Facebook, Twitter, LinkedIn a jiné internetové sociální sítě mohou naše podnikání citelně podpořit. Dobrého účinku dosáhneme zejména volbou vhodného média a optimálního způsobu užívání.
Podle řady nezávislých zdrojů se sociální sítě staly nejčastější aktivitou na internetu, čímž sesadily pornografii. A to je pravděpodobně jen začátek. Běžní uživatelé tráví v online komunitách tolik času, že se již začíná hovořit o generační proměně webu jako takového. Zatímco jeho současná podoba je formována vizí zakladatelů firmy Google o maximální přístupnosti a dohledatelnosti všech informací, konkurenční Facebook na tyto pravidla hry drze odmítá přistoupit. Jeho úspěšná vize staví na rozlišitelné online identitě jednotlivce a více či méně uzavřených komunitách.
Uživatelé internetu mají již zjevně jasno v tom, že sociální sítě jsou pro ně přínosem. Tím pádem jsou zajímavé také pro firmy, ať už jako médium přesně cílené reklamy, či jako účinný prostředek pro budování značky.
Nezávislí profesionálové se nacházejí na pomyslném rozmezí mezi těmito dvěma skupinami a sociální sítě používají tu pro soukromou, tu pro pracovní komunikaci. S ohledem na úzkou provázanost osobního podnikání s psychologickým profilem jednotlivce je takový způsob užití přirozený a v podstatě správný. Přesto mnozí profesionálové používají sociální weby způsobem, který jejich podnikání poškozuje.
V praxi vidím, že mnoho lidí na volné noze tuhle otázku řeší, stejně jako jsme dříve zvažovali mobil nebo vlastní webové stránky. Individuální postoje se pohybují od zatvrzelého odmítání po nekritické a bezvýhradné přijetí. Argumenty obhajoby jsou skutečně působivé:
Uznejme, že uvedené přednosti tvoří velmi atraktivní objekt zájmu. O to více bychom se ale měli zajímat o tušené zápory, nedostatky či problémy:
Jak s těmito klady a zápory naložit? Obecné doporučení zní, že pokud umíte pracovat s počítačem, informacemi a časem, pak se do sociálních sítí můžete bez obav aktivně zapojit (viz dále). V opačném případě můžete jejich obsah alespoň sledovat, případně vyzvat ke spolupráci nějakého specialistu na internetový marketing.
České sociální sítě jako Lidé, Spolužáci či Líbím se ti jsou sice relativně oblíbené, ale pro nezávislé profesionály se bohužel příliš nehodí. Buď mají příliš úzké zaměření, anebo jejich uživatelé typově neodpovídají naší klientele. Podle cílové skupiny, kterou chceme oslovit, se tedy většinou budeme rozhodovat mezi následujícími možnostmi:
Z výše uvedeného srovnání mi až překvapivě jasně vyplývá, že čím dále máte k webovým aplikacím a internetu, tím přirozenější volbou pro vás bude Facebook (mé osobní závěry jsou stejné, přestože mám k informatice blízko). Nic vám ovšem nebrání vyzkoušet také druhé dvě sítě, případně jejich používání kombinovat.
A ještě jedno doporučení pro ty, kteří mají spisovatelské střevo: zvažte publikační web. Každý dobrý blog vytváří kolem sebe komunitu a představuje tak malou sociální síť samu o sobě.
Na závěr připojuji téma, které je sice okrajové, ale o sociálních sítích toho dost vypovídá. Protože někteří uživatelé dokáží hlavně na Facebooku trávit dennodenně dlouhé hodiny a odeslat desítky aktualizací svého statusu, zajímalo mne, jak moc jsou sociální sítě návykové? Zeptal jsem se Davida Šmahela z Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny při Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. David je mimo jiné editorem odborného serveru CyberPsychology a na tuto problematiku se specializuje:
Úvodem: co je to návykovost? S dovolením si přeformuluji otázku: Objevuje se závislostní chování na online sociálních sítích? Online závislostní chování definuji s pomocí symptomů, které by se měly objevovat: zahlcení činností, změny nálady (zlepší se nálada při činnosti), konflikty (s rodinou, přáteli, partnery či sama se sebou), zvyšování tolerance, abstinenční příznaky při přerušení činnosti a recidivy (člověk činnost na čas přeruší, ale zase se k ní excesivně vrátí). Při přítomnosti všech těchto symptomů můžeme mluvit o závislostním chování. Zatím jsem nečetl žádný výzkum, který by se zabýval přímo sociálními sítěmi a závislostním chováním. Nicméně nejčastěji se mluví o třech oblastech: online hrách (hlavně MMORPG), cybersexu (sexuální komunikaci mezi dvěma a více účastníky) a právě potenciální závislosti na online komunikaci (e-mailu, messengerech atp.). Závislostní chování na sociální síti tedy patří do zmíněné třetí kategorie a je myslím jisté, že se objevuje, stejně jako v případech online messengerů. V tomto kontextu se objevují dvě hypotézy: a) internet je příčinou osamělosti, jinak řečeno, lidé se stávají závislými na online komunikaci a jsou proto osamělí, nebo b) osamělí vyhledávají komunikaci přes internet, jinak řečeno, lidé, kteří vykazují symptomy závislostního chování na online komunikaci, byli osamělí již před používáním internetu a internet je pro ně náhražkou reálné komunikace. Výzkumy většinou potvrzují spíše druhou hypotézu. Tedy osamělí komunikují více přes internet než v běžném životě. V případě závislostního chování, které je definováno poměrně striktně (rozhodně se nejedná o vágní větu "jsem závislý na internetu"), se však většinou mluví o tom, že jen výjimečně je internet příčinou jakýchkoliv problémů, nejčastěji je spíše jejich symptomem. Jinak řečeno, lidé mající problémy v běžném životě, mohou mít tendenci používat internet excesivním způsobem v různých oblastech. Místem útěku pro ně mohou být ať už online hry nebo sociální sítě.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.