Proč v sobě cíleně podporovat kreativitu a jak nám prospívá? Přesně o tom mluvil lektor tvůrčího psaní René Nekuda v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny:
„Kreativita je spjatá s vysíláním sebe sama do světa a to je pro většinu lidí, aniž si to třeba uvědomují, nesmírně důležité. Dále to uvolňuje endorfiny a vnitřní napětí, ale také to zlepšuje imunitu a mezilidské vztahy.“
Martin Kavka je zakladatelem projektu Čeština 2.0 a spoluautorem bestselleru Hacknutá čeština. Svou práci a tvorbu sám označuje za obsahové podnikání. Píše průkopnické Newslettery.cz, natáčí podcasty Tvůrcast a Tajný jazyk. S manželkou Alicí a jejich dětmi budují rodinné deskovkářství 4 Kavky. Martin je zkrátka nepřehlédnutelná osobnost, jeden z hybatelů českého internetu a ekonomiky tvůrců.
Sledujte na našem podcastu a YouTube:
Znáte tezi o 1000 skutečných fanoušcích? Říká, že jako kreativní profesionál nepotřebujete miliony sledujících, stačí vám 1000 těch skutečných, kteří vás budou podporovat a nakoupí. Jessica Abel ale tuto myšlenku v dalším ze svých výborných článků vyvrací a poukazuje na to, že mezi teorií a praxí je velký rozdíl. A že počet lidí, kterým musíte nabídnout své produkty či služby, abyste dosáhli 1000 prodejů, je mnohem větší, než se podle této lákavé myšlenky může zdát.
„Získat těch 1000 skutečných fanoušků a udržet je, se zdá být pro většinu téměř nedosažitelné, což pak často vede ke zklamání a sebeobviňování. Nastává tedy čas na vyvracení mýtů,“ píše Jessica v úvodu a přibližuje mj. výzvy, kterým tvůrci na volné noze při snaze o finanční stabilitu čelí.
Jaké má psaní výhody a proč s ním vůbec začít? Ondra Ilinčev sepsal dvoustý článek na svůj profesní blog a u té příležitosti sdílí postřehy k tomu, co mu psaní přináší a jak překonat některé bloky, které by vás mohly brzdit.
„Tvorba obsahu, a hlavně zajímavého osobního obsahu, vás ukáže na radaru potenciálních klientů. Já od nich slyším nejčastěji: Líbí se nám, jak o věcech přemýšlíte. / Potřebujeme vnější pohled na náš byznys.“
Svému vnitřnímu kritikovi, hlasu plnému pochyb, který se objevuje během tvůrčího procesu, čelí mnoho kreativních profesionálů. Tento hlas, jak říká Jessica Abel, často brzdí tvůrce tím, že v nich udržuje pocity nedostatečnosti a strachu, což mj. vede k prokrastinaci a snížení sebedůvěry. Na rozdíl od populárního přístupu, který spočívá v tom, že tohoto vnitřního kritika umlčíte nebo s ním bojujete, Jessica navrhuje, že je lepší zaujmout empatický a chápavější postoj – a spíše než coby nepřítele vnímat vnitřní hlas jako váš ochranný mechanismus.
„Soucit s vnitřním kritikem vám umožní činit rozhodnutí na základě vašich cílů, a ne vašich strachů.“
Zkušená tvůrkyně a spisovatelka Jessica Abelová napsala výborný osvětový článek o tom, proč tvůrci sklouzávají k tomu, že přidávají různé „výdělečné“ činnosti, aniž by to vedlo k vyššímu výdělku. Přidává také doporučení, jak přemýšlet o financích v podnikání tak, aby se kreativní člověk vyhrabal ze situace, kdy pracuje stále víc, ale na příjmech to není moc znát:
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.