Jedna dekáda, jedna komunita, jeden článek! Vše, co potřebuji znát na volné noze, jsem se naučil (převážně) od lidí Na volné noze.
Když jsem v roce 2005 portál Na volné noze zakládal, byl jsem sám freelancerem už sedmým rokem. Měl jsem velké odhodlání pomáhat kolegům, ale méně zkušeností a jen mlhavou představu, co všechno by měla taková podpora zahrnovat. Většinu toho, co dnes o podnikání na volné noze vím, jsem se naučil cestou — od vás, ze života a z praxe.
Ukázalo se, že pokud jde o onu formu a rozsah podpory, nejlépe v našem případě zafungovalo jednoduché propojení tří základních pilířů:
Každoročně startujeme nějaké novinky, ale základní osvědčené schéma tří pilířů zůstává neměnné, neboť vyhovuje začínajícím i zavedeným profesionálům. Pro mne osobně je nejpřínosnější náš think-tank, kde i po 17 letech na volné noze čerpám spoustu cenných podnětů. A to celé by samozřejmě nemohlo fungovat bez týmu skvělých profesionálů, kteří se na rozvoji a provozu portálu Na volné noze podílejí. Můj velký dík patří i jim.
Na samém začátku jsem věděl, komu pomáhám, protože jsem všechny znal osobně. Byli to kamarádi na volné noze, převážně z kreativních, jazykových a technických oborů, tedy freelanceři, česky nezávislí profesionálové. Časem jsem ale začal tuto představu měnit…
Pro každého, kdo to myslí s podporou podnikání na volné noze (jako my) vážně, může být americká asociace Freelancers Union vzorem. Sdružuje přes 280 tisíc členů, lobuje za jejich práva a fakticky vystupuje jako odborová organizace. Ostatně zakladatelka Sara Horowitz je dcerou odborového právníka. Snaha reprezentovat co největší masu lidí ji vedla k přijetí nejširší možné definice freelancingu. Podle té je freelancerem každý, kdo si byť jen přivydělává na volném trhu. A této volné definici odpovídá podle reprezentativního průzkumu letos až 54 miliónů Američanů — tj. třetina trhu práce, doslova všeho druhu!
Jenže při pohledu na oborové složení více než čtvrt miliónu členů Freelancers Union dostanete odlišný obrázek amerického freelancera: Loňský report uvádí, že 38 % členů jsou kreativní profesionálové a umělci, 25 % služby a prodej (tedy včetně marketingu), 13 % psaní a editace textů, 13 % technické profese a vývoj webů, 5 % zdravotnictví a 11 % ostatní profese — tedy úplně jiné složení, než by odpovídalo široké definici. Naopak, docela se podobá zastoupení oborů v našem průzkumu a katalogu profesionálů.
Existuje tedy obrovský rozdíl mezi tím, jak široce může být freelancing (byť i z bohulibých důvodů) účelově definován, a tím, kdo se s ním fakticky ztotožňuje. To jsou hlavně ony kreativní a technické profese, marketing, jazykové služby, vzdělávání, poradenství apod. Těmto profesionálům pomáháme nejčastěji, ačkoli otevřeni jsme samozřejmě všem.
Zpětně si uvědomuji, že všeobjímající definice je pro vymezení freelancingu podobně nepraktická jako formální kategorie živností či OSVČ, protože zahrnuje i lidi, kteří by se jinak s prací na volné noze nikdy neztotožnili. Uznávám nicméně její přínos při sledování nastupujícího trendu nových forem práce a volných pracovních úvazků. Zde je obecná definice užitečná a díky práci Freelancers Union rozumíme vývoji trhu mnohem lépe.
Vlivem 10 let a nespočtu osobních setkání, ať už v rámci naší komunity nebo mé vlastní poradenské praxe, jsem si nemohl nevšimnout určitých obecných předpokladů úspěšnosti profesionálů na volné noze. Do čeho tedy radím investovat čas a čemu se raději vyhnout?
Jako nezávislí profesionálové tedy čelíme přinejmenším dvěma velkým tržním výzvám: Zákazníci požadují 1) moderně pojaté služby s aktuální odborností, ale také 2) věrnost určitým konzervativním hodnotám, jako je spolehlivost, důraz na kvalitu a profesní integritu. Alespoň obstojné zvládnutí obou rovin je pro úspěch většiny profesionálů určující. A pokud jsem kdy natrefil na výjimky, pak to byly osobnosti udávající směr, jimž je zákazník ochoten ledasco prominout.
Možná namítnete, že uvedený výčet je samozřejmostí. Praxe mne však ujišťuje o opaku. Freelancerů, kteří nedbají o svou odbornost a reputaci, mají mezery v podnikatelských dovednostech, nebo jsou nespolehliví, částečně izolovaní a nemají bůhvíjak dobré vztahy s kolegy, je stále obrovské množství. Naše poslání vidím i v tom tento stav pomoci zlepšit.
Namísto tradiční výroční zprávy připojuji na závěr tentokrát jen stručnější rekapitulaci výjimečného roku, který máme za sebou:
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.