Rok poté — Jak se změnilo podnikání

22. června 2021

Literární dokumentaristka a vydavatelka Barbora Baronová ve svém příspěvku sdílí, co jí v uplynulém období nejvíce pomohlo při ochraně podnikání.

Podle filosofky Alice Koubové zvýšíme svou odolnost vůči krizi akceptováním faktu, že stavem obvyklým není zaručenost, ale nejistota. Proto je důležité v časech neochromení budovat záchranné mechanismy do budoucna. Krizi profesní v mém případě následovala v uplynulých měsících i krize osobní. Den po dni vše zvládat mi pomohlo to, že jsem roky předtím pěstovala férové a autentické profesní i mezilidské vztahy a měla jsem promyšleno několik záložních plánů. V nejhlubší krizi totiž člověk jedná automaticky, a to s jediným cílem – přežít.

Mně nejvíc při „ochraně“ podnikání v krizi pomohlo:

  1. Mít několik strategií pro udržení cash flow a postupně je aplikovat tak, abych nakladatelství – i navzdory krizi – dál rozvíjela. Díky investicím do lepšího eshopového řešení, pluginů, nafocení našich knížek, práci s nyní podporovanými instagramovými reels, online přednášení, posilování komunity prostřednictvím newsletterů nebo účastnění se povolených knižních akcí se mi podařilo těžký rok v rámci nakladatelství nejenom přežít, ale během něj i vyrůst. Strategie ozkoušené v krizi chci využívat i nadále.
  2. Mít k ruce spolehlivé a zodpovědné lidi, kteří v krizi zachovají chladnou hlavu, vše propočítají a zváží a další kroky rychle a racionálně rozhodnou za mě.
  3. Mít „záchytnou strategii“ – do nejmenších procesů připravenou a se svým okolím vyjednanou strategii, na koho v krizi co spolehlivě nadelegovat a jaké kroky operativně učinit, abych neohrozila sebe ani fungování a pověst nakladatelství – třeba dočasným osobním výpadkem.
  4. Mít sepsaný manifest priorit a motivací, aby se věci i v krizi řešily a rozhodovaly v integritě s mou vlastní osobou.
  5. Mít přehled o stavu nakladatelství, o možnostech rozvoje podnikání na více let dopředu, zároveň disponovat variantami scénářů, a ty flexibilně vyjednávat s autory.
  6. Navzdory krizi investovat – mít jasný plán a hlavně racionalizovat priority.
  7. Posilovat vztahy s komunitou – právě komunity podržely během krize mnohá malá nakladatelství v Česku.

V rámci společnosti obecně – co se oblasti vydávání knížek a literatury týče – se za rok krize ukázalo, že v Česku existuje vůle podporovat kreativní průmysly, že je možná systémová změna v rámci literárního provozu podporující bibliodiverzitu – knižní rozmanitost, že je možné měnit chápání role kultury a zlepšovat postavení umělců ve společnosti – vše je však pořád ještě běh na velmi dlouhou trať. Nicméně krize tuto diskusi alespoň otevřela, což je první velký úspěch.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Temu vs. volnonožci

Jak může čínské online tržiště Temu ovlivňovat podnikání některých freelancerů a malých firem, které volnonožci provozují? Důležité téma teď v článku otevírá naše členka Alice Kavková, spoluzakladatelka rodinného deskovkářství 4 Kavky.

„Temu nám zatlouká hřebíčky do rakve. Nájezdník z východu, který prodává fejky her, jejichž originály tu distribuujeme, agresivní slevovou politikou tak prodražil reklamu, že to zasáhlo i největší hráče v zemi,“ píše v úvodu Alice.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Meet Room Martina Světlíka

Náš člen, konzultant a lektor produktů Apple Martin Světlík si v centru pražských Holešovic vybavil vlastní zasedací a školící místnost — a rozhodl se o ni podělit s dalšími kolegy.

Jeho Meet Room nabízí dostatek prostoru pro 10 účastníků, rychlou WiFi, klid a funkční techniku včetně velké televize.

Fotky i ceník najdete na webu a s kódem NAVOLNENOZE můžete využít 10% slevu na první pronájem. Členové našeho portálu s aktivní prezentací pak mají slevu 20 %.

S kůží na trh

Jan Planička dříve pracoval v reklamce. Když se mu ale narodil syn, cítil, že potřebuje změnu. Přestože k tvoření blízko neměl, chtěl dělat něco jiného než pracovat hlavou. Na volné noze se nakonec shodou okolností začal věnovat kůži. Dnes, po několika letech, provozuje úspěšnou dílnu a pod značkou Kožedělník Jan Planička společně s kolegy tvoří opasky, peněženky a další kožené výrobky.

„Když se mi v roce 2018 narodil synek, dal jsem výpověď a řekl jsem si, že chci zkusit jít na volnou nohu. Měl jsem rezervu. Mohl by o to být zájem a do toho jsem ještě fotil reportáže a svatby, takže jsem si říkal, kdy jindy než teď,“ vzpomíná Honza v článku na serveru Podnikatel.cz.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Anatomie pádu

Francouzský kriminální thriller o dvou spisovatelích na volné noze pracujících na dálku z horské chaty ve francouzských Alpách? Přesně to je Anatomie pádu, jeden z nejlepších evropských filmů za poslední dobu, mj. oceněný Zlatou palmou z Cannes.

V Česku je film k vidění na HBO Max či za 80 Kč na webu karlovarského filmového festivalu; trailer viz YouTube:

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Rok poté — Jak se změnilo podnikání 62 českých freelancerů a kam míří

Jsme z toho venku? Roste poptávka a s ní i ceny? Jak se freelanceři poprali s omezeními a překotným přesunem podnikání do online prostředí? A jsou na tom dnes líp než před rokem, nebo se na nich podepsala únava? Přečtěte si, jak to vidí oni sami.

Číst dál

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí