Tvoření není jen zábava, někdy je to i pěkná dřina. Když to ale vezmete za správný konec, ušetříte si spoustu držkopádů a uvidíte cenné výsledky. Tady je návod jak na to.
Chcete se pustit do svého vlastního tvůrčího projektu a nevíte, z které strany to uchopit? Kde začít a jak to celé dát do kupy? Tento článek vám poradí, jak na osobní kreativní projekty: Na co nezapomenout, jak to financovat, zorganizovat, jak to zvládnout vedle jiné práce a hlavně jak to celé dotáhnout až do konce.
Máte-li mít co jíst a kde bydlet, pravděpodobně pracujete většinu dne na projektech, které vaši umělecky založenou duši neuspokojují na 100 %. A to je úplně v pořádku. Většinou všichni děláme práce, ve kterých svou kreativitu sice využíváme, ale naše umělecké ambice jsou v nich nějak ohraničené. Skvělou kompenzací nedostatku kreativity v každodenním životě jsou pak osobní kreativní projekty.
Já třeba tvořím ve volném čase Posviť si, Plný kecky, Nestereo, newsletter o kreativitě 3Ká a píšu knihy jako Jak na sítě, Bez jablka nebo chystanou novinku Ztracenné. A je nás víc takových — přes den účetní, večer podcaster; přes týden učitelka, o víkendu blogerka; od 9 do 5 marketér, po nocích youtuber…
Možná byste si chtěli taky pořídit nějakou tu bokovku a začít tvořit. Možná jen tak pro sebe, nebo možná vidíte díru na trhu, které si ještě nikdo nevšiml. Ať už to bude nevýdělečný hobby projekt, nebo nájezd na novou hvězdnou kariéru, samo se to neudělá, přátelé. A čas, dostatečné znalosti a podmínky na to nebudete mít nejspíš nikdy.
Čas je teď. Podmínky si vytvoříte. Znalosti doženete.
Tohle je detailní návod, jak to udělat. Tímto smetám ze stolu všechny vaše výmluvy a jdeme na to!
O čem to bude? Častý argument lidí, kteří netvoří, je, že nevědí co. Jak říká Martin Kavka ve skvělém podcastu Tvůrcast, je to jen výmluva. Určitě totiž máte něco, o čem dokážete mluvit celé hodiny, něco, o čem víte víc než všichni ostatní a co s váma fakt hýbe. Něco, co chcete změnit, nebo k té změně aspoň malou kapkou přispět.
Zároveň promyslete, jestli o tématu dokážete dlouhodobě vytvářet obsah. Protože úspěch netkví v jednom nebo dvou dobrých dílech. Úspěch tkví v udržitelnosti a konzistenci.
Jakou to bude mít formu? Máte-li vymyšlený obsah, vrhněte se na formu. Jestli o tom jde dlouhé hodiny mluvit, bude to skvělý podcast. Jestli potřebujete věci ukazovat, mělo by to být video. Nebo to možná bude nejlepší v psané formě, případně i s obrázky? Pak to bude blog nebo kniha. Namátkou můžete vybírat třeba z těchhle formátů:
Proč to budete dělat? Najděte a pojmenujte důvod, proč to chcete dělat. Zní to banálně, ale tenhle důvod bude argument, který vás dotáhne k pracovnímu stolu v momentě, kdy se vám nebude chtít, kdy na projekt nebudete mít odezvy, kdy vám ho někdo zkritizuje nebo kdy na vás přijde tvůrčí krize.
Vize řeší krize. Vaše proč vám v budoucnu zachrání prdel. Najít ho můžete pomocí skvělé knížky Objevte své proč od Simona Sinka.
Já si třeba myslím, že lidi jsou víc spoko, když 1) jsou Tvůrci a reality-makeři (a ne oběti) a 2) když dělají dobrá (tj. informovaná) rozhodnutí. To je moje proč. A proto většina mých projektů pomáhá lidem rozvíjet kreativitu a víc číst.
Jaký máte záměr? Co svým projektem v dlouhodobém horizontu chcete způsobit? Co je hlavní cíl? Money? Fame? Pomoct lidem? S čím? Jak?
Získejte kontext. Skvělé, skvělé! Víte, o čem to bude, jakou to bude mít formu a proč to děláte. Teď by bylo dobré se rozhlédnout a trochu si s tou myšlenkou pohrát.
Pořád to celé dává smysl? Fantastické. Pak má smysl do toho vložit více energie a pokročit k detailům. Dáme do kupy přesnější obrysy.
Jak to bude přesně fungovat? Co to bude přesně dělat? K čemu to bude? Jaké to bude mít funkce? Proč by to lidi mělo zajímat? Zkuste to dát do jedné věty. Zkuste to vysvětlit pár lidem kolem sebe. Nenechte se odradit, pokud se jim to nebude líbit. Líbí/nelíbí je ošemetná metrika. Krom toho vaši přátelé možná nejsou cílová skupina. K tomu tohle cvičení neslouží. Slouží čistě k tomu, abyste si ověřili, že dokážete jednoduše vysvětlit a pojmenovat, co a proč děláte.
Jak se to bude jmenovat? Nepodceňte vymýšlení názvu. Není to tak jednoduché, jak to vypadá. Abyste projekt správně pojmenovali, je dobré zamyslet se, jestli plánujete rozšíření do zahraničí, jestli už název nepoužívá někdo jiný, jak je to s ochrannými známkami, jestli seženete dobrou doménu, jak to bude fungovat na sítích atd. Třeba já – evidentně – pojmenovávám projekty tak, aby nešly překlopit do zahraničí a aby na první dobrou hlavně nikomu nedošlo, o čem jsou. Přečtěte si:
Pro koho to děláte? Kdo je cílovka? Co těm lidem přinesete za přidanou hodnotu? Proč by to mělo někoho zajímat? Pár tipů najdete v článku Jak poznat svou cílovou skupinu.
Jaké to bude?
Kdo to zaplatí?
(Více druhů podpory pro svůj projekt najdete v tabulce odkázané na konci článku.)
Jak to budete udržovat? Jak to bude celé fungovat? A jak to udržíte v chodu? Zamyslete se, co se bude dít, až to vypustíte do světa. Co to bude potřebovat na denní/týdenní/měsíční/roční bázi? Kolik vašeho času? Kolik času někoho jiného? Kolik to bude stát?
Jak poznáte, že to funguje? Jak definujete úspěch? Jaké jsou cíle? Jaké jsou metriky úspěchu? Jak to budete měřit? Jak často to budete vyhodnocovat? Pokud jsou to peníze, kolik to má vydělat? Pokud je to dosah, kolik lidí to má vidět nebo použít?
Co potřebujete, aby to vzniklo? Jaké potřebujete aplikace a řešení, abyste to mohli postavit? Jak budete věci zálohovat? Jak je máte zabezpečené?
Pro inspiraci — Já si načrtávám mindmapy v Coggle a struktury ve Workflowy, píšu v Bearu, schraňuju informace v Poznámkách a Evernote, domlouvám se s týmy ve Freelu (dříve v Procesoidu), úkolovník mám v Things, texty si v týmu posíláme a komentujeme v Google Docs, základní grafiku dělám v Canvě a Figmě, posty plánuju v Planoly nebo aplikaci Sprout Social.
Koho k tomu potřebujete? Potřebujete nějaké části projektu outsourcovat? Jaké profese v týmu potřebujete? Sestavte si svůj ideální tým. Určete, co přesně od koho budete potřebovat. Promyslete si, co jim za to nabídnete. Lidi a kontakty na ně najdete v databázi českých freelancerů a seznamu českých poradců.
Nevymýšlejte kolo. Pokud někdo dělá něco podobného a není to konkurence (např. taky natáčí podcast), napište mu, jestli si můžete zavolat nebo dát kafe. Poraďte se s ním nebo s ní. Zajímá vás:
Já jdu před každým novým projektem na kafe minimálně se třema lidma, co už něco podobného udělali. Když máte dobrý záměr a upřímný zájem, jiní tvůrci se vámi rádi potkají, protože spolupráce a výměna zkušeností je nakonec výhodná pro všechny.
Jakou prioritu projektu dáte? Určete si dopředu, jakou prioritu projekt ve vašem kalendáři a ve vaší hlavě dostane. Podle toho odhadněte, jak dlouho vám jeho příprava potrvá. Rozložte síly a uvolněte kapacity. Nedovolte, abyste to po cestě museli vzdát jen proto, že jste se v téhle fázi přecenili.
Rozdělte a zadejte práci ostatním. Pokud k sobě potřebujete někoho dalšího (grafika, ilustrátora, copywritera, webaře, odborného garanta, korektorku, fotografku atd.), dejte dohromady kreativní brífy. Oslovte je, jestli se chtějí na podobném projektu podílet a za jakých podmínek. Jakmile do toho vtáhnete další lidi, máte z půlky vyhráno – z toho se pak už couvá blbě :) Viz také návody jak připravit bríf a jak zadat kreativní práci.
Naplánujte finance. Pokud do projektu hodláte investovat kromě svého času i peníze, udělejte si aspoň základní byznysový či finanční plán. Já ho u svých neziskových projektů nedělám, nicméně u projektů, které si na sebe mají vydělat, nebo které mě mají živit, je to nutnost.
Plánujte přiměřeně. Pokud má váš tvůrčí záměr jasné kontury a hranice, může vám stačit excelovská tabulka. Pečlivě do ní zapište vše, co bude projekt stát a z čeho tyto náklady pokryjete. Pokud jde o tvůrčí projekt s otevřeným koncem a zatím nejasnými náklady, které budete postupně přidávat a platit z vlastní kapsy, pak vám prospěje posílit finanční sebeřízení, abyste neujeli a nepřestřelili. A konečně pokud budete chtít plánovat větší výdaje v čase a navíc predikovat různé příjmové scénáře, mohl by se vám hodit jednoduchý finanční plán, ovšemže přizpůsobený vašim potřebám.
Promyslete, co chcete sdílet. Budete sdílet, na čem děláte a jak vám to jde? Výhoda: Budete už během práce na projektu budovat komunitu, kterou bude projekt zajímat. Nevýhoda: Když to nedotáhnete, bude to blbý. Což je zároveň i výhoda. Bude vás to nutit záměr nevzdat.
Zaznamenávejte. I pokud nebudete chtít sdílet veřejně, jak projekt vzniká, zaznamenávejte si pokrok pro sebe. Pište si deník nebo ideálně vše foťte. Zaprvé vás to nabudí v momentech, kdy budete mít krizi, a zadruhé to bude pěkný materiál, až jednou budete nějakému publiku vyprávět (ať už na blogu, na sítích, nebo na pódiu), jak takový skvělý projekt vznikl.
Pořiďte si vybavení. Ha! To by se vám tak líbilo, co? :) Na většinu projektů potřebujete židli a stůl, tak ne že budete jako já, když se rozhodnu cvičit (a vykoupím sportovní obchod). Dovolím vám maximálně pár nových aplikací, ale mezi náma, ani ty nejsou nezbytné. Vybírání té nejlepší aplikace na ………… (doplň) je většinou jen forma prokrastinace.
Naporcujte slona. Sepište vše, co se musí udělat, aby projekt vznikl. Rozkouskujte to na malé úkoly. To jsou položky jako: Zavolat grafikovi a zjistit, jestli by měl zájem podílet se na mém projektu. Tasky, které můžete udělat vy, naházejte na konkrétní dny do svého to-do listu. Ty, které má udělat někdo jiný, zadejte. Zaznamenejte si, kdy mají které části projektu deadliny.
Naplánujte projekt. Pokud na projektu děláte s více lidmi, uvědomte si, že je z vás projektový manažer. Vy to řídíte. Pokud to neřídíte vy, neřídí to nikdo. Dost se vám to zjednoduší, budete-li k tomu přistupovat jako k řízení projektu. A ano, tím se z vás stává projektový manažer. Přiřaďte všem úkoly, každé činnosti deadline a naplánujte si rezervy. Nebude to tak, jak si teď myslíte, že to bude. Nikdy to tak není. Viz také 10 tipů, jak řídit projekt a pokročilejší návod jak sestavit projektový plán v Excelu.
Dejte si to do kalendáře. Podle toho, jakou jste projektu přiřadili prioritu, si vybookujte čas ve svém kalendáři. Hned. Teď. Pokud to neuděláte, nikdy si na ten projekt čas nenajdete. Můžete si dovolit tomu věnovat pár hodin týdně? Zaznačte si je v kalendáři hned teď, ať vám tam nevlítne nic jiného. Tohle bude čas, kdy budete dělat úkoly, které jste si naplánovali výše.
Promyslete komunikační strategii. Co, kdy, jak a komu budete říkat? Dejte tomu alespoň hrubé obrysy. Bude se to hodit. Fakt. Viz také článek Jak nastavit komunikační strategii.
Řekněte si, kdy to bude dostatečně dobré. Kdy to zveřejníte? Stanovte si, co přesně se musí udělat a stát, abyste projekt konečně ukázali lidem. Protože jinak na něm budete dělat do smrti. Nikdy to nebude perfektní. Zkrátka nadefinujte si MVP neboli Minimum viable product.
Naplánujte launch. Detailně promyslete spuštění. Jak to bude vypadat? Budete to betatestovat? Má to vidět nějaká skupina lidí ještě předtím, než to půjde ven? Nebo pojedete rovnou naostro? Jak to dostanete k lidem? Co budou hlavní komunikační kanály? Web? Sociální sítě? Jak budete o spuštění komunikovat? Jak velký to bude? Řešíte PR agenturu a influencery, nebo to hodíte k sobě na sítě a jste spoko?
Vyhraďte si čas. Počítejte s tím, že spuštění projektu a následný humbuk kolem něj zabere čas. Budete odpovídat na otázky, reagovat na feedback, věnovat se uživatelům — počítejte s tím ve svém plánování.
Naplánujte, jak budete projekt udržovat. Nezapomeňte na to, že vypuštěním do světa to nekončí, ale začíná. Co se musí pravidelně dít, aby projekt fungoval? Kdo to bude dělat? Naplánujte to. Zorganizujte to. Přidělte sobě i ostatním úkoly a deadliny.
Zajistěte konzistenci komunikace. Pamatujte, o čem jsme se bavili na začátku: úspěch tkví v udržitelnosti a konzistenci. Zajistěte, aby bylo o projektu pravidelně slyšet (např. pomocí profilů či příspěvků na sociálních sítích).
Projekt dál rozvíjejte. Jak by šlo projekt dál rozvíjet? Co můžete na základě zpětné vazby zlepšit? Jak často budete vyhodnocovat, jestli projekt funguje, jak má, a jak zapracujete případná zlepšení? Vylepšete projekt každý týden alespoň jednou maličkostí.
Dávejte o sobě pravidelně vědět. Promyslete, jak váš výtvor dál zviditelňovat. Šlo by se s ním dostat do médií? Nezajímá téma nějaké známé influencery? Nemůžete se s někým spojit nebo na projekt nabalit nějaké další věci? Například pokud jste vydali ebook o zdravé stravě, můžete k tomu postavit školení? Můžete projekt přihlásit do nějaké soutěže?
Chovejte se jako tvůrce. Odteď jste tvůrce. To není jednoduchá práce. Je to docela fuška. Nechte si poradit a vzdělávejte se v ekonomice tvůrců. Obklopte se lidmi, kteří také tvoří. Aspoň online. Nebudete se v tom cítit tak sami, a když se někde zaseknete, budete mít s kým to probrat. A nechte si poradit od Martina Kavky v podcastu Tvůrcast nebo od Kreativních Kreatur.
Mějte plán, kdyby to zasdílela Oprah. Spoustu skvělých značek a projektů nepoloží paradoxně to, že to nevyšlo, ale že to vyšlo až příliš. Co se stane, když to bude megaúspěšný? Buďte připraveni na úspěch. Zvládnete nápor uživatelů, čtenářů, návštěvníků? Mějte na paměti, že i když začnete projekt dělat jako hobby projekt, nemusí to tak skončit. Hodně profesionálních projektů začalo jako osobní kreativní mini-projekt – bestsellerové knihy se často rodí z článků, televizní celebrity se rodí z online tvůrců, novináři se mnohdy rodí z blogerů. Třeba Bez jablka byl původně blog. A bestseller Jak na sítě bylo původně „jen“ školení.
Jednou z největších výzev každého tvůrce spočívá ve skloubení vlastního hobby projektu s prací, rodinou a životem obecně. Nebojte se, není to tak těžké, jak to na první pohled vypadá. Nezapomeňte, že v tom nemusíte být sami. V Česku i po celém světě už je mnoho organizací, které tvůrcům pomáhají — ať už financováním, vzděláváním, mentorováním, poskytováním prostoru pro tvorbu atd.
Když jsem při psaní tohohle článku zjistila, že dohledat takové instituce a programy je na tři další životy, spojila jsem se s Danem Šáchou a dali jsme to všechno do jedné tabulky. Stačí si vybrat, jakou podporu může váš projekt získat podle kraje, tématu či druhu podpory:
Pokud by vás zajímalo, jak se obsahové projekty tvoří v praxi, pusťte si do uší záznam panelové debaty čtyř úspěšných tvůrců z různých odvětví. Dozvíte se, co tvoří a proč, co jim to profesně i jinak přináší, jaké formáty jim fungují i co by poradili začínajícím tvůrcům:
Jděte do toho. Svět potřebuje smysluplné projekty. Postavte jeden. Máte na to.
💌 Další kreativní tipy na vás čekají v 3Ká, mém newsletteru o kreativitě, komunikaci a knihách. V každém vydání vám přinese tři tipy, které vám pomůžou žít kreativnější život, vést smysluplnější rozhovory, vytvářet kvalitnější kontent a číst lepší knihy. Ve schránce ho můžete najít za pár kaček každý pátek, nebo jednou měsíčně zdarma.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.