Zkušený profesionál by měl být schopen zvládnout menší výběrové řízení a zvolit vhodného dodavatele. Cesta vede od informovaných nákupů až po plnohodnotná výběrová řízení se zohledněním desítek faktorů.
Především je nutno říci, že schopnost vybrat dobrý výrobek či dodavatele je v podnikání velice důležitá. Koupíme-li si zmetek, strávíme buď spoustu času reklamacemi, anebo jinak snížíme svou efektivitu práce. Stejně tak výběrem špatného dodavatele riskujeme řadu problémů, nedodržením termínů počínaje a konflikty konče.
Ve svém vlastním oboru se postupem času každý profesionál zorientuje a ví, co kde výhodně nakupovat či poptávat (to mimochodem tvoří důležitou součást jeho know-how). Potíž bývá především s jednorázovými nákupy mimo vlastní profesi (typicky webové stránky, automobil, kancelářská technika, nemovitost aj.).
Většina lidí dá na doporučení kolegů a známých. V případě drobných položek je to jistě přijatelné řešení, ale jeho problematičnost vzrůstá úměrně našim nárokům (jistě si nebudeme objednávat stavbu domu jen na radu kamaráda a to samé bych nedoporučoval ani pro komerční webové stránky).
Jinými slovy, jsou-li naše očekávání vysoká, měli bychom se sami začít pídit po hodnotných informacích. Měl by se z nás stát informovaný zákazník, který je náročný a vybíravý zároveň. Oč zvídavější budeme, tím méně nás ovlivní klamavá reklama a jiné, zdánlivě seriózní zdroje či média.
Změnit své zavedené návyky vedoucí k rychlým a nerozvážným nákupům samozřejmě nějakou dobu trvá. Nalézt a rozpoznat důvěryhodné doporučení k nákupu není snadné a zpočátku to vyžaduje čas a osvojení nových postupů. Zde je několik tipů:
Celkově vzato se jako informovaní zákazníci lišíme od běžných konzumentů svým aktivním přístupem. Inteligentně zvažujeme každý nákup a neváháme se informovat všude možně, jen abychom měli jistotu, že nekupujeme zajíce v pytli. Tyto přednákupní průzkumy neboli rešerše přejdou člověku rychle do krve a postupně zabírají minimum času, přičemž vždy přinášejí nemalé úspory a jiné výhody plynoucí z používání kvalitních produktů.
Zvykneme-li si chytře nakupovat, je už jen malý krůček k tomu, abychom začali dělat malá výběrová řízení pro svou vlastní potřebu, ať už podnikatelskou, rodinnou nebo čistě osobní. Princip je podobný informovanému nákupu, pouze s tím rozdílem, že komunikujeme s vícero dodavateli. Postupujeme zhruba následovně:
Výše nastíněný postup je samozřejmě jen modelový a v praxi se může různě odchylovat. Někdy například vůbec nemusí dojít na obesílání dodavatelů, porovnáváme-li informace, které mají uvedené na webu. Nebo se může stát, že na poptávku nikdo nezareaguje, či se nám z jiného důvodu nedaří najít vhodného dodavatele. (V takovém případě je nutné vrátit se zpět, poohlédnout se po dalších možnostech a uchopit celou věc za jiný konec.)
Nezávislý profesionál, který poskytuje poradenství, může klientům nabízet také službu asistence při vedení výběrového řízení. Je ovšem třeba mít na paměti, že tak velkou zodpovědnost bychom měli přijímat, pouze pokud se v dané problematice dokonale orientujeme, nebo alespoň klientovi jasně sdělit, kam až sahá naše odbornost. U zadání, které tuto odbornost přesahuje, bychom měli klienta upozornit, že případné riziko našeho selhání nese z větší části on jako zadavatel výběrového řízení a následný odběratel.
Rozsah účasti nezávislého profesionála ve výběrovém řízení se může dosti různit. Zatímco někdy je svěřeno výběrové řízení na naše bedra prakticky celé, jindy můžeme asistovat v roli odborného poradce, který formuluje poptávku, vybírá možné dodavatele k oslovení atp. Čím vyšší je míra našeho zapojení, tím více se nám bude hodit znalost projektového řízení a dobré komunikační schopnosti, zvlášť budeme-li plnit úlohu koordinátora a prostředníka mezi všemi zúčastněnými stranami.
Velmi specifické je vedení výběrového řízení pro různé dotace a veřejné finance. V jejich případě je již metoda výběru striktně omezena platnou legislativou, jejíž porušení může mít vážné následky pro zadavatele (odebrání dotace) i poradce (spoluzodpovědnost za škodu a ohrožení dobrého jména). Proto je obvykle lepší přenechat tato výběrová řízení specialistům, jako jsou dotační a projektoví manažeři.
Odborně provedené výběrové řízení je jednou z nejlepších cest k výrazným úsporám při současném dosažení požadované kvality. Mimo jiné i proto vytlačuje ve veřejné a podnikatelské sféře dříve tolik běžný klientelismus založený na protekci a neprůhledné síti osobních konexí. V praxi se lze běžně setkat s případy, kdy výběrové řízení sníží náklady o desítky procent při současném zvýšení kvality výsledku.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.