Fotobanky na výdělek

24. července 2013 Mgr. Petr Václavek

Žádný šéf, žádný klient, žádný problém! Za celou dobu, co pracuji jako grafik na volné noze, jsem nejednal s jediným klientem, nehonil žádné termíny a tvořil jen to, co mne právě bavilo. Že to zní jako práce snů? Nebylo to snadné, ale s trochou vytrvalosti a úsilí si můžete stabilní příjem z fotobank vybudovat i vy.

Ze zaměstnance fotobankéřem na volné noze

Všechno to začalo někdy v roce 2003, kdy jsem si koupil svůj první digitální fotoaparát a začal fotit. Protože jsem chtěl zlepšit své amatérské fotoumění, tak jsem mimo jiné nahrával své fotografie i na portál PhotoPost, kde mi ostatní uživatelé ochotně radili a kritizovali mou tvorbu. Postupně jsem čím dál častěji slýchal, že bych se tím mohl i živit. Jakožto introvert jsem však ve focení svou budoucnost neviděl a navíc jsem na sebe nechtěl brát tu zodpovědnost, že si mě někdo najme na focení svatby a já to pokazím — přece jen jsem se stále cítil spíš jako amatér.

Pak jsem ale přečetl pár článků o fotobankách a o možnostech přes ně prodávat svou tvorbu. To bylo něco pro mě! Žádné jednání s lidmi, jen s webovým rozhraním. V Česku byla bohužel jen jediná fotobanka a ta měla příliš vysoké požadavky na rozlišení, které můj fotoaparát nesplňoval. Jednoho dne mě ale kolega v práci vyprovokoval a já konečně zkusil dvě zahraniční fotobanky iStockphoto a Shutterstock. V roce 2006 ještě nebyly požadavky tak vysoké jako dnes, štěstí stálo při mně a mé fotografie byly na první pokus přijaty. Upřímně řečeno, nevím, jestli bych to v případě neúspěchu zkoušel podruhé.

Velmi mě překvapilo, když se z deseti nahraných fotografií několik prodalo již následující den po jejich schválení. To mě tak namotivovalo, že jsem zavrhnul sbírání bodů a komentářů na PhotoPostu a raději jsem se zaměřil na sbírání kreditů, centů a dolarů na fotobankách. Asi po dvou měsících jsem získal svou první peněžitou odměnu — papírový šek na mé jméno! Začal jsem se fotobankám více věnovat, četl jsem články na internetu, prosíval své portfolio, studoval a zkoušel nové postupy focení a postprocessingu, fotil na každém výletě a přemýšlel, co by se dobře prodávalo. Výdělky šly s občasnými výkyvy neustále nahoru, až se z občasných šeků stala pravidelná výplata.

Později jsem zkusil kromě fotografií prodávat i vektorovou a bitmapovou grafiku. Překvapilo mě, že se prodává ještě lépe a baví mě to víc než focení. Postupně jsem se tak přeorientoval na vektory, které mají tu výhodu, že mají širší využití a prodávají se za vyšší ceny. Nikdy předtím jsem v Illustratoru netvořil, takže začátky byly opravdu krušné. Ač se jedná o software z rodiny Adobe, stejně jako Photoshop, rozdíl mezi oběma programy je propastný.

Tvorbě grafik pro fotobanky jsem se věnoval po večerech i o víkendech. Během několika let jsem dokázal vytrvale rozšiřovat své portfolio, až jsem začal na fotobankách vydělávat více než v zaměstnání jako senior frontend developer v mezinárodní firmě. Po pěti letech od mé registrace na první fotobance, když byly výdělky již dostatečně vysoké a stálé, jsem dal výpověď a přešel na volnou nohu. Dnes si díky tomu užívám svou rodinu, koníčky a pracuji, kdy se mi to hodí. Ve fotobankách nad sebou nemám žádného šéfa, žádné termíny a žádnou finanční hrozbu — výdělky jsou stabilní, i když měsíc na nic nesáhnu.

Poznámka: Pokud vás můj příběh zaujal, přečtěte si příběhy dalších úspěšných fotobankéřů.

Jak fotobanky fungují?

Fotobanka není nic jiného než zprostředkovatel mezi tvůrcem a kupujícím. Tvůrce se tak může naplno věnovat tvorbě (tedy tomu, co umí) a nemusí si dělat starosti s marketingem, obsluhováním zákazníků, údržbou a vývojem webové aplikace.

Princip fungování fotobanky
  • Tvůrce obsahu (typicky fotograf nebo grafik) vytváří fotografie, ilustrace, videa, hudbu či zvuky, které nahraje na web fotobanky a popíše (zadá název, popis, klíčová slova), čímž je to pro něj hotovo. Jeho hlavní starostí je pořizování a nahrávání kvalitního obsahu.
  • Fotobanka musí všechna nahraná díla zkontrolovat a vyřadit ta, která jsou nekvalitní (příliš jednoduchá, komerčně nezajímavá, technicky nedostatečná) nebo nesplňují podmínky fotobanky (fotografie je ve špatném formátu, obsahuje loga, porušuje autorská práva, nebyla přiložena smlouva s foceným modelem atp.). Schválená díla vystaví na svém webu, stará se o marketing, oslovování a shánění zákazníků, a také o vlastní realizaci prodejů i reklamací. Za to si z uskutečněných prodejů vezme provizi (44 až 85 %) a zbytek odměny připadne autorovi díla. Vše je tedy pro tvůrce zdarma, strhává se mu jen provize z uskutečněných prodejů. Ač se zdá, že fotobanka toho dělá málo a bere si nepřiměřeně mnoho, musím z vlastní zkušenosti konstatovat, že sehnat zákazníky není nic snadného. Jakmile výdělek pro autora překročí určitou hranici (50 až 100 dolarů), může si jej nechat vyplatit šekem nebo přes internetové peněženky.
  • Kupujícímu nabízí microstock fotobanka obchod s obrovskou nabídkou kvalitních fotografií, ilustrací, videí aj. s jasně určeným původem a možnostmi použití. Nakupovat může buď relativně draze jednotlivé položky za peníze, případně za předplacené kredity, roční nebo měsíční předplatné, které umožňuje stahování určitého množství obrázků (standardně cca 20 ks/den).

Má (ještě) cenu prodávat na fotobankách?

Spousta lidí se mě ptá, kolik mám z jednoho prodeje ilustrace či fotky, a když jim řeknu, že většinou jen 30 centů (cca 5 Kč), tak se diví, jestli mi to stojí za to. Má odpověď je jednoznačně ANO, protože těch prodejů denně proběhne třeba několik set a ty ilustrace či fotografie se prodávají opakovaně po řadu let. Navíc některé položky se prodají i za jeden, deset, dvacet nebo i sto dolarů (těch posledních je ale sakra málo). Než se však dostanete na tuto úroveň, čeká vás spousta práce, a to hlavně ze dvou důvodů:

  1. Fotobanky jsou mnohem přísnější než dříve a mají řádově vyšší požadavky na kvalitu obsahu. V minulosti stačily fotografie z 2 Mpx kompaktu, dnes je na mnoha fotobankách minimem rozlišení 6 megapixelů a standardem zrcadlovka. Samozřejmě lze prodávat i fotky z kompaktu, ale pak je nutné se jim více věnovat ve Photoshopu.
  2. Konkurence je také mnohem větší. Když jsem začínal, bylo na fotobance Shutterstock asi 600 tisíc obrázků. Dnes jich nabízí přes 27 miliónů, a to ani nemluvím o nárůstu počtu fotografů, kteří tam svou tvorbu nahrávají.

Tento nárůst konkurence a požadavků se týká hlavně fotografií. Příčinou je skutečnost, že dnes si kvalitní digitální zrcadlovku může koupit téměř každý, čímž se pořizování snímků do fotobanky zpřístupnilo širokým masám. U ostatních formátů (ilustrace, grafika, video, audio, flashové animace) nejsou požadavky tak přísné, konkurence je mnohem menší, poptávka (a tedy i výdělky) mnohem vyšší. Lidí, kteří umí nakreslit pěknou ilustraci, je řádově méně než těch, kteří dokážou zmáčknout spoušť fotoaparátu. Pokud tedy umíte fotit i tvořit grafiku, zaměřte se raději na grafiku.

Spousta tvůrců se pro fotobanky nadchne a pak jsou zklamaní. V čem je problém? Tito začátečníci nahrají tucet obrázků a čekají na první prodej. Když k němu do týdne dvou nedojde, jsou zklamaní a odcházejí. Dříve by se onoho prodeje do týdne snadno dočkali, ale dnes to tak již nefunguje. Je nutné nahrát řádově stovky obrázků a teprve poté začnou pravidelné prodeje.

Ve světle těchto skutečností už fotobanky nevypadají jako zlatý důl, co? Už to není tak snadná obživa jako dřív. Ale abych vás úplně neodradil, ukážu vám skutečná fakta z mého průzkumu pořádaného loni potřetí mezi českými a slovenskými fotobankéři:

Výdělky začátečníků

Nejprve se podívejme na úplné začátečníky, abyste viděli, co můžete očekávat:

  • Hodinová mzda — medián 5 Kč/hod, průměr 44 Kč/hod
  • Výdělek jednoho obrázku — medián 13 Kč/rok, průměr 31 Kč/rok
  • Celkový roční výdělek — medián 1.300 Kč/rok, průměr 17.493 Kč/rok
  • První výplata (výdělek 50 až 100 dolarů) — medián 4 měsíce, průměr 6 měsíců; při velikost portfolia 110 ks (medián), resp. 136 ks (průměr)

Asi jsem vás moc nepřesvědčil. Abyste ve fotobankách byli úspěšní, musí vás to bavit (to snad ale platí pro každý obor). Na začátku jsou výdělky velmi malé. Berte tuto fázi jako investici, která se vám může vrátit. Jakmile si totiž vytvoříte slušné portfolio o velikosti několika tisíc obrázků, stane se pro vás fotobanka zdrojem pasivního příjmu. Tyto obrázky vám pak mohou vydělávat dlouhou řadu let, zatímco vy se můžete věnovat něčemu jinému. Ale zase si nemyslete, že když se dostanete na nějakou úroveň, tak se na ní bez další práce udržíte. Na fotobankách je nutné neustále a pravidelně nahrávat nové a nové obrázky, jinak se vaše výdělky znatelně sníží. Pokles prodejnosti neaktualizovaného portfolia způsobuje hlavně neustálý přísun konkurenční tvorby. Naopak pravidelným přispíváním se budou vaše díla častěji zobrazovat mezi novinkami a častěji tak přitáhnou kupující i k vašim starším obrázkům.

Výdělky fotobankéřů po 5 letech

Pojďme dál. Co vás čeká za pět let a jak jsou na tom ostřílení profíci? Překousnete-li úvodní fázi, můžete se dostat na podobnou úroveň jako fotobankéři prodávajících ve fotobankách déle než 5 let:

  • Hodinová mzda — medián 396 Kč/hod, průměr 839 Kč/hod
  • Výdělek jednoho obrázku — medián 202 Kč/rok, průměr 228 Kč/rok
  • Celkový roční výdělek — medián 347.000 Kč/rok, průměr 370.733 Kč/rok

Podrobnější výsledky včetně mých komentářů najdete ve výsledcích fotobankového průzkumu a v přehledu výdělků z fotobank. To nejzajímavější jsem shrnul v následující infografice:

Infografika s výsledky 3. fotobankového průzkumu (2012)

Jak udělat banku, krok za krokem

Živí-li vás momentálně focení nebo tvorba grafiky, pak budou fotobanky skvělým doplňkem vašich příjmů. Můžete se jim věnovat kdykoliv, kdekoliv a tvořit v podstatě cokoliv (ačkoli je jistě lepší sledovat, co se nejvíce prodává a trochu tomu přizpůsobit svou tvorbu). Můžete na nich nabízet ilustrace, které vám zamítli vaši klienti, fotografie, které jste pořídili vedle komerčního focení, můžete zužitkovat svůj letitý archiv i tvorbu do šuplíku. Díky této nezávislosti na čase, místě, šéfovi či klientech je tvorba pro fotobanky vynikajícím zdrojem příjmu pro nezávislé umělce, studenty, maminkatelky či digitální nomády. A prázdniny jsou ideálním obdobím pro rozjetí portfolia, protože v posledním čtvrtletí jsou na fotobankách prodeje největší.

Pokud fotobanky chcete zkusit, zbytečně neotálejte. Konkurence a požadavky fotobank neustále rostou a snazší než dnes to už nikdy nebude! Zde je jednoduchý postup:

  1. Výběr fotobanky — Fotobanky se dají rozdělit na náročné s vysokými požadavky a nenáročné, případně na ty s vysokými a nízkými výdělky. Bohužel kombinace nenáročné fotobanky s vysokými výdělky prakticky neexistuje, proto vám doporučuji začít na takové, kam je snadné se dostat, kde nemají přehnaně vysoké nároky na kvalitu, ale ani nestrhávají kruté provize (tipy viz dále). Na rozkoukání jsou ideální. Jakmile se trochu otrkáte, zjistíte co fotobanky berou, jak to funguje a čeho se na fotkách vyvarovat, zkuste zaútočit i na ty lepší a výdělečnější jako Fotolia nebo Shutterstock. I když se na ně nedostanete napoprvé, zkoušejte to znovu, je v nich vaše fotobanková budoucnost.
  2. Registrace — Na každé fotobance se musíte nejprve zaregistrovat, tedy vyplnit jednoduchý formulář. Některé fotobanky vyžadují i kopii dokladu pro ověření vaší identity. Stačí pas, občanka nebo řidičák. Nemusíte se toho bát, je to běžná praxe.
  3. Posouzení fotobankou — Některé fotobanky přijmou každého, jiné si trochu vybírají. Vyžádají si pár ukázek práce (2 až 10) a ty posoudí. Pokud vás přijmou, můžete začít nahrávat své obrázky. Případné odmítnutí není navždy, můžete to zkoušet opakovaně.
  4. Nahrávání tvorby na fotobanku — V tomto kroku musíte dostat své fotografie, ilustrace či jiné výtvory na web fotobanky. K tomu můžete využít buď webové rozhraní fotobanky a nahrávat soubory po jednom, anebo je nahrát hromadně přes FTP.
  5. Popis nahraných souborů — Aby vaše obrázky někdo našel, musíte je popsat: zadat klíčová slova popisující jejich obsah, název, podrobnější popis a zařadit do vhodných kategorií. Na některých fotobankách si můžete nastavit i vlastní ceny.
  6. Kontrola fotobankou — Každý obrázek si fotobanka sama zkontroluje, zda je uspokojivě kvalitní, neporušuje některé z jejích podmínek a splňuje další požadavky (ilustrace musí být ve formátu EPS 10, velikost fotografie musí být dostatečná atd.). Tato kontrola trvá na každé fotobance jinak dlouho, od několika minut po hodiny či dny.
  7. Prodej — Jakmile jsou obrázky schváleny, jsou zařazeny do nabídky fotobanky na webu a čekají na první shlédnutí kupujícími i na první prodeje. Každý prodej můžete vidět ve svém profilu na fotobance, mnohde si můžete nastavit emailové upozornění. Vy ovšem nečekejte na první prodeje, jděte opět na bod 4 a nahrávejte další kousky!
  8. Výplata — Jakmile výdělky z prodejů překročí hranici stanovenou fotobankou (zpravidla 50 až 100 dolarů), můžete si zažádat o výplatu papírovým šekem na vaše jméno, nebo přes elektronickou peněženku MoneyBookers či PayPal.
Ukázka formuláře pro vložení a popis obrázku na fotobance Shutterstock
Ukázka formuláře pro vložení a popis obrázku na fotobance Shutterstock

Které fotobanky vybrat?

Jak jsem už psal výše, na začátku je nejlepší začít s nějakou méně náročnou fotobankou. Alespoň to zkusíte a neodradí vás, když vám sem tam něco zamítnou. Jako nejvhodnější se mi momentálně jeví Depositphotos — je nenáročná, bere skoro vše, má české prostředí, rychlé schvalování a strhává si relativně malou provizi 44 až 52 % pro neexkluzivní autory. Nevýhodou je menší počet prodejů; z hlediska výdělků je to takový solidní střed. Obdobnými fotobankami jsou CanStockPhoto či 123RF.

Úvodní stránka fotobanky 123RF

Až naberete nějaké zkušenosti, můžete zkusit výdělečnější, ale náročnější fotobanky Shutterstock, Fotolia, Dreamstime nebo iStockphoto. Jako první bych zvolil Fotolii a Dreamstime Jsou náročnější a určitě vám spoustu obrázků zamítnou, ale nové autory přijímají bez schvalování a výdělky jsou až dvojnásobné. Jako poslední bych si nechal Shutterstock. Je to bezkonkurenčně nejvýnosnější fotobanka, ale dostat se tam není snadné.

iStock býval dříve králem fotobank. V dnešní době, kdy se odměna pro neexkluzivní autory smrskla na směšná procenta, ale nároky na kvalitu a složitost nahrávání zůstaly nezvykle vysoké, bych tuto fotobanku už moc nedoporučoval.

Srovnání všech nejdůležitějších fotobank s odkazy na jejich recenze najdete v přehledovém článku o nejlepších fotobankách podle výdělků.

Závěrečný rozstřel: pro a proti

Stále nevíte, zda se do toho pustit? Zkusím vám to rozhodování ulehčit. Pokud vás focení či tvorba ilustrací, videí či flashových animací nebaví, tak to ani nezkoušejte. Pokud jen chcete rychle vydělat na fotografiích z dovolené, domácích mazlíčků a kytiček z vaší zahrádky, tak na to taky zapomeňte. Pokud ani do jedné z výše uvedených skupin nepatříte, popřemýšlejte nad výhodami a nevýhodami fotobank:

  • Nevýhody
    • není to tak snadné a rychlé, jak mnohé články tvrdí, a bude to čím dál obtížnější
    • je to běh na dlouhou trať, je nutné neustále přidávat nové a nové kousky
    • první reálná výplata následuje až po několika měsících práce
    • je to dlouhodobá a časově náročná činnost
    • občas je nutná alespoň základní znalost angličtiny (přestože některé fotobanky už mají rozhraní i v češtině a řada autorů si vypomáhá s překladačem)
  • Výhody
    • polopasivní příjem (jednou nahrané obrázky neustále vydělávají)
    • velká setrvačnost (i když měsíc nebudete nic přidávat, tak se budou vaše díla dále prodávat)
    • časová, místní a námětová flexibilita
    • žádní klienti, žádné termíny, žádní nadřízení
    • první prodeje můžete vidět již několik hodin po schválení vaší tvorby fotobankou
    • spousta překvapení, kde všude se vaše výtvory poté objeví (v tisku, na internetu, na reklamách a obalech)
    • je snadné začít (třeba hned teď, nemusíte na nic čekat)
    • nulové počáteční náklady (registrace a propagace na fotobankách je zdarma)
    • může vám to zaplatit vaše vybavení, zajistit slušný přivýdělek, nebo i hlavní příjem
    • zužitkování (zpeněžení) vaší dosavadní tvorby
    • nejste nijak smluvně vázáni a ani vaše díla nejsou blokována pro další prodeje (pokud si nezvolíte exkluzivitu na jedné z fotobank, můžete je prodávat a používat i jinde, což je výhoda royalty free licence)

Pro lepší počáteční orientaci ve světě fotobank vám doporučuji pročíst si na mém webu Fotobanky.cz sekce Jak začítČasto kladené dotazy. Vysvětlení neznámých termínů pak najdete ve Slovníku, rady od ostatních fotobankéřů v diskusním fóru a novinky na Facebooku.

Sdílejte
a diskutujte

LinkedIn Facebook X (Twitter) Instagram

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí