Úspěšná internetová prezentace, která by prodávala a reprezentovala zároveň, je dosažitelná pro většinu nezávislých profesionálů. Moderní tvorba www stránek je ale nákladná a laik kvalitu nepozná, proto nesmí podcenit přípravu.
Za posledních 10 let, co se podnikání na internetu věnuji, se toho opravdu hodně změnilo. Internet se stal celosvětově nejvýkonnější komerční platformou. Webová prezentace je ideálním médiem pro oslovení zákazníků a jejich zpětnou vazbu. Komerční web je dnes nutností a není divu, že se u nás vyrojily tisíce webdesignérů a firem, které webdesign nabízejí.
Webdesignérem, neboli profesionálním tvůrcem webu, se člověk může stát ze dne na den tím, že si nainstaluje vhodný software a začne službu nabízet. Tato jednoduchost má kromě jistých pozitiv za následek bohužel také to, že úroveň většiny webů je špatná.
Kvalita komerčního webu není věcí názoru, ale je objektivně zjistitelná. Můžeme přesně měřit, jak se vyvíjí návštěvnost, kolik přichází objednávek či poptávek, jestli má server stabilní dostupnost, rychlost atd. Tato data se analyzují a porovnávají s celkovými náklady na vývoj a údržbu. Přijde vám to zbytečně složité? Snad jen pokud jde o stránečku za hubičku, ne však u drahého profesionálního webu.
Náklady na vytvoření kvalitní webové prezentace neustále rostou. Konkurence přibývá a pokud chceme být úspěšní, musíme oslovit zkušené tvůrce. Těch je ale málo a jsou vytížení. Technická stránka věci je rovněž náročná, takže zatímco kdysi dělal celý web jeden člověk, dnes se na jeho vzniku může podílet tucet profesí: webdesignér, grafik, fotograf, textař, korektor, překladatel, programátor, kodér, admin či webmaster a bůhvíkdo ještě. Každá z uvedených profesí má přitom na kvalitu výsledku značný vliv.
Neinformovaný laik nepozná kvalitní web. Běžným uživatelům se buď web líbí nebo ne. Zaměřují se hlavně na vizuální dojem a atraktivní detaily, které úspěšnost téměř neovlivňují. Často i weby od zavedených tvůrců vykazují závažné technické nedostatky, přestože podle referencí již jako dodavatelé obsloužili desítky zákazníků.
Špičkové webové stránky nevznikají náhodou. Stojí za nimi několik málo jmen, řekněme pár desítek tvůrců v celé ČR. Co ale ti ostatní? Ti se buď přetahují o neinformované zákazníky nebo se alespoň upřímně snaží. Výsledek pro zadavatele je ale prakticky tentýž – méně úspěšné či zcela nedohledatelné stránky s celou řadou technických nedostatků. Abychom pochopili, jak z toho ven, musíme nejdříve znát některé souvislosti…
V prvé řadě je dobré vědět, že webdesignéři se podobně jako ekonomové člení do několika názorových proudů, které si ne vždy rozumí:
Použitelný web momentálně představuje vývojově nejvyzrálejší přístup k tvorbě www stránek. Webdesignéři ovládající tuto náročnou techniku tvorby produkují uživatelsky srozumitelné, přehledné a vzhledově čisté weby, které jsou zároveň dobře dohledatelné.
Z hlediska použitelnosti se kvalita webu hodnotí podle vlastností, které často nejsou na první pohled znatelné a jejichž posouzení vyžaduje zkušenosti a odbornost. I začátečník se ale může relativně rychle naučit rozpoznávat některé atributy kvality:
Výše uvedený výčet vlastností kvalitního webu zdaleka není úplný, což může být pro laika frustrující. Třeba i jen základní orientace v problematice totiž vyžaduje poměrně rozsáhlé samostudium. Odhodlanému zájemci, který se chce stát informovaným zadavatelem, mohu nicméně vřele doporučit vynikající knihu Prioritizing Web Usability, jejímž autorem je průkopník a guru použitelnosti Jakob Nielsen a jeho kolegyně Hoa Loranger.
Otázka úspěšnosti komerční webové stránky má ještě jednu důležitou rovinu a tu představují fulltextové vyhledávače. V našich krajích se tím míní zejména Seznam a Google, protože vyhledávače Centrum, Jyxo, Live či Yahoo! jsou z hlediska tržního podílu na hledání v Česku prakticky bezvýznamné.
Drtivá většina uživatelů dnes hledá informace na internetu tak, že napíšou hledané klíčové slovo či spojení do vyhledávače. Zrakem pak přeletí zobrazené výsledky, přičemž se většinou nejvíce zaměří na první tři čtyři pozice. Pokud pak na navštívených stránkách velice rychle nenaleznou to, co hledají, zkusí svůj dotaz přeformulovat, anebo (méně často) zběžně projdou několik dalších stránek výsledků.
Hledající uživatelé jsou tedy takzvaně sobečtí. Vůbec je nezajímá, jaké máme pěkné přivítání na úvodní stránce. Prostě většinou skočí z vyhledávače přímo na zanořenou podstránku a aniž by se ji obtěžovali celou číst, rychle procházejí stránku pohledem, jestli se na ní nachází hledaný obsah. Teprve v tom případě věnují stránce více pozornosti.
Takový popis chování uživatelů je samozřejmě poněkud zjednodušený a nebere v potaz např. návštěvy, které přicházejí na web přímo nebo přes odkazy z jiných serverů. Obecně vzato však jde o převládající typ návštěvníka a koncepce moderního webu tomu odpovídá.
Předpokládá se, že u běžné komerční www prezentace bude většina návštěvníků přicházet z vyhledávače, někdy i přes 90% všech návštěv. Provozovatelé si tuto klíčovou roli vyhledávačů zpravidla uvědomují, a proto usilují o co nejsilnější přítomnost ve výsledcích na různě položené dotazy.
Vyhledávače zohledňují při hodnocení kvality stránky téměř to samé, co lidé, jen v trochu techničtější rovině. Zajímá je unikátnost a kvalita obsahu, kterou mimo jiné posuzují podle toho, jak často je stránka odkazovaná z jiných renomovaných serverů. Důležitou součástí internetového marketingu je tedy tvorba kvalitního obsahu a tzv. link building neboli budování zpětných odkazů, ať už formou registrace do katalogů, výměnou nebo přímým nákupem (ten se ale nedoporučuje kvůli riziku penalizace).
Obory, které se úspěšností ve vyhledávačích zabývají, se nazývají SEO (Search Engine Optimization, tj. optimalizace pro vyhledávače) a SEM (Search Engine Marketing, tj. marketing zaměřený na vyhledávače). Ve vyhledávačích lze tedy snadno inzerovat i za peníze, např. prostřednictvím služeb Google AdWords a Seznam Sklik, které se označují zkratkou PPC (Pay per click, tj. platba za proklik).
Máme tedy už určité povědomí o tom, že úspěšnou komerční prezentaci dělá především kvalitní obsah, který se opírá o dva hlavní pilíře: celkovou použitelnost webu a vyhledávače. Tvorba takových www stránek je ale časově náročná a nákladná.
Jako zadavatelé jsme tedy postaveni před určité dilema, jestli mít nekvalitní web za malý peníz nebo profesionální prezentaci, jejíž pořizovací cena může převyšovat dvacet, padesát nebo i sto tisíc Kč, nemluvě o nákladech na provoz.
Až na výjimky, které potvrzují pravidlo, má levný a nedokonale zpracovaný web jen malý nebo dokonce nulový přínos, navíc může dělat dosti špatný dojem. Největší ztrátou je ale obětovaná příležitost – kvalitní webové stránky vydělávají řádově více a to samé se týká návštěvnosti. Z hlediska nezávislých profesionálů, kterým je tento text určen především, existují tři dobrá východiska:
K otázce volby dodavatele dodejme, že nezávislí webdesignéři na volné noze tvoří (nejen u nás) pomyslnou špičku, pokud jde o poměr cena/výkon. Jako subdodavatele si je najímají i některé renomované webdesignérské firmy, které pak zakázku jen zaštiťují svým jménem. Zkušený nezávislý profesionál podporovaný týmem schopných kolegů je často tím nejlepším řešením. Srovnatelně dobré firmy vyjdou totiž mnohem dráž.
Pokud chcete mít úspěšné webové stránky a máte na to málo peněz, uberte raději na rozsahu než na kvalitě, případně zvažte publikační web či blog. A v každém případě se snažte vybrat co nejlepšího dodavatele. Webdesignér je strategický partner pro dlouhodobou spolupráci – web je třeba rozvíjet a jeho vývoj nekončí spuštěním.
Poznámka: V článku tohoto rozsahu není ani zdaleka možné postihnout celou problematiku tvorby webové stránky. Zaměřil jsem se tedy především na laické zadavatele, hlavní rizika a dotazy, které nejčastěji padají na mém školení pro úspěšné nezávislé podnikání.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.