Rok poté — Jak se změnilo podnikání

22. června 2021

Literární dokumentaristka a vydavatelka Barbora Baronová ve svém příspěvku sdílí, co jí v uplynulém období nejvíce pomohlo při ochraně podnikání.

Podle filosofky Alice Koubové zvýšíme svou odolnost vůči krizi akceptováním faktu, že stavem obvyklým není zaručenost, ale nejistota. Proto je důležité v časech neochromení budovat záchranné mechanismy do budoucna. Krizi profesní v mém případě následovala v uplynulých měsících i krize osobní. Den po dni vše zvládat mi pomohlo to, že jsem roky předtím pěstovala férové a autentické profesní i mezilidské vztahy a měla jsem promyšleno několik záložních plánů. V nejhlubší krizi totiž člověk jedná automaticky, a to s jediným cílem – přežít.

Mně nejvíc při „ochraně“ podnikání v krizi pomohlo:

  1. Mít několik strategií pro udržení cash flow a postupně je aplikovat tak, abych nakladatelství – i navzdory krizi – dál rozvíjela. Díky investicím do lepšího eshopového řešení, pluginů, nafocení našich knížek, práci s nyní podporovanými instagramovými reels, online přednášení, posilování komunity prostřednictvím newsletterů nebo účastnění se povolených knižních akcí se mi podařilo těžký rok v rámci nakladatelství nejenom přežít, ale během něj i vyrůst. Strategie ozkoušené v krizi chci využívat i nadále.
  2. Mít k ruce spolehlivé a zodpovědné lidi, kteří v krizi zachovají chladnou hlavu, vše propočítají a zváží a další kroky rychle a racionálně rozhodnou za mě.
  3. Mít „záchytnou strategii“ – do nejmenších procesů připravenou a se svým okolím vyjednanou strategii, na koho v krizi co spolehlivě nadelegovat a jaké kroky operativně učinit, abych neohrozila sebe ani fungování a pověst nakladatelství – třeba dočasným osobním výpadkem.
  4. Mít sepsaný manifest priorit a motivací, aby se věci i v krizi řešily a rozhodovaly v integritě s mou vlastní osobou.
  5. Mít přehled o stavu nakladatelství, o možnostech rozvoje podnikání na více let dopředu, zároveň disponovat variantami scénářů, a ty flexibilně vyjednávat s autory.
  6. Navzdory krizi investovat – mít jasný plán a hlavně racionalizovat priority.
  7. Posilovat vztahy s komunitou – právě komunity podržely během krize mnohá malá nakladatelství v Česku.

V rámci společnosti obecně – co se oblasti vydávání knížek a literatury týče – se za rok krize ukázalo, že v Česku existuje vůle podporovat kreativní průmysly, že je možná systémová změna v rámci literárního provozu podporující bibliodiverzitu – knižní rozmanitost, že je možné měnit chápání role kultury a zlepšovat postavení umělců ve společnosti – vše je však pořád ještě běh na velmi dlouhou trať. Nicméně krize tuto diskusi alespoň otevřela, což je první velký úspěch.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Volnonožci na Disney+

Na Disney+ včera dorazil originální španělský seriál Na volné noze (Entrepreneurs) — o skupině podnikatelů, kteří každý den dochází do nového coworkingu, kde se snaží rozjet své projekty.

Tady je krátká anotace: „Gonzalo, syn majitele baru, už několikrát pohořel se svými nočními podniky, které mu platil otec. Teď dostává poslední šanci. Spolu se samozvaným podnikatelským guruem a pod dohledem sestry Julie se pouští do otevření coworkingového centra.“

Trailer je pouze ve španělštině:

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Z televize k lokším

Pozici ředitelky produkce na Barrandově vyměnila Zuzana Horová za podnikání — a rozjela vlastní značku Lokše od Zuzky. Se svým LOKŠOtruckem dnes jezdí po celé republice a říká, že si na „stará kolena“ dělá radost. Nejvíc ji přitom těší kontakt s lidmi.

O své cestě mluví s nadhledem a pokorou v článku na webu Podnikatel.cz: „Svobodně se rozhodnete, že budete podnikat a děláte od píky, poctivě, bez velkých peněz. Vždycky jsem dělala jenom to, na co jsem měla, nikdy jsem neměla velké oči. A nepotřebuji moc, stačí mi opravdu mít z toho radost a že to lidé mají rádi.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Podnikání na rodičovské

Podnikání při péči o dítě není jen o přivýdělku, ale i o seberealizaci a udržení kontaktu s profesním světem, píše v článku na Finmagu Alena Šafrová Drášilová.

V textu upozorňuje na časovou i mentální náročnost podnikání při mateřské (či rodičovské) a zdůrazňuje, že bez podpory okolí je cesta k úspěchu velmi těžká. Důležité je podle Aleny realistické plánování a přijetí toho, že nelze stíhat vše. Stejně tak pomáhá odvaha využít pomoc — ať už od partnera, rodiny, nebo placených služeb.

„Kombinace péče o dítě a podnikání může připomínat žonglování s několika zapálenými pochodněmi, zvlášť když se přidá noční pláč kvůli zoubkům nebo dětské nemoci.“

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Brusič nožů na volné noze

Aleš Mlýnek proměnil svou celoživotní vášeň v precizní řemeslo – broušení nožů. Fascinuje ho klid, soustředění a dokonalá kontrola nad výsledkem. Každý nůž brousí ručně s respektem k materiálu, tvaru a příběhu, od kuchyňských nožů až po historické repliky.

„Zákazníkům chci nabídnout něco víc než jen rychlé nabroušení, ale skutečně precizní ruční práci, která noži prodlouží životnost a zlepší jeho funkčnost,“ říká Aleš v článku na serveru Podnikatel.cz.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Rok poté — Jak se změnilo podnikání 62 českých freelancerů a kam míří

Jsme z toho venku? Roste poptávka a s ní i ceny? Jak se freelanceři poprali s omezeními a překotným přesunem podnikání do online prostředí? A jsou na tom dnes líp než před rokem, nebo se na nich podepsala únava? Přečtěte si, jak to vidí oni sami.

Číst dál

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí