O umělé inteligenci ChatGPT a vyhlášené AI válce vyhledávačů Google a Bing od Microsoftu už toho média napsala hodně.
Co v tom humbuku ale trochu chybí, je pohled architekta fulltextového vyhledávače. A právě ten nabízí poslední epizoda seznamáckého podcastu Stopáž, jejímž hostem byl spolutvůrce vyhledávače Seznam Dušan Janovský (alias Yuhů).
Pozoruhodný rozhovor dává nahlédnout do zákulisí bitvy vyhledávačů. Pokud tvoříte obsah pro webové stránky, ať už jako copywriteři či jejich provozovatelé, tohle povídání si rozhodně pusťte. Zasvěcenější technický brífink k možným důsledkům nastávajících změn jen tak nenajdete:
P.S. Další dva rozhovory s Dušanem teď vyšly i na Lupě a v podcastu Online Plus.
Výborná AI konference Pravidla se změnila (alias KPZ) pro kreativce a markeťáky proběhne i letos — 6. listopadu na Hvězdárně a planetáriu Brno. Už teď si ale můžete koupit early bird lístky o 1000 Kč levněji, než bude běžná cena (ale jen do konce srpna).
Za akcí opět stojí náš člen David Spáčil a mezi prvními potvrzenými řečníky jsou uznávaný marketér Michal Pastier, fotograf Stanislav Petera a také spoluzakladatel a CEO společnosti Kapnetix Johny Darkwah.
Vstupenky i další info najdete na webu konference.
Jak by se měli PPC specialisti připravit na budoucnost? A budou vůbec potřeba? Vojta Roček v rozhovoru nabízí svůj kritický pohled na vývoj oboru v době AI — vedle měnících se požadavků na PPC odborníky diskutuje s Markétou Kabátovou taky o rostoucí automatizaci v digitálním marketingu a roli umělé inteligence v optimalizaci reklamních kampaní.
„Mezilidská komunikace bude možná opravdu mnohem větší hodnota než kdy dřív,“ říká Vojta k jedné ze dvou klíčových dovedností, které je dobré rozvíjet. Jako druhou zmiňuje kritické myšlení.
Budujte hodnotu nezávislou na vyhledávačích — píše digitální marketér Marek Prokop v novém článku, kde ukazuje, jak AI mění SEO, proč generický obsah ztrácí smysl a co naopak funguje: unikátní know-how, čerstvé novinky, osobní zkušenosti či expertní analýzy a doporučení.
„Za víc než čtvrt století v digitálním marketingu jsem zažil už docela dost velkých změn vyhledávání i SEO, ale revoluci, kterou způsobil nástup AI, se nic ani vzdáleně neblíží.“
Microsoft zveřejnil průzkum k tomu, jak se ve skutečnosti používají nástroje generativní AI, jako je Copilot — a co to může znamenat pro různé profese.
Analyzovali 200 000 anonymizovaných konverzací z Copilota za rok 2024, porovnali úkoly s oficiálními daty o pracovních činnostech v USA a každé profesi přiřadili skóre využitelnosti AI (tj. do jaké míry se daná práce překrývá s tím, co AI už dobře zvládá).
Hlavní zjištění:
Celou studii si můžete stáhnout jako PDF zde.
Letošní AI revoluce nezpomaluje, naopak. Laboratoř pro výzkum umělé inteligence OpenAI, která letos vyvolala obrovský rozruch generátorem obrázků DALL·E 2, uvolnila pro veřejnost další bombu!
S nástrojem ChatGPT můžete volně konverzovat v angličtině i češtině. Zodpoví ledasjakou otázku, nebo vám dokonce pomůže s brainstormováním nápadů či psaním počítačového kódu.
ChatGPT spustil hotovou mánii, kterou náš člen a přední český expert na umělou inteligenci Jan Romportl komentuje na LinkedIn a mj. upozorňuje:
„ChatGPT v žádném případě není náhrada googlení! Ještě ne. Leckde na sociálních sítích uvidíte různé výkřiky, jak tím rovnou můžete nahradit Google. Prosím, prosím, PROSÍM! Nevěřte jim, a už vůbec se k nim nepřipojujte. Proč? Protože ChatGPT se nikde nedotazuje internetu na aktuální stav faktografických věcí. Jeho znalosti o světě jsou zamrzlé v roce 2021. Asi neví ani o válce na Ukrajině nebo o smrti královny Alžběty. A taky protože ho můžete pořád dost oblbnout a přesvědčit ho, aby si začal vymýšlet hrozně rozumně znějící nesmysly…“
Podstatu fungování nástroje vtipně komentuje i vývojář David Grudl v glose Návod k pochopení ChatGPT:
„Jde vlastně o opak Siri, Alexy a podobných asistentů, kteří se snaží pochopit váš pokyn a podle něj dohledat informace nebo třeba ztišit hudbu. ChatGPT nic nedohledává ani nic neztišuje. ChatGPT se jen snaží skládat slova do celků, které nám budou připadat smysluplné. A umí to zatraceně dobře. Přitom jednotlivým slovům z našeho pohledu vůbec nerozumí, neví, co znamenají v realitě. Jen přečetl tolik knih, scénářů, rozhovorů, prostě textů, že toho hodně vytušil a nestydí se to využít. Podobně jako já, když jsem svého času rád vedl dlouhé diskuse o Hře o trůny, aniž bych viděl jediný díl, a když jsem to pak přiznal, mnozí tomu nechtěli věřit.“
PS: ChatGPT v novém videu krátce rozebral i Petr Mára:
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.