Volnonožci a další naháči

3. března 2022

„Jít na volnou nohu bylo jedno z nejlepších rozhodnutí, které jsem udělala. A to i přesto, že jsem první dva roky s každou zakázkou počítala, jestli mám už alespoň na ten nájem a na jeden rohlík denně.“ — marketérka a️ copywriterka Bára Perglová píše o těžkostech podnikání i hledání profesní identity.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn

Podobné novinky

Status umělce

Umělci na volné noze představují v rámci trhu práce zcela svébytnou profesní skupinu. A právě někteří z nich dnes stávkovali před ministerstvem kultury za důstojnější podmínky pro výkon uměleckých profesí a zejména zavedení tzv. statusu umělce.

Pro kontext je třeba dodat, že profesionálové v kultuře a umění řeší trochu jiné problémy než jiní kreativci na volné noze, jako jsou grafičtí designéři či copywriteři, o influencerech a digitální ekonomice tvůrců ani nemluvě!

Typicky jde o pracovníky napojené na různé kulturní instituce, filmovou či jinou produkci, běžná vydavatelství apod. Mnozí mají formálně statut OSVČ, ale za podnikatele se nepovažují a výkonem práce se reálně blíží zaměstnancům, ovšem bez zaměstnaneckých jistot. Hodně to někteří pocítili zejména během covidu.

Mimochodem, o živobytí umělce na volné noze mluvil bez příkras hudebník Marian Friedl v našem letošním rozhovoru:

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Nižší odvody pro zelenáče

V návaznosti na představení vládního konsolidačního balíčku Dan Morávek na serveru Podnikatel.cz v článku přiblížil změnu týkající se zvýšení minimálních záloh na sociální pojištění pro OSVČ.

V textu mj. upozorňuje na to, že pro začínající podnikatele mají v prvních dvou letech od startu podnikání zůstat vyměřovací základy stejné, tedy na 25 % průměrné mzdy.

„OSVČ, které začnou podnikat, budou mít v prvních dvou letech své činnosti stejné zálohy jako doposud. Zatímco ostříleným podnikatelům vzroste minimální vyměřovací základ až na 40 % průměrné mzdy, pro nováčky zůstane na úrovni 25 %.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Ceník Sherlocka Holmese

Pokud jste zastánci jednotných transparentních cen v podnikání na volné noze, nejspíš vás hodně pobaví následující slovní přestřelka v klasickém příběhu Sherlocka Holmese z roku 1922, nazvaném Záhada na Thorském mostě 🤑

Miliardářský klient na Sherlocka Holmese:

„Peníze pro mě v tomto případě neznamenají nic. Pro mě za mě je klidně můžete pálit, pokud vám to osvítí cestu k pravdě. Tato žena je nevinná, musí být zbavena všech obvinění a je na vás, abyste to dokázal. Řekněte si částku!“

Sherlockova chladná odpověď:

„Mé ceny jsou stejné pro všechny. Neohýbám je pro nikoho vyjma případů, kdy se zřeknu odměny úplně.“

Miliardář:

„No, pokud pro vás dolary nic neznamenají, pomyslete na reputaci! Jestli uspějete, všechny noviny v Anglii i Americe vás budou oslavovat. Oba kontinenty budou mluvit jen o vás.“

Sherlock:

„Děkuji vám, pane Gibsone, ale sláva mě nezajímá. Možná vás překvapí, že dávám přednost práci v anonymitě a přitahuje mě vždy jen problém sám o sobě.“

Pár dalších poznámek:

  • Klient je ve skutečnosti představen jako milionář v penězích roku 1922, dnes by šlo rozhodně o miliardáře.
  • Tato konkrétní povídka obsahuje i další pozoruhodné dialogy a celý kánon Sherlocka Holmese je plný odkazů na nekonvenční profesní etiku, k níž se slavný fiktivní detektiv propracoval.
  • Vše, co Doyle o Sherlockovi napsal, je nyní dostupné v ultimátní edici Sherlock Holmes: The Definitive Collection na Audible, kterou namluvil fenomenální Stephen Fry. Suma sumárum 72 hodin audia — jak prosté, milý Watsone!
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Ekonomika tvůrců

Co je to ekonomika tvůrců a proč je fér za dobrý obsah zaplatit? Přečtěte si v tomto článku.

„Ačkoli pojem ‚Creator(s) economy‘ vznikl teprve před deseti lety, čísla mluví jasně – monetizace kreativního obsahu je na vzestupu.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak monetizovat kreativní obsah

Chcete s novým rokem začít budovat komunitu platících uživatelů a monetizovat tak svůj kreativní obsah? Denisa Hrubešová v rozhovoru pro server Lupa přibližuje tzv. creator economy a vývoj platformy Pickey, kterou rozjela spolu s kolegou Davidem Slačálkem.

„Celá ekonomika tvůrců je pořád ještě v plenkách a tyto spolupráce budou stále přibývat. Zareagoval na to třeba i Twitter, když zavedl možnost dávat tvůrcům spropitné nebo zpoplatnit část obsahu. Instagram a Facebook už to také zkoušejí. Myslím, že to v dalších letech bude ještě velká věc. A myslím, že se to bude týkat i lidí, kteří zatím tvoří jen v offline prostředí, kde provozují keramické či taneční kurzy, kurzy vaření a podobně.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí