Zavádějící průzkum

11. října 2022

Nový průzkum American Opportunity Survey od McKinsey uvádí, že v USA je 58 milionů (neboli 36 %) nezávislých pracovníků.

To je obrovské, ale i dost kontroverzní číslo: Kategorie „nezávislých pracovníků“ totiž hodila do jednoho pytle freelancery (na plný i částečný ‚úvazek‘) s kontraktory (včetně misklasifikovaných zaměstnanců s jediným ‚klientem‘) a také s přivýdělkáři a námezdníky, kteří jsou zpravidla všechno, jenom ne nezávislí (na různých platformách či zprostředkovatelích práce).

Jinými slovy, použitá klasifikace chápe i závislou či jinak prekarizovanou práci jako „nezávislou“. To je zavádějící a vede to i k nafukování odhadů počtu freelancerů.

Kompletní report zatím nebyl zveřejněn. Už tak je ale jasné, že nový průzkum je pouhým stínem uznávané a metodicky dotažené analýzy Independent Work od McKinsey Global Institute z roku 2016.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter)

Podobné novinky

Výběr ze světa #32 z 2025

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Průzkum: Ženy v byznysu

Vzdělávací platforma Holky z Byznysu zveřejnila výsledky svého průzkumu, do kterého se zapojilo přes 2000 žen z Česka a Slovenska — cílem bylo zjistit, jak se ženám daří v podnikání, co je brzdí, nebo naopak motivuje.

Tady je několik postřehů:

  • Od rozjezdu vlastního podnikání ženy nejčastěji odrazuje strach a nejistota
 (55 %), dále pak finanční omezení (47 %) nebo nedostatečné znalosti či zkušenosti (41 %).
  • 77 % žen by preferovalo živnostenské oprávnění před založením s.r.o. (18 %).
  • 92 % respondentek vnímá v různé míře nerovnost pohlaví ve světě podnikání. 62 % dokonce pociťuje obavy z diskriminace či nerovného zacházení.

Ke kompletním výsledkům v PDF se dostanete na webu.

Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Výběr ze světa #31 z 2025

  • How to Recession-Proof Your Freelance Niche — V nejnovější epizodě svého podcastu Lizzie Davey mluví o nevýhodách příliš úzké specializace, nástupu takzvané „kontextové inteligence“ a o tom, jak AI ovlivnila naši práci i požadavky klientů.
  • How Much Extra is the Gift Wrap? — Přeměna produktu nebo služby v promyšlený zážitek může z obyčejné transakce udělat nezapomenutelný příběh. Jak podotýká Seth Godin, na prezentaci záleží.
  • How to Build a Successful Collaboration, napsala Chloe Miller — Spolupráce může být pro freelancery účinnou strategií růstu. Otevírá cestu k novým klientům, trhům i znalostem. Silná partnerství stojí na jasných hodnotách, sladěných cílech, promyšlené komunikaci a vzájemné důvěře. Když je rozvíjíme záměrně, mohou přinášet dlouhodobý profesní i osobní přínos všem zúčastněným.
  • Knives and Battleships — Máte pocit, že byste měli neustále dělat něco většího, nového nebo jiného? Toto zamyšlení Jasona Frieda připomíná, že zdokonalování toho, co už umíte, není přešlapování na místě – právě to je ta skutečná práce.
  • How to Find Your Ideal Clients with Rebekah Mays — Copywriterka Rebekah Mays v podcastu Ilise Benun popisuje, jak jí vylepšení profilu a obsahu na LinkedInu pomohlo přitáhnout přesně takové projekty, po jakých toužila. Klíčová podle ní byla jasná profilace, aktivní zapojení do příspěvků cílové skupiny a přístup ke klientům jako k publiku.
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

Výběr ze světa #30 z 2025

  • Building Your Reputation As a Freelancer„Značka je to, co o vás lidé říkají, když nejste v místnosti. Pokud vůbec něco říkají.“ V tomto shrnutí z akce Freelance Forum se Sarah Duran zamýšlí nad tím, jak si freelanceři mohou vybudovat trvalou reputaci – ne okázalým marketingem, ale tím, že dlouhodobě odvádějí kvalitní práci, budují opravdové vztahy a sdílejí svůj jedinečný příběh.
  • PROMPT_. Why I Avoid Using LLMs As a Publisher… — Osobní zpověď nakladatele a nadšence do technologií Tomáše Baránek o AI; od fascinace po zpochybnění, nakolik mohou velké jazykové modely brzdit naše hluboké myšlení a kreativitu.
  • Notes to Myself — 65 inspirativních myšlenek a krátkých aforismů Setha Godina pro každý den vaší podnikatelské cesty.
  • How to Craft a CEO Day And Why You Need One — Růst v podnikání na volné noze není jen o odvádění práce pro klienty, marketingu nebo správě financí. Potřebujete si vytvořit prostor i na plánování, strategii a zamyšlení, píše Sara Gibson a proto navrhuje zařadit do svého kalendáře pravidelný „CEO den“.
  • How to Spot High-Quality Projects on Freelance Marketplaces — Ne každý projekt na platformách jako Fiverr nebo Upwork stojí za váš čas. Jack Nolan upozorňuje na klíčové signály, podle kterých poznáte, že má smysl se do zakázky pustit – například jasné zadání, férový rozpočet a dobrá komunikace. Díky tomu si můžete vybírat projekty, které vám pomohou budovat reputaci, příjem i sebevědomí.
  • The World's Top Beach Spots for Remote Working — Hledáte skvělé místo u pláže, odkud byste mohli v létě pracovat na dálku? Freelance Informer přináší přehled nejlepších destinací podle teploty, bezpečnosti, životních nákladů, rychlosti internetu a dalších kritérií.
Sdílejte a diskutujte: LinkedIn Facebook X (Twitter) Trvalý odkaz

3 populární omyly o práci na volné noze

Mýlit se je lidské a v podnikání to platí jakbysmet. Pojďme tedy probrat typické omyly spojované s prací na volné noze a co si z nich lze pozitivního do podnikání odnést.

Číst dál

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí