Rok poté — Jak se změnilo podnikání

22. června 2021

Literární dokumentaristka a vydavatelka Barbora Baronová ve svém příspěvku sdílí, co jí v uplynulém období nejvíce pomohlo při ochraně podnikání.

Podle filosofky Alice Koubové zvýšíme svou odolnost vůči krizi akceptováním faktu, že stavem obvyklým není zaručenost, ale nejistota. Proto je důležité v časech neochromení budovat záchranné mechanismy do budoucna. Krizi profesní v mém případě následovala v uplynulých měsících i krize osobní. Den po dni vše zvládat mi pomohlo to, že jsem roky předtím pěstovala férové a autentické profesní i mezilidské vztahy a měla jsem promyšleno několik záložních plánů. V nejhlubší krizi totiž člověk jedná automaticky, a to s jediným cílem – přežít.

Mně nejvíc při „ochraně“ podnikání v krizi pomohlo:

  1. Mít několik strategií pro udržení cash flow a postupně je aplikovat tak, abych nakladatelství – i navzdory krizi – dál rozvíjela. Díky investicím do lepšího eshopového řešení, pluginů, nafocení našich knížek, práci s nyní podporovanými instagramovými reels, online přednášení, posilování komunity prostřednictvím newsletterů nebo účastnění se povolených knižních akcí se mi podařilo těžký rok v rámci nakladatelství nejenom přežít, ale během něj i vyrůst. Strategie ozkoušené v krizi chci využívat i nadále.
  2. Mít k ruce spolehlivé a zodpovědné lidi, kteří v krizi zachovají chladnou hlavu, vše propočítají a zváží a další kroky rychle a racionálně rozhodnou za mě.
  3. Mít „záchytnou strategii“ – do nejmenších procesů připravenou a se svým okolím vyjednanou strategii, na koho v krizi co spolehlivě nadelegovat a jaké kroky operativně učinit, abych neohrozila sebe ani fungování a pověst nakladatelství – třeba dočasným osobním výpadkem.
  4. Mít sepsaný manifest priorit a motivací, aby se věci i v krizi řešily a rozhodovaly v integritě s mou vlastní osobou.
  5. Mít přehled o stavu nakladatelství, o možnostech rozvoje podnikání na více let dopředu, zároveň disponovat variantami scénářů, a ty flexibilně vyjednávat s autory.
  6. Navzdory krizi investovat – mít jasný plán a hlavně racionalizovat priority.
  7. Posilovat vztahy s komunitou – právě komunity podržely během krize mnohá malá nakladatelství v Česku.

V rámci společnosti obecně – co se oblasti vydávání knížek a literatury týče – se za rok krize ukázalo, že v Česku existuje vůle podporovat kreativní průmysly, že je možná systémová změna v rámci literárního provozu podporující bibliodiverzitu – knižní rozmanitost, že je možné měnit chápání role kultury a zlepšovat postavení umělců ve společnosti – vše je však pořád ještě běh na velmi dlouhou trať. Nicméně krize tuto diskusi alespoň otevřela, což je první velký úspěch.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Podnikání hodináře

Jak vypadá podnikání hodináře na malém městě? Jan Brož původně snil o Africe, ale nakonec našel smysl v rodinném řemesle. Po letech vzdoru převzal otcovo hodinářství a zlatnictví, které dnes provozuje společně s manželkou — a v Počátkách na Vysočině tak dokazují, že kvalita, lidský přístup a poctivost mají svou hodnotu.

„Táta nad některými zakázkami vzdychal, že jsou napadené kutilem domácím. Oprava hodin totiž není jen rozebrat, vyčistit, promazat a složit. Neznalost principu může strojek trvale poškodit. Svěříte-li práci mistrovi, půjdou dalších dvacet let, kdy je opět potřeba vyčistit zatuhlá maziva,“ popisuje Jan v článku na Finmagu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Výběr ze světa #21 z 2025

  • How We Built and Tested a Business in 3 Days with No Budget — Nepotřebujete velký rozpočet ani dokonalý produkt, abyste otestovali svůj podnikatelský záměr. Článek od IMMA Collective ukazuje na reálném příkladu truhláře na volné noze, jak rychle a relativně snadno lze takový nápad otestovat.
  • Preparing the Next Generation of Freelancers — Sarah Duran shrnula poznatky z pokračování série The Future is Freelance Forum, které bylo zaměřené na to, co pro volnonožce skutečně znamená úspěch a jak ho dosáhnout. Hlavní poselství? Komunity a silné podpůrné sítě jsou tou nejdůležitější infrastrukturou pro dlouhodobý úspěch na volné noze.
  • Is Your Business Growth Stalled? You Might Be Prioritizing The Wrong Relationships — Mít stovky přátel na sociálních sítích není totéž jako mít pár hlubokých vztahů v reálném životě, píše Selena Soo ve své nové knize, kterou recenzuje Elaine Pofeldt. Ukazuje, jak cílené navazování kontaktů a péče o ty správné vztahy může přímo podpořit vaše podnikatelské cíle – a to bez rizika vyhoření.
  • UK Households with Female Freelancers Should Be Earning Up To 43% More Finds Study — I ve freelancingu, kde si sazby určujete sami, ženy často vydělávají méně než muži; kvůli systémovým předsudkům a podceňování jejich práce. Jak ale zdůrazňuje Katherine Steiner-Dicks, ženy mohou získat finanční stabilitu zpět a pomoci narušit koloběh nerovnosti tím, že si uvědomí svou hodnotu, nastaví férové ceny a povedou vyjednávání s jistotou.
  • Why I’m Done With Scope Creep (For Good This Time) — Znát své hranice a neříkat automaticky „ano“ dalším zakázkám (bez dodatečného honoráře) vám ve skutečnosti může pomoci vydělat více peněz, snížit stres a poskytovat lepší služby svým klientům, píše v článku Sara Gibson.
  • Stand Out By Saying What You Stand For„Pokud jste podnikatel na volné noze, pak jsou vaše osobní hodnoty zároveň hodnotami vaší značky,“ říká Austin Church. Doporučuje jít do hloubky, zamyslet se nad svými základními přesvědčeními a promítnout je do svého sdělení a marketingu – pro větší autenticitu, jasnost a způsob, jak se odlišit od ostatních kolegů s podobnými dovednostmi.
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Podnikatelka roku

Senzační zpráva! Naše členka Zuzana Bílková zvítězila v prestižní soutěži EY Podnikatel roku 2024 v kategorii Nejlepší podnikatelský příběh.

Gratulujeme a kudos všem, kdo jste Zuzku ve veřejném hlasování podpořili. Mezi 6 vítězi hlavních kategorií je letos Zuzana jedinou oceněnou ženou a její příběh je skutečně výjimečný:

V rodných Beskydech zachránila před zavřením tradiční šicí dílnu na vlněné přikrývky a během 15 let z ní vybudovala vyhlášenou manufakturu Besky na vlněné lůžkoviny nejvyšší kvality.

Krejčí na volné noze

„Myslím si, že každý úspěšný krejčí musí být trochu amatérský psycholog,“ říká v článku na serveru Podnikatel.cz návrhář a zakázkový krejčí Roman Humlíček. K řemeslu si našel cestu už v dětství a dnes řadu let podniká pod vlastní značkou — navrhuje a šije obleky, košile i džíny.

V rozhovoru mluví o své profesi a mj. říká, že jeho nejoblíbenější fází práce jsou schůzky se zákazníky a předávání hotového výrobku:

„Tam vidíte tu reakci, zpětnou vazbu od klienta. Když je spokojený, tak vám to dá najevo. A hlavně to dá najevo tím, že se potom vrátí, uvidíte ho znovu a chce na něčem pokračovat,“ popisuje.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Rok poté — Jak se změnilo podnikání 62 českých freelancerů a kam míří

Jsme z toho venku? Roste poptávka a s ní i ceny? Jak se freelanceři poprali s omezeními a překotným přesunem podnikání do online prostředí? A jsou na tom dnes líp než před rokem, nebo se na nich podepsala únava? Přečtěte si, jak to vidí oni sami.

Číst dál

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí