většina
2,58 %všechny — mé příjmy pocházejí výhradně ze zahraničí

Jak byl financován rozjezd tvého podnikání?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
59,13 %rozjezd byl kapitálově nenáročný, žádné financování nebylo zapotřebí
36,19 %veškeré investice šly výhradně z vlastních úspor a našich rodinných peněz
4,68 %s výraznějším podílem externího financování (půjčky, úvěry, dotace apod.)

PRACOVNÍ NÁVYKY

Kde obvykle pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
81,29 %doma
31,13 %u zákazníků
18,06 %ve vlastní kanceláři mimo domov
14,52 %na cestách
11,13 %v coworkingu nebo sdílené kanceláři
7,90 %na provozovně nebo v dílně

Kolik hodin týdně pracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
18,58 %méně než 20 hodin
18,26 %20 až 29 hodin
18,90 %30 až 39 hodin
21,49 %40 až 49 hodin
13,89 %50 až 59 hodin
8,89 %přes 60 hodin týdně

Jak velkou část pracovního času strávíš u počítače?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
34,19 %všechen — prakticky celou pracovní dobu trávím u počítače
35,00 %většinu pracovního času trávím u počítače
16,61 %zhruba polovinu
11,13 %menšinu pracovního času strávím u počítače
3,06 %téměř žádný — s počítačem téměř nepracuji

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
71,24 %pracuji flexibilně v závislosti na okolnostech a povaze zakázky
19,87 %mám pravidelný režim a pevnou pracovní dobu, kterou se snažím dodržovat
8,89 %na volné noze pracuji po večerech a víkendech, přes den mám jinou práci

Jak často si dopřáváš cvičení, sport nebo jiný zdravý pohyb?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
19,94 %každý den mám nějaký pohyb (cvičení, procházka, běh, sport, fitko, pohyb v práci aj.)
36,14 %několikrát týdně podle možností
35,01 %pohybu mám nedostatek, ale chci to změnit
8,91 %minimálně, není to pro mne priorita — nemohu nebo nechci se více hýbat

Kolik hodin měsíčně věnuješ svému vzdělávání a rozvoji?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
7,42 %nevěnuji tomu prakticky žádný čas
37,42 %do 10 hodin měsíčně
21,13 %10 až 19 hodin měsíčně
11,94 %20 až 29 hodin měsíčně
9,52 %více než 30 hodin měsíčně
12,58 %nevím — nedokážu na to přesně odpovědět

Pracuješ běžně o víkendech a svátcích?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
52,74 %ano
35,16 %jen v některých částech roku, kdy je nejvíc práce
12,10 %ne

Kolik máš ročně celých týdnů dovolené, kdy nepracuješ?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
20,91 %0 — celotýdenní dovolenou bez práce nemám
18,96 %1 týden
32,41 %2 až 3 týdny
27,71 %4 týdny a více

Spolupracuješ s dalšími profesionály?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
30,74 %ne, až na výjimky zvládám vše bez cizí pomoci
31,07 %ano, ale jen v rámci odborné podpory (účetnictví, daně, právo a jiné odborné činnosti)
25,08 %ano, mám pár prověřených kolegů, které občas přizvu k většímu projektu
13,11 %ano, spolupracuji se skupinou freelancerů, na které mohu dle potřeby outsourcovat, delegovat či subkontraktovat práci

Máš nějaké zaměstnance?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
84,81 %ne
8,89 %ano, příležitostně, na přechodnou dobu
6,30 %ano, nastálo

Co děláš pro zvýšení své pracovní produktivity?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
68,08 %kalendář či diář — pomáhá mi organizovat práci a udržet celkový přehled
62,38 %poznámky — do mobilu, do zápisníku nebo na papírky; nespoléhám se na paměť
45,60 %úkolovník — udržuji si přehled to-do, tedy co a v jakém kontextu udělat
35,18 %to nejdůležitější na první místo — dělám přednostně to, co je skutečně důležité
28,01 %zdravý životní styl — jsem v kondici, zdravě jím a pracuji v souladu se svými biorytmy
25,08 %disciplinovanost a pravidelnost — umím máknout a mám ± stálou pracovní dobu
23,29 %každý den se počítá — každý den se snažím udělat nějakou důležitou, zásadní práci
23,13 %aktivní boj s prokrastinací — mám problém s prokrastinací a snažím se ji omezovat
21,34 %evidence klientů — vedu si přehlednou evidenci klientů a aktivně s ní pracuji
17,43 %podnikatelský minimalismus — umím osekat vše nepodstatné a jít k jádru věci
14,33 %měření pracovního času — měřím a analyzuji (Toggl, Pomodoro, Paymo, stopky aj.)
13,19 %myšlenkové mapy a skečnouty — myslím vizuálně a pomáhá mi to být kreativní
12,21 %evidence poznámek — mám přehledný archiv dokumentů, nápadů a zápisků
9,93 %projektové řízení — umím pracovat v projektovém týmu a řídit své i klientské projekty
9,61 %ergonomie pracoviště — mé pracoviště po všech stránkách podporuje můj výkon
7,82 %systémový přístup — na vše mám procesy / checklisty / tabulky / postupy / GTD
2,93 %osobní asistent — využívám pravidelnou cizí výpomoc na úklid / hlídání / vyřizování
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Piju čaj Matcha.“
  • „Nic z toho. Nemám ráda disciplínu, mé jméno je chaos. Někdy pracuju v kuse hodně hodin, jindy se mi zas nic dělat nechce, zůstanu v posteli, čtu si, jdu ven se psem a s kamarádkou na kafe a netrestám se za to :) Nemám ráda pravidelnost a nalajnovaný dny. Možná toho takhle udělám míň, ale s větší chutí a troufám si tvrdit, že na výsledku je to vidět.“
  • „Pracuju 18 hodin denně, jak můžu dělat ještě něco jiného?“
  • „Sloužím občas v krajské nemocnici, abych si vážila toho, jak se mám ve své ordinaci dobře.“

Používáš k práci některé z těchto nástrojů?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
62,80 %smartphone a aplikace v něm (iPhone, Android apod.)
54,91 %Gmail nebo Google Apps na vlastní doméně (pro elektronickou poštu)
42,03 %Disk Google (= Google Drive či Dokumenty Google, zkrátka kancelář v cloudu)
39,77 %Kalendář Google
29,15 %DropBox
20,77 %datová schránka pro komunikaci se státní správou
14,65 %Evernote
11,92 %iDoklad
11,59 %Toggl
9,50 %Fakturoid
8,86 %Trello
6,76 %Wunderlist
5,48 %Basecamp
4,83 %Todoist
14,17 %bez odpovědi

POCITY, HODNOTY, VIZE

Jsi na volné noze šťastnější než dříve?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
70,11 %ano :-)
25,53 %asi tak stejně
4,36 %ne :-(

Považuješ se za podnikatele/podnikatelku?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
50,81 %ne
49,19 %ano

Pracuješ na nějakém vlastním projektu?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
67,74 %ano
32,26 %ne

Jaké byly tvé začátky na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
50,73 %bokovky při zaměstnání, při studiu, na rodičovské apod.
32,58 %problémy v zaměstnání a chuť být svým vlastním pánem
16,69 %práce zdarma pro rodinu, kamarády či známé a snaha profesionalizovat se
14,75 %mé podnikání navázalo na předmět mého studia
12,48 %na začátku byl unikátní nápad, nadšení a odhodlání jej realizovat
10,53 %kontraktorská práce pro jednoho velkého klienta
9,24 %ztráta zaměstnání a nutnost rychle hledat alternativu
7,62 %zaměstnavatel mě přiměl k založení živnosti a fakturování (tzv. švarcsystém)
7,46 %na mateřské či rodičovské mi došlo, co chci skutečně dělat, a tomu se nyní věnuji
5,51 %impulz začít podnikat přišel od mého mentora, mistra či jiné autority, kterou uznávám
1,62 %mám pronajatou franšízu a mé podnikání tedy vzešlo z cizího know-how
1,30 %mé podnikání je pokračováním rodinné tradice

Jaké jsou pro tebe hlavní výhody práce na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
82,60 %flexibilita a svoboda
71,71 %dělám, co mě baví
68,78 %jsem svým pánem
60,16 %nezávislost
42,44 %práce na sebe (ze všeho, co vymyslím a vytvořím, mohu v budoucnu dále profitovat)
36,59 %pestrý život
34,47 %víc peněz
32,68 %víc času
30,89 %dobré jméno
26,34 %mobilita
24,72 %kvalitní vztahy
14,80 %jednoduchost
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Vidím v tom vyšší smysl.“
  • „Dobrý pocit vlastní důstojnosti, sebevědomí a sebeuvědomění.“
  • „Nemusím dělat morální kompromisy, které mi vadily v zaměstnání (články na míru velkým inzerentům, psaní bullshitu bez obsahu).“
  • „Nejsem součástí »politických« hrátek v korporátu. Mám svůj odstup. Když nechci, nemusím. Udržuju si mentální zdraví.“
  • „Mohu si zvolit, s jakými lidmi se budu stýkat. Nejsem nucena trávit podstatnou část pracovního dne v zaměstnání s lidmi, se kterými si nerozumím a nemám s nimi vůbec nic společného (abych to pak o to více musela kompenzovat vyhledáváním vhodných kontaktů).“

Jaké jsou naopak hlavní nevýhody tvého volnonožského života?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
69,54 %výkyvy příjmů
46,74 %nejistota a stres
43,16 %ztráta hranic mezi prací a soukromím
42,18 %nezastupitelnost
41,69 %hledání klientů
29,80 %sklony k workoholismu
29,48 %nedostatečná podpora v nemoci či rodičovství
26,71 %osamělost
26,71 %vysoké daně a odvody pojistného
23,78 %těžké začátky
12,70 %náročná administrativa
11,89 %neplatiči
7,00 %složitost
6,19 %korupce
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Únava a přepracování.“
  • „Nepociťuji žádné nevýhody.“
  • „Je to těžké, ale krásné :-)“
  • „Kolísání slučitelnosti mého volného času s volným časem mé drahé polovičky, která není na volné noze.“
  • „Vadí mi pranýřování OSVČ v médiích. Srovnávání se zaměstnanci nepřispívá k dobrému obrazu OSVČ ve společnosti.“

Co ti nejvíc pomáhá k úspěchu na volné noze?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
60,49 %dobré jméno — spousta lidí ví, že tuhle práci dělám dlouho a dobře, doporučují mne
55,25 %100% spolehlivost — dodržuji sjednané termíny a co slíbím, to platí; je na mě spoleh
53,61 %odbornost — mám nadprůměrné oborové znalosti a dovednosti, je o mne zájem
46,07 %kontakty — z předchozího působení a projektů mám kvalitní kontakty, které využívám
29,84 %informovanost — sleduji články, knihy či videa o freelancingu a to mi pomáhá růst
26,89 %rodinné zázemí — v rodině mám oporu a mohu využívat společné věci k podnikání
26,56 %profesní poslání — jde mi o víc, než jen vydělávat na zakázkách, a to mě odlišuje
23,44 %silné stránky — podnikání se opírá o mé přirozené přednosti, které velmi dobře znám
22,79 %psaný projev — umím slušně psát, což mi pomáhá získat lidi slovem pro mou věc
21,97 %prezentační dovednosti — umím se postavit před lidi a podat přesvědčivý výkon
21,31 %intuice a obezřetnost — mám dar empatie i čuch na to, s kým nespolupracovat
19,02 %důraz na inovace — zaměřuji se na to, co je v mém oboru nové, a neustále inovuji
18,52 %práce zdarma — občas podpořím nějaký neziskový projekt a vrací se mi to v dobrém
18,20 %osobní brand — jsem výrazná osobnost, umím se prezentovat a prodat to, co dovedu
17,70 %tah na bránu — výsledek mé práce obvykle dalece překonává očekávání klientů
16,07 %finanční rezerva — mám dost peněz stranou pro všechny případy a problémy
11,80 %vyjednávání — jsem dobrý vyjednavač a běžně při vyjednávání dosahuji svých cílů
10,49 %prevence rizik — nečekám, až se problémy náhle objeví a snažím se jim předcházet
9,02 %finanční řízení — pečlivě si hlídám finance, vedu si rozvahu a/nebo přehled cashflow
4,75 %závazková dieta — omezuji závazky a ponechávám si prostor pro šťastné náhody
tato otázka umožňovala také vložení jiné odpovědi — zde je pár vybraných komentářů:
  • „Štěstí :-)“
  • „Odolnost vůči stresu.“
  • „Mentoring, mastermind.“
  • „Rozšiřování služeb u stálých zákazníků.“
  • „Vědomí, že pro mně jiná forma práce nepřichází v úvahu.“
  • „Jsem multikompetentní. Umím designovat vzdělávací programy a strategie realizace, lektorovat, koučovat, mentorovat, přednášet, v ČJ, AJ, NJ, tahle multifunkčnost se klientům líbí, protože by na to jinak hledali 3 různé lidi.“

Co všechno zapojuješ do svého osobního marketingu?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
58,29 %webové stránky
45,57 %LinkedIn
41,38 %Facebook
29,63 %doporučování se navzájem mezi kolegy
25,60 %osobní vizitka
19,97 %aktivní oslovování potenciálních klientů
18,52 %networking na akcích
18,04 %online portfolio
16,75 %přednášková a lektorská činnost
16,43 %CV nebo přehled profesních úspěchů a milníků
16,26 %Twitter
15,78 %odborný blog nebo jiná publikační činnost
14,81 %osobní logo a vizuální styl
12,88 %členství v profesních organizacích
11,27 %písemná doporučení klientů, které dále uvádím při prezentaci mé práce
10,14 %stylové oblečení
9,02 %zapojení do freelance komunity
6,28 %profesionální fotoportrét
5,80 %sídlo podnikání na dobré adrese
5,15 %PPC reklama (Adwords, Sklik, Facebook propagace)
5,15 %mediální PR a spolupráce s novináři
2,74 %členství v coworkingu, které mi občas přináší i zakázky
1,77 %videoblog či podcast
1,45 %intelektuální marketing (veřejný diskurs)
1,45 %marketingový plán a placené kampaně
0,97 %účast v podnikatelských soutěžích
6,44 %bez odpovědi

Jak to vidíš s prací na volné noze do budoucna?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
47,98 %chci zůstat na volné noze a rozvíjet se ve svém oboru
25,85 %nechávám tomu zcela volný průběh
11,31 %zatím si prací na volné noze jen přivydělávám a chci do toho šlápnout naplno
8,89 %chci expandovat a přibírat lidi, volnou nohu beru jen jako dočasný mezistav
5,98 %uvažuji o návratu do zaměstnání, naskytne-li se vhodná příležitost či nabídka

OSOBNÍ PROFIL

Jsi žena, nebo muž?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
52,20 %muž
47,80 %žena

Kolik ti je let?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
0,16 %méně než 18 let
10,16 %18 až 25
38,39 %26 až 35
29,35 %36 až 45
13,39 %46 až 55
8,55 %více než 55

Kde v současnosti bydlíš?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
33,60 %v Praze
12,60 %Jihomoravský kraj
11,79 %Středočeský kraj
8,40 %Moravskoslezský kraj
5,17 %Zlínský kraj
3,88 %Pardubický kraj
3,72 %Ústecký kraj
3,55 %Královéhradecký kraj
3,55 %Plzeňský kraj
2,91 %Liberecký kraj
2,91 %Olomoucký kraj
2,58 %Vysočina (kraj)
1,78 %na Slovensku
1,29 %Karlovarský kraj
1,29 %jinde v zahraničí
0,97 %Jihočeský kraj

Ovládáš nějaké světové jazyky?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí — tato otázka umožňovala vybrat více odpovědí
82,93 %angličtina
26,57 %němčina
18,04 %ruština
8,70 %francouzština
5,64 %španělština
0,81 %portugalština
0,64 %čínština
9,66 %bez odpovědi

Poznámka: U této otázky byla ponechána možnost vložit i jiné jazyky, vedle těch světových. Asi nepřekvapí, že převažovala polština a slovenština.

Jaké máš nejvyšší dosažené vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
4,52 %zahraniční univerzita
50,57 %česká univerzita
6,30 %vyšší odborná škola
34,09 %střední škola s maturitou
4,52 %jiné vzdělání bez maturity

Máš nějaké formální oborové vzdělání?

Zobrazují se pouze odpovědi 621 respondentů, kteří na otázku Jak obvykle přistupuješ ke zdražování? odpověděli: zatím nezdražuji Zrušit filtr

přesné znění a četnost odpovědí:
39,74 %ano, ze střední nebo vysoké školy
34,36 %ne, jsem samouk na volné noze
25,90 %ano, mám na to kurz či školení

Poděkování

Děkuji vřele vám všem, kteří jste dotazník šířili. Především díky vám jsme mohli pracovat s nebývale velkým souborem odpovědí. Největší dík patří Laďce Zbiejczuk Suché za metodické vedení, Mirovi Szkanderovi za krásnou grafiku, celému týmu za podnětné připomínky a samozřejmě vám všem, kteří jste obětovali chvíli svého drahocenného času a dotazník vyplnili. Všechny vaše komentáře jsem si pozorně přečetl a pomohou mi jak s další interpretací výsledků, tak s návrhem budoucích průzkumů. Robert Vlach


Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí