23. února 2023
Britská asociace IPSE vydala svůj výroční report za rok 2022, který pokrývá britské freelancery i OSVČ. Je to zajímavé čtení.
Britská freelance ekonomika je stále soustředěná v oblasti Londýna a jižní Anglie, zatímco Severní Irsko zaznamenalo meziroční pokles. Britské freelancery evidentně trápil růst inflace (polovina je přesvědčena, že s ní nedokáže udržet krok) a přísná regulace trhu práce IR35 (ta má preventovat švarcsystém, ale zároveň komplikuje podnikání).
„Freelanceři jsou podskupinou OSVČ pracující ve třech nejvyšších kvalifikačních kategoriích (SOC1 až SOC3). Tam patří vysoce kvalifikovaní manažeři a řídící pracovníci, odborníci, experti, podpůrné a technické profese, včetně řady povolání od právníků, účetních, lékařů a vědců po publicisty a designéry. Ve Spojeném království nyní pracuje 1,9 milionu freelancerů, což je o 1 % více než v roce 2021. Počet freelancerů v poměru k celkovému počtu OSVČ zůstal na úrovni 46 % — stejně jako v roce 2021.“
Podobné novinky
Výběr ze světa #10 z 2025
- 15 questions to ask entrepreneurs (so you can become one), napsala Freya Laskowski — Zvažujete, že začnete podnikat? Položte si těchto 15 otázek a odhalte svůj záměr, strategii i možná úskalí – ještě než se do toho pustíte.
- The 2025 freelancer rates report — Britská platforma YunoJuno ve svém průzkumu, založeném na více než 261 000 freelance zakázkách napříč různými obory a úrovněmi zkušeností, uvádí 3% nárůst průměrné denní sazby, která dosáhla £390/den (£49/hod). Mezi nejlépe placené dovednosti patří UX design, strojové učení a art direction, přičemž specialisté na strategii si vydělají nejvíce – až £520/den.
- For less anxiety and more life, treat your to-do list like a diner menu — Tim Ferriss píše, jak změnil svůj přístup k produktivitě a říká: „Přistupujte ke svému seznamu úkolů jako k jídelnímu lístku, ne jako k checklistu.“ V příspěvku vysvětluje, že když si vybíráte úkoly, které vás nabíjejí energií, místo abyste se jen prokousávali povinnostmi, můžete snížit stres, zvýšit produktivitu a více si užívat svou práci.
- The trust economy: How freelancers find the right clients — Sarah Duran shrnuje klíčové poznatky z nejnovější akce v sérii Future is Freelance Forums a zdůrazňuje vzestup tzv. „ekonomiky důvěry“, kde při získávání zakázek hrají hlavní roli reputace, vztahy a důvěryhodnost.
- How you identify as an independent worker could impact your earning potential, new data suggests, napsala Katherine Steiner-Dicks — Nový výzkum britské společnosti Qdos ukazuje, že způsob, jakým se nezávislí profesionálové identifikují (kontraktor, freelancer, podnikatel), ovlivňuje potenciál jejich výdělků a vnímání ze strany klientů. Průzkum také zjistil, že většina těchto profesionálů v UK využívá formální smlouvy, především SOW (Statement of Work), pro větší jasnost a bezpečnost.
- Social media in 2025: why creatives are ditching 'rented' spaces for owned platforms — „Jsme na konci zlaté éry sociálních médií?“ ptá se Tom May v článku, kde poukazuje na to, že stále více kreativců opouští „pronajaté“ platformy ve prospěch vlastních prostor. Spisovatelé, designéři a další si znovu berou kontrolu do svých rukou prostřednictvím osobních webů, newsletterů a blogů – frustrovaní algoritmy, narušováním soukromí a neustále se měnícími prioritami sociálních médií.
Výběr ze světa #9 z 2025
- How AI will divide the best from the rest — AI je často prezentována jako velký narovnávač šancí, který pomáhá méně schopným pracovníkům dorovnat krok s nejlepšími. Článek The Economist však naznačuje, že může mít opačný efekt – tedy prohlubovat sociální rozdíly. „Na rozdíl od dřívější automatizace, která nahrazovala rutinní práce, jako je montážní linka nebo vedení účetních knih, může AI zasáhnout i do nerutinních a kreativních profesí. Dokáže se učit nepřímo, rozpoznávat vzorce a vytvářet predikce bez explicitních pokynů.“
- Read like an artist! — Austin Kleon sdílí svých 10 tipů pro lepší život s knihami v PDF, které si můžete stáhnout a vytisknout.
- Productivity rain dances — Skutečná produktivita spočívá spíše v maximalizaci výsledků než jen vstupů, říká Cal Newport ve svém nejnovějším článku. Připomíná nám, že zvedání telefonu, vyřizování e-mailů nebo další schůzka na Zoomu nás k dlouhodobým profesním cílům nijak nepřiblíží.
- Building a business you never want to retire from: Lessons from my parents' 40-year journey — Představte si, že vybudujete podnikání tak smysluplné, že se vám ani nebude chtít jít do důchodu. Sarah Duran sdílí příběh svých rodičů, kteří 40 let vedli vlastní firmu, a přináší cenné lekce o tom, co skutečně znamená milovat svou práci.
- Master the basics — Místo honby za složitými strategiemi v podnikání může být klíčem jednoduše zvládnout základy. Ti nejlepší v jakémkoli oboru nebo oblasti života vynikají právě tím, že dovedli základy k naprosté dokonalosti, popisuje v článku Donn Felker.
- Thriving in the age of AI — Filip Dřímalka, autor knihy Budoucnost NEpráce, byl hostem aktuálního podcastu Wisepreuners Nigela Rawlinse, kde diskutoval o tom, jak AI mění znalostní práci, automatizaci a produktivitu.
- 12 scenarios where selling strategy prevents headaches — Proč by měli freelanceři prodávat strategii, a ne jen realizaci? Austin L. Church vysvětluje, jak přesun od role „vykonavatele pokynů“ k „důvěryhodnému poradci“ pomáhá vyhnout se špatným klientům, zvýšit výdělky a ušetřit čas.
Výběr ze světa #8 z 2025
- What your freelance portfolio really says about you — Portfolio, které posíláte potenciálním klientům, neukazuje pouze vaši práci, vypovídá taky o vaší profesionalitě, kdo je vaše cílová skupina a jaké máte zaměření. „Vysíláte světu skutečně takovou zprávu, kterou chcete?“ ptá se v článku Preston Lee.
- How to make upselling part of your process — Jenna Farrell sdílí praktické tipy, jak hladce začlenit upselling do svého obchodního procesu; skrze předvídání potřeb klientů, podporu dlouhodobých vztahů, vytvářením šablon na míru a prezentování upsellingu coby přidané hodnoty.
- How to create a freelance website - A non-stupid guide — „Primárním účelem vašich webových stránek není prodávat, ale zahájit konverzaci,“ říká Austin Church, který se na blogu dělí o svůj jednoduchý návod na tvorbu jednostránkového webu.
- Launching isn’t easy. A brand strategist says it’s all about building a team with the energy you need to balance your own — Elaine Pofeldt ve svém nejnovějším článku na Forbes sdílí hlavní podnikatelská doporučení byznys konzultantky Jen Kemy, jak sestavit správný tým se správnou energií pro úspěšné uvedení na trh—ať už jde o nový produkt nebo knihu.
Fosilní palivo
„Perfekcionismus je totálně zatažená brzda úplně ve všem,“ říká Martin Kavka v podcastu Fosilní palivo, který natáčí společně s Romanem Věžníkem.
Jak pánové uvádí v popisu pořadu: „Jsme dva fosilové a chtěli jsme navzájem sdílet svoje zkušenosti, triky a know-how.“ A v nejnovější deváté epizodě debatují právě o tom, proč bývá perfekcionismus v práci a tvorbě problém a co s ním dělat.
Výběr ze světa #6 z 2025
- Shine: Unlocking creativity with Mark McGuinness — Daniel Boettcher, vystudovaný právník, který se stal klenotníkem, ve svém jedinečném podcastu diskutoval s kreativním koučem Markem McGuinnessem: O kreativitě, poezii a radostech a výzvách spojených se smysluplnou prací v době neustálého rozptylování.
- How to avoid dead-end freelance clients while being trusting — Důvěřujte prvnímu dojmu, buďte aktivní a stanovte si hranice ohledně ceny a podmínek, říká Austin L. Church a dělí se o osvědčené postupy, které mu pomohly vyhnout se špatným klientům a přilákat ty spolehlivé.
- How do I protect my intellectual property as a freelancer? — Vytváříte něco jedinečného? Článek Stephanie Whalley shrnuje způsoby, jak můžete chránit své duševní vlastnictví a jak můžete tato práva případně převést na někoho dalšího.
- Essentials: How to increase motivation & drive — Jaký je klíč k trvalé motivaci? Udržujte odměny nepředvídatelné a nespoléhejte na okamžité uspokojení, říká uznávaný neurovědec Andrew Huberman v dalším ze svých krátkých podcastů.
- The power of perspective, by Tom Albrighton — Tenhle článek je pro copywritery. Ukazuje totiž, jak může změna perspektivy učinit sdělení zapamatovatelnějším a pomoci textům vyniknout.