Rok poté — Jak se změnilo podnikání

22. června 2021

Literární dokumentaristka a vydavatelka Barbora Baronová ve svém příspěvku sdílí, co jí v uplynulém období nejvíce pomohlo při ochraně podnikání.

Podle filosofky Alice Koubové zvýšíme svou odolnost vůči krizi akceptováním faktu, že stavem obvyklým není zaručenost, ale nejistota. Proto je důležité v časech neochromení budovat záchranné mechanismy do budoucna. Krizi profesní v mém případě následovala v uplynulých měsících i krize osobní. Den po dni vše zvládat mi pomohlo to, že jsem roky předtím pěstovala férové a autentické profesní i mezilidské vztahy a měla jsem promyšleno několik záložních plánů. V nejhlubší krizi totiž člověk jedná automaticky, a to s jediným cílem – přežít.

Mně nejvíc při „ochraně“ podnikání v krizi pomohlo:

  1. Mít několik strategií pro udržení cash flow a postupně je aplikovat tak, abych nakladatelství – i navzdory krizi – dál rozvíjela. Díky investicím do lepšího eshopového řešení, pluginů, nafocení našich knížek, práci s nyní podporovanými instagramovými reels, online přednášení, posilování komunity prostřednictvím newsletterů nebo účastnění se povolených knižních akcí se mi podařilo těžký rok v rámci nakladatelství nejenom přežít, ale během něj i vyrůst. Strategie ozkoušené v krizi chci využívat i nadále.
  2. Mít k ruce spolehlivé a zodpovědné lidi, kteří v krizi zachovají chladnou hlavu, vše propočítají a zváží a další kroky rychle a racionálně rozhodnou za mě.
  3. Mít „záchytnou strategii“ – do nejmenších procesů připravenou a se svým okolím vyjednanou strategii, na koho v krizi co spolehlivě nadelegovat a jaké kroky operativně učinit, abych neohrozila sebe ani fungování a pověst nakladatelství – třeba dočasným osobním výpadkem.
  4. Mít sepsaný manifest priorit a motivací, aby se věci i v krizi řešily a rozhodovaly v integritě s mou vlastní osobou.
  5. Mít přehled o stavu nakladatelství, o možnostech rozvoje podnikání na více let dopředu, zároveň disponovat variantami scénářů, a ty flexibilně vyjednávat s autory.
  6. Navzdory krizi investovat – mít jasný plán a hlavně racionalizovat priority.
  7. Posilovat vztahy s komunitou – právě komunity podržely během krize mnohá malá nakladatelství v Česku.

V rámci společnosti obecně – co se oblasti vydávání knížek a literatury týče – se za rok krize ukázalo, že v Česku existuje vůle podporovat kreativní průmysly, že je možná systémová změna v rámci literárního provozu podporující bibliodiverzitu – knižní rozmanitost, že je možné měnit chápání role kultury a zlepšovat postavení umělců ve společnosti – vše je však pořád ještě běh na velmi dlouhou trať. Nicméně krize tuto diskusi alespoň otevřela, což je první velký úspěch.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Podnikatelka roku

Senzační zpráva! Naše členka Zuzana Bílková zvítězila v prestižní soutěži EY Podnikatel roku 2024 v kategorii Nejlepší podnikatelský příběh.

Gratulujeme a kudos všem, kdo jste Zuzku ve veřejném hlasování podpořili. Mezi 6 vítězi hlavních kategorií je letos Zuzana jedinou oceněnou ženou a její příběh je skutečně výjimečný:

V rodných Beskydech zachránila před zavřením tradiční šicí dílnu na vlněné přikrývky a během 15 let z ní vybudovala vyhlášenou manufakturu Besky na vlněné lůžkoviny nejvyšší kvality.

Krejčí na volné noze

„Myslím si, že každý úspěšný krejčí musí být trochu amatérský psycholog,“ říká v článku na serveru Podnikatel.cz návrhář a zakázkový krejčí Roman Humlíček. K řemeslu si našel cestu už v dětství a dnes řadu let podniká pod vlastní značkou — navrhuje a šije obleky, košile i džíny.

V rozhovoru mluví o své profesi a mj. říká, že jeho nejoblíbenější fází práce jsou schůzky se zákazníky a předávání hotového výrobku:

„Tam vidíte tu reakci, zpětnou vazbu od klienta. Když je spokojený, tak vám to dá najevo. A hlavně to dá najevo tím, že se potom vrátí, uvidíte ho znovu a chce na něčem pokračovat,“ popisuje.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Otto Bohuš o copywritingu

„Nejtěžší je vytvořit to, co je nejkratší, to znamená název. A druhý v pořadí je slogan“

Co jsou atributy dobrého textaře, ale taky kvalitního marketingového textu — a dokáže skvěle napsaný text prodat cokoliv? Otto Bohuš mluvil v podcastu Kamdu o copywritingu, roli AI i své kariérní cestě z agentury na volnou nohu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Dan Tržil hledá parťáka

Dan Tržil k sobě hledá parťáka/moderátora do podnikatelského podcastu Byznyscast. „Věřím, že Byznyscast může mít 10× větší dopad,“ píše a dodává, že zájemci můžou psát přímo jemu.

Rok poté — Jak se změnilo podnikání 62 českých freelancerů a kam míří

Jsme z toho venku? Roste poptávka a s ní i ceny? Jak se freelanceři poprali s omezeními a překotným přesunem podnikání do online prostředí? A jsou na tom dnes líp než před rokem, nebo se na nich podepsala únava? Přečtěte si, jak to vidí oni sami.

Číst dál

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí