Dosahování vynikající kvality je velkou výzvou pro každého profesionála. Nejtěžší je prvotní změna myšlení, času a úsilí vydáte prakticky stejně.
Možná si kladete správnou otázku: Proč? Co z toho budu mít? Zaplatí mi někdo tu práci navíc? Nestačí jen dělat to stejně jako ostatní?
Pokud neznáte odpovědi a chybí vám osobní zkušenost, budete náročnost a důsledky zkvalitňování vaší práce předvídat jen stěží. Proto je dobré mít představu, co k tomu vede jiné a jaké důsledky to má na jejich podnikání.
Prvořadé motivace jsou zpravidla ryze osobní. Profesionál definuje skrze práci svou osobnost a společenské postavení. Dělám-li špičkovou práci, přináší mi to nemalé osobní uspokojení a také uznání druhých.
Ambice něco dokázat a sebevědomí z dobře odvedené práce působí na věrnost zákazníků a jejich ochotu vaši práci dále doporučovat. Kvalita podepírá dobré jméno a násobí vaši poptávanost mezi lidmi.
Profesionálové, kteří se na kvalitu systematicky zaměří, projdou zpravidla několikaletým obdobím strmě rostoucí poptávky. Tu pak dále udržují v rozumných mezích cenou. Zkvalitňování má tedy v podnikání jasný přínos.
Všimněte si, že v praxi, coby zákazníci, vnímáme kvalitu téměř vždy jako poměr cena/užitek. CD přehrávač za pětikilo, který pěkně hraje a něco vydrží, je pro nás kvalitní, podobně jako rozumně naceněná hi-fi sestava.
Proto platí, že vynikající práce nemusí být nutně drahá. Někdy může jít naopak o to nabídnout co nejkvalitnější produkt za co nejnižší cenu tím, že do podnikání vneseme řád, zautomatizujeme opakující se činnosti, srazíme náklady apod.
Kvalita o nás říká i to, co bychom nechtěli. Jde totiž o jednoduchý ukazatel s velmi složitým pozadím. Obdobně je tomu u ceny či spolehlivosti. Spolehlivostí dáváme jasně najevo, že máme své podnikání 100% pod kontrolou. Stačí opomenout jedinou důležitou souvislost a spolehlivost je v háji. Stejně tak naše cena je zdánlivě prostým odrazem či součtem desítek dílčích nákladů. Drahý nákup materiálu či úvěr se na ceně nutně projeví.
Do výstupní kvality se tak či onak promítají všechny chyby a nedostatky, které naše práce zatím má. Problémy s kvalitou zákazníkovi jasně signalizují, že v hloubi vašeho podnikání není něco úplně v pořádku.
Při zkvalitňování se musíte nevyhnutelně zaměřit na jednoduchost a detaily. Zjednodušování je důležité. Se složitostí roste množství bodů, které na kvalitu působí, a tím pro vás bude náročnější ji uhlídat.
Výše uvedený přístup není intuitivní. Mnozí profesionálové dokonce jednají zcela opačně. Namísto jednoduchosti (a z toho plynoucí nezávislosti) dělají svou práci spíš nahodile a často zbytečně komplikovaně. Též detailům nepřikládají valný význam. Během relativně krátkého času udělají většinu práce, aniž by dále usilovali o dotahování výsledku na ideálních 100 %.
Prvním krokem k dokonalosti je tedy realistická vize, která prostřednictvím čisté práce s péčí o detail mění zaběhanou rutinu na smysluplné úsilí. Rozhodnutí odvádět špičkovou práci je z hlediska důsledků jedno z nejdůležitějších v životě, stejně jako jít na volnou nohu nebo založit rodinu.
Nespolehlivost nevzniká tak, že si člověk řekne „To je ale venku pěkně, dnes mám chuť být nespolehlivý.” — s kvalitou práce je to stejné. Zpravidla jde o nešťastnou shodu vnitřních a vnějších okolností, které nám zabrání v dosažení cíle.
Jinými slovy, musíme dělat vše pro to, aby nám nezůstal v ruce Černý Petr. To znamená omezit negativní vlivy zvenčí a zároveň mít v podnikání systém, přehled a pořádek. Dělat tu jednu věc, jádro podnikání, stabilně skvěle, i kdyby sekyry padaly.
Zejména stínění vnějších vlivů je pro začátečníka tvrdý oříšek. Jde totiž o zmírnění dopadu nespolehlivosti vašich spolupracovníků, dodavatelů či zákazníků na procesy v podnikání. Vyžaduje to inteligenci a odolnost. Na druhou stranu, i velmi úspěšní profesionálové byli jednou looseři a zelenáči. Důležité je začít a vypracovat se.
Z dlouhodobého hlediska není špičková práce časově náročnější, jen se u ní musí více přemýšlet v souvislostech. Nevyžaduje ani razantní změny. Stačí to vzít jedno po druhém a postupně vnášet do podnikání jednoduchý řád. Nakonec je to vlastně varianta nejméně stresující a zatěžující ze všech.
Co konkrétně mi brání odvádět tu nejlepší práci pro zákazníka?
Ať už je to prostá pohodlnost, zahleděnost do rutiny, anebo chybějící vize, je prospěšné si tuto otázku pokládat. Zákazníky naše problémy vůbec nezajímají. Rozhodně je ale zajímá kvalita, kterou za své peníze dostanou. Čím dříve to pochopíme, tím lépe pro nás. Spolupráce s prvotřídním profesionálem je pro zákazníka silná zkušenost; pocit setkání s opravdovým člověkem, který bez řečí dává ze sebe to nej.
„Mám velmi prostý vkus. Spokojím se vždy s tím nejlepším.“ — Oscar Wilde
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.